7

Fogságban (Prisoners) – írta Mini Me

fogsagban

Mekkora tragédia egy gyermek elvesztése? Meddig képes elmenni egy szülő, hogy elrabolt kislányát újra karjaiba zárhassa? Azt hiszem egyetérthetünk abban, hogy akármeddig.

Keller Dover (Hugh Jackman) és Franklin Birch (Terrence Howard) kislányait valaki ugyanis elrabolja egy Hálaadás napi közös vacsora alkalmával. A kétségbeesett szülők, nagyobb gyermekeik elmondása alapján egy furgonos férfit gyanúsítanak, Alex Jones-t (Paul Dano) aki éppen akkor az utcában parkolt. A rendőrség, Loki nyomozó (Jake Gyllenhaal) vezetésével szinte azonnal a férfi nyomára bukkan és letartóztatják. Azonban semmilyen tárgyi bizonyítékot nem találnak a kislányok elrablására vonatkozóan, ezért az értelmi fogyatékos gyanúsítottat szabadon engedik. Dover sejti, hogy a férfi többet tud annál, amit a rendőröknek elmondott és saját kezébe veszi a dolgok irányítását.

A film játékideje 153 perc, ami kissé hosszúra nyúlik, a dráma és a feszültség kellemes ütemben csordogál elénk a vászonról, de valahogy elmarad a katarzis. A történet és a fordulatok egyenletesen következnek és egymásból, ezek vezetnek el a várható végkifejletig. Érzelmi vonalon a film nagyon erős, a színészi teljesítmények egészen kiválóak. Hugh Jackman, az aggódó és lánya életét féltő apa szerepében rendkívül hiteles és meggyőző. Remek alakítást nyújt és nem esik át a ló túloldalára. Vívódásai, küzdelme, belső feszültsége szinte minden pillanatban érezhető, ahogy a lányát mentené és közben saját démonaival is kénytelen megküzdeni. Terrence Howard inkább epizodista, ő a józanság és kétségbeesés mezsgyéjén egyensúlyozik és ő testesíti meg a lelkiismeretet, amely nem tudja feldolgozni, önnön sötét lelkiségét. Nem képes Doveri mélységekbe süllyedni, de képtelen olyan magasságokba is emelkedni. A feleségek (Maria Bello, Viola Davis) szintén csak mellékszereplők, akik aggódó anyaként reménykednek gyermekeik előkerülésében, utóbbi érzelmileg masszívabb és küzdőbb, mint Dover neje, aki csak az ágyat nyomja és antidepresszánsokon él, de mindkét karakter elfogadható, hiszen mindenki másképpen él meg egy ilyen szituációt. Loki detektív, a film másik kulcsfigurája, érezhetően nagyon szeretné megoldani az ügyet, ám a kétségbeesett keresés és a nyomozás folyamata kezdi őt is reményvesztetté tenni. Igyekszik, próbálkozik, de folyton megakad valahol. Frusztráltsága érezhető és ezt Gyllenhaal kiválóan visszaadja a nézőknek. Nem csak az üggyel kell megküzdenie, hanem Dover makacsságával és ellenállásával is. Az egyensúlyozási folyamat pedig nagyon nehéz. Rendőrként viselkedik, akinek nincs családja, küzd azzal, hogy átérezze az ügy súlyosságát, ami a film végére sikerül is neki. Jackman és Gyllenhaal karakterei azok, akik átesnek egyfajta karakterfejlődésen a film egésze alatt, Howard alakítása mindössze két élesen elkülönülő váltáson esik át. Paul Dano szerepe nem kíván sokat a színésztől, hiszen fogyatékossága okán sem képes olyan érzelmi kitörésekre, fellángolásokra, amilyeneket egy egészséges ember átélhetne.

A film logikailag jól felépített, de mint mindenhol itt is akadnak hiányosságok. A bűncselekmény ördögi motivációja és a kivitelezése majdnem életszerűtlen. A rendőrség munkavégzése szintén. A bizonyos esetekben rendkívül éles eszű és éles elméjű detektív elemi hibákat vét.

Összességében a Fogságban egy korrekt dráma, egy krimi, ahol a rendőrség és az apai aggodalom versenyfutása zajlik két kislány életéért. Egy olyan mozi, amely elvezet minket az emberi gonoszság legmélyére és közben szembesülhetünk azzal, mi magunk mennyire válnánk azzá, ha szeretteinket elrabolnák tőlünk. Képesek lennénk vajon kivárni, bízva a rendőrség munkájában és sikerében vagy saját kezünkbe véve a sorsunkat megpróbálnánk magunk a dolgok menetébe avatkozni? Szembesülni saját démoni énünkkel, amit a félelem legmélyebb bugyraiban tartunk és amely abból a félelemből táplálkozik, ami mi saját magunk vagyunk. Érdemes ezen elgondolkodni a film megtekintése után.

 

imdb: 8,1

rottentomatoes 81 %

Büdzsé: 46 millió dollár
Amerikai bevétel: 60,8 millió dollár
Eddigi összbevétel: 117,5 millió dollár

 

 

7 komment

  1. Néztem, néztem és alig hittem el. Egy hollywoodi dráma, amelyen még az agyat is megdolgozza? Mi történt?:)Szerintem remek film, üresjáratok nélkül, nincs fölös jelenet. Jackman és Gyllenhaal is kiváló. 90 %

    • Most így hirtelen annyi párhuzamot tudok vonni a kettő között, hogy Affleck filmje és a Fogságban is krimi. A Hideg nyomon lepukkant városrészben játszódik, itt meg jobb közegben élnek a családok. És mondhatni Jackman és Gyllenhaal is megkapja a játékidejét, hol az egyik, hol a másikat mutatják, néhol találkoznak, majd különválnak.

  2. Igen foleg ,hogy egy oltari baklovest kovet a nyomozo a filmben aminek kiahagysa miatt teljes hulyeseg a tovabbi film,eletszerutlen…nevetseges.

  3. Csatlakozom a kritika-íróhoz és Koimbrához: fantasztikus atmoszféra, kitűnő színészek, erős, mégsem tolakodó rendezés. Valami mégis hiányzik. Nem a sztorival van baj, nem is a felgöngyölítésével (habár nem hibátlan), mégis, valahogy nem tud az egész az erkölcsi dilemmák régiójáig emelkedni. Pedig láthatóan nagyon szeretne, és ezt becsülöm benne. Valahol a Zodiákus és a Hideg nyomon között lebeg félúton, de valahogy nem üt akkorát a végkifejlet, mint kéne. Talán ha a szemmel láthatóan mániákus Dover zakkantságának okát jobban kibontják…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Biztosra megyünk *