1

A hobbit születéséről egy váratlan utazásig III. rész

Pisti, az aragorn olvasónk nem csupán Tolkien rajongó, de a hazai Hobbit születésnapi esemény szervezésében is részt vett. Felkérésünkre írt egy nagyon érdekes és átfogó írást A hobbit történetéről a könyv születésétől “A hobbit: Váratlan utazás”-ig. A cikksorozat negyedik része az első film bemutatója után érkezik majd, itt találjátok az első és második részt.

3. Hobbitok mozgóképen

0hobbitA filmkészítők szerencséje, hogy J. R. R. Tolkien még élete során eladta A hobbit és A Gyűrűk Ura megfilmesítési jogait. A fia, Christopher Tolkien ugyanis ellenezte a mozis adaptációkat, és ha rajta múlt volna, valószínűleg máig nem születhettek volna meg a filmek. Ugyanakkor A hobbiton és A Gyűrűk Urán kívül az összes többi szöveg joga az örökösöknél maradt (a Tolkien Estate nevű szervezet felügyeli), és ők hivatalosan nem járultak hozzá ezek felhasználásához.

Bár a filmes jogok ide-oda vándoroltak, és igen kalandos utakat jártak be, a két nagy műnek mindezek ellenére számos filmes adaptációja született már. A hobbitból készült egy 12 perces, a nagyközönség előtt soha be nem mutatott, még mesésebbre átírt rajzfilm, majd később egy egész estés rajzfilm (Rankin/Bass) és egy orosz tévé-sorozat is. A Gyűrűk Urából készült egy animációs film (Ralph Bakshi rendezésével), amely a történet felét meséli el, illetve A hobbit-rajzfilm készítői (Rankin/Bass) A Király visszatérből készítettek egy rajzfilmet. Ezen kívül a finnek a kilencvenes években Hobitit címmel gyártottak egy tévé-sorozatot, amely A hobbit és A Gyűrűk Ura eseményeit dolgozza fel.

Peter Jackson a kilencvenes években eredetileg úgy tervezte, hogy mindkét művet megfilmesíti: egy olyan trilógiát képzelt el, amelynek a legelső része A hobbit lett volna, a második és a harmadik része pedig A Gyűrűk Ura. A hobbit jogait akkor még nem sikerült megszereznie, így maradt A Gyűrűk Uránál, amely önmagában is trilógiává bővült, mikor a produkciót átvitte a Miramaxtól a New Line Cinemához.

A többit ismerjük: a filmtrilógia és a bővített változataik nem csak a sikert, de a még nagyobb ismeretséget is meghozták Tolkien könyveinek. Várható volt (és a rajongók el is várták), hogy ezután az előzményeket elmesélő könyvből is készüljön mozifilm.

Mikor Jacksonék az egészbe belevágtak a kétezres évek vége fele, A hobbitot még egy filmként képzelték el, és vele párhuzamosan készítettek volna egy második, “összekötő” filmet is, amely átvezető lett volna A Gyűrűk Urához. Ezt a változatot még akkor elvetették, amikor még Guillermo del Toro volt kijelölve rendezőnek. Helyette inkább A Hobbitot bontották két filmre úgy, hogy a könyvbeli történetet kibővítették olyan párhuzamosan zajló cselekményszálakkal, amelyekre Tolkien csak utalt A hobbitban vagy A Gyűrűk Urában.

Jackson és a forgatókönyvíró társak ugyanis hivatalosan e két könyv alapján dolgozhattak. Nem egészíthették ki a cselekményt sem A Gyűrűkről és a Harmadkorról szóló írással, sem Az erebori kutatással, sem a History of The Hobbit szövegváltozataival, vagy egyéb tolkieni forrásokkal. Ezekhez ugyanis az örökösök külön hozzájárulása szükséges (és nem tudunk róla, hogy Jacksonék rendelkeznének ilyen engedéllyel).

Viszont A Gyűrűk Urához hozzátartozik a Prológus és a kb. 125 oldalas Függelékek tömény információ-mennyisége is, amelyek lehetővé tették a rendezőnek, hogy kitágítsa A hobbit perspektíváit. Hogy mennyit használt fel ezekből, és mennyit tett hozzá saját kútfőből, azt majd csak a filmek megtekintése után dönthetjük el, annyi bizonyos azonban, hogy interjúkban hivatkozik ezekre, mint ihletforrásra.

A tágabb kontextus alapötletei tehát mindenképpen a Függelékekből származhatnak: a törpök és orkok háborúja, Dol Guldur Feketemágusa, és a Fehér Tanács az eddig nyilvánosságra került anyagok alapján fontos kiegészítői lehetnek majd A hobbit történetének.

A forgatáshoz vezető út tele volt akadályokkal és váratlan fordulatokkal (jogi problémák, pereskedések, rendező váltás, MGM-csőd stb.), ezért csak 2010. október 16-án adták meg a stúdiók (a Warner, az MGM és a New Line Cinema) a zöld jelzést a projektnek. Az új rendező, Peter Jackson 2011. március 21-én kezdhetett bele a forgatásba, de ez nem jelentette azt, hogy a forgatókönyvek ekkora végleges formát öltöttek volna.

Ahogy az előző filmeknél is, ezúttal is folyamatos átírások, újraírások, módosítgatások mellett zajlottak a felvételek. Nem csak egyes szereplők (pl. Azog), de jelenetek is cserélődtek menet közben, így a projekt sokkal nagyobb méretűre duzzadt, mint azt eredetileg tervezték.

Így történt, hogy mikor az első film nyersvágását elkészítették, rájöttek, hogy ebből a rengeteg felvett anyagból nem csak egy esetleges bővített változat jönne ki, hanem majdnem egy újabb filmre való, ezért elkezdtek azon gondolkodni, hogyan lehetne elkerülni, hogy a jelenetek nagy része vágószobában végezze.

A stúdiók hosszas tárgyalások után végül jóváhagyták, hogy kettő helyett három részre bontsák a történetet. Ez persze azt is jelentette, hogy az első filmnek hamarabb kell véget érnie, mint eredetileg tervezték (pár jelenetet emiatt át kellett írni és újra felvenni), a második és harmadik film pedig jövőre újabb utóforgatásokat igényel ahhoz, hogy kerekké váljon a dramaturgiájuk.

A rendező „váratlan utazása” tehát jóval hosszabbnak bizonyult, mint bárki is gondolta volna korábban. De hát így megy ez: veszélyes dolog kilépni az ajtón. Csak rálépsz az Útra, és ha nem tartod féken a lábadat, már el is sodródtál, ki tudja, hová.


Egy komment

  1. Kérdés az olvasókhoz:
    Szívesen olvasnátok-e még A hobbitról a Filmdroidon? Ha igen, miről szóljon a cikk-sorozat negyedik része?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *