7

Aljas nyolcas (The Hateful Eight)

aljasnyolcas

Kevesen múlt, hogy nem készült el. A forgatókönyv – amely egyébként a Django elszabadul folytatásaként indult, de Quentin Tarantino belátta, hogy a címszereplő nem nem passzol ebbe a sztoriba – kikerült a világhálóra. Ezt követően a rendező-író dúlt-fúlt, különösképpen rosszul érintette, hiszen elvileg hozzá közel álló személy volt a felelős ezért. Inkább regényként adta volna ki – a Django 2-t eleve ebben a formában akarta kiadni – de később megenyhült, változtatott egyes helyeken a történeten, majd elindulhatott a forgatás. De azért az alkotók megint bosszankodhattak egy sort, hiszen a film jó minőségben kikerült a világhálóra és a bevételt még a Star Wars is beárnyékolta.

hatefuleight

A történet szerint John Ruth postakocsival siet Red Rockba. Foglya is van, felmarkolná érte a jutalmat. Felkéreckedik hozzá Marquis Warren őrnagy, de világossá válik, hogy a várost nem fogják elérni, mivel hamarabb tör rájuk a hóvihar. Így hát meghúzzák magukat egy közeli fogadóban, ahol rajtuk kívül még akad néhány ember.

A wikipedia szerint Tarantino előkotort három számot Ennio Morricone-től, amelyeket eredetileg A dologhoz írt, de nem használták fel. Alapvetően a Bonanza, a The Virginian és a The High Chaparral westernsorozatok inspirálták a direktort, de azért nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy mennyire hasonló a film a John Carpenter klasszikussal. Havas, jeges vidék, cudar idő, pár ember bezárva egy helyen, akik gyanúsan méregetik egymást és Kurt Russell.

aljasnyolcas2

Westernként írták körül, de sokkal inkább fekete humorral nyakon öntött krimi-jellegű kamaradarabnak lehetne nevezni, amely a színpadon is tökéletesen megállná a helyét. Tarantinóra jellemző, hogy olykor sokat időzik egyetlen helyen filmjeiben. Az Aljas nyolcashoz nagyjából két díszletet kellett felhúzni. A játékidő első harmadában a postakocsiban utazunk, majd a fogadóban töltjük el a maradék időt. És ha már csak a címre gondolunk, sejthetjük, hogy az ott melegedő, kávézgató emberek nem épp patyolattiszta lelkiismerettel bírnak. De milyen szándékkal üldögélnek az úriemberek Minnie szalonjában?

Ahogy megszokhattuk, most sem spórolták ki a párbeszédeket. Sőt, Tarantinonak éppen a diskurzusok a védjegyei. Felettébb szellemesek, eléggé szórakoztatóak, viccesen eltúlzottak, tartalmasak, idézhetőek és nem nevezhetőek se füle-se farka szövegeknek. Ezúttal is bővelkedünk a remek mondatokban, bár nem valószínű, hogy bármelyiket vissza fogjuk hallani, viszont ezúttal akadnak bő lére eresztett, túlnyújtott és unalmas párbeszédek. Nem ártott volna, ha itt-ott csattogott volna a vágóolló, hiszen egy-két pillanatban néha olyan érzés kerülgetett, mintha édesanyámmal beszélgettem volna, aki közben négyszer visszakérdez.

hatefuleightkepek14

Habár a polgárháború után játszódik a cselekmény és papíron béke honol, de az aláírt egyezség nem gátolja meg az embereket abban, hogy szívből gyűlöljék egymást. A délik és az északiak kölcsönösen utálkozva tekintenek a másikra, de sokan morogva néznek a feketékre vagy éppen a mexikóiakra. Kvázi mindenki fel tud hozni egy példát a háborúból, hogy milyen esemény kapcsán durrantaná szét a másik fejét. Szóval zárjunk csak össze néhány mogorva, zsörtölődő, gyanús, rasszista frátert egy helyiségbe? Abból semmi jó nem fog kisülni.

A közel 3 órát ezekkel a karakterekkel együtt kell kibírnunk, ehhez pedig ügyes színészek kellenek, akiknek élettel töltik meg őket. Az ábra nagyjából a pozitív irányba billen. Samuel L. Jackson természetesen jött az első hívó szóra, volt néhány gyengébb alakítása az elmúlt időszakban, de újra bizonyít, hogy még mindig remek színész. Kurt Russell vagy éppen Walton Goggins szintén remekel, Jennifer Jason Leigh-nek (érdekes módon) kevés szöveg jut, de annál több ütést kap, de így sem lehet rá panasz. Viszont Michael Madsen enyhén szólva is eléggé visszafogott teljesítményt nyújt.

Az Aljas nyolcas rendkívül hosszú játékideje nem teszi próbára az embert (csak a karaktereit), bár tény, hogy olykor túlságosan is lassúvá válik. Tarantino kedvét leli benne, hogy a nyolcasa verbálisan idegesítse-zaklassa egymást, a nézők pedig élvezetüket lelhetik a párbeszédeken, ám olykor túlságosan is túlbúrjánzik a szövegelés és az utolsó harmadban (negyedben) szórakoztató módon megnyitja a vércsapot is. 70 %-ot adnék rá és mellesleg nyitva hagy pár kérdést, amit később a rajongók megvitathatnak.

imdb: 8,1
rottentomatoes: 75 %

Büdzsé: 44 millió dollár
Eddigi amerikai bevétel: 34 millió dollár

7 komment

    • Nem vagyok Tarantino rajongó és én inkább a Kill Bill óta kedvelem igazán a filmjeit. Szerintem illeszkedik munkásságába, de ezúttal a szövegek nem igazán emlékezetesek.

  1. Ütős dumák, nagyszerű zene.
    Nagyon-nagyon sokszor meg fogom nézni (ha kijön dvd-n) mert úgy érzem minden mondatot csak akkor tudok a helyére tenni.
    Walton Goggins-ról csak annyit mondanék, hogy már akkor is remekelt, amikor a Kemény Motorosokban transzit játszott. (keressetek rá, beszarás: Venus Van Dam)

  2. Tipik QT film, vannak benne hatalmas dumák, de valami hiányzik belőle, de alapvetően inkább a jobb filmek közé tartozik.

  3. Amennyiben olyan elvárásokkal ültem volna be a filmre, mint ahogy beharangozták akkor azt mondom hatalmas csalódás lett a film. De tudjuk, hogy a filmeket ahogy elakarják adni azoknak semmi köze a filmhez. Egy valamit vártam Tarantinotól, egy Tarantino filmet ehhez képest csinált egy Tarantino mentes filmet. Van benne rengeteg utalás, sok semmitmondó szöveg amik a film utolsó 10 percében kapnak értelmet s a teljes játékidő alatt arra vártunk nehogy ez legyen a befejezése. Szerintem ez volt Tarantino bosszúja amiért kikerült a forgatókönyv a netre. Bár kíváncsi lennék abban milyen változtatások voltak elvileg az utolsó, 5. fejezetet változtatta meg. Csak remélni tudom, hogy nem ez volt az ütősebb befejezés. A sok utalás mellet szó volt sok neves kritikus első élményére miszerint a “Dolog” és “10 kicsi néger” hangulatát idézte nekik a látottak. Ehhez képest én csak az erre való felszínes utalásokat láttam semmi olyan borzongató érzés vagy hatása nem volt csak unalom. Aminek a 70mm filmnek semmi értelme nem volt, összességében kb 5 perc volt a táj amiért ezt érdemes használni az összes többi zárt hely volt, amivel nem lett volna baj, de hogy ennek ehhez a beharangozáshoz mi köze volt? Senki se tudja. Sixx (comment) kritikájával értettek egyet teljes egészében. Rengeteg sebből vérzik a történet, s hatalmas átverésnek éltem meg a filmet. Elismerem a hanglejtések, ahogy előadták tényleg jó sokkal jobb mint a színészi alakítás volt, de méltatlanul kezelték a szereplőket is a karakterek hátterét lezárták azzal hogy előadták egymás háttértörténetét. Ezzel ment el igazából az egész szöveg. Semmi aljas nyolcas nem volt itt.
    Spoiler
    Mikor S.L. Jackson belépet az ajtón már akkor tudta hogy semmi se stimmel a szalonban, de végigüli a 3 órát hogy elmondja a levezetést a végén s mindenkit szitává lőjön.
    Spoiler vége
    Valójában Agatha Christie 10 kicsi indiánja helyett Miss Marple-t idézte inkább. Az utolsó percben húzták elő azokat a karaktereket amikről eddig fogalmunk se volt, de ebben a filmben meg végig tudtuk kik is. Szóval se meglepetés se izgalom nem volt a 3 óra alatt sajnos.
    Pedig semmi mást nem vártam ilyen csodás beharangozás után:
    8 egymásnak vad idegen akik csak hírből ismerik egymást egymás agyára mennek egy postán s addig feszítik egymás mellet a húrokat míg ha valaki elfingja magát azonnal 14 golyó száguld felé. Ebből egyedül S.L.Jakcson karakterét találtam el akitől pont ezt vártam, de sokkal durvábban s humorosabb megformálásban.
    Pedig Tarantino váltig állította, hogy ő izzik-vérig western rendező, ehhez képest bármelyik olasz spagetti western (amiken felnőtt) simán lepipálja alkotását. Minden megvolt hogy igazi jó film legyen belőle csak ép Tarantino hiányzik belőle.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *