3

Talán – T.S. Spivet különös utazása (2013)

írta Nikodémus

tsspivet

Na persze, majd bolond leszek ilyesféléket megengedni a fiamnak! – buzog fel bennem az előrelátó pedagógus, miközben Jean-Pierre Jeunet legújabb, T. S. Spivet különös utazása című filmjét nézem. Néhány pillanattal később pedig gyermeki ámulattal feledkezem bele a vásznon történtekbe. S ez így megy majd’ két órán át, ám ez a rendhagyó hullámvasút egy percre sem terhel meg, mivel az Amélie csodálatos életének rendezője levetkőzte harsányságát, s a tavaly ősszel nálunk is bemutatott filmje főképp jól eltalált arányaival imponál.

"The Selected works of T.S.Spivet" © Photo: Jan Thijs 2012

A megtalált egyensúly persze csak a Jeunet-i világon belül értendő: rendezőnk hősei még most is bájosan elrajzolt figurák, akik sajátos tündérvilágban élnek és mozognak. A Reif Larsen regényéből készült alkotásban ezúttal egy kedvesen kattant amerikai családdal ismerkedhetünk meg: az apa egy vadnyugatról itt felejtett, szűkszavú cowboy (Callum Keith Rennie), az anya egy emancipált, (szó szerint) bogaras tudós (Helena Bonham Carter), akik három porontyukkal Montanában, a Sziklás-hegység közepén élnek egy farmon. A legkisebb fiú (Kyle Catlett) egy nap telefonhívást kap, hogy mivel az általa feltalált örökmozgó szerkezet a jelek szerint működőképesnek tűnik, a Smithsonian Múzeum rangos díjat ítélt oda neki, amit át kellene venni. A tízéves T. S. tehát felkerekedik, s mi már ekkor sejtjük, hogy maga az utazás fontosabb lesz, mint a végcél.

2015-05-ts-spivet-3

Hollywoodi szabású roadmovie helyett azonban egy valóban különös, fordított felnövéstörténetnek vagyunk tanúi, melynek során a világot a tudományos megfigyelések szemüvegén keresztül vizsgáló T. S. saját koravénségével küzd meg, hogy újra gyermekké lehessen. A néző pedig örömmel kíséri el őt, hiszen hősünk szövevényes múltja, benne egy feldolgozatlan traumával, lépésről lépésre tárul föl. Kicsit rapszodikusan, nem kevés lóugrással, de mindvégig koherens módon – ahogy egy gyermeki elme működik.

TSS Day 16 "The young and Prodigious Spivet" Photo: Jan Thijs

Jeunet pedig – szerzői jegyei közül elhagyva a túlhajtott, groteszk gesztusokat – elsősorban erre koncentrál, s biztat: vegyük elő bátran világra csodálkozó tekintetünket. A szürke, hétköznapi rend hálójába lassan belegabalyodó, az életet szűk keretekben szemlélő felnőttként megrázó felismerni, hogy ez egyre nehezebb. Talán ha gyermek lennék újra…

(Megjelent: Új Ember, 2014. november)

3 komment

  1. Ezt láttam tavaly moziban (csodálkoztam kicsit mert csak 3D-ben játszották itt nálunk), érdekes egy film volt. Jó értelemben. Tetszett.

  2. Jeunet-nek érdekes, kissé elvont stílusa van és egyúttal a megteremtett képi világ is egyedi filmjeiben. Az Amelie első 5 perce után azt mondtam, hogy én ezt vagy kikapcsolom 5 perc múlva vagy odaleszek a filmért. Majd beszippantott film. A Micmacs-ért is odavoltam. Viszont ez az alkotás kissé félresiklott. Stílusjegyei megtalálhatóak benne, igazi vicces és egyben drámai film, olykor némileg groteszk, elvont. De összességében “nem jött át”, tetszett, de mégsem. Valami hiányzott.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *