2

Top 10 autós franchise

Az ember legjobb barátja… az autó, legalábbis Amerikában biztosan, ahol bizonyos vidékeken kilométereket kell menni ahhoz is, hogy bevásároljunk. Így alakulhatott, hogy az autó arrafelé elsősorban a kőkemény macsóság szimbóluma lett, míg Európában inkább az önállóság és a sebesség szinonimájaként vagy egyfajta művészi-mérnöki alkotásként tekintenek rá. Miközben egy kis sárga Bogárhátú épp most hódítja meg a mozivásznakat, összeszedtük, milyen autós franchise-ok születtek eddig a filmvilágban. (Volt már autós top10-ünk, de az inkább egyedi filmekről szólt.)

írta Nikodémus

Smokey és a bandita 1-3. (1977-83)

Hiába futott már két éve a Hazárd megye lordjai sorozat, a “két vagány texasi csávó lelép a szajréval az esetlen rendőr üldözésében” formula sikerét ez a film robbantotta be. A Burt Reynolds és Sally Field főszereplésével készült vígjáték a második legsikeresebb mozi lett abban az évben (az első egy bizonyos jelentéktelen űroperácska egy szakállas-szemüveges kívülálló rendezésében…), és a prémiumsör-rakomány körül bonyolódó sztori gyorsan folytatást kapott. A második rész kritikailag, a harmadik rész pedig már közönségileg is megbukott. De kikövezte az utat pl. a Starsky és Hutchnak vagy az Ágyúgolyó futamnak.

Ágyúgolyó futam I-III. (1981-89)

Amerikában van egy verseny, ahol az a szabály, hogy nincs szabály: bármilyen autóval rajthoz állhatsz, a táv Connecticuttól Kaliforniáig tart, s bármilyen fortélyt bevethetsz a győzelemért. Egyvalamire vigyázz: nehogy elkapjon a rendőr. Erről készült őrületes film a 20th Century Foxnál, amit persze nem a bonyolult történet visz el a hátán, hanem a menő verdák, a csinos csajok és az önmagukból önfeledt örömmel hülyét csináló sztárok. Felvonul itt Burt Reynolds (a filmet párhuzamosan forgatta a Smokey második részével), Roger Moore, Farrah Fawcett, Dean Martin, Sammy Davis Jr., Jackie Chan (!), Peter Fonda és még sokan mások. A futam rengeteg pénzt termelt a stúdiónak, ám a két vékony folytatás egyértelművé tette, nincs több egyelőre a témában. A remake híre azóta is évek óta kering Hollywoodban.

A kicsi kocsi kalandjai (1968-2005)

Milyen lehet egy Disney-fejlesztésű autós kaland? Csakis cuki: egyértelműen adódott a világszerte nagy kultusznak örvendő Volkswagen Bogárhátú, aki gömbölydeden szeretnivaló, kicsit esetlen, és sajátos személyisége van. Jórészt ez utóbbival küzdenek a Herbie-film főhősei bájos könnyedséggel, ám hiába egy kieső kardántengely, egy durci vagy egy gonosz rivális pilóta ármánykodása, tudjuk, hogy nagy baj nem lehet. Az első mozihoz még négy folytatás készült (a legutóbbi 2005-ben Lindsay Lohannel), és a nyolcvanas meg a kilencvenes években két sorozatot is forgattak Herbie kalandjaiból.

Mad Max 1-4. (1979-2015)

Ha létezik antitézise az iméntieknek, azt tuti George Miller alkotta meg a Mad Max-szériával: kietlen sivatag, disztopikus kiábrándultság, kegyetlen hajsza a benzinért, túltolt pózolás, rettenthetetlen hősök. Közülük is a legnagyobb Max (Mel Gibson, aztán Tom Hardy), aki ha egyszer elhatároz valamit, nem lehet letéríteni az útjáról. Ahogy a filmeket sem, hiszen olyan erősen tolta őket az alkotói szándék, hogy a nehéz finanszírozás és forgatás ellenére világsikerré váltak. A harmadik részt szokás lefitymálni, a hetvenéves Miller azonban olyan erős folytatással rukkolt elő három évtized múltán (A harag útja), hogy azóta is pletykálnak a folytatásról.

Go Trabi Go 1-2. (1991-92)

A nyugati autócsodák után nézzünk egy igazi kelet-európai járművet; olyat, amivel a szocializmus gondolt felzárkózni a nagy motorizációhoz. Akinek volt Trabantja, tudja, hogy kétütemre pöfögő faipari termékként közlekedésre korlátozottan alkalmas eszköz volt – fogalmazzunk úgy, a gyár számított a törvényszerűen bekövetkező otthoni bütyköléses karbantartásra. Hőseink a rendszerváltozás eufóriájában Olaszországba indulnak nyugatot nézni, ahol a változatos kalandok mellett mindenki csodájára jár a különös, farostlemezből készült szerkezetnek. A vicces-bolondos film egyetlen gyors folytatást ért meg, aztán ahogy Zwickauban lehúzták a rolót, úgy ennek a sorozatnak is gyorsan vége lett. S a Trabi azóta már (szerencsére) történelem.

Féktelenül 1-2. (1994-97)

Elszabadulnak a lóerők, de ezúttal nem egy áramvonalas csodajárgányban, hanem egy ormótlan buszon: csúcsforgalom, rémült utasok, beépített bomba, fékezni tilos. Keanu Reeves és Sandra Bullock megalapozta karrierjét ezzel az ikonikus akciófilmmel, ahogy a rendező Jan De Bont is bizonyította, hogy máshonnan kidobott forgatókönyvből is lehet sikert kovácsolni. A Féktelenül két részének szkriptje ugyanis rendre a Die Hard harmadik részeként indult; ez az elsőnél még kifizetődött, ám a második már csupán kritikusi epét és Arany Málna-jelöléseket gyűjtött be magának. A remake-ről azóta is suttognak a Foxnál.

Taxi 1-5. (1998-2018)

Bizony, a húszéves évforduló gyatrára sikerült, pedig az eredeti szinopszis Luc Besson ötletgyárát dicséri: két, franciásan flúgos srác egymás mellé keveredik, szereznek egy taxit, és hamarosan meggyűlik a bajuk a rendőrséggel. Mindezt észvesztő tempóban, nem túl burkolt autó- (és férfi)soviniszta poénokkal, nyaktörő akciókkal prezentálja a film, és olyan sikert aratott, hogy még négy folytatás, egy amerikai remake és egy sorozat is készült belőle. Az egymást követő epizódok során viszont aggasztó tendenciát vehetünk észre: a forgatókönyv egyre romlik, a humor egyre alpáribb, a vásznat pedig elöntik a celeb-cameók. No de ki is várt komoly drámázást egy könnyed nyári száguldozástól?

Halálos iramban 1-8. (2001-2017)

Egészen különleges, mit kibírt ez az elnyűhetetlen franchise: sima autómutogatós filmként indult, a váratlan siker szinte B-mozivá alacsonyította a folytatásokat, kirándult Japánba, lecserélte szinte egész szereplőgárdáját, majd egy műfajváltást is végrehajtott. A földközeli akciózásból elborult akrobatika lett, a rabló-pandúr harcból családsztori (“we are family” ugyebár), s még egyik főszereplőjének halála (Paul Walker) is csak növelte a nimbuszát. Vin Diesel már be is jelentette a 9. és a 10. részt, a Hobbs & Shaw című spinoff pedig jövő júliusban érkezik.

A szállító 1-4. (2002-2015)

Az ideális sofőr gyors, pontos, nem kérdezősködik, és leszállítja amit kell. Minden, sötét ügyekben utazó maffiafőnök álma Jason Statham hallgatag figurája, aki BMW-jével (később Audijával) szimbiózisban elvégzi a piszkos melót, Luc Besson filmistállója pedig úgy gondolta, a könnyedebb Taxi-sorozat mellé kell egy keményebb kötésű, krimi-thriller vonalon mozgó franchise. A folytatások azonban egyre lejjebb adták, és Statham is ráunt a szerepre, így amikor a sorozatverziót és az újraindítást készítették, már a projekt közelében sem volt. Biztos nem is bánta.

Verdák 1-3. (2006-2017)

A Pixar addig bármihez nyúlt, arannyá vált, ám a John Lasseter autórajongásának köszönhetően megszületett Verdák kissé gyerekesebbre sikerült a stúdió addigi filmjeinél. Pedig nem rossz ez: miközben élvezzük az ifjú titán incselkedését az útszéli porfészek álmos lakóival, szépen elgondolkodtat hagyománytiszteletről, nosztalgiáról és a túlzott motorizáció káros következményeiről. Az igazi baj a folytatással volt: Matuka meglehetősen egyszerű teherautó-figurája köré értelmetlen volt nemzetközi kémsztorit rittyenteni; a tavaly bemutatott befejezés vissza is kanyarodott Villám McQueen sorsához.

+ Transformers 1-5. (2007-2017)

Bónuszként pedig jöjjön cikkünk apropója: a Michael Bay rendezte Transformers-sorozat, amely elhozta a nagyvánosznra a történet nélküli abszurd zúzást. Pedig az első mozi még úgy-ahogy megáll a lábán: Sam Witwicky (Shia LaBeouf) szeretne egy menő kocsit, mert azzal be lehet csajozni. Terve majdnem sikerül, amikor rájön, hogy a sárga Chevy Camaro nem egészen egy hétköznapi autó, s csakhamar a sarkában van az álca-sereg, no meg az amerikai hadsereg. A Spielberg producerkedése mellett készült Transformers új mintát teremtett, behozta a köztudatba Bayt, LaBeouf-öt és Megan Foxot, majd addig egyszerűsítette a formulát (bunkó poénokkal, gigarobbantásokkal és leplezetlen nőmutogatással fűszerezve), míg az tavaly teljesen kifulladt. A fejeseket nem gondolkodtatta el Anthony Hopkins (és egy seregnyi más nívós színész) bohóckodása, inkább az, hogy most a kasszacsörgés is elmaradt. Az újragondolt koncepció alapján, Travis Knight rendezésében készült ŰrDongónak eddig szerencséje van: a kritikusok imádják, és most hozza az első bevételi adatokat.

Most Ti jöttök!

2 komment

    • Jó tippek, csakhogy a Knight Rider tévésorozat volt, a Mint a villám-hoz pedig nem készült folytatás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *