írta Nikodémus
Habár jelentősége manapság már csökken, az elmúlt félévszázad szórakoztatóiparát kétségtelenül a tévé uralta. A “doboz”, amely generációkat csábított el a könyvek mellől, megreformálta az oktatást és újrafogalmazta a látványhoz való viszonyunkat, mára kifutó termékké vált, hatása azonban mit sem kopik. Talán a klasszicizálódás jele, hogy épp mostanság készülnek el az első hollywoodi mozik a tévé aranykoráról – immár megszépítő, nosztalgikus köntösben. A Tammy Faye szemei (The Eyes of Tammy Faye) és Az élet Ricardóéknál (Being the Ricardos) álomgyári Oscar-termékként rendre úgy mutatja be a tévézés világát, hogy csupán finom kritikát gyakorol – talán túlságosan finomat.
A biztos díjvadász-recept szembetűnőbb első darabunknál, ahol látszólag minden adott az aratáshoz: karizmatikus hősök, ellentmondásos életút és médiatörténeti pillanatok sora. A világ első csődbement teleevangélista-házaspárjának története persze nem a stúdióközönség lelkes vastapsával kezdődött: hanem egy puritán módon nevelt, ám szabadságra vágyó kislánnyal (Chandler Head), aki csakhamar zabolátlan, meggyőződéséért háborúba menetelni is képes nővé cseperedik (Jessica Chastain). Az áhítatos férj (Andrew Garfield), a siker, a gazdagság és a bukás már viszonylag gyorsan megérkeznek, nagyjából hollywoodi szabásminta szerint. Michael Showalter (Rögtönzött szerelem, A kibukott) különösebb egyénítés nélkül mondja fel hősei életútjának főbb állomásait, gondosan időt szakít minden mérföldkőre (s nem nagyon bíz semmit a képzeletre), filmjének legnagyobb értéke azonban Jessica Chastain átlényegülése. Az idegesítően nyafkahangú kiscsajból vérbeli dívává, majd (keresztény szempontból) rázós témák szószólójává előlépő Tammy karakterfejlődése inspiráló, Chastain ugyanakkor meghagyja azt a leheletnyi bizonytalanságot, hogy ne tudjuk eldönteni: hősnője butaságig naiv lélek vagy mindvégig ridegen számító alak volt. És azért a smink is segített.
Kicsit hasonló érzésünk támad, ha ránézünk másik filmünk női főszereplőjére (Nicole Kidman), aki egy butácska feleséget játszik az ötvenes évek egyik nagysikerű teleregényében. Amerikában vagyunk újra, abban a korszakban, amikor a nők szórakoztatóipari helyzete korántsem volt rózsás, és egy kommunistavád karriereket tehetett tönkre. Lucille Ball lassan kiöregedő dívaként próbál többet-jobbat sorozatával, melynek férje (Javier Bardem) a producere. Az asszony hiú, csökönyös, gyanakvó, de zseniális abban, amit csinál. Verbális adok-kapokja színésztársaival, stábjával és nagyjából az egész világgal zajlik folyamatosan, s nincs megállás. Aaron Sorkin szélsebes dialógusairól ismert stílusa ezúttal is átüt: egyetlen zűrös hét eseményeit meséli el a szappanopera-készítés kulisszái mögött politikai meghurcolással, művészi válsággal, magánéleti perlekedéssel fűszerezve, ám végső soron nem tud elég érdekes lenni ahhoz, hogy mindvégig fenntartsa figyelmünket. Kidman remek (már ha el tudunk vonatkoztatni teljsen műanyag arcától…), Bardem és a színésztársak szintén, azonban a film inkább tiszteletteljes főhajtás a tévé hőskora előtt, semmint komoly, átélhető dráma.
Klasszicizálódás igénye ide vagy oda, sem a Tammy Faye szemei, sem Az élet Ricardóéknál nem állít fel új mércét a tévézés kulisszatitkaiba tekintő mozifilmek műfajában. Volt már sokkolóbb, összetettebb, lesújtóbb avagy felemelőbb sztori is a nagy sztorimesélő dobozról, amelynek – most már biztosnak tűnik – kb. hét évtized jutott a globális szórakoztatóipar frontvonalában. A látvány figyelemtorzító hatását pedig épp most veszi át tőle az okostelefon és a streaming.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.
- Montreáli Jézus (Jésus de Montréal, 1989) - 2024. október 06.
- Motorosok (The Bikeriders) - 2024. szeptember 29.
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.