13

A cápa (Jaws, 1975)

A filmről korábban született egy elemzés is.

A népszerű üdülőhely, Amity nyaranta több száz turistának biztosít szórakozást. Egy júniusi napon azonban borzalmas állapotban lévő emberi testrészeket sodor partra az óceán. Martin Brody, a helyi rendőrfőnök úgy sejti, emberevő cápa garázdálkodik a környéken. Azonnal le szeretné zárni a strandokat, Amity vezetősége viszont jól tudja, hogy ez anyagi csőddel járna a város számára. Az ismétlődő cápatámadások után végül a rendőrfőnök kényszerül tengerre szállni egy biológus és egy veterán cápavadász oldalán, hogy megküzdjön a szörnyeteggel.

Peter Benchley (magyarul A fehér cápa címen jelent meg) eredeti regénye valóban megtörtént eseményeket vett alapul. 1916 júliusában egy cápa felúszott a New Jersey közelében található Matawan nevű város édesvizű folyójába és több emberrel is végzett, míg sikerült elkapni. A film cselekménye számos dologban eltér, Spielberg sokkal látványosabb befejezést írt a forgatókönyv végére, valamint beleszőttek egy jelenetet, melyben Quint, a cápavadász meséli el az Indianapolis nevű hajó elsüllyesztésekor átélt borzalmakat. Utóbbi monológot maga a színész, Robert Shaw írta szerepe számára, s Roy Scheider teljesen improvizált “Ehhez egy nagyobb hajó kell.” (We’re gonna need a bigger boat.) szövege mellett ezek a film legtöbbet idézett, leghatásosabbnak tartott sorai.  A film nagy részét a Martha’s Vineyard szigeten forgatták 1974-ben, néhány jelenetet, melyben valódi cápák szerepelnek, Ausztráliában filmeztek le. A legnagyobb költségvetéssel a gyilkos szörnyeteget alakító hatalmas, mechanikus műcápa járt.

A Robert Mattey által tervezett 150 000 dollárból felépített gépezetet “Bruce”-nak nevezték el, Steven Spielberg ügyvédje, Bruce Ramer után. Bruce mellett még különböző méretű hátuszonyokkal dolgoztak a trükk mesterek, illetve olyan modellekkel, melyek csak a cápa jobb és bal oldalát alkották. A főhősök Orca nevű bárkáját két hajó „játszotta el”, a másodikat külön arra a jelenetre használták fel, melyben Roy Scheider a süllyedő Orcát igyekszik elhagyni. A kajütben játszódó jeleneteket stúdióban filmezték. Spielberg Brody szerepét először Robert Duvallnak ajánlotta fel, de ő nem élt a lehetőséggel, ezután a Francia kapcsolatban megismert Roy Scheidert szemelte ki. Charlton Heston szerette volna eljátszani a szerepet, de Spielberg úgy érezte, hogy Heston túlságosan ismert színész volt és ezért nem volt alkalmas a szerepre. A két producer Richard D. Zanuck és David Brown javasolta Spielbergnek, hogy Robert Show-t hallgassa meg Quint szerepére, Spilberget azonnal lenyűgözte a színész, így nem lehetett kérdés hogy Ő kapja meg a szerepet. A Cápa egy szenzációsan felépített igen hatékony thriller, aminek sikere többek között a hihetetlen részletességgel kidolgozott karakterekben rejlik. Itt van Brody, a víztől rettegő rendőrfőnök, akinek le kell küzdenie a félelmét, mivel az Ő felelőssége hogy elkapják a cápát. Quint a kérges öreg tengerész, akinek különleges oka van rá, hogy gyűlölje a cápákat. Végül pedig Hooper a gazdag kölyökből lett oceanográfus, aki ismeri mire képesek ezek a cápák, de mégis rajong értük.

Spielberg filmjét két jól elkülöníthető részre oszthatjuk. Az első részben elülteti bennünk a félelmet és közben bemutatja nekünk a három férfit, akikre a második részben főszerep hárul. Ebben a második részben a három férfi vadászatának lehetünk szemtanúi. Egyedül a nyílt vízen, csak egymásra számíthatnak. Különleges hangulatot kölcsönöz a filmnek ez a szituáció.  A három férfi iránt a néző őszinte és mély szimpátiát érez, végig szorítunk értük, ahogy lassan kihajóznak a nyílt vízre követve a fenevad nyomait. A tengertől való félelem egyik alapvető forrása a cápa. Spielberg a legközelebbi félelmükkel fogta meg az embereket. Az Egyesült Államok híradásai gyakran számoltak be cápatámadásokról, amelyek nem egyszer halálos kimenetelűek voltak.

Peter Benchley vállalta, hogy saját regényéből elkészíti a forgatókönyvet, ebben Carl Gottlieb volt segítségére. Bill Butler operatőrről külön is szólnom kell, hiszen egészen fantasztikus operatőri munkát látunk tőle. Az arcokról készült közelik, amin a félelem és a legkisebb rezdülések is meglátszanak egészen fantasztikusak. Spielberg ötlete volt, hogy a víz alól vegyenek fel jeleneteket, a cápa szemszögéből, ezzel azt érte el a rendező, hogy Butler képsorai olyan szinten zseniálisak és félelmetesek hogy egyfajta szorongás lesz úrrá rajtunk, rettegünk pedig még nem történt semmi. Persze ahhoz hogy ezt a hatást kiváltsa a film, elengedhetetlen volt John Williams fantasztikus, feszítő, pattogó taktusai. Ez a sejtelmes dallam mára talán a legismertebb filmzenévé nőtte ki magát, már amikor felhangzik, elkap minket ez a szorongó érzés, amiről beszéltem. Számomra a film legzseniálisabb jelenete mégsem valamelyik cápatámadás vagy a vadászat során felvett jelenet. Már említettem egyszer Quint jelenetét, amelyben az Indianapolis pusztulását meséli el a hajó gyomrában.  Ebben a jelenetben a legszembetűnőbb a film mindhárom erénye. A remek operatőri munka, ahogy a szűk helyen végigpásztáz a három férfi vonásain, Williams sejtelmes zenéje, ahogy a történet közben megszólal és az a fantasztikus párbeszéd… Lényegében semmi sem történik, egy történetet mond el a főszereplő, mégis feláll a hátamon a szőr és kigúvadt szemmel meredek a képernyőre. Ezt elérni nagyon kevés film tudja csak.

Bár katasztrofális jövőt jósoltak neki, a film anyagi bevétele sokszorosa volt a gyártás költségének. Sokan a Cápát tartják az első nyári blockbusternek, vagyis olyan produkciónak, mely köré hatalmas reklámkampány szövődik, s emiatt szinte mindenki ellátogat a mozikba, hogy megnézze. A filmtörténet addigi legmagasabb bevételét hozta, két évvel később viszont a Csillagok háborúja megdöntötte a rekordját.  Amikor a Cápát bemutatták 1975. június 20-án, összesen 464 moziban adták, később ez kibővült július 25-én összesen 675 mozira, ami azt jelentette, hogy ez a film lett az egyidejűleg legtöbb helyen bemutatott film a mozi történetében. Az első hétvégén a Cápa több mint 7.000.000 dollárt hozott. Ez volt az első film, amely több mint 100 millió dollárt hozott az USA-ban. A Cápa végül több mint 470.000.000 dollárt hozott világszerte. A kritikusok éltették és mindenki csak a legnagyobb elismerés hangján szólt a filmről. Három Oscar díjat nyert, a legjobb hang, a legjobb vágás és a legjobb filmzene kategóriájában győzött, a legjobb filmnek járó arany szobrocskát azonban a Száll a kakukk fészkére vitte haza.

Spielberg filmje látványos pszicho-horror ami nem elsősorban a moziban hat. A film bemutatása után milliók nem mentek a tengerbe, vagy csak ameddig leért a lábuk, és itt kezdődik a film igazi sikere. Mára A Cápa egy fogalom lett, a filmtörténet megkerülhetetlen klasszikusa, amit mindenkinek látni kell egyszer. Egyértelműen 100%-ot érdemel.

imdb: 8,2

rottentomatoes: 100%

 

itt pedig Quint legendás jelenete

 

13 komment

  1. Hááát ami így beugrik az a Háborgó mélység. Kellően izgalmas jól van összerakva. Persze nincs egy szinten Spielberg filmjével de azért jó volt. Amikor Samuel L. Jakson elmondja a monológját és a cápa elkapja hát ott tényleg felugrottam a moziban 😀 😀

  2. Ez igaz.

    Az A CÁPÁS film amihez hasonló nem készült még azóta sem.
    A CÁPA 2-3 és a hasonló borzalmakat pedig nem vagyok hajlandó folytatásnak elismerni. Számomra csakis ez a CÁPA film.

  3. @tunderninja: Nem rossz film, sőt. De arra is azt lehet csak mondani amit a Háborgó mélységre. Jó film amin jól eltudunk szórakozni. Viszont a Cápa az maga a tökéletesség a saját műfajában.

  4. Tényleg nagy film, érdekesek a készülésével kapcsolatos sztorik is, amik a DVD-n vannak (és amelyek részben itt is ‘elhangzottak’).
    Az úttörö volta vitathatatlan, de egy máig is izgalams film.
    A folytatások, koppintások szóra sem érdemesek (kivéve talán a “nagy sztár” ‘Mega Shark vs Giant Octopus’-t:D).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *