0

Retró: 30 éves az Angyalbőrben sorozat

Igazi kordokumentum, de nem úgy: készítése átívelt a rendszerváltozáson, s az épp kimúló rendszer egyik emblematikus intézményéből, a katonaságból csinált amolyan késő-Kádár-kori viccet – jó sok humorral, némi pucérkodással és pár nyugati sitcomos panellel. Az összesen 13 részt megért Angyalbőrben így is kultikus lett, Gát György producer a Linda után másodszor is megcsinálta a sikert.

írta Nikodémus

A kezdetek

Már a Linda harmadik évadásakor kész volt az újabb projekt: a karatecsajos sorozat sikere láttán a Magyar Néphadsereg kereste meg a nyugati műfajsablonokkal zsonglőrködő Gát Györgyöt, ugyan népszerűsítse már kicsit a laktanyák világát egy új sorozattal. Volt már egy hasonló próbálkozás húsz évvel ezelőtt: a Princ, a katonát a Tenkes kapitánya alkotói készítették, el is ment a kurucos tévésorozat farvizén, de biztos nem szerzett híveket a hadseregnek. Ha volt is ilyen cél a nyolcvanas években, az gyorsan félrecsúszhatott: a készülő Angyalbőrben koncepciója szerint ugyanis nem akarta tükrözni a korabeli katonáskodás valóságát. Czinege Lajos akkori honvédelmi miniszter dr. Varga István alezredesnek delegálta a felügyeletet, aki a katonai rendszabályok számonkérése helyett tulajdonképpen producerkedett: elképesztő mennyiségű pénzt spórolt a sorozatnak azzal, hogy ingyen rendelkezésre bocsátotta a hadsereg teljes állományát és eszközkészletét. Nem véletlenül jegyezte meg Gát György:

„Ilyen drága filmet Magyarországon senki nem készített, mint ez. Ez a Magyar Televízió pénze volt, amit a honvédségen keresztül még megtámogatott az állam. Pluszban a honvédség még egy dologgal támogatott: minden elérhető eszközzel. Ha ezért fizetnünk kellett volna, az horror összeg. Az a rész, amiben láthatsz egy spontán átkelést a Dunán pontonhíddal, harckocsikkal és a levegőben a MIG-ekkel, az önmagában hatvanmilliós tétel volt. Ez az egy epizód. Akkoriban egy mozis nagyjátékfilm készült ennyiből. Ritkán adatik meg egy rendezőnek, hogy szabadon álmodhat, és valaki kifizeti a számlát. Velem azóta sem történt ilyen, és már nem is lesz.”

A producer 1987-ben Szurdi Miklóst, Réz Andrást és a humorista Sinkó Pétert hozta össze a forgatókönyv megírására, és Görbe Nóra után szintén törekvése volt, hogy újabb ismeretlen színészt futtasson be: a pikszisben ott volt Sáfár Anikó és Kaszás Géza is. Utóbbira ráírták az egész sorozatot, majd az amatőr színész az utolsó pillanatban meggondolta magát, és nem írta alá a szerződést. Lóhalálában Mészáros Zoltánt találták meg helyette, aki azonban a forgatás előtt eltűnt, így a rádióban kellett bemondatni, hogy jelenlen meg a filmstúdióban. Végül előkerült, s vele Görög László, Rajkai Zoltán, Békési-Kálid Artúr és Bede-Fazekas Szabolcs debütált a sorozatban (őket konkrétan bevonultatták a forgatás idejére). Végvári Tamás, Bárdy György, Szerednyey Béla és Usztics Mátyás már részben ismert volt a sorozat előtt is, utóbbit azonban igazi sztárrá tette az Angyalbőrben.

A forgatás

A munkálatok 1988-ban vették kezdetüket, és 1989 végéig tartottak. Közben gőzerővel zajlott a rendszerváltás, így az a furcsa helyzet állt elő, hogy a sorozatot még a Magyar Néphadsereg rendelte meg, de már a Magyar Honvédséget népszerűsítette. Ehhez többek között masszív utómunkát kellett végezni: a “elvtárs” szavakat lecserélték “bajtárs”-ra (így tettek pl. a Néphadsereg vagy a Magyar Népköztársaság kifejezésekkel is), hiszen zajlott a történelem (érdekesség, hogy a tanácselnök szót bennhagyták, ugyanis a települési elöljáró neve csak 1990. őszétől, az önkormányzati választásoktól kezdve lett polgármester).

A fő helyszín a Budaörs melletti Vasvári Pál laktanya volt (ez alakította Vasbogdányt), aminek a helyén ma ipari park van. A harckocsis gyakorlótéri jelenetekhez a csobánkai laktanyát használták, ami viszont nem tűnt elég meggyőzőnek, így a producerek kérésére megnehezítették. Aztán a forgatás után úgy is maradt, sokezer későbbi katona életét megkeserítve.

A sorozat története szerint többek között ellátogatott egy autocross versenyre és egy nudista strandra is. Utóbbi epizód jó lehetőséget adott fedetlen keblek leplezetlen mutogatására, ami egyébként is a sorozat hangsúlyos eleme volt: csak a főcímben háromszor látunk meztelen női testet vagy gömbölyödő ciciket. Ebben élen járt Piszny Mónika, akit bevallottan testi adottságai miatt szerződtettek. Persze volt még csábosan pillantgató női szereplő bőven: a már említett Sáfár Mónika mellett Andai Györgyi, Faragó Vera vagy Kováts Adél. Ennek láttán azt hihette az egyszeri tévénéző, hogy a katonaság “tutijó buli”, ahogy a Mohó Sapiens is énekelte a főcímdalban, csakhát ez elég messze járt az igazságtól. Jöttek is rajongói levelek, hogy bakák kérik, helyezzék őket át a vasbogdányi alakulathoz, mert ott sokkal jobb a katonaélet…

A hatás

Az Angyalbőrben marketing-hadjárata még a Lindáén is túltett, és ebbe ekkor már keményen beszállt az akkori magyar bulvársajtó. Exkluzív(nak szánt) részleteket közöltek a forgatásról, a színészek magánéletéről, Piszny Mónika pedig többször is levetkőzött a lapok hasábjain. A Mohó Sapiens (Szikora Róbert segédletével) kilőtt a magyar poppiacon, a nézők pedig imádták az ihletért a Rendőrakadémiáig és a Forró rágógumiig visszanyúló sorozatot, noha az eleinte csak kéthetente jelentkezett. A kritika nagyrészt epét hányt (bárgyú, ostoba, nyugat-majmoló, sorakoztak a jelzők), ám idővel a honvédség egyes képviselői is felzárkóztak:

„Fontosnak tartom, hogy a magyar lakosság saját közvetlen katonaélménnyel nem rendelkező része ne az alulmúlhatatlanul bárgyú Angyalbőrben című TV-sorozat alapján ítélje meg honvédségünket, hanem az igazságot közvetlenül vállaló művészi alkotásokból” – írta dr. Pataky Iván a Honvédségi Szemle című lapban.

A színészek nagyvásznas karrierjük beindítását köszönhették az Angyalbőrben-nek, de túlságosan nem időztek sorozatbeli karaktereiknél: amikor Gát arra kérte őket, a Színművészeti Főiskola helyett folytassák a katonáskodást egy újabb évaddal, szinte egységesen nemet mondtak. Egyvalakinél azonban beakadt az őrmester-szerep: Usztics Mátyás gyakorlatilag továbbvitte Karádi őrmester figuráját (immár Hunyadi néven) a közreműködésével készült, 195 epizódot megért Kisvárosban. Gáttal a Linda és az Angyalbőrben sikere után kissé elszállt a ló:

„Talán nem hangzik nagyképűségnek, ha azt mondom: élő legenda vagyok. Zsenitudatom, elhivatottságérzetem van, sokat, jóformán mindent tudok, amit csak tudni kell és lehet ebben a vizuális műfajban. Ezért állítom: ennek a szakmának nagyon nagy szüksége van rám.”

Talán ezért, talán másért nem lett újabb évada az Angyalbőrben-nek, a producer pedig hamarosan továbbhajózott, hogy megcsinálja a Família Kft.-t, ami már egy az egyben másolta az amerikai sitcom-mintákat.

A végére csak előkerült a Babetta is…

Forrás:
Wikipédia, 24.hu, origo.hu, Sorozatmánia (2020. március)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *