6

Smackdown, avagy azonos témával bíró filmek párbaja

01-smackdown

Olykor a rivális stúdiók egymástól függetlenül kigondolnak egy ütősnek hangzó sztorit, majd amikor napvilágot lát, hogy a másik cég mit is szeretne készíteni nagyobb fordulatszámra kapcsolnak, megpróbálják beelőzni egymást. De az is előfordul, hogy a rivális projektet jégre teszik, így járt a Christopher Nolan-féle Jim Carrey főszereplésével betervezett Howard Hughes tervezet is, amikor kiderült, hogy Martin Scorsese munkálkodni kezdett az Aviatoron. De a fiók mélyére süllyesztették a Leonardo DiCaprioval betervezett Nagy Sándort is Oliver Stone hasonló témájú műve miatt. Ám olykor előfordul, hogy a két stúdió egymással versengve próbálja az azonos sztorival bíró filmet összehozni. Idén a Támadás a Fehér Ház ellen és a White House Down között zajlik a verseny. Gerard Butler akciófilmje nem úgy termeli a milliókat, ahogyan elvárták volna tőle, de talán Channing Tatum jobban teljesít. Lássunk néhány „VS.” produkciót, amelyek néhány hónap eltéréssel kerültek a mozikba.

danteA Dante pokla 1997 februárjában, míg a Tűzhányó áprilisban került az amerikai mozikba. Előbbiben a természet lágy ölén, egy kisváros mellett történnek az események, míg utóbbiban Los Angelesben indul el a forró láva. Pierce Brosnan és Tommy Lee Jones is veterán, profi szakember, akik sokat láttak már és egyszerűen képtelenek szabadságra menni úgy, hogy ne a melóra gondoljanak a pihenés közben. Mindketten munkaalkoholisták és néhány különös jel alapján gyorsan levonják a következtetést: Itt nagy baj lesz.

Brosnan mellett Linda Hamilton domboríthatott, Jones pedig Anne Heche-t kapta maga mellé. James Cameron exneje nem csinál túl sok mindent, érezhető, hogy a Dante poklába kellett a főhős mellé egy nő és pont rá esett a választás, viszont Heche legalább csinál is valamit és nem tartozik az ijedős, sikongatós kategóriába. Oh, kliséket szépen beletuszkolják mindkét katasztrófafilmben, természetesen a szegény, forró massza elől menekülő kiskutyust sem hagyták ki.

Egyik film sem volt sikeres, a Dante pokla Amerikában csak 67 millió dollárt kapart össze, összbevétele 178 millióra rúgott, ami még mindig kevés egy több, mint 100 milliós költségvetésű film esetében. A Tűzhányó még a félszázmilliót sem kaparta össze hazájában és a nemzetközi eredményekkel együtt 122 millió dollárt szedett össze. Nem meglepő, hogy ezt követően hanyagolták a vulkános filmeket…legalábbis a mozikban. DVD-n és az olcsó tévés produkcióban az utóbbi időben volt már szuper-mega-giga-atom-miegyéb-tűzhányó.

tombstoneA csúcson lévő Kevin Costner számára a Wyatt Earp költséges western kongatta meg a vészharangot, de nem figyelt az intő jelekre. A legendás vadnyugati békebíróról és az OK Corallnál történt pisztolypárbajról Kurt Russell főszereplésével is ekkoriban készült egy western. A Costner-féle Lawrence Kasdan által dirigált hosszú film elsősorban Earp családjára fókuszált, míg a Tombstone inkább a főhős és a Val Kilmer által kiválóan eljátszott Doc Holiday barátságát emelték ki és természetesen egyikből sem maradhatott ki, hogy nem volt könnyű seriffnek és békebírónak lenni az 1800-as évek végén.

Costner eredetileg a Tombstone főszereplője lett volna, de Kevin Jarre rendezővel nem voltak azonos hullámhosszon, majd miután lelépett befolyását arra használta fel, hogy megnehezítse a film forgalmazását. A Wyatt Earp-öt 6 órás minisorozatként képzelték el, majd az alkotók úgy gondolták, hogy Costner és a közismert békebíró neve könnyedén el fogja adni a filmet. A Tombstone forgatási nehézségeiról Andy Vajna nemrég az oriógnak mesélt, a munkálatok közben váltották le Jarre-t, mert láthatóan fogalma sem volt arról, hogy miképp kell rendezni, helyére az éppen ráérő George P. Cosmatost szerződtették.

1993 decemberében Russell ránthatta el hatlövetűjét és a 54 millió dollárt hozott a 25 milliós western. Pár hónapra rá Costner próbálkozhatott, de csak 25 millió dollárt kapart össze a több, mint 3 órás vadnyugati eposz.

armageddonArmageddon vs Deep Impact, vagyis az aszteroida vagy az üstökös pusztítja el a Földet? Mit lehet ilyenkor tenni? Michael Bay sc-fi akciójában Bruce Willis és csapata fúr lyukat a hatalmas világpusztító világűrbéli égitestre, hogy aztán egy atomtöltettel „levegőbe repítsék”. A DreamWorks alkotásában szintén atommal pusztítanák el a bestiát.

Utóbbit a tévéveterán Mimi Leder dirigálta le, és a terv az volt, hogy nem csak egy sima popcornfilmet tesznek le az asztalra. Robert Duvall vezetésével ugyan elindul a Messiás űrhajó, de e mellett a Földön is zajlik a dráma. Vajon anyu és apu közelebb kerül egymáshoz? Vajon Elijah Wood túléli? És Téa Leonival mi lesz, előléptetik? Ezzel szemben az Armageddonban inkább azért izgulhatunk, hogy Houstonban minden rendben menjen.

redplanetHollywood csak nagyon nehezen tudja elfogadni, hogy a közönség magasról tesz arra, hogy egyik-másik történet a Marson játszódik és látványosan távol maradnak a mozik kasszáitól. Az utóbbi években az Anyát a Marsra és a John Carter is brutálisat bukott, pedig még az utóbbi címből jó előre kivették a bolygó nevét is. 2000-ben két sci-fi is ezen a planétán játszódott.

A Mars mentőakcióban 2020-ban néhány NASA űrhajós érkezik erre a helyre, de nem sokra rá megszakad velük a kapcsolat. Újabb hajót küldenek, hátha meg tudnak menteni valakit, majd egy jeleket sugározó szoborra bukkannak. 100 millió dollárt öltek a filmbe és össz-vissz csak 110 milliót hozott.

Márciusban futott be Brian De Palma rendezése, amelyhez Ennio Morricone szerezte a zenéjét. Gore Verbinski dirigálhatta volna a filmet, ám amikor megnövelték a költségvetést De Palma hirtelen érdeklődni kezdett a projekt iránt.

A vörös bolygó sztorija pár évtizeddel később, 2056-ban játszódik. A Föld túlzsúfolttá válik, ezért a Marson próbálnak oxigént előteremteni. Csakhogy a kényszerleszállás után semmi sem úgy megy, ahol eltervezték és még a védelmükre szolgáló harci gépeb is ellenük fordul. A producerek a NASÁ-t is megpróbálták bevonni a filmbe, de nemleges választ kaptak, mivel az Űrhivatal nem szeretett volna olyan projektben részt venni, ami félrevezetheti a nézőket és nem látták biztosítottnak, hogy esetleg a tanácsaikat helyen fogják felhasználni. A 80 millió dolláros film hatalmas bukta volt, 33 millió dollárt hagytak ott a nézők a kasszáknál.

hofeherkekTöbb Hófehérkés film is készülőben volt, a távol-keletre érkező lány és a harcművész törpék ötletből (szerencsére?) nem lett semmi. Ám a Relativity könnyed fantasy vígjátékot ígért, míg az Universal berkein belül formálódó projekt egy dark fantasy-nek tűnt. Sok hasonlóság nemigen akadt a klasszikus mese között, de még az elkészült két Hófehérkés alkotást között sem volt hasonlóság, persze a lényeges elemeken és karaktereken kívül. Tehát adott a gonosz királynő, az ártatlan Hófehérke és fél tucatnyi törpe.

Tarsem Singh rendezése, a Tükröm, tükröm egy vidám Hófehérke dolgozat, ahol csak néha vált át komolyabbá a sztori. Már az animációs bevezetés is megadja az alaphangulatot, majd Singh színkavalkádjában élvezhetjük a történet alakulását. Egy-két ponton tényleg gyerekes és kissé bárgyú, de összességében sikerült megtalálni a megfelelő „hangnemet”.

Rupert Sanders filmje egy látványos, korrekt komorabb átiratot ígért és talán e miatt is sokan bosszankodva hagyták el a mozikat, mivel nem azt kapták, amire számítottak. Kristen Stewart ezúttal próbálja nem a száját tátani, Charlize Theron egészen jó választás volt a gonosz királynő szerepére, de a csatákra nem lehetett ráfogni, hogy jól kidolgozott és nagyon látványos ütközetek lettek volna. Mindkét film megbukott hazájában, de a 170 millióba (+ tetemes összegű marketingköltségek) került Hófehér és a vadász esetében az Universal sikerként könyvelte a közel 400 milliós bevételt és 2015-ben jön a folytatás.

top gun1986-ban vadászgépek hasították az eget két akciófilmben is. A Vasmadarakban egy veterán pilóta forrófejű fia, Doug Masters szeretne apja nyomdokaiba lépni. A Top Gunban Maverick édesapja is egy gép pilótája volt, de a hivatalos álláspont szerint azért lőtték le a gépét, mert hibát vétett. Persze kiderül, hogy Masters és Maverick is a sereg aduásza és mindkettejüket támogatja egy tiszt, majd a cégén sikeres bevetés során véghezviszik a nagy feladatot.

A Vasmadarak forgatókönyve nem nyerte el a tetszését a stúdióknak, szinte mindenki visszadobta, majd Joe Witzan, a Fox korábbi elnöke látott benne fantáziát. Már csak meg kellett volna győzni a légierőt, hogy segítsenek néhány jelenet létrejöttében, de a hadsereg nemet mondott, mivel nem támogattak olyan filmet, amelyben ellopnak egy repülőt. Az Izraeli Légierő viszont megengedte, hogy náluk forgassák le a felhők között játszódó akciójeleneteket. A 18 millió dolláros költségvetés ellenére (ez akkoriban soknak számított) a látványvilág nem volt éppen a legjobb. A nézőket a Top Gun kárpótolta – amely mögött Jerry Bruckheimer és Don Simpson producerek álltak, ami 15 millióból készült és a hadseregnek is bejött a forgatókönyv, tehát ki tudták harcolni, hogy támogassák őket.

A Vasmadarak nem volt nagy siker, 24 millió dollárt kapart össze, de mégis több, egyre rosszabb és rosszabb folytatás készült hozzá. Ezzel szemben a Tom Cruise és Tony Scott nevével fémjelzett film több, mint 300 millió dollárt gyűjtött össze világszerte, második felvonás ugyan nem készült, de néhány éve felmerült ennek a lehetősége is.

abyssAmikor túl nagy a kínálat… 1989-ben készült vagy fél tucat, víz alatt játszódó horror-sci-fi akciófilm. A The Evil Below, a The Rift, A mélység ura mellett befutott még három jobb alkotás is. A Leviathan, A mélység titka és a Mélytengeri szörnyeteg közös jellemzője, hogy valahol tenger/óceán fenekén található egy kutatóállomás, a személyzetnek egy szörnnyel/lénnyel/idegenekkel kell szembenéznie. Rögtön év elején, januárban indított a Mélytengeri szörnyeteg, nem ért el túl nagy sikert.

A Leviathanban Peter Weller Amanda Pays oldalán próbálta túlélni egy vérszomjas lény garázdálkodását. Nem igazán nevezhető A kategóriásnak, inkább egy B kategóriás (Stan Winston ide vagy oda), igen jól összerakott, cseppet sem unalmas horror, amit bátran lehet A dolog ügyes koppintásának tekinteni.

Eleinte James Cameron is egy tudósokból álló csapaton gondolkodott, de aztán úgy vélte, hogy inkább változtat rajta. Az ő változatában inkább földönkívüli kapott helyet és az ILM effektmestereiből kihozta a maximumot, alaposan megizzasztotta őket. Cameron rendezése egyértelműen a legjobb és legigényesebb a felhozatalból, ugyanakkor már ekkor is önfejű volt, véghezvitte amit elképzelt és nem tűrt ellentmondást, túllépte a költségvetést, rendszeresen veszekedett színészeivel. (Állítólag Ed Harris azt mondta, hogy soha többet nem fog dolgozni Cameronnal.) Hiába kapott a film jó kritikákat és hiába dicsérték agyba-főbe az effekteket (ami ekkoriban még ugye nagy szó volt) a sci-fi összbevétele csak 90 millió dollárra rúgott. Hiába, a víz alatti filmek nem teljesítenek jól, kivéve az animációs produkciókat.

6 komment

  1. Nekem a Mars mentőakció tetszett.
    Az Armageddon jószerivel az egyetlen Bay film, amit bármikor el tudok nézni unalmas szombat estéken.
    Az Abyss szerintem zseniális.

    A többiről inkább nem mondok semmit. A John Carterrel tényleg próbálkoztam, de nem tudtunk megbarátkozni, nem tudtam átverekedni magam az első 10 percen, és ez q*vára nem a Marssal függ össze. 😀

    A Hófehér és a vadász meg a “Gratulálok!” kategória. Ha erre a szarra vevő a nép, hát kedves egészségükre, én biztos nem küzdök meg a második résszel. 🙂

  2. A Tombstone és az Armageddon nálam alap film. A két marsos meg a Mélység titka több mint korrekt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *