0

Rohammentő – A kulisszák mögött

Los Angeles utcáin egyetlen nap alatt megváltozik három ember élete. Michael Bay nyaktörő tempójú thrillerében Will Sharp, a kitüntetett veterán (Yahya Abdul-Mateen II) mindenáron pénzhez akar jutni, hogy kifizethesse felesége kórházi költségeit, ezért az egyetlen emberhez fordul segítségért, akiről tudja, hogy pont őt nem kellene megkérnie – örökbefogadott testvéréről, Dannyről van szó (Jake Gyllenhaal). A szépreményű profi bűnöző különleges ajánlattal áll elő: raboljanak ki egy bankot 32 millió dollárért, ami rekord lenne Los Angeles történetében. Számításukba azonban súlyos hiba csúszik, ezért a kétségbeesett testvérek elrabolnak egy rohammentőt, benne egy életveszélyesen megsebesült rendőrrel és egy talpraesett ápolónővel, Cam Thompsonnal (Eiza González).

Dánok, sávok és rohammentők – A Rohammentő eredete

2020-ban a világjárvány számos film elkészítését meghiúsította vagy késleltette a bemutatásukat, de Michael Bay esetében éppen segített egy produkció megvalósításában. 2020 őszén Bay, aki olyan bombasikereket jegyez, mint a Transformers-franchise, az Armageddon, Bad Boys – Mire jók a rosszfiúk? 1-2 (Bad Boys), a Pearl Harbor és A Szikla (The Rock), olyan projektet keresett csapatával, amit gyorsan végig tud vinni Los Angelesben a covid-19 miatt elrendelt korlátozó rendelkezések közepette. A Rohammentő cselekménye egy nap alatt játszódik, de öt évbe telt, mire a forgatókönyv elért Bayhez. Chris Fedak forgatókönyvíró látványos karriert futott be tévésorozatok írójaként és executive producereként (Chuck), de szeretett volna nagyjátékfilmes forgatókönyvet is írni. Fedak dán menedzsere, Mikkel Bondesen felhívta a figyelmét az Ambulancen című dán thrillerre, amelynek jogait megvette Fedak barátja és egykori évfolyamtársa, James Vanderbilt, illetve producertársai, Bradley J. Fischer és William Sherak. Fedak rögtön meglátta a lehetőséget. A dán filmben két bankrabló elköt egy rohammentőt, benne egy szívrohamos beteggel. „Tetszett az alapkoncepció – mondja Fedak. – Arra gondoltam: mi lenne, ha fognánk ezt a kis, visszafogott thrillert, a cselekményt Los Angelesbe helyeznénk, és iszonyatosan őrült tempójú akciófilmet csinálnánk belőle?”

Fedakot olyan klasszikus akciófilmek ihlették, mint a Drágán add az életed! (Die Hard) és az eredeti Hajsza a föld alatt (Taking Pelham One Two Threee), továbbá a Francia kapcsolat (The French Connection) és a Kánikulai délután (Dog Day Afternoon), és az volt a célja, hogy olyan több mint kétórás idegölő akcióorgiát hozzon létre, amely székhez szegezi a nézőket, mert az egymást keresztező cselekményszálak egyik válsághelyzetből a másikba repítik a szereplőket. Fedak olyan narratívát akart kigondolni, amelyben nincsenek tisztán jó és rossz karakterek. „Van egy pár pozitív és negatív hős, akik folyamatosan változnak a történet során – attól függően, éppen mi jut a tudomásukra és mire van szükségük – folytatja Fedak. – Néha hibáznak. Máskor helyesen cselekednek, de gyakran rosszul választanak. Zsaruk, bankrablók, mentősök. Mindegyikükek megvan a maga közlekedősávja, és az érdekelt leginkább, ezek a sávok mikor mosódnak el válsághelyzetben, és hogyan ütköznek össze, akik rajtuk haladnak.”

