írta Nikodémus
Wednesday – 1. évad – Az az igazság, hogy a Netflix legújabb őrülete kihagyhatatlan, még akkor is, ha a dolognak összességében nagyobb a füstje, mint a lángja. Tim Burton már megint grimaszol, hozza bevált stábját (köztük Danny Elfmannel), és újra egy kívülállóról forgat, akit senki sem ért, és ezért gyanúsan méreget. Szerencsére a kölcsönös elfogadásról szóló tanmese kellemes kulisszák között van előadva, és jelentősen növeli a produkciós értéket, hogy egy popkulturális ikon(család) figuráiba van öltöztetve. Wednesday (Jenna Ortega) a legendás Addams família nagyobbik gyermekeként intézi el a nyitójelenetben, hogy anyja (Catherine Zeta-Jones) elküldje saját egykori alma materébe, a mindenféle fura szerzetek gyűjtőhelyéül szolgáló speciális akadémiára. Blazírt stílusú hősnőnk mindjárt összeismerkedik egy idegesítő vérfarkassal (Emma Myers), a kiismerhetetlen igazgatónővel (Gwendoline Christie zseniális), felbukkan Izé, és természetesen az első nyugtalanító bűnügy. A krimiszál élvezetesen vegyül a diákos-iskolás felnövéstörténettel, s az is üdítő, hogy notóriusan feketébe öltöző Szerdánk következetesen menekül felbukkanó férfi hódolói elől. A rejtély persze kiszámítható, és végül elcsattan egy csók is, Jenna Ortega azonban nemcsak karakterét uralja, hanem az egész sorozatot is (az a tánc…): remekül egyensúlyozik a jéghideg kellem és az érzelmek finom kifejezése között. Sebaj, dübörög helyette Elfman unásig közhelyes gothic-szimfonik-muzsikája – és a siker láttán tuti érkezni fog a folytatás is.
Az Angolok (The English) minisorozat – Szinte hihetetlen, hogy készülnek manapság még ilyen tünemények. Egy nő bosszút állni érkezik a vadnyugatra, s mindjárt majdnem meghal. Egy férfi indulna milliónyi gyilokkal a szívében végre északra, hogy végre letelepedjen. Mindketten felejteni szeretnének, de előéletük nem engedi nekik: a számlát bizony ki kell egyenlíteni, legyen szó múltbéli magánéleti tragédiáról, polgárháborús rémtettekről vagy egyszerűen pár fatális véletlenről. A nő (Emily Blunt) és a férfi (Chaske Spencer) találkozása sorsszerű, amelyet a szikár történetvezetés, az ide-oda ugráló narratíva, a szűkszavú dialógusok és a hirtelen fröccsenő erőszak csak fokoz. Hugo Blick kreátor bőven merít a klasszikus western színéről (mondjuk John Ford) és fonákjáról (pl. Sergio Leone), s alaposan megöntözi a korszellemmel, miszerint nincs fekete vagy fehér: a régmúlt történelmi idők is legalább ugyanannyira zavarosak voltak, mint a jelenkor. Ismerős, mégis zavarbaejtő ez az elegánsan elővezetett háttér-mondanivaló, mely előtt még szebben felragyog két főhősünk lassan kialakuló kapcsolata és egymáshoz való őszinte ragaszkodása. Kicsit olyan ez a fölényes stílusérzékkel elkészített minisorozat, mint a Farkasokkal táncoló – csak egy kicsit mocskosabb, szürkébb: valóságosabb. Igazi tünemény.
Hajsza a túlélésért (Drive to Survive) – 5. évad – Az előző évadot övező hangos méltatlankodás úgy látszik, megtette a hatását: az új szezon nyitánya elé érkező, s a 2022-es idényt feldolgozó tíz rész a szokásos hatásvadászatot kivéve dicséretesen visszafogott. Az alkotók megértették, hogy nem szabad túltolni kitalált és/vagy mesterségesen megnövesztett cselekményszálakat, inkább a valódiakra érdemes koncentrálni. Az 5. évad hangulatát így a csendes érdektelenség lengi be, de erről csak részben tehet: oka ennek a tárgyául szolgáló, viszonylag eseménytelen idény. Max Verstappen visszatért (kommentárjai nagyjából ülnek), Günther Steiner szintén (most Mattia Binottóval nyomja egy Fiat 500-asban valahol Toszkánában – jól eltalált nyitójelenet), a szokásos önreflektív poénkodás szintén megvan, mégsem érezni, hogy igazán a kulisszák mögé látnánk. A szereplők már a kamerának játszanak; alig érkezik egy-egy spontán elkapott őszinte pillanat. Persze tudható, hogy a sorozat (ami egyre inkább egyfajta prémium-minőségben előállított reality) elsősorban az F1-gyel ismerkedő amerikaiaknak szól, s nem azoknak, akik évtizedek óta követik az autósport királykategóriáját. A jogtulaj arat is a nézettséggel, és egyre inkább az Újvilág felé orientálódik (futam Miamiban, Las Vegasban, jenki pilóta, esetleges újabb amerikai csapat beszállása), de ha ennek a jelen évadban tapasztalt felszínesség az ára, én inkább nem kérek belőle.
- A brutalista (The Brutalist) - 2025. március 16.
- Száz év magány (Cien años de soledad) – 1. évad - 2025. március 09.
- Megtört hang – Maria - 2025. február 23.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.