A pár hete útjára indított Rendezőportrék rovat Stanley Kubrickkal kezdődött, akkor a facebook oldalunkon szavazhattatok kiről szeretnétek a következő részben olvasni. Nos hatalmas előnnyel Christopher Nolanre esett a választásotok, Én pedig meghajlok az akaratotok előtt. Lehetőségetek van most is szavazni, egy napon keresztül tehetitek meg ezt Facebook oldalunkon, ismét öt rendező közül választhatjátok ki azt az egyet akinek a pályafutásáról olvasni szeretnétek. Most öt idősebb, öt legendává érett rendező közül választhattok (David Lean, Alfred Hitchcock, Orson Welles, Charlie Chaplin, Francis Ford Coppola), a legtöbb szavazatot gyüjtőv direktor pedig a következő felvonásban a vendégünk lesz itt a Filmdroidon. Christopher Nolan kis pénzből készülő független filmekből varázsolt világszerte forgalmazott mozikat, feltámasztotta a halálból a legnépszerűbb képregényhőst és soha nem látott sikereket ért el vele. Igazi maximalista és szeret saját alapanyagból dolgozni, egy kivételével, az összes filmjénél, forgatókönyvíróként is részt vett az alkotás elkészítésében.
A gyerekkorát angol apa és amerikai anya gyermekeként állandó mozgásban töltötte a két ország között, emiatt mindkét országot hazájának vallja. Tanulmányait Angliában végezte, irodalmat hallgatott a londoni egyetemen, saját bevallása szerint ez sokat segített neki abban, hogy megismerkedjen az elbeszélés technika és történetvezetés különböző módjaival. Filmakadémiára sohasem járt, de az egyetemen rövidfilmeket készített és itt ismerkedett össze azokkal a barátaival, akikkel az első filmjét 1998-ban elkészítette.
Ez volt a Követés, amely egy Londonban élő fiatalemberről szól, aki írónak képzelve magát a tömegből kiszúr valakit, majd követni kezdi. Saját magát azzal áltatja, hogy anyagot gyűjt készülő regényéhez, érdekes arcokat keres, pedig valójában a nagyvárosi magány ellen próbál küzdeni. A gondok akkor kezdődnek, amikor az egyik követett kiszúrja, hogy követik, majd ezt számon kéri tőle. Kiderül, hogy ő egy tolvaj, aki fokozatosan a befolyása alá vonja a fiút. De persze ez sem ilyen egyszerű, innen még számtalan hajtűkanyart vesz a történet, mire eljut a remek befejezésig. Mindössze 69 perces volt a mű és fekete fehérben készült el, Nolan volt az operatőre, a vágója és persze az írója is. A film rengeteg díjat nyert, fesztiválok tucatjain mutatták be, jó néhány országban még mozikban is bemutatták.
Nolan második filmjét 5 millióból készítette el, itt már ismert színészeket is megnyert a remek forgatókönyvnek köszönhetően. Egyszerűen elképesztő, de a filmet mindössze 25 nap alatt forgatták le! 25 nap alatt képesek voltak egy ilyen művet összehozni. A történet Nolan testvére Jonathan Nolan Memento Mori című műve alapján készült. Máig a rendező egyik legjobb munkájának tekintik a filmet, mindenki látni akarta, az ezredforduló egyik nagy mozis szenzációja lett. A legnagyobb dicséret, hogy a másodszori megtekintés nem csak ajánlott, hanem kötelező is! Hiszen csak a második megtekintés után tudjuk igazán élvezni és megérteni ezt a remek filmet! A Mementoról született már kritika itt a Filmdroidon is.
Ezután jött egy álomgyári kötelező munka, egy norvég film remakje az Álmatlanság. Barátja, Steven Soderbergh cégének égisze alatt látott munkához úgy, hogy az alkotófolyamat 50%-át a Warner Bros. illetékesei befolyásolták. Elismert sztárokkal (Al Pacino, Robin Williams és Hilary Swank) forgatott. A forgatókönyvírás jogát Hilary Seitzre bízták. Sokan máig e legfontosabb kreatív fázis megvonásával magyarázzák, hogy az Álmatlanság bár az átlagnál mélyebb kommersz bűnügyi thriller, mégsem viseli magán igazán a rendezői védjegyeket. Néhány orgánum egyszerűnek tartotta a filmet a Memento „üdítő” összetettsége után, és a mai napig Nolan legkevésbé ötletes munkájának nevezik, különösen az ezt követő korszak ismeretében.
