10

Rájuk férne már a siker?

Steven Spielberg filmjeit nem úgy reklámozzák, hogy a Cápa és az E.T. Rendezőjétől és James Cameron újabb alkotását sem úgy vezetik fel, hogy az Aliens alkotójától. Miért? Mert azóta már letettek az asztalra jó néhány sikeres és közkedvelt produktomot. Viszont a filmvilágban mászkál jó néhány olyan rendező, akik gyakorlatilag a karrierjük kezdetén elkészített hírneves filmjük óta nem alkottak olyan művet, amit bátran ki lehetne írni újabb rendezésük plakátjára.

A Wachowski testvérek a Bérgyilkosok, Sylvester Stallone és Antonio Banderas nevével fémjelzett thriller forgatókönyvével hívták fel magukra a figyelmet, majd a Fülledtség kisköltségvetésű alkotás ledirigálása után belevághattak a Mátrixba. A produkció egy csapásra ismertté tette a rendezők nevét, megcsinálták a két folytatást is, de a másodikra már sokan fújtak, a harmadikat meg inkább utálták. Évekig nem mentek a kamera közelébe, a Speed Racerrel tértek vissza, amelyet a kritikák egy része úgy véleményezett, hogy Wachowskiéknak le kellene jönni az LSD-ről. A film oltári nagy bukta volt, most pedig a Felhőatlasszal kellett egy nagyobb kudarcot elszenvedniük. Vajon a Warner ezután ad nekik 100 millát a modern kori Robin Hood történetükhöz?

Michael Cimino gyakorlatilag két művel írta be magát a filmtörténelembe. Vitathatatlan tény, hogy A szarvasvadász zseniális remekmű, ami után nem csoda, megnyílt a pénzcsap is. Elérte, hogy A mennyország kapuja költségvetését 12-ről 40 millióra emeljék, a gond ott folytatódott, hogy rendező pedig egyszerűen beleszeretett az alapanyagba. 220 órát forgatott, amiből 219 perc került a mozikba, a grandiózus westernre azonban kevesen voltak kíváncsiak. Az United Artist beleroppant a veszteségbe, Cimino egy ideig munkát se kapott. 5 év múlva kapott lehetőséget A sárkány évével, de nem sikerült visszaállítani megtépázott hírnevét, majd a Hajsza a nap nyomában után vissza is vonult a filmezéstől.

Az Ideglelés reklámkampányát nagyon ügyesen építették fel, a pár ezer dollárba került horror nem csak, hogy megalapozott a found footage műfajnak, de az emberek egy része tényleg úgy hitte, hogy a mozikban levetített anyag valóságos. A rendezőpáros egyik tagja, Daniel Myrick egészen 2007-ig nem tett le újabb filmet az asztalra, de a The Strand és az azt követő alkotásai is teljességgel felejthető produkciók voltak. Eduardo Sánchez sem rendezett semmit egészen 2006-ig, amikor a Bosszú az űrből B kategóriás sci-fivel érkezett. A Lovely Molly kapcsán még lehetett hallani egy-két dicsérő megjegyzést, de szinte kizárt, hogy ismét olyan dicsfény övezze, mint az Ideglelés idején.

Nem kell lenézni William Friedkint, de a jóember csupán karrierje kezdetén tudott igazán beletenyerelni a lecsóba. A Francia kapcsolat és Az ördögűző klasszikus, de azóta hiába tett le az asztalra jó néhány filmet, kvázi azóta is csak úgy emlékezünk rá, hogy azt a horrort csinálta, amiben Linda Blair-t megszállják. A 90-es években a Jade thriller után egy időre eltűnt, majd A bevetés szabályaival próbált visszatérni, ennek főszereplőjével, Tommy Lee Jones-szal újra forgathatott, de a Veszett vaddal ismét sikeretlen volt. Legutóbb a Killer Joe-val próbálkozott, amelyet a kritikusok kedveltek ugyan, de vajmi keveset hozott.

Klipek készítésével kezdte, majd a Pokolszülött vaddisznós horrorral mutatkozott be rendezőként. A Hegylakó első ránézésre buktának nézett ki, de az európai „hadszíntér” megmentette a filmet és egyben Russell Mulcahy filmje klasszikussá vált. A Visszakézből kellemes akciófilm volt, de Kim Basingeres Tuti balhé túl gyenge lett és még Az Árnyék képregényfilmmel is csalódást keltő eredményt produkált. A Feltámadás ugyan korrekt thriller volt, de Christopher Lambert erősen leszállóágban volt és a film sem érdekelt senkit. A Resident Evil harmadik része még valamennyire jól teljesített, ám nem maradt a mozifilmeknél, DVD-s alkotásokat vállalt be, mint pl. a Skorpiókirály 2 vagy a Pokolba az élettel.

Hogy egy magyar rendezőt is említsek: Sas Tamás. Operatőrként kezdte, majd ledirigálta a Presszót, amelyet általában véve eléggé kedveltek. Még a Kalózokkal sem volt túl nagy probléma, de a lejtmenet csak ezután következett. Az Apám beájulna vígjátékból erősen hiányzott a humor, az S.O.S. szerelemből meg kb. minden, ami egy jó filmhez kellett volna. Mindenesetre erre még sikerült beterelni a közönséget, azonban a legutóbbi három filmje csúnya melléfogás volt. Szélcsend és a Szinglik éjszakája kimaradt eddig? Nem baj, nem érdemes pótolni. Az S.O.S. Love! – Az egymillió dolláros megbízást pedig a kritikusok a földbe döngölték és elvileg jegyet is kevesen váltottak rá.

 

 

10 komment

  1. Sas Tamás? Azok után, hogy nyíltan kritizálta Herendi Loráját – ami szerintem nagyon jól sikerült -, én még örülök is neki, hogy pofára esett. Olvasva az ominózus nyilatkozatát, elég ellenszenves egy fazon lehet. Foglalkozott volna a saját filmjeivel ahelyett, hogy másokat fikázott.

  2. Wachowskiéktól a Speed Racer a legjobb anime-adaptáció volt, amit valaha láttam, a Felhőatlaszt pedig ma néztem, és szintén egy egészen elképesztő film lett. Megérdemelnék a sikert, mert ők nem iparosok, hanem igazi művészek, ami borzasztó ritka manapság.

    • Shyamalan azért nem illene ide, mert a Hatodik érzék után még letette az asztalra a Sebezhetetlent és a Jeleket is. Ráadásul a Falu is szép siker volt, annak ellenére, hogy elég gány munka lett.

    • Coppolának a Keresztapa trilógián túl ott volt az Apokalipszis most, a 90-es években meg a Drakula és az Esőcsináló. Az elmúlt pár év a kasszáknál totál csőd, bár azért a Tetro-t kedvelték pár fesztiválon, mondjuk ez még kevés a visszatéréshez. Ennek ellenére szerintem Coppola ezerszer többet tett le az asztalra, mint Wachowskiék.

  3. Ha “magyar” akkor Antal Nimrod, a Kontroll evtizedek ota a legjobb magyar filmje volt, megragadta a magyar valosagot de kulfoldieknek is siman meg lehetett mutatni. Aztan visszament Amerikaba B kat horrorokat csinalni. A Predators nekem nagyon bejott de az is bukta volt.

  4. Sas Tamástól a Rosszfiúk volt az abszolút mélypont, de tény, hogy jó filmet még nem csinált (a Presszó sem jó, max “érdekes”). Tudnám, hogy miért akar valaki jó operatőrből szar rendezővé válni.

    A listába még fel lehetne venni Richard Kellyt. A Donnie Darko után jött a megdöbbentően szar Káosz Birodalma (a magyar cím ebben az esetben találóbb: a káosz tökéletes szó a film leírására), majd a simán vacak A doboz. Következő évben új filmje érkezik, kíváncsi vagyok képes e újra nézhetőt forgatnia.

    • Teljesen igaz, eszembe is volt, csak elfelejtettem, pedig még mondtam is, hogy volt még valaki, volt még valaki…de ki is? 🙂

  5. a speed racer egy elég kultikus anime aminek aki tudja szerezze be pár részét érdemes egy versenyző és családja életét másképp megismerni , sztem maga a rajzfilm sorozat nem is annyira a fiatalabb korosztálynak készült. ezzel ellenben a mozifilmen mintha a disney szelleme lengené be , hogy gyerek és családbarát film legyen. ez ami miatt egy giccsparádé lett , nem beszélve az epilepsziát okozó rángatott és kapkodott vakító fényes és a szivárvány minden színét felvonultató kamera mozgásokkal. Vmi újat akartak csinálni és új dologban kipróbálni magukat. csak ez nem jött be senkinek se , legfőképp egy jó lehetőséget dobtak el és sok lóvét a cégeknek 😀

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *