0

Young Ones (2014)

írta Nikodémus

2015-03-young-ones-1

Szikár posztapokaliptikus táj, kurta dialógok, szótlan hősök, lassan csordogáló, szikkadt sztori – és dúsan áradó filmzene. Az egyébkénti viszonylag könnyen behatárolható műfajokkal játszadozó Young Ones közepe felé esett le, hogy a kezdetben idegennek ható aláfestés tulajdonképpen kulcsként szolgál Jake Paltrow filmjének egy újabb rétegéhez. Mert a Young Ones elsősorban családtörténet, de nem olyan epikusan, mint A keresztapa, s nem is olyan fátumszerűen, mint a Place Beyond the Pines.

2015-03-young-ones-2

Jó, hát a címből már sejthettem volna, hogy nem szokványos sci-fi lesz ebből: Ernest Holm (Michael Shannon) igazi sheriffként puffantja le a felségterületére tévedt léhűtőket, csakhogy a szóban forgó kincs nem a kisváros bankja, hanem egy bódéban eldugott víztartály. A magyarázatlan kataklizma következményeként ugyanis ritka kincs lett a víz a sivatagosodó Földön. Ernest fia, Jerome (Kodi Smit-McPhee) igyekszik apjától ellesni a mindennapi megélhetést, lánya (Elle Fanning) pedig otthon vezeti a háztartást, s dacos kamaszként pasija (Hicholas Hoult) után epekedik. A motorral száguldozó lovag aztán különös ügyletekbe kezd, aminek komoly következményei lesznek.

Jake Paltrow ügyesen csavargatja a zsáner-motívumokat, s az egyedi látvánnyal és ízléses fényképezéssel együtt valóban szokatlan elegyet hozott létre. A forgatókönyv is izgalmasan adagolja a fordulatokat, ám a játékidő derekán a napnál is világosabb lesz, mire megy ki a játék (s nem csak a filmzene okán): posztapok sci-fi ide, western-allúziók oda, valójában egy esztendőnyi időbe sűrített családtörténetet látunk. Innentől meglehetősen kiszámíthatóvá válik a cselekmény, a türelmesen építgetett atmoszféra azonban megtartja a filmet eredeti vágányán.

2015-03-young-ones-3

A Gwyneth-tesó friss mozija zsánerzsonglőrködésben a Looper távoli, kissé ügyetlen rokona, s míg az elsősorban western-elemekkel kacérkodik hőseit tekintve, emez inkább családregény-zsánerre van felhúzva. Főszereplőink saját identitásuk keresése helyett erkölcsi döntéseket hoznak, s itt jön a Young Ones újabb csavarja, hiszen átmeneti korban játszódik: a kataklizma már megtörtént rég, az új helyzetet megszokta mindenki, s lassú kibontakozás veszi kezdetét. A katasztrófát átélt első generáció kiégett, de még pislákol benne valami az elmúlt kor erkölcsiségéből. A következő teljesen amorális, az utána jövő pedig már szeretne helyesen dönteni, de még nem tud. Foglya a nagyszülői/szülői örökségnek, miközben zsigereiben már érzi az új hajnalt.

A virradat azonban csak véráldozat árán jön el.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *