0

Elhunyt Andrzej Wajda

0aw1

2016. október 9-én, 90 évesen elhunyt a kortárs lengyel filmművészet legnagyobb klasszikusa, Andrzej Wajda filmrendező.

Az 1926. március 6-án a lengyelországi Suwałki-ban született Wajda életének első éveit azon a helyőrségen töltötte, ahol katonatiszt édesapja szolgált. Visszatekintve, olyannak írta le a gyerekkorát, mintha a 19. században nevelkedett volna, „télen síelni mentünk, olyan volt, mintha egy John Ford-film egyik jelenete lett volna.” Aztán 1939-ben kitört a második világháború, és az addigi elszigeteltség után a külvilág könyörtelen rátörte az ajtót Wajdára. Katonatiszt édesapját 1940-ben a szovjetek kivégezték, majd jelöletlen tömegsírban hantolták el Katyń mellett. Több filmje főszereplőjére, a Csatorna föld alá menekült felkelőire, a Hamu és gyémánt lelőtt Maciekjára és a Tájkép csata után koncentrációs táborban raboskodó Tadeuszára is úgy gondolt, mint akiknek a tragikus sorsában kis híján ő is osztozott.

1939-1945 között titkos gimnáziumban tanult, majd rövid ideig egy magánfőiskolán, ezzel egyidőben dolgozott raktárosként, hordárként, bognárként, lakatosként és műszaki rajzolóként. Festőművésznek készült. 1942-től katonaként harcolt Lengyelország függetlenségéért. 1946-ban kezdte meg tanulmányit a krakkói Képzőművészeti Főiskolán. 1949-ben otthagyta a főiskolát, és megkezdte tanulmányait a łódźi filmfőiskolán, ahol 1952-ben diplomázott. A lengyel filmiskola, vagy más néven a lengyel újhullám egyik elindítója volt. 1954. január 26-án debütált A mi nemzedékünk című filmmel, amelyért megkapta az Állami Díj III. fokozatát. 1957. április 20-án volt a Csatorna című film premierje. 1958-ban készült Hamu és gyémánt című filmje a II. világháború utáni kultuszfilmek egyik első darabja, többek között Martin Scorsese, Bernardo Bertolucci és Jancsó Miklós is rajongott iránta. A lengyel sors (Csatorna, 1956; Lotna, 1959; Tájkép csata után, 1970) sok filmjének központi témája. Másik vonulatot képeznek az irodalmi művekből készült nagy sikerű alkotásai: Żeromski (Légió, 1965), Iwaszkiewicz (Nyírfaliget, 1970; A wilkói kisasszonyok, 1979), Reymont (Az ígéret földje, 1974), Przybyszewska (Danton 1982).

0aw2A lengyel irodalom legnagyobbjainak műveiből készített nagyon sikeres filmalkotásokat. Hazájának kommunista diktatúrájával szemben komoly kockázatot vállalt, világszerte pedig nagy sikert aratott az 1950-es és az 1980-as éveket elemző filmjeivel (A márványember, 1976; A vasember 1981 – utóbbi elnyerte a Cannes-i Filmfesztivál fődíját). Számos filmet készített a televízió számára (Halott osztály, 1977; Évek múltán, napok múlva, 1980), kényszerű háziőrizete, majd emigrációja során külföldön forgatott, később a rendszerváltozás után a hollywoodi filmáradatban is magára talált; több filmje igazi kasszasiker volt Lengyelországban és Európában. Színházi rendezései világhírűek; a Dosztojevszkij Ördögök című művéből, a krakkói színház művészeivel bemutatott dráma európai színháztörténeti eseménynek számított.

Életművéért 2000-ben Oscar-díjat kapott, legutóbb 2007-ben jelölték Oscar-díjra Katyń című filmjéért, idén valószínűleg utolsó alkotását, a Powidoki-t (Afterimage) jelöli Lengyelország az idegennyelvű Oscar-díjra. (forrás: origo.hu, wikipédia)

Isten nyugosztalja.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *