írta Nikodémus
A hollywoodi filmipar kacskaringós története során talán először volt menő akkoriban a “realizálás” (nem függetlenül az első normálisan végiggondolt és profin kivitelezett munkától), s az álomgyárban (milyen ironikus) boldog-boldogtalan nekiállt “valóságközelivé” tenni projektjeit, jött is a földhöztapadt titkosügynök, képregényhős, fantasy, minden. S itt ez a film, melynek műfaja elvben a legelrugaszkodottabb lehetőségeket kínálja, s mégis, mint Clive Owen zoknija, ragad az egész az anyaföld sarától. Az ember gyermeke úgy vegyíti a rögvalót a csodával, ahogy nagyon kevés film (mondjuk A messzi dél vadjai még). Igen, Alfonso Cuarón nem misztikumot, nem varázslatot vagy mágiát kevert sajátos ízű főzetéhez, hanem csodát.
Olyan csodát, melyet ezekben az időkben hajlamosak vagyunk cukormázzal bevonni, megszépítve a tényt, hogy szülés és születés bizony nem szép dolog, főleg ha arra a mocskos világra kell eljönni, amit a film bemutat. S ez a világ ugyan disztópia, ám valószerűsége megrémít. Theo (Clive Owen) kávéért megy a sarki bárba, miközben a híradó friss híreit bámulja mindenki: meghalt a Föld legfiatalabb embere, a 18 éves Diego Ricardo. S hogy miért lesújtó ez a hír? Évtizedek óta nem születik egyetlen gyermek sem, a világméretű meddőség okát pedig senki sem tudja megmagyarázni. Theo megkapja napindítóját, kibattyog vele az utcára, s épp töltené bele a bélést, amikor az üzlet felrobban. Mindez három snittben, két vágással. Hatásos kezdés, az biztos: akkorát szól, hogy még sokáig cseng belé a fülünk. A szívünk meg csak egyre sajdul attól, amit látunk: egy életfeltételeit és természeti kincseit felélő, felelőtlen emberiséget, aki karanténba tereli felebarátait, és ha a címkézés ellen valaki fellázadna, simán lepuffantja. Merthogy 2027 Angliájában kétféle ember van: bennszülött és bevándorló. Előbbit megtűrik, utóbbit üldözik, rendőrállami módszerekkel. Theo volt felesége (Julianne Moore) révén újra kapcsolatba kerül egy földalatti szervezettel, s máris kész a baj: hamis papírokat kérnek tőle, majd azt, hogy egy kislány viszontagságokkal teli útját testőrként vigyázza. És Theo eléggé kétségbeesett ahhoz, hogy ezt némi vonakodás után elvállalja.
Sajátos roadmovie kerekedik tehát hamarost történetünkből, melyben soha nem tudhatod, ki a következő áldozat, mégis karfát szorongatva reménykedsz abban, hogy végül mégiscsak sikerül a misszió. A tét ugyanis nem kicsi, hiszen a kislány babát vár. Ahogy hősünk döbbenten maga elé motyogja a vastagon (kétféleképpen is) szimbolikus tehenészet-pajtában: ez egy csoda. Mivel Cuarón nem arról híres, hogy az ilyesféle effektusokat valamiféle deus ex machinaként a sztori felfordítására és helybenhagyására használja, csodánknak megvannak a teljesen logikus következményei: például az, hogy a gerillák saját politikai céljaikra akarják használni, s így menekülni kell előlük is. Owen kitűnően hozza a “különösen rossz napom volt” átlagemberét, miközben finom gesztusokkal érzékelteti jellemfejlődését: a küldetés felvállalását, a fokozatosan megkeményedő elszántságot, s végül megérését az áldozathozatalra. Kettősük Julianne Moore-ral szépen működik, közös múltjuk elejtett darabkáiból egy külön filmet össze lehetne hozni. Michael Caine fergeteges Jasper, a társadalomból kivonult hippi édes-bús szerepében, s amit akkor még nem ért Theo, ő már véghezviszi: odaadja életét a célért, melynek kimenetele az adott ponton még egyáltalán nem biztos. E fojtogató bizonytalanság a kulcsa a film hatásmechanizmusának: nem tudjuk, sikerülhet-e átvinni “a szerelmet a túlsó partra”, csak iszonyúan szorítunk érte.
Az ember gyermeke nézőre gyakorolt hatását erősíti továbbá az is, amit amúgy minden, a filmről szóló írás elején szoktak citálni: a különleges filmnyelvi eszközöket. Cuarón dokumentarista hangvételben, Emmanuel Lubetzky szemcsés, mégis halálpontos képeivel, elképesztően hosszú snittekben forgatta le alkotását, a technikai újítások azonban (köztük az azóta legendássá lett kocsibelsős jelenet) mind a mondanivalót szolgálják: hogy minél intenzívebben átéld szereplőink útját. Cuarón minden részlete figyel: Jesper kalyibájában hippizene szól, régi relikviák figyelnek a falakon, s amikor Theo ismerőséhez megy a papírokért, feltűnik a Battersea Power Station épülete, ami a Pink Floyd Animals-ének borítójáról lehet ismerős (még a disznó-lufit is kiszúrhatod, ha figyelsz). S hogy a prog-rockos párhuzam nem véletlen, érdemes fülelni a kísérőzenét: a King Crimson In the Court of the Crimson King-je szól. Odabenn pedig többek között Michelangelo csonka Dávidjának és Picasso Guernicájának társaságában folyik a csevegés.
Habár egy derűs jelenetben el is vicceli a dolgot, Az ember gyermeke – a harmadik Harry Potterhez vagy az idei Gravitációhoz hasonlóan – tulajdonképpen egy (újjá)születéstörténet, ezúttal bibliai köntösben, elgondolkodtató párhuzamokkal. Túl a szaloncukron, a fenyőillatú otthon-melegen és a rendszerint csak ekkor eszünkbe jutó áljótékonykodáson, Az ember gyermeke kegyetlen tükröt tart elénk: a nyugati társadalom képmutatását vágja arcunkba. Annyira sem becsüljük az életet, hogy szállást nyújtsunk neki, s ha van is egy látomásszerű, áldott pillanat (amikor felsír a kisded), az első lövés összezúzza, és a viharvert kompániának tovább kell menekülnie az ismeretlen felé. Hiába azonban minden kitaszítottság, nyomor és szenvedés, a csendben lángra gyúlt remény elpusztíthatatlan, csakúgy, mint két évezreddel ezelőtt.
Mert ember született erre a világra.
- Bonhoeffer – Lelkész, ügynök, merénylő (Bonhoeffer: Pastor. Spy. Assassin.) - 2025. április 06.
- A brutalista (The Brutalist) - 2025. március 16.
- Száz év magány (Cien años de soledad) – 1. évad - 2025. március 09.
- Megtört hang – Maria - 2025. február 23.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
Ma fogom megnézni..
TOP3 nálam Hetedik, Harcosok klubja és az Ember gyermeke
egyszerűen nem lehet megunni. Annyit tennék csak hozzá egyrészt, hogy a végjáték eredménye is hagy maga után némi csendes kétségbeesést (Kik azok a fickók a hajón egyáltalán???), másrészről viszont: shanti, shanti, shanti.
Igen, jó meglátás: a ködbe burkolózó szürke tenger egyszerre közvetít végtelen nyugalmat, ugyanakkor a kísérő eltávozása és a közeledő hajó által baljós ismeretlenséget. A bibliai párhuzamot elővéve: ez olyan, mint a Heródes haragja (és tömeggyilkossága) előli Egyiptomba való menekülés. De ezzel már nem akartam terhelni a szöveget.
Több igényes kritikát a Filmdroidra! Grat! 😉
jó, hamarosan érkezik is reményeim szerint az Expandebles 3. kritikája. 😀
Nagyon jó film. Amit leginkább ki szoktak emelni az az, amikor Owen az ostrom alatt lévő épületből próbál kijutni és minden egyes ember megrökönyödik, elcsodálkozik, amikor meglátja, hogy kivel lépdel lefelé a lépcsőkön.
Jó kritika! Simán Cuarón legjobb filmje eddig, az egyik örök kedvencé nőtte ki magát nálam:) Amit sokan szoktak emlegetni, hogy minek az a giccs , SPOILER
hogy egy egész épület ostroma áll meg egy csecsemő sírása miatt, de ez teljesen vállalható sőt szvsz a filmhez is hozzátesz. SPOILER OFF
Ha nem is lesz mindenki kedvence a történet, azért az biztos hogy székbe szögez a forradalmi megoldásaival. _Kötelező_ darab.
Nem merem megnézni. Túl nagy falat ez nekem.
A film maga egyébként nagyon dinamikus folyású, soha nem áll meg, szóval nem ilyen filozofálgatós darab, egyáltalán nem. A témája tényleg kicsit erős lehet így a karácsonyi filmek után, de nem fog mélydepresszióba hajszolni, reménytelibb annál. Erősen ajánlott, főleg ha tetszett a gravity és a hp3.
Tudom, hogy valahol szeretném kéne nekem ezt a filmet, mert szoktam szeretni az ilyesmit, de ez most valamiért nagyon nem jött be. :/