Nolan az Álmatlanság után szeretett volna egy Howard Hughes életrajzi filmet akart forgatni, a főszerepre Jim Carrey-t szemelte ki, és már a forgató könyvel is elkészült. Martin Scorsese és Leonardo DiCaprio együttműködése azonban keresztülhúzta a számításait.
Azonban nem kellett pihennie, mivel elvállalta a Batman és Robinnal teszthalott állapotba jutott Batman-franchise újabb részét. A Batman – Kezdődik! teljesen újragondolta a karakter, egy valósághű akciorientált, sötét drámát akart készíteni Nolan. Az addig kevéssé ismert Christian Bale egy neurotikus férfit,egy bosszúszomjas hőst játszott. A valószerű megközelítésről sokat elárul, hogy Nolan a 150 milliós projekt teljes forgatási ideje alatt mellőzte a számítógépes trükkök használatát, inkább az életnagyságú makettekre és a színészi alakításokra szavazott. A nyolcadik legnagyobb bevételt hozó film lett az évben, ez pedig meggyőzte a stúdiót abban, hogy megbízzák Nolant, készítse el a folytatást.
Előtte azonban Christopher Priest díjnyertes regényét, A tökéletes trükköt készítette el. A századelő Londonjában hadakozó bűvészek történetével bevallottan saját átverős filmkészítői módszerének állított mementót. Hugh Jackman és Christian Bale párharca még az utolsó képkockájával is képes volt arcon törölni a publikumot emellett pedig mindössze 40 milliós költségvetéssel készült el. Óriási siker lett, a kritikusok egész egyszerűen rajongtak az alkotásért.
2008-ban visszatért Batmanhez és elkészítette A sötét lovag című eposzát, amelyet nyugodtan nevezhetünk az új évezred egyik legjobb, legzseniálisabb filmjének és minden idők legjobb képregény filmjének. Chris Nolan olyan időtálló remekművet hozott létre, amit egész egyszerűen lehetetlen kikezdeni – ha Batman-fan az illető, ha csak mezei mozirajongó, aki hosszú idő után végre katarzis élményre vágyik a filmszínházban ülve. Ehhez pedig géniusz kell. Heath Ledger mindenkit lemos a vászonról egészen zseniális alakítást nyújt, leginkább neki köszönhető a film sikere és persze Nolan zseniális rendezésének. Batman a 21. század leghatalmasabb hősévé vált, mondhatni napként ragyog a szuperhősök egén, ez pedig Nolannek köszönhető.
Két Batman-film között rendezett egy sci fit, a változatosság kedvért ez is zseniálisra sikeredett és több mint 800 milliót hozott. Az Eredettel Christopher Nolan végleg felírta magát a legújabb kori rendezőzsenik közé. Egyszerűen tévedhetetlen, tökéletes. Az Eredet ízig-vérig akció mozi, de olyan, ami anélkül újítja meg a műfaját, hogy kilépne a keretei közül. Tessék, itt az első bűvész trükk. Nolan egyszerűen annyit tesz, hogy az akció helyszínéül az emberi elmét teszi meg. Mint ahogy a bűvész zsonglőrködik a fizika törvényeivel, úgy a rendező is ezt teszi, méghozzá nagyon elegáns módon. Hibátlan szabályrendszert alakít ki az álomjárók számára, amelyhez mindvégig konzekvens és hű marad. A nézőnek nincs más dolga, csak hátradőlni és átadni magát a varázslatnak. Az Eredet kritikát itt találjátok.
Legutóbbi filmje nagyon friss élmény lehet, A sötét lovag trilógia záró darabjáról nemrég írtunk. Egy zseniális eposz méltó zárása, egy grandiózus alkotás, amely méltó a rendező életművéhez. Nolan azt mondta többé nem rendez Batman filmet, ám nem szakad el teljesen a képregény filmek világától, Superman legújabb kalandjához producerként asszisztál, 2013-ban érkezik a mozikba Az acélember és már az előzetesből is úgy tűnik, hogy az új Superman alkotás magán viseli Nolan keze nyomát.
Nem tudni mi lesz a következő munkája, ám többször is nyilatkozta, hogy szeretne egy James Bond-filmet rendezni, hiszen gyerek kora óta rajong a 007-es ügynök kalandjaiért, emellett pedig a kedvenc filmjei között a mai napig ott van az Őfelsége titkosszolgálatában. Reméljük Spielbergtől eltérően lesz alkalma egy Bond-filmet dirigálni.
Ha a rendező eddigi munkáit megnézzük akkor világosan látszik, hogy nem szereti a számítógépes trükköket, csak a legvégső esetben nyúl ehhez a módszerhez, azt vallja, hogy amit meg lehet csinálni kaszkadőrökkel azt igenis csinálják meg, mert jobban fog mutatni mint valami CGI-al előállított trükk, amiről süt, hogy egy teljesen életszerűtlen dolog. Emellett ragaszkodik, a megszokott embereihez, ugyanazzal az operatőrrel csinálta minden filmjét, Hans Zimmer szinte minden alkotása zenéjét megkomponálta. Nolan kifejezetten színészhű rendezőnek mondható Michael Caine, Tom Hardy, Joseph Gordon Lewitt, Christian Bale Marion Cottilard is több filmben dolgozott már együtt Nolannel, szereti ha ismerős arcok veszik körül, olyanok akik már bizonyítottak neki.
Christopher Nolan a 21. század talán legnagyobb hatású rendezője, olyan rendezőről beszélünk, akinek szinte egyedülálló módon minden filmje zseniálisra sikerült, emellett pedig képes volt megújjítani a Hollywoodi filmgyártást. Nolant túlzás lenne a legnagyobb rendezők között emlegetni, de jó úton halad afelé, hogy egyszer Kubrickkal, Hitchcockkal vagy Spielbergel említsék egy lapon. Egy legenda születésének vagyunk szemtanúi és remélem hosszú évekig, évtizedekig élvezhetjük még Nolan filmjeit.
- Zero Dark Thirty – A bin Láden hajsza - 2013. január 29.
- TOP 10 westernfilmek - 2013. január 19.
- TOP 10 – 2012 legjobb filmjei - 2012. december 31.
- TOP 10 – 2012 legrosszabb filmjei - 2012. december 30.
- Pi élete (Life of Pi) - 2012. december 22.
- A hobbit: Váratlan utazás (The Hobbit: An Unexpected Journey) - 2012. december 15.
- Rendezőportrék: Lars von Trier - 2012. november 02.
- 007 – Skyfall - 2012. október 30.
- Hazai Box Office: Az Elrabolva továbbra is első - 2012. október 26.
- Django elszabadul szinkronos előzetes - 2012. október 26.
Köszi a portrét, de szerintem egy kicsit elnagyolt lett ezúttal. Kb semmi újat nem tudtunk meg, meg azért talán némi kritikai él / vagy ha úgy tetszik, hűvös távolságtartás sem ártott volna szerintem. Én is nagyon kedvelem Nolan filmjeit, de azért egyik-másikba bele lehetne kötni.
Amúgy köszi a munkád!
Egyet értek az előttem szólóval, lehettél volna tárgyilagosabb is, de azért jó volt így átvenni Mr. Nolan karrierjét.
Egy kis helyreigazítás: az némileg túlzás, hogy szinte minden munkájának Zimmer szerezte a zenéjét, mivel csak a Batman: Begins óta dolgoznak együtt, de David Julyan-nel pont ugyan ennyiszer dolgozott együtt (Following, Memento, Álmatlanság, Prestige), mint a germán komponistával (A Sötét Lovag-Trilógia, Eredet). De abbahagyom a kötözködést.:)
Nem szoktam általában bírálni egy írást, de eddig itt sokkal jobb bejegyzések voltak tőled, és remélem, hogy nem esik vissza a színvonal.
Ez egy nagyon gyenge bejegyzés lett. Egyfelől szinte semmit nem tudunk meg Nolanről (rendezői módszerek, példaképek, személyiség, stb.), és süt a sorokból az elvakult rajongás. Sok helyen nagyon nagyot akartál mondani (lásd felkiáltójeles részek), de inkább nevetségesek lettek.
Nem tudom, hogy összecsaptad, vagy csak rossz passzban vagy, de ez a leglaposabb írás, amit tőles olvastam.
Remélem nem bántódsz meg, építő kritikának szántam a fentieket. Jó lenne újra valamit jót olvasni tőled.
@Királyvíz: Nem dehogy 🙂 Sőt kösz az észrevételt, ezekből okul az ember, mindenképpen jobban odafigyelek ezekre. Még egyszer kösz. 🙂
Annyit tennák hozzá, hogy az Insomnia pedig nem “egy a stúdiónak” film, igazából már az Memento előtt meg akarta csinálni, de kellett a Memento sikere ahhoz, hogy engedályezze a stúdió. “I first approached Warner Bros. about the project before any script was written. I hadn’t made Memento at that point so I really wasn’t in a good position to get involved. … When I finally finished Memento, I came back to Warner Bros. and showed them the film and was able to get on to the Insomnia project as the director.”
Lassacskán le lehetne szállni Nolan-ről.
Számomra már uncsik ezek az ömlengések róla pedig közelse olyan jó mint amennyire sikeres néhány filmje.
Szinte sose szoktam kommentelni de ezt csakazért is.
nekem teszik az írás is meg az ember műve is. Bár a memento-t sztem újra meg kell nézzem nem sokra emlékszem csak hogy Guy Pearce tele tetkókkal hogy el ne felejtsen dolgokat. Az eredet nekem sajna 2 nézés után se tiszta , nekem az annyira nem jött be. Pláne az utca origami. Viszont az összes Batmaje zseniális és bármikor bármennyit.A tökéletes trükk is olyan amit bármikor szívesen újranézek. Az insomniát nem láttam még. Az első filmje (amiről most hallottam először.) az érdekes lehet. Érdemes lenne megszerezni vhogy 😀
Sztem a Superman feletti bábáskodás felemás lesz. Leszek érezhető nyomai de én már a jelmezeken látom hogy ebbe kicsit sok giccs lesz. Attól függetlenül lehet jó a történet , mert ideje lenne egy jó Superman fimnek 😀
Egyetértek az előttem hozzászólók nagy részével: az írás sajnos összecsapott. Nem szól a Bug c. rövidfilmről, az Insomniát kissé leértékeli (pedig jó film az, fantasztikus hangulata van, és Al Pacino pl. még nem ripacskodik, csakhát a kritikusok a Memento után legalább ugyanolyan csavaros sztorit akartak látni…), és hát valóban, a dicshimnusz is sok egy kicsit. Amivel nem lenne baj, ha nyújtana új infót a cikk, pl. szívesen olvastam volna egy kicsit mélyebb elemzést (pl. Nolan összes hőse megszállott + sérült identitású).
És bocsánat, ez nem fejre-olvasás akar lenni, de légyszi kerítsetek egy korrektort, tele van a szöveg elgépelésekkel és tengernyi vesszőhibával (egész félmondatok lógnak a levegőben…).
Attól jó ez a blog, hogy társainál többet nyújt – jó lenne őrizni a színvonalat.
Ja, és feltűnt, hogy több Nolan-filmről – így pl. az első két Batmanről – nincs rendes kritika. Ha nem baj, (s ha lesz időm…), szívesen írnék róluk, visszatekintő-elemző jelleggel.
@nikodémus: Ugye 2007végén indult a blog és a Begins az 2004-es a TDK-t pedig olvasók írták deee nem a legjobb minőségben. Szal ha gondolod szívesen veszem az írást. 🙂
a Tökéletes trükk nekem annyira nem jött be, egyszer nézhető volt, de néhol kicsit unalmas. A Memento remek volt, az Álmatlanság szintén jó, a Batmanek kitűnőek (Heth Ledger-től azért nem ájultam el, Jack Nicholson az igazi Joker). Szerintem jó a csávó, remélem, nem süllyed a színvonala…
Nekem a Batman filmjei tetszettek a legkevésbé a munkái közül, a Memento, Prestige és Inception sokkal jobb filmek.
szerintem is gyenge lett, lényegében nem sok újdonság van, ezt akár én is leírhattam volna, bármi nemű utánajárás nélkül…
persze kösz, meg minden, de máskor inkább szánj rá több időt.
Egy James Bond filmet tuti megnéznék a rendezésében. Kivéve persze ha nem kötik meg a kezét…