Forgatás járvány idején – Michael Bay begyújtja a Rohammentő rakétáit

A producerek és Fedak évekig fejlesztették a forgatókönyvet, több rendező is érdeklődött iránta, de a dolgok nehezen álltak össze. „Ez a sztori nagy ötleten alapszik, amit szépen ki lehet bontani, éppen ezért rátermett alkotóra volt szükség – mondja Fedak. – Bőven jelentkeztek tehetséges rendezők, de időbe telt, amíg minden mozaikdarab a helyére került.” 2020 őszén a producerek tudomására jutott, hogy Michael Bay olyan projektet keres, ami gyorsan leforgatható Los Angelesben a járványügyi korlátozások alatt. „Mindig is úgy gondoltuk, hogy ez a film jó lenne Bay számára – mondja Fischer. – Megvan benne az összes olyan elem, amihez ő kiválóan ért – nem csupán az akciójelenetek és autós üldözések adottak, de a jellemábrázolás lehetősége is, ami a korai filmjeit jellemezte, mint amilyen például A Szikla vagy a Bad Boys. Az ő munkái nem csupán a nagy, zsigerekre ható effektusokról szólnak. Filmjeiben az embert is megmutatja, azt, hogy milyen körülmények közé keveredett, és hogyan mászik ki ebből a helyzetből.” Bay a felkészülés során úgy döntött, nem nézi meg a dán filmet, és a forgatókönyvét sem olvassa el, hogy ne legyenek rá befolyással. A forgatást szűk 39 napra tervezték.

Bay csatlakozása után a projekt nyaktörő sebességre kapcsolt. Fedakot lenyűgözte Bay alkotói módszere. „Napról napra változott a forgatókönyv, még a forgatás alatt is. Folyton megbeszéltük a dolgokat, újraírtuk a sztorit, szétszedtük, oldalakat cserélgettünk. Sokáig nem is tudtuk, ki lesz a túlélő, minden vita tárgyát képezte. Én azokért a karakterekért próbáltam lobbizni, akiket szerettem, ő minden jelenetet még drámaibbá, látványosabbá akart tenni. Szerettem az interaktív megoldási folyamatot, amikor arra a kérdésre próbáltunk válaszolni, mi lenne, ha ez vagy az történne. A váratlanság és a folyamatos meglepetések jobbá tették ezt a mozit.” „Michael még a forgatás utolsó napján is sms-t küldött, amiben Cheetos-vicceket kért, mert pár szereplő ilyen kukorica-snacket evett” – folytatja Fedak. Az évekkel korábban kiötlött központi téma azonban érintetlen maradt. „Az első változattól Michael megjelenéséig minden jelenetet átírtunk és minden párbeszédet feltupíroztunk. De az alaptörténet nem változott.”

Maga a forgatás a sebesség és a hatékonyság magasiskolája volt. „Elképesztő, ahogy Michael forgat, ahogy koncentrál, és mindezt milyen tempóban teszi – folytatja Fischer. – Mindenki saját maga vezetett, nem voltak kényelmi intézkedések, se lakókocsik, és ezt mind ő akarta így – legyen minél kisebb a lábnyomunk és minél kevesebb ember nyüzsögjön a forgatáson. Reggel, amikor kipattant a kocsijából, rögtön ment a kamerához. Nem volt kávészünet, nem beszélte meg a segédrendezővel a részleteket. Ez az energia és tempó vitte őt egész nap, amíg vissza nem ült az autójába, és haza nem ment. Mindez jól látszik a mozivásznon.”

Will Sharp (Yahya Abdul-Mateen II)

William James Sharpnak segítségre szorul. Rákos feleségének azonnali kísérleti műtétre van szüksége, ami 230 000 dollárba kerül, pedig Will kitüntetett háborús veterán. Will kétségbeesésében testvéréhez, Dannyhez fordul kölcsönért, de kisebb munkát is elvállalna. Yahya Abdul-Mateen II azonnal azonosulni tudott a hőssel, akinek képtelen döntést kell meghoznia. „Amikor megismerjük Willt, el kell döntenie, hogy megtegye-e vagy ne tegye meg a szükséges lépéseket a családja megmentése érdekében – mondja Abdul-Mateen. – Mindkét megoldás nagyon sokba kerül. Börtönbe kerülhet és elveszítheti a családját, vagy meghalhat üldözés közben. Nincs számára jó megoldás. De van tehetsége ahhoz, hogy higgadtan elemezze a lehetőségeket, így: most, hogy ebben a helyzetben vagyok, ki kell másznom valahogy belőle, haza kell mennem és meg kell birkóznom a következményekkel.”

Amikor Chris Fedak nagyjából 2015-ben elkezdte írni a forgatókönyvet, a hírek a veteránokról szóltak – visszajöttek Irakból és Afganisztánból, a haza pedig nem gondoskodott róluk. „Úgy gondoltam, ez jó kiindulópont a történet számáta – mondja Fedak. – Ha szorult helyzetben vagy, bajban van a családod, a feleséged pedig műtétre szorul, mi mindent tennél meg érte?” „Will folyamatosan a történet érzelmi katalizátora – folytatja Fedak. – A hazája lemondott róla. Amikor minden befuccsol és nem talál munkát, egyedül Dannyhez fordulhat, bár sötét közös múltjuk van, amiről Will azt hitte, már túllépett rajta.” A cselekmény során Willnek olyan döntéseket kell hoznia, amelyek nem csupán a saját jövőjét határozzák meg, hanem a családja és a testvére sorsát is új irányba fordítják, nem is beszélve a sebesült rendőrről és a bátor mentősről, akik önhibájukon kívül a túszaikká váltak. Abdul-Mateen mindig tudatosítja a közönséggel, hogy egy csupaszív ember áll e súlyos döntések mögött.

Danny Sharp (Jake Gyllenhaal)

Amióta Danny Sharp édesapja hazavitte az örökbe fogadott Dannyt, az új testvér mindig gondoskodott kisöccséről. Most Will hozzá fordul kölcsönért, Danny pedig komolyan segíteni akar, miközben égető szüksége van egy társra, akiben teljesen megbízhat. Danny egyetlen projekttel foglalkozik, ez pedig a nagy bankrablás, amihez kell egy segítő. Csak háborús hős öccse alkalmas a feladatra. Danny haragszik a rendszerre, amely az első vonalba küldte Willt, hogy életét kockáztassa a hazájáért, aztán nem foglalkoztak vele, amikor a családjának segítségre volt szüksége. Ezért bármit megtenne az öccséért. Most arra kéri Willt, tegye meg neki ezt az apróságot. Az éles eszű, karizmatikus és veszélyes Danny valóságos fortyogó katlan, amelyben a feltétlen lojalitás, a nagyszabású tervek és ambíciók elegye vár arra, hogy kirobbanjon. Senki más nem volt alkalmasabb a karakter életre keltésére, mint Jake Gyllenhaal.

A színész több szinten is roppant izgalmasnak találta a feladatot. „A forgatókönyv olvasása közben föltettem magamnak a kérdést: valódi kapcsolat van ennek a történetnek a közepén? Vannak érzelmi tétek? – mondja Jake Gyllenhaal. – Danny karaktere is tetszett, mert szórakoztató fazon. Szeretem, amikor olyan figurát alakíthatok, akinek szorít a közönség, ugyanakkor egy kicsit fél is tőle.” A színész olyan filmest fedezett fel Michael Bayben, aki a látványos akciók és a mély érzelmek előhívásának mestere. „Michaellel alaposan megbeszéltük, hogy igazi testvéri kapcsolatot akarunk ábrázolni, ami tele van fondorlatos szemétkedéssel meg őszinte szeretettel – mondta Gyllenhaal. A fondorlatos szemétkedés percről perce hevesebbé válik, miután a rablás nem sikerül, és Danny kétségbeesetten a helyzet magaslatán akar maradni, hogy megmentse mindkettőjüket, bármi áron. „Együtt dolgoztam Jake-kel A Zodiákusban, és most nagyszerű ellenfél Yahya számára – folytatja Fischer producer. – Yahya csupaszív karakter, Jake pedig afféle macchiavellista manipulátor, mint amilyen Denzel Washington volt a Kiképzésben Ethan Hawke sérelmére.” Mivel a testvérek a film nagy részében össze vannak zárva Cam Thompson ápolónővel és egy súlyosan sebesült rendőrrel, szembesülniük kell legjobb és legrosszabb oldalukkal. „A testvérpár tagjai sokat tanulnak önmagukról a rohammentőben, és felszínre törnek az elfojtott problémák is – mondja Gyllenhaal. – Ez az egynapos utazás feltárja titkaikat.”

Camille „Cam” Thompson (Eiza González)

Camille „Cam” Thompson L.A. megyei mentős sokkal jobban elvan az eszméletlen páciensekkel, mint a barátaival, akik esetleg komolyabb beszélgetést szeretnének vele folytatni. Cam a Falck Mentősszázad 3. egységének kiképzője, éppen Scott Dawkins segédápolót (Colin Woodell) vette a szárnyai alá, amikor megkezdődik élete legkaotikusabb és legveszélyesebb napja. Camnek kitűnő érzéke van az orvostudományhoz, orvos akart lenni, de droghasználat miatt kibukott az iskolából. Most már csak akkor érzi jól magát, ha valamilyen válsághelyzet közepébe csöppen. Gyors problémamegoldó képességének köszönhetően 20 percig bárkit életben tud tartani. Cam nyomás alatt is tökéletesen működő figurájának kidolgozásához Fedak a saját életéből lesett el egy példát: „A feleségem szociális munkás, művészi szintre emelte, hogyan kell kezelni a krízishelyzeteket és miként lehet segíteni a rászorulókon. Ha beüt egy katasztrófa, ahol orvosra, mentősre vagy szocmunkásra van szükség, az olyan emberek, mint a feleségem, rögtön rohannak, és bevetik magukat. Ez az ő szupererejük. Ha gond van, már ott is teremnek.”

