írta Nikodémus
Aki látta már vagy olvasott az elmúlt év csöndben besettenkedő meglepetéséről, azt bizonyára magamra haragítom, ha azt mondom: a Place Beyond the Pines egy közhelyparádé. Pedig így van. De ez csupán az igazság egyik fele. Derek Cianfrance legújabb filmje végletekig koptatott amerikai zsánerkliséket vesz alapul, ám akkora szívvel, olyan borzongató atmoszférával és instant zsenialitással meséli újra őket, hogy nem kapsz levegőt.
Stílszerűen azzal is kezdhetném, hogy a 2010-es Blue Valentine után szinte sorsszerű volt az újabb remekmű, de túl könnyű lenne: Cianfrance lehengerlő hitelességű szerelmesfilmje bizony magasra tette a mércét, önmaga számára leginkább. A lécet azonban – ez a PBtP minden képkockájáról sugárzik – sikerült nemhogy megugrania, hanem magasan túlszárnyalnia. Ahogy odaát két szerelemre, majd fájdalmas elválásra ítélt ember küzdött egymással, itt apák és fiúk sorozatosan meghozott rossz döntései fölött hatalmasodik el a generációkon átívelő végzet.
Már rosszul indul a dolog: Luke (Ryan Gosling) amolyan szétcsúszott életű kisvárosi kívülállóként abból él, hogy motoros kaszkadőrmutatványokkal szórakoztatja a vendégeket a helyi vurstliban. A film kezdőjelenete tökéletesen bemutatja a figurát: a szétvarrt, régi rongyokban járó figura pillangókéssel szórakozik, felveszi fellépőkabátját, majd blazírt képpel bevonul a filléres rajongás kulisszái közé, és nekikezd a mutatványnak az éjszakában. Élete üres, kilátásai nincsenek, marad a felszínes kúlság, amit Gosling mesterien hoz. Villám csap belé, amikor összeakad régi szerelmével (Eva Mendes), aki egy számonkérő „hol voltál?” után közli vele, hogy gyereke született tőle. Luke-ban felébred valami, és ettől kezdve gondoskodni akar fiáról – tűzön-vízen, volt csaja ellenállásán, annak „normális” udvarlóján, bankrabláson át. Nehezen megmagyarázható, mi hajtja, mégis érezzük, valami szörnyű készülődik. A bankrablósdi aztán kicsit eldurvul, és a rendező itt irányt vált a cselekményben: Luke jobbra el, balról pedig beoson kézben a pisztollyal Avery Cross (Bradley Cooper), hogy kissé naiv, idealista zsaruként fokozatosan szembesüljön a helyi rendőrség minden szintjét átható korrupcióval. Sőt, kapunk még egy harmadik felvonást is, melyben a kisvárosi dráma és a bűnügyi sztori után egy coming of age-történet kezd kibontakozni.
Az elsőre töredezettnek tűnő narratívát a bravúrosan megírt forgatókönyvnek és a sallangmentes rendezésnek köszönhetően annyira erős kötelékek fűzik össze, hogy ha hagyjuk magunkat elmerülni a film atmoszférájában, fel sem tűnik, hogy tulajdonképpen három jól elkülönülő fejezetet látunk két család többgenerációs történetéből. Cianfrance – már a Blue Valentine-ban is kamatozó – dokumentarista, ugyanakkor nagyon expresszív stílusát itt tökélyre fejleszti: húsbavágóan intim és természetes minden dialógus, gesztus, akció. S nagy erénye, hogy valódi filmesként nem elbeszéltetni, hanem láttatni akarja mondanivalóját. Ebből persze az is adódik, hogy sok részletet magunknak kell kikövetkeztetnünk, de a sok hollywoodi szájbarágás után üdítő ez a gesztus: végre ránk van bízva a film, hogy felfedezzük. Szerencsére van is mit. Luke szinte mindvégig enigmatikus karakter marad, döntéseinek miértjeire csak az epilógusban vetül tragikus fény. Gosling pedig delejező – több, jobb, mint a Drive-ban. Avery Cross sokkal összetettebb jellem, első pillantásra feddhetetlen, tiszta lelkű hősnek tűnik, majd fokról fokra derül ki, hogy milyen motivációk dolgoznak benne, illetve az, hogy egy rossz pillanatban meghozott döntés (hogy is volt a lövések sorrendje?) letörölhetetlen foltot ejt lelkén, amely szépen lassan elemészti őt is. Bradley Cooper a Napos oldal után másodszorra bizonyítja, hogy remek drámai színész.
Egy pillanat, egy döntés, és lehúz az örvény, hiába kapaszkodnál. A görög tragédiák dramaturgiai szabásmintája ez, melyre filmünk kísértetiesen hasonlít: az egyik hős fatális döntéseivel, konokul rohan, a másik szinte passzívan, langyos kompromisszumok megkötésével sodródik saját végzete felé. Azon végzet felé, mely nemcsak őket hálózza be, hanem utódaikat is, hetedíziglen. A kör végül bezárul, a vészjósló fenyvesben pedig – a fenyegető tudatalatti (vagy a megbéklyózó körülmények?) egyfajta metaforájaként – rezzenés sem hallatszik.
A Place Beyond the Pines-t témaválasztása és komor szikársága Michael Mann Szemtől szembenjével rokonítja, és ugyan látszólag nem olyan komplex, mint Inárritu Korcs szerelmekje, s nem olyan nagyszabású, mint Coppola Keresztapája, ám mindháromból átment valami olyan ízt, mely gyönyörűen egybeépül rendezőnk saját világával. Nem tudom, Cianfrance karrierje merre fut ki, de úgy tűnik, egy kíméletlen diagnoszta, egyben nagyformátumú mesélő formálódik előttünk. Az pedig szégyen, hogy a filmnek egyelőre nincs hazai forgalmazója – így kerek az igazság.
- A brutalista (The Brutalist) - 2025. március 16.
- Száz év magány (Cien años de soledad) – 1. évad - 2025. március 09.
- Megtört hang – Maria - 2025. február 23.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.
Engem nagyon meggyőzött a film, és a hossza ellenére is élveztem minden egyes percét. Valahogy úgy érzem, hogy ahol Ryan Gosling jelen van, ott nem lehet rossz filmet készíteni. Óriási rajongója vagyok a színésznek, mert Marlon Brando és James Dean után ismét egy olyan színészt látok, akinek a puszta megjelenése akkorát lendít a filmen, hogy az elképesztő.
Az meg már csak plusz, ha a rendező és a forgatókönyv is jól muzsikál.
“Valahogy úgy érzem, hogy ahol Ryan Gosling jelen van, ott nem lehet rossz filmet készíteni.”
Izé, Crazy Stupid Love? Gangster Squad? Na jó, egyik sem elsősorban miatta rossz, és meg kell hagyni, a csávó eddig nagyon jól választ filmet. De Brandóig meg Deanig azért még hosszú az út szerintem.
Persze Crazy, Stupid meg Gengszterosztag nem a legjobb, de a filmográfiáját elnézve azért nem lehet panasz rá. Brando is választott rosszat, Dean meg sajnos nem tehette 🙁
De én látom benne a potenciált, mert elképesztő jó karakterszínész.
Imádtam ezt a filmet, tényleg kissé klisés, meg sokszor elmondott dolgok vannak benne, de mégis képesek úgy bemutatni az egészet, hogy odaszögez a képernyőhöz, ami nagy erény. Már csak a képek miatt megéri megnézni, gyönyörű operatőri munka az egész, mint a Blue Valentine-nál és tényleg Gosling nagyon tud hozni egy bizonyos szintet, ami uralja a filmet, bár én Brandohoz meg Deanhez még nem hasonlítanám, van még mit nőnie hozzájuk, de egyelőre jó úton halad 🙂
A Gosling szál volt szerintem a legjobb,utána kicsit untam,de tényleg jó film.
Nagy ritkán tudják úgy megoldani úgy, hogy élvezzem azokat a hosszú jeleneteket, amikor az egyik szereplő csak sétál, sétál, megy, mendegél. Na itt sikerült. A kézikamerázás eléggé bejött, az üldözéseknél egyenesen fantasztikus volt:)
Spoiler
Az év WTF jelenete, amikor Gosling meghal. Ki számított volna erre? Szerintem senki. Utána tényleg mintha kicsit leült volna, de nem sokáig.
Bradley Cooper jó színész és most hogy már kezdik a producerek is elfogadni, meg díjakat nyereget nem kellene ilyen Másnaposok-szerű filmeket bevállalnia. Egyébként a harmadik részben mintha unta is volna magát:) Mintha azon gondolkodott volna, hogy a Napos oldal és a Place Beyond…után mit is keres itt?:)
Volt vagy 3-4 témára elegendő sztoriszál is, amelyek néha egy filmre elegendőek.
Ray Liotta végre jó alkotásban játszott!!
“A kézikamerázás eléggé bejött, az üldözéseknél egyenesen fantasztikus volt:)”
Tényleg, akartam is írni. Pont jó volt a kézikamerázás: közvetítette a felfokozott hangulatot, de mindent pompásan lehetett követni.