2020. július 6-án, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone, a világ talán legismertebb filmzeneszerzője. A közel 400 film, melyhez kísérőzenét írt, felsorolhatatlan, dallamvilága eltéveszthetetlen, jelentősége felmérhetetlen. Egy hosszú, gazdag életmű westerntől westernig, kísérletezéstől a szakralitásig.
írta Nikodémus
Morricone 1928. késő őszén egy ötgyermekes római családba született. Édesanyja rövidáruboltot vezetett, ő azonban édesapja hivatását követte: korán felismert tehetsége révén s Szent Cecília Konzervatóriumba került trombitásként, majd kitanulta a hangszerelést és a zeneszerzést is. Nagy hatással volt rá szüleinek mély katolikus hite és apja muzikalitása. Eleinte slágerek hangszerelését bízták rá az akkor bevett gyakorlat szerint egy-egy neves szerző neve alatt. Saját neve először egy 1959-es film, az Egy barát halála stáblistáján tűnt fel, ám még sok megaláztatást kellett elviselnie: a rendezők gyakran egyszerűen kidobták gondosan megkomponált kísérőzenéjét.
Hasonlóképp akart tenni Sergio Leone, a legendás olasz rendező is, amikor az 1964-es Egy maréknyi dollárért utómunkái közben közölte a meglepett zeneszerzővel: egyetlen taktust sem fog felhasználni munkájából a filmhez. A mára filmtörténeti jelentőségű szövetség egyébként sem indult könnyen. A nagy találkozáskor eleinte gyanúsan méregették egymást, a két művész azonban idővel megérezte, közös a céljuk: mindenestül megreformálni Amerika eredetmítoszát, a westernt. Leone a felfedezésre váró vadont kopár vidékké festette át, ahol nemeslelkű hősök helyett romlott banditák grasszálnak. Morricone pedig odahagyta az „éneklő cowboy” toposzát, s a bárgyú, jórészt a cselekményt kommentáló gitárdalok helyett drámai lüktetésű filmzenét komponált. Amit ma a western ikonikus hangzásaként ismerünk, az mind a kísérleti zene felől érkező Morricone innovációja: a fütyülés, a ritmikus lódobogás, a női kar, a torzított Fender-gitár, a mélyből dübörgő zongora, az egzotikus ütősök, s legfőképpen a szájharmonika magányos dallama, ami kétségbeesést sugallva kavarog a szélkavarta pusztában. A Dollár-trilógia filmjein szépen végigkövethető Morricone fejlődése: egyre merészebb megoldásokhoz nyúl, majd az addigiaknál bővebb költségvetésből készülő Volt egyszer egy Vadnyugat-hoz (1968) már nagyzenekari igénnyel komponál. Világhírre végül a United Artists által ekkoriban kiadott két válogatásalbum révén tesz szert, Morricone azonban nem volt hajlandó Hollywood kedvéért elhagyni szeretett Rómáját, így a következő évtizedekben kétlaki életet élve építette karrierjét.
Noha maga vallotta, rossz filmet nem lehet megmenteni jó filmzenével, pályája során számtalanszor kényszerült erre: a Navajo Joe (1966), a Gyönyörök kertje (1967), az Ördögűző 2. (1977) vagy a Maddalena (1971) értékét jelentősen növeli Morricone közreműködése. Utóbbi főcímdalának átdolgozását azóta már A profi (1981) vezértémájaként ismeri a világ – Jean-Paul Belmondo hallotta az eredetit valahol, s ő ragaszkodott a szerző alkalmazásához. Terrence Malick a Mennyei napok (1973) filmzenéjéhez művészi vízióját, John Carpenter A dolog (1982) hangsávjához saját zeneszerzői ambícióit adta fel, hogy Morriconéval dolgozhasson. Hogy a mester hangulatteremtő képességének mekkora hatása volt, jelzi, hogy Leone a Volt egyszer egy Amerika (1984) nagyszabású gengszter-történetéhez előre megíratta a zenét, melyet a forgatáson közösen hallgatott a stáb. Morricone zenei invenciójának kiteljesedése A misszió (1986) kísérőzenéje, melyben három, egymástól távoli kultúra zenei alapjaiból építkezett: a fenséges gregorián kórus Gabriel atya oboa-témájával és az amerikai őslakosok szilaj muzsikájával forr össze, hogy lélekszakasztó utazásra hívjon a kegyelemtől a meghasonlásig. A szerző a félkész filmet látva eleinte nem akarta elvállalni a feladatot: megrendültségében úgy érezte, a képek önmagukban is elég erősek. A végül megszületett zene kiemelkedik az életműből, sokak szerint Oscar-díjat érdemelt volna.
Morricone hatalmas munkabírással évtizedeken át évi 8-10 filmzenén dolgozott, ám a kilencvenes évektől kezdve kevesebb munkát vállalt: ekkor kezd érdeklődése a szakrális zene felé fordulni. Hazájában pedig újabb rendező-szövetségesre talál: Giuseppe Tornatore kéri fel Az óceánjáró zongorista legendája (1990), a Cinema Paradiso (1992) és a Malena (2000) kísérőzenéjének megalkotására. Miközben rendületlenül komponál, valamint zongora mellől, illetve karmesterként dirigálja műveit a világ koncerttermeiben, egy kései rajongója megszólítja: Quentin Tarantino immár popkulturális közkincsként tekint Morricone életművére, filmjeiben buzgón idézi legjobb muzsikáit, s felkéri 2015-ös Aljas nyolcas című munkájának filmzenéjéhez. A termés végül beérett: Ennio Morricone sok-sok jelölés és egy tiszteletbeli díj után zeneszerzőként is elnyerte az Oscart. Élete utolsó éveiben szárba szökkentek szakrális művei: írt oratóriumot, operát, kantátát, keresztutat és egy misét Ferenc pápa tiszteletére.
*
Három hang bolyong a napszítta, kietlen vidéken – finom melankólia és maró nyugtalanság különös keveréke szól: nem vagyunk itthon. Sem a vadnyugaton, sem evilágon. Ennio Morricone, miközben zenéje gondosan megírt partitúrákban sorakozva elfoglalta helyét a kortárs kultúrában, mindvégig tudta, hogy a földi élet nem végcél, hanem állomás. Most már a Végső Otthonban alkot – csöndesen ellovagolt a naplementébe.
(Megjelent: Új Ember, 2020. július)
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.
- Montreáli Jézus (Jésus de Montréal, 1989) - 2024. október 06.
- Motorosok (The Bikeriders) - 2024. szeptember 29.
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.
- Példakép kerestetik - 2024. szeptember 08.
- A bérgyilkos, aki nem is volt (Hit Man) - 2024. július 21.
- Smoke Sauna Sisterhood (2023) - 2024. július 07.