Camet Eiza González játssza, aki olyan kasszasikerekben volt látható, mint a Nyomd, Bébi, nyomd! (Baby Driver) és a Halálos iramban: Hobbs és Shaw. Tetszett neki, hogy karakterére milyen nagy hatással vannak a történet eseményei: „Cam mindig ezerrel pörög és ebből nem enged, ez azonban végül visszaüt. Érdekes volt látni azt a pillanatot, amikor minden borul. A filmekben gyakran mutogatják, hogy milyen felemelő a mentőslét, de sosem látjuk a másik oldalt, amikor jön a teljes leolvadás… vagy az életük érzelmi oldalát, amitől végül elvesztik önmagukat.” A színésznőnek nagyon tetszett, hogy Cam teljes értékű karakter. Nem csupán eszköz arra, hogy a cselekmény során a férfi főszereplő oldalán ott legyen a szükséges női kellék. „Ritkán látunk olyan női karaktert, akinek döntenie kell a saját és mások élete között – folytatja González. – A hagyományos nőszerepek általában szerelmes történetekben fordulnak elő, vagy olyan sztorikban, ahol ‘a nőnek nincs más választása’. A mostani sokkal tiszteletre méltóbb történet, és Cam önmagát meg a sebesültet választja.” „Cam roppant erős és harcos típus – mondja Gyllenhaal. – Danny szemszögéből ő afféle jolly joker, ami bármikor bármit képes ütni. Camet nem tudja irányítani, és ez több mint frusztráló számára. Nagyszerű dolog, hogy Eiza a történet középpontjában áll, és olyan nőt játszik, aki senkitől nem hagyja magát elnyomni.”

Ilyen forgatáson González még soha nem járt. „Koszos vagy, izzadt és véres, és az egész teljesen valóságosnak tűnik – magyarázza a színésznő. – Nehéz a színészetre meg a dialógokra gondolni, amikor a tested ezerrel száguld. Esett, a levegő belevágott az arcunkba és meg voltunk ijedve. Nehéz volt felidézni, milyen instrukciókat kaptunk a jelenettel kapcsolatban, de számomra éppen ez volt a leghasznosabb tapasztalat. Remélem, a közönség élvezni fogja, mert a szívünket, a vérünket, az izzadságunkat és a könnyeinket adtuk ezért a filmért. Mindenki csúcsteljesítményt nyújtott, a stáb, a kaszkadőrök és a színészek egyaránt.”

Tyler Monroe százados (Garret Dillahunt)

A rendőrség elit alakulatának századosára, Tyler Monroe-ra hárul a legkevésbé sem irigylésre méltó feladat, hogy irányítsa azt a műveletet, amelynek révén meg tudják állítani Willt és Dannyt, megmentve a súlyosan sebesült rendőrt és a mentőst. A Titkos Felderítőszolgálat vezetőjeként Monroe kész arra, hogy likvidálja az elkövetőket, és bosszút álljon sebesült rendőrjéért. Monroe századost, akit Garret Dillahunt alakít, a szabadnapján hívják be szolgálatba, ezért ötsebességes Fiatjával jelenik meg, egyetemi pólóba és terepszínű nadrágba öltözve, az anyósülésen 90 kilós masztiffjával (a négylábú Bay saját kutyája, Nitro). „Monroe egy kicsit másképp működik, mint a többi zsaru – magyarázza Fedak. – Mivel a Los Angeles-i rendőrség elit alakulatának a parancsnoka, olyan dolgokat is megtehet, amit a többiek nem. Könnyen a saját filmjének főhőse lehet. Valami mégsem stimmel Monroe-val, veszély lengi körül, amit Garret nagyszerűen ábrázol.”

A színész nagyra értékelte, hogy igazi rendőrök, mentősök és mentőssegédek veszik körül a forgatáson. „Nagyszerű érzés volt a tudat, hogy a stábban igazi rendőri és bevetési szakemberek vannak – mondja a színész. – A leginkább az ragadott meg, amihez igyekeztem is alkalmazkodni, hogy mindenki még a legstresszesebb helyzetben is igyekszik teljesen nyugodt maradni, mert az egész munkájuk az átláthatóságról és a kommunikációról szól.

A helyszínek és a látvány

  • A filmet teljes egészében Los Angelesben és környékén forgatták.
  • Karen Frick, az egyik látványtervező elment helyszíneket keresni Michael Bayjel, s ennek keretében autóval kergette a rendezőt a kiszemelt autós üldözéses helyszíneken keresztül a Kínai Negyedtől Santa Monicáig.
  • Az alkotóknak az volt a célkitűzése, hogy olyannak mutassák Los Angelest és környékét – a fényekkel, a színekkel és a helyszínekkel –, ahogy még filmen soha nem ábrázolták. Az igazi Los Angelest akarták megragadni, nem a szokásos hollywoodi fantáziával próbáltak meg előállni.
  • 2020-ban az ABC News jelentette, hogy Los Angelesben évente több mint 1000 nagy sebességű üldözés folyik. Mentőautós üldözést azonban csak egyszer jegyeztek fel: 2020-ban egy nő elkötött egy rohamkocsit egy égő ház elől. Teljes gázzal, ide-oda farolva, a szirénát és az összes lámpát bekapcsolva, lakónegyedeken és a belvároson át száguldott attól a helytől délre, ahol később a forgatás zajlott. Annyi volt a különbség, hogy a mentő túszok nélkül repesztett, amíg a nőt félórás hajsza után le nem kapcsolták.

Az üldözés

  • A produkciónak több mint 30 rendőrautója volt – hivatalos fekete-fehér festésű és civil járművek –, továbbá igazi és kaszkadőr-mentőautók, illetve törni való járművek a kaszkadőrök számára.
  • A kaszkadőrök durván nehezített vezetési tanfolyamot rendeztek a három főszereplő számára. Kúpokat raktak ki a parkolóban, és tesztelték, a színészek hogyan vezetnek nagy nyomás alatt. Amikor kiderült, kinek hol vannak a határai, átvették a kormányt.
  • A rohammentőket nem úgy kell vezetni, mint a személyautókat; sokkal nehezebbek, zömökebbek és magasabbak, ezért a mentős sofőröket (akik gyakran egyben egészségügyi technikusok is) gondosan kiképzik a vezetésükre.
  • „A kaszkadőrsofőröm, Sli Lewis mindig mondta, mikor fékezzek és hogyan forduljak, és hagyta, hogy agresszív legyek – meséli Yahya Abdul-Mateen II. – Már első nap kiraktak minket a placcra, és olyan gyorsan vezethettünk, mint az őrült. Valahányszor becsatoltuk magunkat, Jake a kezébe temette a fejét. Aztán nekivágtunk az utcáknak, és jól szórakoztunk.”
  • „Százharminccal száguldhattunk a lezárt utcákon, amik közül néhány csak 15 saroknyira volt onnan, ahol felnőttem – mondja Jake Gyllenhaal. – Erről álmodik minden gyerek. Annak idején rendőrös-rablósat játszottunk a hátsó udvarban. Most nagyban csinálom egy filmben.”
  • Eric Frazier, a különleges effektusok felelőse és csapata kivitelezte azokat az óriási robbanásokat, amilyeneket Los Angeles belvárosa még nem látott, miközben be kellett tartaniuk a covid-19 miatt elrendelt legszigorúbb rendszabályokat.
  • Frazier és csapata három hét alatt 13 személyautóba és terepjáróba szerelt be merevítő csővázat – általában öt napba telik, hogy egy kocsit ilyen biztonsági szerelvénnyel lássanak el. A járművekből hatot borulást előidéző vetőcsövekkel láttak el.
  • Eric Frazier édesapja, a különleges effektusokért Oscar-ral jutalmazott John Frazier, aki több mint 20 éven át dolgozott Bayjel, szintén jelen volt a forgatáson, hogy részt vegyen néhány látványosabb jelenet kidolgozásában.
  • A különleges effektusok csapata naponta három-négy nagyobb akciójelenetet hozott össze. A legtöbb hasonló filmben csak egy nagyszabású rombolásos-robbanásos jelenet van, nem több tucatnyi, mint esetünkben.

UIP Dunafilm

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *