2

Steven Spielberg félretett filmtervei

2015-07-04-steven-spielberg-3-1982-etMár az amerikai mozikban Steven Spielberg újabb filmje, A kémek hídja. Mondhatni eléggé könnyen és simán, időhúzás nélkül, problémamentesen valósult meg a produkció. Hiszen akadt a rendező asztalán jó néhány terv, amelyek eléggé lassan formálódtak. És voltak szép számmal más történetek, amelyeket félretett vagy lemondott arról, hogy ő valósítsa meg. Essen szó néhány efféle ötletről.

A 70-es években még tévés projektekkel foglalkozott, az Universal számára viszont három filmötletet is felvetett. Az egyik a Hófehérke újraértelmezés volt, ami egy kínai ételgyárban játszódott volna San Francisco-ban. Az Ace Eli And Rodger of the Skies pedig egy kaszkadőrpilótáról szólt. Ezt végül a Fox vette meg 50.000 dollárért, de nem hagyták, hogy Spielberg írja, a rendezésről sem lehetett szó. 1973-ban érkezett a produkció Cliff Robertson főszereplésével.

Spielberg leopciózta a Flushed With Pride: The Story of Thomas Crapper szatirikus életrajzi ihletésű könyvet, amely a wc öblítő rendszer kiötlőjéről szól. Gloria Katz és Willard Hyuck (akik később az American Graffitit írták) vághattak volna bele a forgatókönyvbe, de Spielberg ügynöke konkrétan megmondta a direktornak, ha efféle filmeket akar készíteni, akkor rá ne számítson többet.

whitelightningA Sugarland-i hajtóvadászat előtt Burt Reynolds-szal dolgozhatott volna. Két és fél hónapot töltött a White Lightning előkészületeivel, keresgélte a forgatási helyszíneket és folyt a szereplőválogatás. De aztán belevágott a felismerés, hogy nem lesz ez így jó, nem szeretné, ha ez lenne első mozifilmje. Inkább egy sokkal személyesebb alkotást akart. A Sugarland-i hajtóvadászat után az United Artist egyik fejese megpróbálta rábeszélni, hogy vállalja be a Hajsza a föld alatt thrillert. De a direktor hajthatatlan volt, így Joseph Sargent vezényletével jött létre a film és pár évvel ezelőtt befutott a remake is.

Szintén karrierje kezdeten gondolkodott el a Reel to Reel musical megvalósításán, a történet egy fiatal rendezőről szólhatott volna, Stuart Moss-ről, aki az Invaders From Mars musical remake-jét akarja összehozni. Egy drogfüggő country énekesnő, egy gyereksztár és egy harcias koreográfus állhattak volna a középpontban. A 80-as években Gary David Goldberggel dolgozott a projekten.

1941-ben adták ki a Blackhawk képregényt, a történet eredetileg egy nemzetközi pilótákból álló csapatról szólt, akiket egy Lengyel Légierő tisztje, Blackhawk irányít. 1968-ban ért véget a képregény, de 1976-ban új életet leheltek bele, azonban ismét vége szakadt. A 80-as években Dan Aykroyd lehetett volna a főszereplő, a forgatókönyv is készülődött.

1975-ben került terítékre a Lucky Lady, Paul Newman kifejezetten Spielberg mellett kardoskodott. A 30-as években játszódó sztoriban szeszcsempészetben utazna két férfi, ráadásul mindketten beleszeretnek ugyanabba a nőbe. Spielberget érdekelte volna, de az Universal inkább A cápát erőltette. Végül Gene Hackman, Burt Reynolds és Liza Minelli főszereplésével került dobozba az alkotás.

A Harmadik típusú találkozások forgatásán Francois Truffaut színész győzködte, hogy inkább gyerekekről szóló filmet kellene készítenie. Truffaut a saját Zsebpénz alkotását hozta fel példaként. Sikerült meggyőznie Spielberget és szólt Bob Gale-nek és Robert Zemeckisnek, hogy írjanak egy forgatókönyvet kölykökről. Zemeckisék előző szkriptje, az 1941 amúgy is tetszett a direktornak. Tervei szerint a gigaköltségvetésű háborús vígjáték előtt zavarta volna le az alacsony büdzséjű, R kategóriásnak tervezett After School címre hallgató filmet. Nem egy aranyos és cuki történetben gondolkodott. 1978 májusában indultak volna a munkálatok. Minden jól haladt, de aztán Caleb Deschanel operatőr egyenesen undorítónak bélyegezte a szkriptet. A rendező meggondolta magát, majd jóval később, 1999-ben egy interjúban elmondta, hogy nem tett le róla, hogy nem tett le erről az elgondolásról és továbbra is szeretne valami személyeset belevinni a történetbe. Akkor éppen az I’ll Be House tervezet pihent az asztalán, amelyet Anne testvére írt. Hozzátette, hogy a legjobban attól fél, hogy a szüleinek nem tetszene a film.

Az Indiana Jones folytatás-tervekről külön könyvet lehetne írni. Korábban itt lehetett olvasni a Droidon az egyik szóba jött sztoriról. Illetve megemlítek egy másik történetet is. A negyedik rész szkriptjét Jeb Stuart pötyögte le a 90-es évek elején. Az Indiana Jones and the Saucerman From Mars-ban voltak űrlények és szovjetek is, illetve a régészprof esküvőjének napján nyoma vész a menyasszonynak. A repülő csészealjak mellett a korábbi filmekben látott karakterek is felbukkantak volna. Végül Stuart ötletelést nem dobták ki végleg, pár dolgot felhasználtak belőle.

lindberghHabár Charles Lindbergh a XX. század egyik ismertebb alakja, aki 1927-ben átrepülte az Atlanti-óceánt, de nem jellemző, hogy a filmesek annyira tolakodtak volna, hogy vászonra vigyék életét. Billy Wilder ugyan 1957-ben a The Spirit of St. Louis produkcióval tisztelgett előtte. Azonban nem esett szó a sötétebb oldaláról. Spielberg 1998-ban vette meg a Pulitzer-díjas Lindbergh életrajzi könyv jogait és nem szándékozott kihagyna belőle a durvább, kényes részeket. Prioritástként kezelte a projektet egy ideig, de a Schindler listája miatt félretette a terveket. Később pedig teljesen letett arról, hogy vászonra vigye A. Scott Berg könyvét.

Tom Cruise és Spielberg az évek során számos alkalommal szerettek volna együtt dolgozni. Úgy volt, hogy az Esőembert Spielberg dirigálja, majd a Kísértetkatonák adaptációval próbálkoztak. A II. világháborúban játszódó történetben rangerek és filippínó gerillák próbálják megmenteni a bataani védőrség megmaradt katonáit. Josh Friedman ugyan hozzálátott a forgatókönyvhöz, de aztán ez a projekt is feledésbe merült. Viszont John Dahl később A nagy mentőakciónál a Kísértetkatonák regényből merített.

A Különvélemény után diskuráltak el a Spares sci-firől, Michael Marshall Smith regénye szolgáltatta volna az anyagot. Ebben egy volt zsaru biztonsági őrként szegődik el egy klónozással foglalkozó céghez. Egy telket kell őriznie, ahol különféle emberek másolatai találhatók, úgyszólván donorként funkcionálnak a létrehozott emberek. Később a DreamWorks-nél elkészült A sziget, amely hasonló sztorival bírt, de a hatalmas amerikai bukta után gyorsan le is tettek a filmről. Ezen túlmenően még az Arkansas westernen is ötleteltek Cruise-zal. Szintén kiszemelték a Benjamin Button különös életét. Spielberg 1991-ben opciózta le a regényt, de inkább a Jurassic Parkot és a Schindler listáját csinálta meg.

A 2000-es évek elején kezdett formálódni a The Rivals, Sarah Bernhardt francia színésznő és a fiatal, olasz riválisa, Eleanore Duse közötti viszálykodás állt a középpontban. Dan Jinks és Bruce Cohen, az Amerikai szépség producerei álltak be a projekt mögé, Nicole Kidman lehetett volna az egyik főszereplő. Úgy volt, hogy a München és a Világok harca között zavarja le Spielberg a forgatást, de nem így történt. 2008-ban már Marion Cotillard tartózkodott a fedélzeten, de amikor a DreamWorks és a Paramount útjai kettéváltak, utóbbinál maradtak a jogok és azóta sem hallottunk semmit a The Rivalsról.

Hat évvel ezelőtt Spielberg rendezhette volna a The Trial of the Chicago 7 drámát, gyűltek is szépen az ismert nevek a projektbe. Will Smith, Jeff Daniels, Sacha Baron Cohen és Philip Seymour Hoffman várták, hogy a direktor közölje mikor kellene ráérniük. Ám a forgatás nem indult el, majd Ben Stiller vette át Spielbergtől a stafétabotot, amit továbbadott Paul Greengrassnak. A politikai dráma Abbie Hoffman és hat másik aktivista 1969-es tárgyalását mutatná be, akiket felbujtással és összeesküvéssel vádoltak. A hét személy részt vett az 1968-as, több ezer embert megmozgató vietnámi háború elleni tüntetések megszervezésében.

Spielberg kapcsolatba került a Chocky regény adaptációjával is, a történetben egy srác gyakran beszélget a képzeletbeli barátjával, később az apja rájön arra, hogy a fia fejébe egy idegen létforma költözött be. 2009-re volt belőve a forgatása kezdete.

201 augusztusában jött a hír, miszerint Spielberg a Harvey színdarab megfilmesítését nézte ki magának és ezt szerette volna következő rendezői munkájának. 1944-ben debütált a Broadway-n a darab, a főszereplője pedig a kissé ütődött, ám teljesen barátságos Elwood volt, akinek volt egy 190 centis képzelt nyúl barátja. 1950-ben készült belőle egy mozis verzió, James Stewart alakította Harvey-t. Négy hónapig próbálta Spielberg megtalálni a főszereplőt a filmhez, ez nem jött össze, így a DreamWorks fejese inkább parkolópályára tette. Először Tom Hanks-nek ajánlotta fel a szerepet, de a színész nemet mondott, majd Robert Downey Jr.-t környékezte meg, akinek nem tetszett a forgatókönyv és volt egy kis kreatív nézeteltérés is Spielberg és Downey Jr. között.

americansniperMielőtt Clint Eastwood belevágott az Amerikai mesterlövészbe (American Sniper), a Warner Steven Spielberget szerette volna a rendezői székben látni. Szerette volna saját elgondolását is beépíteni a cselekménybe. Mindenképpen több figyelmet akart szentelni az ellenséges mesterlövésznek. A rebellis lázadónak, aki megpróbálja kiiktatni Kyle-t. Afféle pszichológiai csatát folytattak volna. Hall úgy fogalmazott, hogy mindez el volt temetve szkriptjében és Spielberg segített kiemelni. A direktor egyre több és több ötlettel rukkolt elő és a történet folyamatosan gyarapodott. Végül a forgatókönyv már 160 oldalas volt, de a Warner nem engedett a 60 millió dolláros költségvetésből.

Spielberg asztalán asztalán landolt a Thank You for Your Service, amelynek forgatókönyvén Jason Dean Hall, az Amerikai mesterlövész írója dolgozott. A híresztelések szerint Daniel Day-Lewist képzelték el főszereplőnek. Irakban szolgált veteránokra fókuszál a történet. A másik országban folyamatosan feszültségben éltek, többségük poszttraumás stressz szindrómával tértek haza. Megpróbálnak beilleszkedni a társadalomba, újra családjukról gondoskodni, azonban elég nehezen megy számukra ismét normális életet élni. Jelenleg úgy tűnik, hogy Hall fogja levezényelni a filmet.

James Hunt-ról is szeretett volna életrajzi filmet, de Ron Howard konkurens filmje gyorsabb volt, így a Hajsza a győzelemért miatt letett róla.

George Gershwin életét is próbálta vászonra vinni, Doug Wright forgatókönyve tetszetős volt számára Zachary Quinto ülhetett volna a zongora mögé, a forgatás 2010 áprilisára volt időzítve. De amikor a Hadak útján került előtérbe, a Gershwin margóra került, végleg.

2014 elején jelentetették be, hogy esélyes a Montezuma kalandfilm megvalósulása, a történet főhősét, Hernan Cortzer spanyol konkvisztádor szerepében Javier Bardemet képzelte el. A forgatókönyvet eredetileg Dalton Trumbo írta még az 50-es években, aki kifejezetten Kirk Douglas-t szerette volna főhősnek.

Fontolóra vette, hogy maga dirigálja le a The Kidnapping of Edgardo Mortara filmet. A forgatókönyvet Tony Kushner adta ki kezei közül, a stúdióvezér kétszer dolgozott együtt az íróval, Kushner rázta gatyába a München és a Lincoln szkriptjeit. Mortara olasz zsidó volt,  1858-ban a 6 éves fiút  IX. Piusz pápa utasítására elszakították szüleitől és attól kezdve katolikusként nevelték. Az egyházfő azzal indokolta a döntését, hogy az egyik szolgáló titokban megkeresztelte. Kushner David Kertzer regényét adaptálhatta.

2011 nyarán válogatta be teendői közé az A Steady Rain darab vászonra vitelét. Hugh Jackman és Daniel Craig játszották a főszerepet a színpadon, előbbi a filmváltozatban is játszott volna. Két Chicago-i zsarura fókuszál a sztori, akik átadnak egy vietnámi srácot egy fickónak, mivel azt állítja, hogy ő a rokona. De kiderül, hogy valójában kannibalizmusra hajlamos sorozatgyilkos.

A Gods and Kings nem a Mózesről szóló történet klasszikus Cecile B. DeMille alkotás új verziója lett volna, legalábbis ezt mondogatták. A film nem csak Mózes életének egy bizonyos szakaszára koncentrált volna, hanem elmesélték volna az egész életét, amiben helyet kaphatott volna a zsidók kivezetése Egyiptomból és a kőtáblákra vésett tíz parancsolat is. Ezen felül azért több látványos csatákat ígértek a fejesek, a Rettenthetetlenhez hasonló ütközeteket ígértek. A forgatókönyvet Stuart Hazeldine és Michael Green írta. A forgatás 2013 márciusa-áprilisa környékén vette volna kezdetét.

joshborlinoldboySpielberg vezényelte volna le az Oldboy amerikai változatát, a főszerepben pedig Will Smith lett volna látható. Azt is tisztázták, hogy ők nem az eredeti film alapján dolgoznának, hanem Nobuaki Minegishi és Garon Tsuchya mangáját használnák fel a filmhez, szóval nem lehetne alkotásukat remake-nek nevezni. Azonban a jogok terén volt némi zűr, a DreamWorks a sok huzavona után sem sikerült megegyezni a Mandate produkciós céggel, így inkább nem erőltették a dolgot. Spike Lee-vel viszont megvalósult a remake.

Hosszú út vezetett a Walter Mitty titkos élete létrejöttéig. Az 1947-es vígjáték újabb változatának a főszereplője Jim Carrey lehetett volna, aki 1994 óta kitartott a film mellett. 2003-ben állt be Spielberg a kamera mögé, de egy év múlva A világok harca és a München miatt le is lépett. Később Ben Stiller karolta fel a kalandos vígjátékot, de Carrey nélkül jött létre a film.

A Sugarland-i hajtóvadászat előtt Burt Reynolds-szal dolgozhatott volna. Két és fél hónapot töltött a White Lightning előkészületeivel, keresgélte a forgatási helyszíneket és folyt a szereplőválogatás. De aztán belevágott a felismerés, hogy nem lesz ez így jó, nem szeretné, ha ez lenne első mozifilmje. Inkább egy sokkal személyesebb alkotást akart.

Meg kell még említeni a Csillagok között sci-fit is, amelynek eredeti forgatókönyvéről itt tettem említést, az E.T. folytatásról pedig itt ejtettem szót.

(A cikk a theplaylist, a wikipedia és az imdb segítségével készült.)

2 komment

  1. Hát igen, a nyári portré írása közben jöttem rá, hogy Spielberg el nem készült filmterveivel egy külön írást is meg lehetne tölteni. Koimbra megcsinálta helyettem, köszi!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *