írta Nikodémus
Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori (Brawn: The Impossible Formula 1 Story) – Valahogy így kell magas színvonalú forma-1-es dokut csinálni. Ütős sztori, különleges képsorok, izgalmas megszólalások, alaposan átgondolt dramaturgia, minden részletre kiterjedő figyelem. És egy sztár, aki rajong a sportágért (és ezt eddig nem tudtuk róla), bár Keanu Reeves szerencsére tényleg epizódszereplő (vagy okosan kivágatta magát a filmből, hogy ne róla szóljon), egyetlen kivétellel (az a bizonyos “what th f*ck”, nagyjából négyszer). És ez nagyonis rendben van, mert a történet főszereplői – Ross Brawn, Nick Fry, Jenson Button, Rubens Barichello – úgyis eladják nekünk az egészet. Egy olyan tündérmesét, ami tulajdonképpen nem is tündérmese. Mert egy rendkívül bonyolult technikai sportban egyszerűen nem létezik olyan, hogy a haldokló gyári csapatot annak vezetője 1 fontért megveszi a kivonuló tulajtól, majd szempillantás alatt világverő alakulattá teszi. Itt sem egészen ez történt, ahogy arra a kulcsszemélyek utalnak is – szerencsére nem kell tehát csillámporos Disney-megváltástörténetet figyelnünk. Persze azért itt is van (sport)politika, szűkülő keretek, izgalom a pályán (és a tabellán), Daryl Goodrich rendező összességében mesterien hozza közel az egyetlen szezont megért, s egyből világbajnokká lett csapat inspiráló tündérmeséjét – ami akkor is lelkesítő, ha voltaképpen nem is volt tündérmese.
A korona – 6. évad (The Crown – season 6) – Peter Morgan az utolsó évadra kissé megkönyörül hősén. No nem Diana hercegnőn (Elizabeth Debicki), kinek utolsó nyarát és halálát részletesen (ugyanakkor a bulvárban nem tocsogva) meséli el. Nem is Britannián, melyre a kilencvenes évek hajnalán elég sok megpróbáltatás várt. Hanem Erzsébet királynőre (újra Imelda Staunton), aki a korábbi évadok során kapott már hideget-meleget (tandemben a monarchia intézményével), ám a sok esetben valóban elgondolkodtató kritikák a fináléra megenyhülnek. Az utolsó rész metaforikus, kissé giccses, bár tulajdonképpen szép főhajtását figyelve az igazi kérdés az, hogy ugyanez lett volna a befejezés, ha II. Erzsébet időközben nem hal meg. Talán kegyeletsértő, de releváns kérdés ez, egyúttal az író-kreátor Morgan dilemmáját is megvilágítva. Visszatekintve, az egész sorozat mögött végighúzódik ez a csendes, alig látható küzdelem: mennyire bírálhatok egy olyan intézményt, ami végső soron mégiscsak hazám identitásának meghatározó része? Mert gyarmatbirodalom már nincs (Európai Unió se), a nemzetgazdaság akadozik, a királyi házat botrányok rázzák – mire jutott végül az egykor fenséges Britannia? Választ egy prémiumsorozattól nem érdemes várni, mégis árulkodó, hogy jelen évadban erősen megszaporodnak a múltidéző jelenetek. Régi fotók és filmtekercsek kerülnek elő, elhunyt rokonok- barátok elevenednek meg egy-egy párbeszéd erejéig, és mintha a Buckingham-palota szobái is barnásabbá, sötétebbé váltak volna. A hosszú alkonya sorozat játékidején túl – ma már tudjuk – csaknem 20 évig folytatódott, A korona mégis méltó (és kerek) életmű. Főszereplőjének és alkotójának egyaránt.
Botrány királyi módra (A Very Royal Scandal) – Egy interjú körül forog a brit antológia-sorozat legutóbbi darabja, mely legalább annyira megrázta a nyugati világot, mint Dianáé úgy két évtizeddel korábban – csak éppen a médiazaj nőtt meg annyira, hogy kevesebb figyelmet szenteltünk neki. Pedig a királyi család kiskedvenc hercegének abszurd, szánalmas és végtelenül lehangoló sztorija tényleg megért egy megfilmesítést. A megvalósult darab pedig itt-ott véti csak el a ritmust, összességében szépen felmondja a történéseket, néhol pikáns dialógusokkal, máshol pedig egészen parádés fordulatokkal. András herceg (Michael Sheen kövéren is fantasztikus!) neveltetése és elkényeztetése okán bármit megtehet. Tényleg bármit: nem is fél élni a lehetőséggel. Viselt dolgaira Jeffrey Epstein letartóztatása vet váratlan, halvány fényt, és a herceg a sok sajtótalálgatás közepette kénytelen valahogy reagálni. Az Emily Maitlisszel (Ruth Wilson) készített interjú azonban finoman szólva is rosszul sül el, és miközben figyeljük a háttérben ügyködők kármentését (vagy éppen a sajtó posztmodern bulvárhír-versenyét), egészen elképedünk a vihar közepén tanácstalanul pislogó főszereplő reakcióitól. András herceg láthatóan nem érti, mi forog kockán, és sértődött kisgyerekként durcizik, ordibál – és virtuóz módon távozik. Kivonul a jelenetekből, azaz menekül. A játékidő során ezt a motívumot erősíti fel Julian Jarrold rendező, bemutatva a teljes valóságtévesztés végzetes következményeit. A Botrány királyi módra ezzel A korona utolsó utáni, cinikusan keserű spinoffja is lehetne. Tulajdonképpen az is.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.
- Montreáli Jézus (Jésus de Montréal, 1989) - 2024. október 06.
- Motorosok (The Bikeriders) - 2024. szeptember 29.
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.