írta Nikodémus
Innen-onnan hallva, internetszerte olvasgatva lassan gyűlő fergetegként jutott el hozzám, hogy van egy film, amely lepipálja az elmúlt évtized összes vérfagyasztó thrillerét, miközben alapos gondolkodnivalót is kínál. Hittem is meg nem is, mindenesetre leültem elé. A The Imposter tényleg komoly élmény, noha a magasztaló kritikák talán túlzóak voltak. S hírével ellentétben nem egészen dokumentumfilm, hanem egy könyörtelen vaslogikával végigjátszott tételbizonyítás. Mégpedig annak a szociálpszichológiai alapvetésnek a levezetése, miszerint azt tapasztaljuk, amit szeretnénk.
Egy texasi kisvárosban járunk, 1994-ben. A Barclay család szeme fénye, Nicholas ezúttal is délutáni csavargásra indul a haverokkal, mint annyi más amerikai kisgyerek a suli után. Még beköszön a szülői házba, aztán eltűnik – cirka három évre. A rokonok először megrettennek, segítséget hívnak, majd elkeserednek, reménykednek, végül apátiába süppednek. ’97 októberében viszont kapnak egy különös telefonhívást: Spanyolországban, egy telefonfülkében találtak egy rémült kiskamaszt, aki Nicholas Barclaynek nevezi magát. Ennyi elég is az egyébként pontról pontra megtörtént sztoriból, de hiába gondolod azt, hogy már ebből is sejted a konfliktust, még csak a közelében sem jársz. S nem azért, mintha nagy poén lenne megfejteni a rejtélyt – egy korai ponton úgy tűnik, nem, aztán több későbbin pedig úgy tűnik, mégiscsak –, hanem a lebilincselő történetmesélés miatt. Igen, vannak kamerába beszélő fejek, és a kortárs dokudrámák korában megszokott megoldásként bizonyos kulcsjeleneteket dramatizálva is átélhetünk, ám mindezekből egy olyan történet bontakozik ki, mely csupán első ránézésre tűnik pofonegyszerűnek.
A rutinos dokumentumfilmes Bart Layton nem részletezős, belemerülős filmet készített ezúttal – ilyen volt a múltkori Armstrong Lie –, hanem egy lényegre koncentráló, szélsebesen száguldó thrillert. Többek között ez és a játékfilmes megoldások szokatlan sűrűsége az, ami miatt óvakodnék igazi dokumentumfilmnek nevezi az Impostert. De kit érdekelnek a kategóriák: a film nem szabályszerű, hanem vérbeli dokumozi, ahol az önmagában is bizarr történet minden momentumát tonnás súllyal nyomatékosítja a tény, hogy mindez valóban megtörtént. S ettől lesz olyan félelmetes az egész, nem a hatáskeltő elemektől.
Mondanom sem kell, hogy a végkifejlet nem oldja meg a rejtélyt, újabb érzelmi megrázkódtatást okozva bennünk, s csúnyán helyben hagy kérdéseinkkel. Mindenekelőtt azzal a súlyos dilemmával, hogy mi veszi rá az embert, hogy így kínozza felebarátait; hogy elhiggye a hihetetlent; s hogy még akkor is ragaszkodjon önbecsapásához, ha már minden széthullott. Választ képtelenség találni, hacsak azt nem, hogy az a gonosz, amit filléres kis életünk kulisszái mögül kitekintgetve rettentő távolinak és homályosnak hiszünk, nagyon is közeli, konkrét valóság. Mondhatnám úgy is, üvöltve körbejár.
- Motorosok (The Bikeriders) - 2024. szeptember 29.
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.
- Példakép kerestetik - 2024. szeptember 08.
- A bérgyilkos, aki nem is volt (Hit Man) - 2024. július 21.
- Smoke Sauna Sisterhood (2023) - 2024. július 07.
- A majmok bolygója: A birodalom (Kingdom of the Planet of the Apes) - 2024. június 16.
- Lelépnék egy másik bolygóra – Nyersanyag - 2024. június 09.
- Szellemirtók: A borzongás birodalma / Aquaman és az elveszett királyság / A győztes gól - 2024. június 02.
- A száguldás nem elég – Autóversenyzés a filmvásznon - 2024. május 12.
- Moralitásdrámák a 21. századból - 2024. május 05.
Teljes mértékben igaz, hogy filmként nem akkora mutatvány, de bizonyos részleteiben tényleg alázza jó pár játékfilmes társát.
Ami viszont baromira és talán kitörölhetetlenül örökre az emberben marad, az a főszereplő személye (és az a mosoly). Mire vége lett a filmnek, szó szerint rettegtem ettől az embertől és olyan szinten féltem, hogy még sikerült ezzel a borzasztó eseménysorral is álmodnom. Hatásmechanizmusát tekintve tehát elképesztő zsigeri élmény a film.
Ami még rádob egy lapáttal, hogy ez tényleg megtörtént. A legborzasztóbb benne, hogy a körülményeket megismerve egyáltalán nem lehetetlen ez a dolog. Nem mondom azt, hogy mindenki bedőlne a trükköknek, de az biztos, hogy nagyon sokan igen. (Amire hoz is számszerűen sokkoló példákat a film, megint csak).
Valami történhetett egyébként ezzel a dokumentumfilmes műfajjal, mert amit az utóbbi 5-10 évben hoz, az nagyon erős. A The Imposter pedig az egyik legjobb példa erre.
Az a laza flegmaság, amivel hősünk meséli az egészet, valóban elég rémisztő. Nem akartam lelőni, de tulajdonképpen az utolsó mondatok erről szólnak.
S az imént láttam egy újabb filmet, ami szintén dokunak álcázza magát, és mégsem az, viszont maradandó élmény. Lehet, hogy írok arról is, megérdemelné.
Tavaly láttam, de bennem nem hagyott mély nyomot. Nem tudom, hogy már miért:) De a srác tényleg eléggé ijesztő volt.