Egykoron Hollywoodban a hazai bevétel nyomott sokat a latba, azaz ennek alapján döntötték el, hogy elővegyék-e a pezsgőt vagy inkább szomorkodjanak és megpróbálják betömni valamivel a bukás miatt keletkezett rést. Ám 2015-ben a stúdiók már árgus szemekkel vizslatják a nemzetközi eredményeket, főleg a Kínában kitermelt összeget, hiszen egyes filmek sok-sok tíz millió dollárt kasszírozhatnak az országban. Ráadásul eddig csodaszámba ment, ha egy produkció meghódította a milliárdos határt, viszont csak idén nyáron három alkotás is átlépdelt ezen a vonalon. Hozzá kell tenni, hogy Amerikában tavaly csak egyetlen 300 millió feletti bevétel született, A galaxis őrzői (Guardians of the Galaxy) mentette a menthetőt, idén viszont akadt több is. De tekintsük át röviden nagyvonalakban, hogy milyen nyara volt az Álomgyárnak, amit röviden így lehetne jellemezni: Reboot-folytatás-képregény.
Sikerek
Éveken keresztül próbálkoztak vele. Forgatókönyveket kukáztak, írók jöttek és mentek, majd Steven Spielberg végre elégedetten dőlt hátra. Colin Trevorrow színre lépésével begyorsultak az események és jöhetett a Jurassic Park 4. része. A dinók továbbra is népszerűek, ráadásul jobbára csak olcsó, B kategóriás vackokban vonultatják fel manapság az őslényeket. A lehangoló 3. film ellenére nagy bevételt vártak, de arra senki nem mert gondolni az elején, hogy a Jurassic World ilyen termetes összeget produkál. 208 millió dollárt kasszírozott Amerikában az első hétvégén, jelenleg 640 milliónál jár. A nemzetközi területekről majd’ egy milliárd jött össze. 1,623 milliárd dollárt termelt eddig. A nyár nagy meglepetése.
Pixar ide vagy oda, azért 100 millió alatt ritkán készül animációs film. A Minyonok (Minions) pedig csak 74 millióba került és már az első hétvégén megmutatták erejük a kis sárgaságok. 115 milliós nyitányt követően 322 milliónál járnak, a héten az összesített eredményeket tekintve belépett a milliárdos területre.
Borítékolható volt, hogy a Bosszúállók: Ultron kora (Avengers: Age of Ultron) gigaeredményt fog produkálni. A kérdés csupán annyi volt, hogy mennyit kasszíroz. Ám a szuperhősfilm Amerikában jócskán alulteljesített, 457 millió dollárt szedett össze, ellenben az első felvonás 623 milliót hozott. Persze azért hozzá kell tenni, hogy sok film szeretne ennyire „alulteljesíteni”. 1,4 milliárd dollárt tud felmutatni, ami úgy szűk 120 millióval kevesebb, mint az első.
A Tökéletes hang (Pitch Perfect) előző részéhez eléggé bátortalanul állt hozzá a stúdió, pár száz moziban indították útnak, majd növeltek a vetítések számán. Az éneklős-táncos vígjáték 65 millióval zárt Amerikában, de a folytatás 69 millióval nyitott és 183 millióig jutott el. A nemzetközi péntekkel együtt 285 millió dollár állhat a film neve mellett.
A Bosszúállók farvizén evezve érkezett a Hangya (Ant-Man), ahogy várható volt, szépen kezdett és még van benne kraft. Hazai földön elérheti akár az Amerika Kapitány (Captain America) 176 millióját, amivel a Marvel elégedett volt anno. Eddig összesen 362 millió dollárja van a kicsiny hősnek, Dél-Korea, Kína és Japán még hozzádobhat ehhez akár egy százast.
Általában felkapja mindenki a fejét, ha a Pixarról hall. Az animációs cég ezúttal egy kislány fejébe kalauzolt el minket és az érzéseiről szólt a történet. Minőségi filmről van szó, az Agymanók (Inside Out) a nyár egyik legjobbja volt. A 175 milliós vállalkozás nemrég lépdelt át a 700 milliós vonalon (eddig 343 millió Amerikában) és még bőven fog hozni, hiszen még hátravan a görög, az olasz és a német bemutató, plusz októberben Kínába is eljut.
Ethan Hunt legutóbbi nehéz esete 694 millió dollárt eredményezett. A Mission Impossible: Titkos nemzet (Mission Impossible: Rogue Nation) szorgosan gyűjtögeti a milliókat, de erősen csalódottak lennének a stúdiónál, ha 443 milliónál megrekedne a film. Amerikában még bőven ki tud sajtolni magából pár millió dollárt és azért hátravan még a kínai premier, a legutóbbi rész az országban több, mint 100 milliót hozott ott.
Nyugodtan lehet a nyár meglepetésének nevezni a Straight Outta Comptont, hiszen nem jellemző, hogy egy zenészcsapatról vagy énekesről szóló alkotás száz millió felett teljesítsen. De az NWA-ről forgatott mű eleddig 121 millió dollárt kasszírozott.
Katasztrófafilm ritkán érkezik, igazán látványos földrengést pedig a mozikban régóta nem láthattunk. Dwayne Johnson és az effektek eladták a San Andreast. Eddig 469 millió dollárt hozott, illetve még szeptemberben ezt az összeget megfejelhetik pár millióval.
Paul Feig és Melissa McCarthy újabb közös vígjátéka ugyan vicces volt, de ki kell emelni, hogy Jason Statham sokat dobott a végeredményen. A rendező ázsiója újra nőtt valamelyest és színésznő is behúzhat neve mellé egy újabb sikert. Bár azért a 235 millió dollár ellenére a Fox még nem jelentette be A kém folytatást.
Judd Apatow újra a kamera mögött, ezúttal a stand up-ban jártas Amy Schumer volt a főszereplő. A Kész katasztrófa (Trainwreck) ugyan nem hagyott senkiben mély nyomot, de annál jobban teljesített a kasszáknál, főleg Amerikában. 123 millió dollárt hozott eddig.
A 2011-es Insidious még 97 millió dollárt szedett be, a horror elégedettségi szintjét jelzi, hogy a következő már 161 millióig jutott (és mellesleg olyan országokban is bemutatták, ahol az elsőt nem). Az újabb film már visszafogottabban teljesített, 109 milliónál torpant meg.
Azért a Magic Mike is szépen száz millió felett teljesített 3 éve, összesen 167 milliót mutatott fel a kockahasakkal telített film. Nem volt kérdéses, hogy lesz második rész, ám ez már visszafogottabban gyűjtögetett. A Magic Mike XXL-re közel 65 milliót hagytak ott a nézők Amerikában, 117 millióra rúg az összesített pénzmennyiség. Ami azért nem rossz egy 15 millióból készült filmnek.
Eléggé határeset kategóriának számít, de azért egy R-es posztapokaliptikus, mondhatni papírvékony sztorival bíró két órás rohanás ritkán hoz ennyit. A 150 milliós költségvetésű Mad Max: A harag útja (Mad Max Fury Road) 374 millió dollárt gyűjtött össze és a közönség jó része is odavolt érte (imdb: 8,3). Kínában nem mutatták be.
100.000 dolláros büdzsé. Kérdés van? Pár milliós eredmény is siker. Az Akasztófa (The Gallows) pedig közel 38 millió dollárt zsákolt be.
Joel Edgerton rendezését Jason Blum egyengette, a viszonylag jó kritikákat kapó Ajándék (The Gift) 35 millió dollárt kalapolt össze, ami az 5 milliós költségeket nézve jónak számít.
Szo-szo
Sam Raimi a Poltergeist reboottal próbálkozott. A 80-as években hatalmas népszerűségnek örvendett a horror, sőt, a mai napig hivatkozási alapnak számít. De a Gil Kenan rendezővel forgott újabb változat minősége erősen megkérdőjelezhető, az imdb-n 5-ös átlaggal bír. Azért 95 millió dollárra jó volt.
Hiába nevettek sokan a villámtesókon, azért csak egypatronos ötletnek volt jó. A Ted 2-n is látszik, hogy amit el lehetett lőni, az az elsőben megtették és a folytatás már közel sem volt olyan jó. De nézzük a számokat, Amerikában a Ted 218 milliót kaszált, a folytatás 81 millióig jutott. Össz-vissz 180 milliót tud felmutatni 68 milliós büdzsé mellett.
Habár ígérgettek, de hiába lengették be a megkavart idősíkokat, nagyot koppant a Terminator a jenkiknél, a Genisys csak 89 milliót préselt ki. Ebben erősen a marketing volt a ludas, hiszen ilyen bénán manapság egyetlen nagyobb költségvetésű filmet sem kezeltek. A cím külföldön népszerűbb és nem is hozott rosszul, de a bajból Kína húzhatja ki igazán, ahol eléggé jól indított. De végül bőven 400 millió felett lesz a bevétel.
Komoly drámát nyárra időzíteni? A Southpaw-nak több keresnivalója lett volna a téli időszakban. A remény bajnoka (Cinderella Man) sem tudott igazán jó eredményt produkálni (úgy 10 évvel ezelőtt). A Jake Gyllenhaal főszereplésével készült dráma így csupán 67 millió dollárt termelt.
Szintén többet várhattak a Családi vakáció következő részétől, amelynek bevétele eddig 70 millió dollárra rúg. Ám még jó pár országban nem mutatták be, így bőven nyereséges lehet a végén… és Griswoldék újabb útra mehetnek.
Világos, hogy az U.N.C.L.E. embere (The Man From U.N.C.L.E.) Amerikában el fog hasalni. Guy Ritchie rendezésére nem igazán kíváncsiak. Ám a nemzetközi pálya javíthat a mérlegen, az eddigi 55 millió dollár feljebb kúszhat. Szeptemberben megérkezik több országba és novemberben a japánok is láthatják.
Ide tenném a Pixelt (Pixels), Adam Sandler nem erőltette meg magát túlzottan, pedig sok lehetőség rejlett a 80-as évek arcade játékokban és csak kevesekből tört elő a nosztalgia. Chris Columbus sem a régi már, sajnos. Kína, Japán és Ausztrália még megfejelheti az eddigi 174 millió dollárt.
Bukta
Nem jött be a csajos akció-vígjáték, a Csábítunk és védünk (Hot Pursuit) még a nézőket sem szórakoztatta, csupán 4,9 az imdb-n. Nem is igazán erőltették a nézők a filmet, össz-vissz 51 milliót sajtoltak ki magukból.
Szomorú, hogy Brad Bird filmje csak addig számított az internet népének érdekesnek, amíg titkolózás övezte. A George Clooney és Britt Robertson főszereplésével készült családi sci-fi kaland 190 millió dollárt emésztett fel. Hazai földön az idei év egyik nagy égése, hiszen csak 93 millió dollárt tudott kipasszírozni a Holnapolisz (Tomorrowland) és sajnos a nemzetközi helyzet sem nyomott túl sokat a latba. A 208 millió dollár nagyon kevés ebben az esetben.
Bradley Cooper, Emma Stone és Rachel McAdams nevére sem rohan el mindenki jegyet váltani. Cameron Crowe rendezése az általános vélekedések szerint nem lett túl erős, enyhén szólva sem az. 2013-ban forgatták a filmet, azonban a tavalyi bemutatók közül kimaradt és a forgalmazó végül úgy döntött, hogy talán most lesz a legjobb, ha mozikba küldik az Alohát. Nem volt jó döntés. De legalább túl vannak rajta. 26 millió dollárt szedett össze a produkció.
A Fantasztikus négyes (Fantastic Four) elkészülésének történetét ismerjük, tudjuk, hogy sokan előre leírták és a bukását kívánták. Josh Trank rendezése nem lett jó, combos bukta lett belőle Amerikában. A 130 milliós képregényfilm eleddig 134 milliót tud felmutatni, bár azért még hátravan Japán és Olaszország, ráadásul nem kizárt, hogy Kínába is eljutnak a fantasztikusok.
Az Önkívület (Selfless) története eléggé érdekesnek tűnt, de a filmre nagyon kevesen voltak kíváncsiak. Tarsem Singh rendezése 12 millióra volt jó.
Habár még nem tudni, hogy miképp állnak hozzá a Hitman adaptációhoz a nemzetközi területeken, de nem túl nagy a lelkesedés és a vélemények sem acélosak. A Fox elgondolkodhat a következő rebooton.
- SZÜNET - 2017. október 02.
- Box Office: Tom Cruise visszafogottan indított - 2017. október 01.
- Kristen Stewart lehet Charlie egyik angyala - 2017. szeptember 30.
- 2019-ben jön a Men in Black spin off - 2017. szeptember 30.
- Never Here előzetes - 2017. szeptember 29.
- Sorozat lesz a Rendes fickókból - 2017. szeptember 29.
- Apavadászat előzetes - 2017. szeptember 28.
- Acts of Vengeance előzetes – Banderas bosszút áll - 2017. szeptember 28.
- Jonathan Levine rendezheti az Amerikába jöttem 2-t - 2017. szeptember 28.
- Scorsese és DiCaprio vinné vászonra Roosevelt életét - 2017. szeptember 28.
A Jurassic World megérdemli, tök jó volt.
Kíváncsi vagyok az új Star Wars mennyit hoz majd. Ha nem nyomja le a Szürke50-et, ki fogok borulni.
be is…..lefogja, nyugodj meg 😀
Már most azt írják, hogy minden létező rekordot meg fog dönteni az új Star Wars.
A Terminator ma lépte át a 400 M-t. Ezen az oldalon lehet követni a kínai box office eredményeket: http://english.entgroup.cn/boxoffice/cn/daily/
A Terminator 410 milliónál áll, hosszú hétvége lesz a kínaiaknál, még olyan 30-40 milliót jósolnak neki pluszban legalább.
A Star Wars le fog tarolni mindent. 300 milliós első hétvégét jósolnak neki az USA-ban, amivel vagy 80 millát odaver a JW-nak. Azt is mondják, hogy a világ körüli bevétel is meg fog dőlni, még Kína nélkül is.
A 300 milliós nyitóhétvége nem biztos, hogy meglesz szerintem, az nagyon soknak tűnik. Ne feledjük, hogy téli bemutató, az ekkor startoló filmek kisebb összegekkel szoktak kezdeni, de aztán hetekig kb. 0%-os visszaeséseket produkáltak. Így volt ez a Titanic, az Avatár, és A hobbit-filmek esetében is. De egyébként szerintem is meg fogja előzni az Avatárt is.