3

A Hídember (2002)

írta Nikodémus

2015-03-hídember-1

A filmet ma vetíti a Duna TV 21.50-kor.

Ideges vonósok ütemére forog a kerék az éjszakában – egy tehetős beteget szállítanak sürgősen az intézetbe, kiről az a hír járja, hogy megháborodott. A doktor nyugtatgatja a pácienst, aki egzaltáltan motyogja szörnyű önvádját. 1848-ban járunk, a dicsőséges magyar forradalom és szabadságharc kezdetén – a döblingi tébolydában. Ez a felütés több szempontból is kulcsként szolgál: megérteti a nézővel, hogy nem történelmietlenül kiszínezett Jókai-képeskönyvet lát, hanem egy szenvedélyes, nagy ember végső lemeztelenedését. Talán ez, talán a forgatás és a bemutató körüli politikai hajcihő – avagy mindkettő – akadályozta meg a filmet abban, hogy befussa a hozzá méltó pályát. Pedig A Hídember számos erénnyel (és nem kevés hibával) bírván grandiózus kísérlet a népszerű történelmi film műfajának újragondolására.

2015-03-hídember-4

S e minőségében abszolút érdemes figyelmünkre. Bereményi Géza író-rendező Can Togay-jel ugyanis ráérzett az egész Széchenyi-legendárium döntő momentumára: meséjének hőse reménytelenül romantikus alkat, aki nem holmi nőkkel, tiszti riválisokkal vagy politikai ellenfelekkel, hanem az univerzum erőivel viaskodik. S ez közel áll a magyar néplélekhez. A léha, bátyja feleségével (és kb. öt másik nővel) kavaró Stefferlben – öngyilkossági kísérlete után – hirtelen felébred valami, és őrületes tettvágya végre megtalálja csatornáját. A kor társadalmi konvenciói szerint házasságtörő, nagy szerelem tűrni, erejét beosztani és adagolni tanítja. S persze közben felismer egy-két dolgot, például azt, hogy nem csak császára, hanem hazája is van, s utóbbi elmaradottsága mélyen bántja. Mint minden nagy, mániás depresszióra hajlamos lélek, önmagát alakítja művévé: műformát mérlegel, eltervezi a dramaturgiát, és végigviszi, amit eltökélt. Nem hideg fejjel, korántsem: teljes átéléssel. Sorsot választ és művet alkot: önmaga életét alkotja újra.

2015-03-hídember-3

A Hídember szigorúan saját hősének története – és nem a reformkorról, nem a forradalomról, a szabadságról vagy a megtorlásról szól. Minden szereplő, esemény vagy fordulat annyiban érdekes, amennyiben általa jobban megértjük Széchenyit. Ha ilyen szemmel nézzük a filmet, minden érthetővé válik: a dramaturgia súlyozása, Crescence (Irina Latchina) halvány múzsa-alakja, a fiatal Kossuth hetykesége, a szabadságharc egyetlen snittben való összefoglalása és a végkifejlet. S a tankönyvi helyett belép a valódi történelem: sistergő viták, sértések és sértődések szegélyezik azt a kort, amely utólag figyelve az egyik legtermékenyebbnek bizonyult a magyar történelem folyamán. Széchenyi Angliában jár, sokat tanul, hidat és ipart akar, megszállottan ír, főszereplője lesz az 1825-ös pozsonyi országgyűlésnek. Metternich kancellár dühöng, hogy eddig kígyót melengettek a keblükön (Darvas Iván minden gesztusában zseniális), a köznemesek a vállukra veszik az arisztokratát (aki ettől meg is riad), és gyorsan bekerül a nagypolitika labirintusába. Ott pedig nem sok babér terem az efféle heves természetű embernek.

2015-03-hídember-2

S itt szóba kell hoznunk Eperjes Károly teljesítményét: a sokszor ripacskodással vádolt színész kivételes műgonddal kelti életre a grófot, s néhány valóban giccses jelenettől eltekintve mindvégig hiteles marad. Tudja, hogy rajta áll vagy bukik a film, és csak egyetlen pillanatban esik túlzásba: a megőrülés-jelenetkor. Cserhalmi György betyáros hévvel lázít (hatalmas a párbaj utáni beszólása: “Nem kell mindig izélni…”), Nagy Ervin jól hozza az arrogáns, népszerűséghajhászó szónokot (Széchenyivel való összecsapásaik emlékezetesek, csak úgy szikrázik a levegő), s a többi mellékszerepben is egytől egyig remekelnek a színészek.

A puskaporos viták érzékeltetése egyébként nagy húzása az alkotóknak, mely mögött felsejlik a reformkor nagy dilemmája: iparosodás, kulturális-társadalmi reform vagy függetlenségi törekvések előbb? Széchenyi előbbit munkálja, Kossuth az utóbbit követeli – garantált a konfliktus, melybe természetesen az udvar taktikázása is beleszól. Széchenyi reformjait képtelenség lenne még csak felsorolni is, és a Hídember jó érzékkel csak azokat mutatja be, amelyet közvetlenül a cselekményéhez tud kötni. A legsokoldalúbb szimbólum természetesen a híd: alkotója maga is annak tartotta – a nemzeti felemelkedés zálogának, személyes élete megváltás-pillanatának, s amely kegyetlenül a visszájára fordul. Az utolsó elem beépítésének kudarcát démoni jelként értékeli, ám a nézőre megrendítőbb hatással van az az egyetlen snitt, amely elbeszéli a szabadságharcot. Batthyány gróf jóslata (mely el is hangzik a filmben) ugyanis beteljesül: a hídon az osztrák hadsereg masíroz, rabláncon vontatva a lázadókat. Széchenyi nem ezt akarta, s végzetes konfliktusa Kossuth-tal ebben áll. Az események túlhaladnak rajta (az utolsó szinkron-pillanat az áprilisi törvények elfogadtatása), összeomlása szükségszerű. A film azonban tartogat még nagy pillanatokat: a hajvágás közbeni szemrehányás, a házkutatás, majd a temetés jelenete nem csak történelmi, filmtörténeti jelentőségű.

2015-03-hídember-5

S akkor néhány szó a kivitelezésről: a ráköltött, akkoriban valóban jelentős pénz minden fillérje meglátszik a filmen. Valódi helyszínek, igazi díszletek, bőséges statisztéria, fantasztikus ruhaköltemények és nagyvonalú kellékezés az eredménye annak, hogy rég elfeledett filmközeli szakmákat kellett újjáéleszteni a vállalkozáshoz. Kardos Sándor kamerája méltóságteljesen siklik, a vágás nagyvonalú és halálpontos, Másik János barokkos, néhol romantikába hajló zenéje kitűnően hangsúlyozza a cselekményt, és a CGI is tisztességes – ez merőben szokatlan egy magyar filmtől. Bereményiék viszont kissé túlgondolták a forgatókönyvet, mely a nyolcszoros átírás miatt kissé széteső lett: túl sok a kitartott pillanat, eluralkodik az epizodikusság, és a sok elindított mellékszál miatt elvékonyul a fő drámai ív is.

2015-03-hídember-6

“Tudom, érzem: felsőbb hatalmak kezében vagyok. Mennyország vagy pokol?…” – az elképesztő küldetéstudattal járó tonnás felelősségérzet tette Széchenyit azzá, ahogy ma nevezzük: a legnagyobb magyarrá. Igen, rémisztő démonokkal harcolt, néha elviselhetetlen volt, de közben felemelt egy nemzetet. A Hídember hasonló ambíciókkal készült, s grandiózus kísérletének kudarca – ahogy Széchenyié is – csak látszólagos: a kor acsarkodására vagy az utókor igazságszolgáltatására fittyet hány – a Mindenséggel méri magát. Mint a nagy romantikusok.

Az íráshoz felhasználtam ezt a forrást.

3 komment

  1. Kevés magyar film nevezhető jónak, de ez kivétel, ez kiváló magyar alkotás, minden tiszteletem az övé. Ja és Eperjes Károlyt tartom a legjobb magyar színésznek.

  2. Életem legrosszabb filmje. Az első és utolsó alkalom, amikor elaludtam a moziban. Amikor felébredtem, körbenéztem és láttam, hogy ezzel nem vagyok egyedül. Ilyesmit azóta se tapasztaltam, bár az is tény, hogy azóta se ültem be magyar filmre.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *