4

Top 10: újkori 56-os filmek

top10Mondják, egy emberöltő kell a megfelelő távolsághoz: a szemtanúk ekkor már eltávoznak, a sérelmek kihűlnek, az eleven emlékezet helyére pedig lassan beoson a szárazan kopogó, ám legalább elfogulatlan tényanyag. Hogy ötvenhattal így vagyunk-e, nagy kérdés, habár még egy évtized hiányzik abból a bizonyos emberöltőből. Az azóta összegyűlt újkori filmtermés mégis árulkodó: illusztrál, vádol, simít, visszakérdez – eleven viszonyra törekszik a forradalom és szabadságharc hatásával. A hatvanadik évfordulón jöjjön hát tizenhárom, rendszerváltozás utáni film (időrendben) arról a varázslatos tizenhárom napról.

írta Nikodémus

A temetetlen halott – Nagy Imre naplója (2004)

’56 megismételhetetlen élménye számtalan későbbi magyar „problémafilmben” ott bujkál, mégis, 1989 után még másfél évtizedet kellett várni arra, hogy valaki leplezetlenül elmesélhesse a nagy sztorit. Mészáros Márta természetesen személyes történetet keresett, s Nagy Imre, a mártír miniszterelnök sorsa erre tökéletesen alkalmasnak mutatkozott. A kezdés kicsit döcög, a híradó-részleteket talán unjuk (bár a forradalmi eseményekkel kiváló az ellenpontozás), s a film akkor kap erőre, amikor a főszereplő (Jan Nowicki) börtönbéli passiójárása megkezdődik. Megrendítő látni ezt az egyszerű, konok embert, amint felismeri, mi a tét, és hezitálás nélkül, élete árán is vállalja az igazságot. A vásznon működik az emberi dráma – bennünk meg a történelmi katarzis.

2016-10-top10-56os-filmek-temetetlen-halott

Szabadság, szerelem (2006)

A félévszázados jubileumot jól megszórták különböző rendű-rangú filmekkel (alább mi is szemlézünk még néhányat), de közülük Goda Krisztina látványos külsőségek között leforgatott filmje ígérkezett a legnagyobb durranásnak. Az akkor még közel sem filmügyi biztos Andy Vajna producerkedik, igazi tankok érkeznek díszletnek, magyar szinten sztárok sorakoznak fel, és egy valóban erős sztori kínálja magát megfilmesítésre: egy kamaszodó vízipólós srác (Fenyő Iván) a forradalom alatt érti meg, mit jelent a hazaszeretet, az elkötelezettség és a nagy szerelem. A film persze túl kerek, túl közhelyes, túl direkt – amolyan hollywoodias. A célnak azonban megfelel.

2016-10-top10-56os-filmek-szabadsag-szerelem

A szabadság vihara (2006)

A sztori, amiről Tarantino azt mondta, minden idők legjobb el nem mesélt története, itt bontakozik ki igazán: hiteles szemtanúk és korabeli vágóképek nyomán tárul fel az ’56-os montreali Melbourne-i olimpia hírhedt magyar-orosz pólómeccse. Colin K. Gray és Megan Raney jó mesteremberekhez illően remek ritmusban adagolják az információkat, dokumentumfilmjükből pedig kiérezni a nekünk jóleső empátiát. A szabadság vihara első pillantásra az imént tárgyalt nagyfilm jelentéktelen kistestvérének tűnik, pedig érdemes rászánni időnket: több szempontból fölébe nő a kissé talán túlpumpált bátyónak.

2016-10-top10-56os-filmek-szabadsag-vihara

Mansfeld – Magasabb szempontból (2006)

Minden forradalomnak vannak ikonjai – az már a történelem groteszk fintora, hogy az események idején még bőven kiskorú Mansfeld Péterből tulajdonképpen a megtorló hatalom csinált mártírt, amikor a kamaszos csibészséget aránytalan szankcióval sújtotta, sőt, kegyetlen ravaszsággal kivárta, míg hősünk nagykorú lesz, és felakasztotta. Szilágyi Andor filmje kicsit ügyetlenül, de megküzd a mítosszal, s főszereplőjét (Fancsikai Péter) árnyaltan igyekszik bemutatni. Filmjének legnagyobb érdeme, hogy Mansfeld történetével kapcsolatban tátongó űrt nyit bennünk: miért volt szükség minderre?

2016-10-top10-56os-filmek-mansfeld

Budakeszi srácok (2006)

A legendáriumban úgy van, hogy Pesten vívták a forradalmat. „De mikor jönnek már a budakeszi srácok?”, hangzik a kérdés a hárommal ezelőtti filmben. Kovács István önéletrajzi ihletésű regénye emléket állít egy bizonytalan világból, szétesett családból jövő kiskamasznak, aki a saját kárán tanulja meg, mit jelent tisztességesnek és szabadnak lenni akkor is, ha körülötted mindenki a nyilvánvaló hazugságot ismételgeti. Erdőss Pál aprólékos rendezése egy ötvenes évekbeli kisközösség mikrokörnyezetén keresztül vizsgálja az emberi helytállás, kompromisszum és kiszolgáltatottság kérdéseit – és szükségszerűen vezet el minket a forradalomhoz.

2016-10-top10-56os-filmek-budakeszi-sracok

A Nap utcai fiúk (2006)

Szomjas György megannyi rock n’ roll-film után megpróbál ’56-ból is lázadásmítoszt faragni, egy csapatnyi sráccal. Az alapanyag ígéretes: „lecsúszott egzisztenciák” ivadékai fociznak Pesterzsébet egyik utcájában, majd érkezik a szemrevaló kalauzlány, és becsábítja őket a belvárosba azzal a hírrel, hogy valami készülődik. A szerelem dolgozik, a történelem pedig elsüvít a fiúk füle mellett, s nem hagyja őket érintetlenül: elhatározzák, hogy megvédik körletüket, és főhadiszállást rendeznek be a helyi moziban. Szomjas érzékelteti, hogy a srácokban elsősorban a kalandvágy és a hormonok tengenek túl, s voltaképpen ez az egész nagy szabadságharcosdijuk kicsit hamiskás. A Nap utcai fiúk tehát a mítoszképzés visszásságairól is szól egy kicsit – hogy szándékkal vagy akaratlanul-e, nehezen eldönthető.

2016-10-top10-56os-filmek-nap-utcai-fiuk

Liberté ’56 (2007)

Vidnyánszky Attila színházi rendező merészet gondolt: elhagyni a mozifilmes narratívát, és kísérleti előadással közel hozni ’56-ot a nézőhöz. Mindezt persze a debreceni repülőtéren lefilmezve, ami rá is világít az egyébként igen ambiciózus végeredmény alapvető ellentmondásosságára. Egy szerelmespár története, egy egyetemista csoport utólagos előadás-próbái és a korabeli magyar politikai vezetés dilemmái keverednek ebben a különös, meghatározhatatlan műfajú keverékben, leginkább talán a Petőfi ’73-ra hajazva. Kísérletnek kísérlet – a végeredmény kétséges, az addig megtett út azonban különleges.

2016-10-top10-56os-filmek-liberte-56

56 csepp vér (2007)

Mint annyi más magyar történelmi forduló, ’56 sem úszta meg, hogy zenés darab készüljön belőle. Az Omega basszusgitárosa, Mihály Tamás gondolta úgy, hogy áramvonalas musicalt kell írni a szabadságharcból, a színpadraállítást bőséges marketingkampány és az akkoriban menő fiatal celebzenészek (Palcsó Tomi, Puskás Peti) felvonultatása előzte meg. Új István, a király nem született, de az 56 csepp vér a maga modernkori Rómeó és Júlia-sztorijával tisztes munka, melynek fényét jelentősen emeli,  hogy Kaszás Attila utolsó mozgóképes fellépését örökíti meg.

2016-10-top10-56os-filmek-56-csepp-ver

Kolorádó Kid (2009)

Vágvölgyi B. András igazi hangulatfilmet rendezett: nem az utókor ítélete, nem a hős- vagy az emlékállítás érdekelte, hanem egyetlen ember személyes sorsa. Kreuzer Béláé (Nagy Zsolt), akit egy lovin nyert, gyanúsan nagy összegű nyeremény után elkap a titkosrendőrség valamikor 1959 magasságában. Gyorsan kiderül, hogy Kreuzer igazi bűne nem az „úrizálás”, hanem az ’56-os Corvin közi múlt. A rendező Tarantinóval és a neo-noirral kacérkodik, hangulatteremtése remek, és a néhány ponton majdnem széteső filmet Nagy Zsolt alakítása rántja egybe – úgy kamaszosan, csibészesen.

2016-10-top10-56os-filmek-kolorado-kid

Apacsok (2010)

„Ha nincs többé indián, akkor mi marad?”, hangzik el a kétségbeesett kérdés, és mi első blikkre nem is igazán értjük, mibe kerültünk. Török Ferenc saját, nagysikerű színházi előadásból forgatott tévéfilmje ugyanis  több témát és idősíkot mozgat, s hát szokás leügynökfilmezni (és e műfajban jól is teljesít), mégis, a lelki tájak aprólékos bemutatása mind arra szolgál, hogy visszamutasson az origóra: a levert forradalomra. Hogy az alakoskodás, a csendes beletörődés, a „mégiscsak élni kell” elvtelen kompromisszuma tulajdonképpen ebből adódott: egy nép gerincét törték meg ’56 után.

2016-10-top10-56os-filmek-apacsok

A vizsga (2010)

Kémsztori az ötvenes évekből? Remek gondolat, szinte furcsa, hogy korábban még senkinek sem jutott eszébe. Köbli Norbert forgatókönyvíró és Bergendy Péter rendező akkurátus összmunkájának köszönhető, hogy pusztán egy feszes thrillert látunk (nem is kívánjuk a történelmi moralizálást), ám ebből is többet tudunk meg az árulás természetéről és egy félelemre épülő diktatúra működéséről, mint ezernyi tankönyvből. Nagy Zsolt vászonra termett, Kulka János pedig zseniális.

2016-10-top10-56os-filmek-vizsga

Szabadság – Különjárat (2013)

Köbli újabb történelem-fikciósítási ötlete, ezúttal Fazakas Péter rendezővel kissé egyenetlen, ám ez legyen a legnagyobb bajunk: az őszi események fenyegető árnyékában önmagán sokszorosan túlmutató eseménynek számított egy belföldi repülőjárat (merthogy akkoriban volt ilyen) eltérítése 1956 nyarán. A főhősök motivációi külön-külön is érthetőek, a mellékszereplők vázlatosak, és itt-ott döcögnek a cselekmény arányai is, ám tévéfilmünkből mindvégig érezni azt az elsöprő szabadságvágyat, mely aztán októberben a hatalom arcába robbant.

2016-10-top10-56os-filmek-szabadsag-kulonjarat

A berni követ (2014)

Mondhatnám, hogy Kulka a kettővel feljebbi után ezt a filmet is elviszi a hátán, de felesleges, mert ezúttal sincs tehertétel, amit kompenzálni kellene: Köbli most Szász Attilával társult, az eredmény pedig egy feszes túszdráma torokszorító fordulatokkal és remek hangulatteremtéssel. Az ambíciókból enyhe műfaji játékokra is futja, s noha A berni követ is kisképernyőre lett szánva, egyáltalán nem kell szégyenkeznie a gyöngyvásznon sem. Általa megértjük ugyanis, hogy a Nagy Imre kivégzése után két hónappal a berni követségen lezajlott túszejtési akciót milyen rettenetes kétségbeesés szülhette.

2016-10-top10-56os-filmek-berni-kovet

Most Ti jöttök!

4 komment

  1. Sokat láttam közülük, bevallom a Temetetlen halottra már nagyon nem emlékszem.
    Viszont A vizsga meglepő volt. Gondoltam, hogy “Ehh, thriller, na, megnézem, maximum kikapcsolom”. De sikerült egy izgalmas magyar filmet látni és ezt követően már a Berni követben is bizakodtam. A Szabadság különjárat már túlságosan tévéfilmes volt és nem volt az igazi (még akkor se ha eleve a tévébe szánták). Illetve a Szabadság, szerelmet is láttam, Vajna meg Goda nagyon jó filmet hozott össze. A többi eddig kimaradt.

  2. “az ’56-os montreali olimpia”
    Melbourne. Ezt véletlenül elírtad.

    Nem láttam az összes filmet, de A berni követ, A vizsga, A temetetlen halott és a Szabadság, szerelem kifejezetten tetszett.

    Jó volna, ha több olyan történelmi film készülne itthon, ami jóval korábbi eseményeket (pl. középkor) mutatna be.

  3. Ez a mi holokausztunk, rabszolgatartásunk….minden harmadik filmünk erről szól, ha egyet láttál, láttad mindet. :/

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


× öt = 35