A Vissza a jövőbe időtálló klasszikus, nemrég lett 30 éves a film. Persze az elején még más gondolatok cikáztak az alkotók fejében és a forgatás során is problémákba ütköztek. De lássuk miképp született meg.
Az egész valahol úgy indult, hogy a Bob Gale a Tragacsparádé bemutatója után meglátogatta szüleit. Az alagsorban keresgélve talált rá apja gimis évkönyvére, mint kiderült, ő volt a végzős osztály elnöke. Eltűnődött azon, hogy milyen lett volna, ha vissza tudott volna utazni a múltba és az apjával jártak volna egy suliba, akkor barátok lettek volna-e. Megkereste Robert Zemeckist, közösen folytatták az ötletelést, majd a Columbia stúdió keresték fel, ahol 1980 szeptemberében megtörtént az egyezség és elkezdhették a forgatókönyvvel bíbelődni.
A történetet 1955-be helyezték, mivel ekkoriban a tinik számára történt néhány fontos változás a kulturális életben, többek között a rock n roll térnyerése és nagyobb figyelmet kapott a vidék is. A szkript korai változatában az időgép egy hűtő lett volna, amely a Nevadai sivatagban végzett atomrobbanás segítségével utazhatnak az időben. A rendező azonban elvetette, mivel úgy vélte, hogy a végén a kölykök még bebújnak a frigóba és inkább egy sokkal mobilabb eszközt kellene találni. Így esett a választás a DeLoreanra, amiről az a hír járta, hogy egy farmercsalád repülő csészealjjal tévesztette össze a járgányt. A forgatókönyvbe Biff Tannen-t az Universal egyik fejese, Ned Tanen után nevezték el, ugyanis eléggé barátságtalanul és viselkedett velük, amikor az I Wanna Hold Your Hand történetével keresték fel.
1981 februárjára befejezték az első sztorivázlatot, amiről a Columbia úgy vélte, hogy kedves és aranyos, de nem volt meg benne a szexuális töltet. Egyenesen azt tanácsolták, hogy vigyék át más stúdióhoz, konkrétan a Disney-t emlegették. Zemeckisék inkább máshol próbálkoztak, a következő négy év során átírták a szkriptet, de csak nemleges válaszokat kaptak és zárt ajtókba botlottak. Így hát csak elmentek a Disney-hez, ahol viszont hidegrázást kaptak attól, hogy egy anya beleszeret fiába, hiszen ezt nem lehet eladni a családi biznisz keretein belül.
Visszakanyarodtak Spielberghez, aki a Tragacsparádé és az I Wanna Hold Your Hand producere volt és sajnos mindkét film bukásnak bizonyult. Viszont Zemeckis leforgatta a Smaragd románcát, ami szép sikernek bizonyult és újra jól csengett a neve. Újra az Universalnál próbálkoztak, ahol Sidney Sheinberg azt tanácsolta, hogy Marty édesanyjának a nevét változtassák meg Lorraine-re (nejét ugyanis így hívták), Brown-t Professzor helyett inkább Dokinak szólítsák és a tudós háziállata csimpánz helyett legyen kutya. Egyúttal a címmel sem volt kibékülve, szerinte nem születhet olyan profitképes alkotás, aminek az elnevezésében benne van a „jövő” szó. Szerette volna ha a Spaceman from Pluto-ra változtatják. Spielbergék erre a javaslatra azt hitték, hogy csak viccről van szó.
Michael J. Fox-t nézték ki Marty McFly szerepére, aki a Családi kötelékek sorozat miatt nem igazán ért rá. 1985 májusába a mozikba kellett volna kerülnie a filmnek és 1984 végén még mindig nem sikerült megtalálni McFly megformálóját. Ugyanis az említett széria producerei nem hajlottak afféle, hogy átengedjék Fox-t. Zemeckis következő választása C. Thomas Howell volt, majd Eric Stoltz írhatott alá.
4 héttel a forgatás kezdete után kiderült, hogy rossz döntést hoztak. Stoltz abszolút nem vált be, egyáltalán nem működtek vele a jelenetek. A humoros jelenetek humortalanok, a drámai jelenetek borzalmasak voltak. Új színészt kellett keresni és az alkotók úgy 3 – 14 millió dollár közé lőtték be plusz költségeket. Stoltz egyébként a munkálatok belendülése után Peter Bogdanovich-nek elárulta, hogy szerinte nem ő a megfelelő McFly szerepére. Sikerült megegyezni a Családi kötelék alkotóival, Fox bevállalhatta a Vissza a jövőbe filmet, de a fő prioritást a széria élvezte.
John Lithgow-t választották ki Doki megformálására, azonban kiderült, hogy a színésznek más elfoglaltsága akadt. Christopher Lloyd először nemet mondott, de miután feleségének előadott és improvizált néhány jelenetet, megtetszett neki a karakter.
Amerikában első hétvégéjén 11,1 millió dollárt gyűjtött be, a bevételi lista élén landolt és még két héten keresztül áll az első helyen. Negyedik víkendjén az Európai vakáció lenyomta, de utána ismét 9 hétvégén keresztül tartózkodott a number one pozícióban.
- SZÜNET - 2017. október 02.
- Box Office: Tom Cruise visszafogottan indított - 2017. október 01.
- Kristen Stewart lehet Charlie egyik angyala - 2017. szeptember 30.
- 2019-ben jön a Men in Black spin off - 2017. szeptember 30.
- Never Here előzetes - 2017. szeptember 29.
- Sorozat lesz a Rendes fickókból - 2017. szeptember 29.
- Apavadászat előzetes - 2017. szeptember 28.
- Acts of Vengeance előzetes – Banderas bosszút áll - 2017. szeptember 28.
- Jonathan Levine rendezheti az Amerikába jöttem 2-t - 2017. szeptember 28.
- Scorsese és DiCaprio vinné vászonra Roosevelt életét - 2017. szeptember 28.
Ez érdekes volt, köszi!
Pont a hétvégén néztem újra őket! Imádom…
Jól összerakott trilógia, öröm nézni még ma is. Szerencsére nem akarják remake-elni/folytatni stb.