9

Rendezőportrék: Ridley Scott

ridleyscottElöljáróban megemlíteném, hogy ez csak egy viszonylag hosszabb életrajz a rendezőről és nem egy elemzés. Hozzáteszem, hogy egyes filmjeinek elkészítéséről és utóéletéről külön könyvet lehetne írni, nézzétek el, hogy nem 100 oldalban értekezek róla.

Ridley Scott 1937 november 30-án katonacsaládba született. Rengeteget költöztek, a II. világháború után Anglia északkeleti részében telepedtek le, itt járta ki az általános iskolát és a gimit, majd diplomát szerzett grafikai tervezésből. Egyetemi évei alatt segített az ARK magazinnak és néhány hallgatóval közösen megalapította az intézmény filmes részlegét. Itt forgatta le a Boy and Bicycle fekete-fehér rövidfilmjét, amelyben testvére és édesapja is játszott és később felkerült a Párbajhősök DVD-jére.

A diploma után a BBC-nél helyezkedett el, díszlettervezőként dolgozott a Z-Cars zsarusorozaton és az Out of the Unknown sci-fi szérián. Eredetileg ő tervezhette volna meg a Doctor Who második évadában felbukkanó Dalekek kinézetét, de más munkái miatt kénytelen volt visszamondani a felkérést. 1965-től kezdve a csatorna rábízott epizód megrendezését.

1968-ban testvérével, Tony Scott-tal együtt megalapították a Ridley Scott Associates mozi-és reklámfilm produkciós céget (a direktor pályafutása során több ezer hirdetést készített). Alan Parkerrel, Hugh Hudsonnal és Hugh Johnsonnal közösen rengeteg hirdetést forgattak a 70-es években.

Például a Hovis bringareklámját

 

Scott első mozifilmje a Párbajhősök western volt, amely Joseph Conrad novellájából készült. Napóleon korában játszódik a történet, egy francia tiszt csúnyán megsérti bajtárását, aminek párbaj lesz a vége. Később bizonyos időközönként újra és újra találkoznak, hogy elégtételt vegyenek a másik félen.

A Paramount egy listát nyomott Scott kezébe, amin négy név volt olvasható. Ebből kellett két színészt meggyőznie, a stúdió csak így volt hajlandó finanszírozni a produkciót. A rendező hónapokon keresztül győzködte Keith Carradine-t és Harvey Keitelt mire kötélnek álltak. Carradine elérte, hogy akkor barátnője Christina Raine is játszhasson a filmbe, így legalább gyakran együtt tudtak lenne. Érdekesség, hogy Albert Finney csak egy láda pezsgőt kért Otrante hercegének eljátszásáért. Cannes-ban a legjobb elsőfilmesnek járó díjat nyerte. Szép kezdet, keveseknek adatik meg.

ridleyscottalienAlien: A direktor ezt követően a Trisztán és Izolda filmet akarta tető alá hozni (később, 2006-ban a producere volt a Kevin Reynolds rendezésében készült produkciónak), de a Star Wars meggyőzte, hogy nagy lehetőségek rejtőznek egy effektekkel megpakolt filmben is. Dan O’Bannon a Dark Star 1974-es sci-fije után mindenképpen bele akart vágni egy valóban rémisztő űrben játszódó produkcióba, amelyben egy űrlénnyel gyűlik meg a szereplők baja. Majdnem Roger Corman cégénél készült el a horror, de ekkor az író egyik barátja a Fox stúdióhoz közel álló Brandywine céghez beajánlotta a szkriptet. A vállalatot Walter Hill, David Giler és Gordon Caroll vezette. Rengeteg változtatáson ment keresztül a történet, ami csak feszültséget szült a felek között.

Eredetileg O’Bannon saját magát képzelte el a rendezői székben, de a Fox stúdió inkább Walter Hill mellett kardoskodott. Hill nem vállalta, mivel más teendői is voltak. Peter Yates, Jack Clayton és Robert Aldrich neve is szóba került, de az alkotók úgy érezték, hogy egyikük sem venné komolyan a feladatot, mivel inkább egy B kategóriás szörnyfilm irányába tolnák el a projektet. Scott a Párbajhősöknek köszönheti, hogy megkeresték, a felkérést gyorsan el is fogadta. Egy elég részletes storyboarddal állított be a Foxhoz, ami elég volt ahhoz, hogy meggyőzze a fejeseket és még a 4,2 millió dolláros költségvetést is megduplázták. E mellett jelezte, hogy ő nem egy fantasy-t (amit a stúdió erőltetett), hanem egy horrort akar készíteni, a Texasi láncfűrészes mészárlás sci-fi verziójaként írta körül elképzelését. Még egy meccset meg kell vívni a fejesekkel. O’Bannon mutatta meg Scottnak H.R. Giger egyik festményét, a Necronom IV-et és a rendező azonnal érezte, hogy meg kell nyernie Gigert a filmhez. A stúdió nehezen állt kötélnek, úgy vélték, hogy az elképzelt lény túl félelmetes lenne a közönség számára, de a Brandywine-nál kötötték az ebet a karóhoz. A film végül gigasiker lett és egy Oscart hazavihetett.

ridleyscottbladerunnerBlade Runner: 1968-ban jelent meg a Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? regény. Ebben a replikánsok – androidok – fellázadnak az emberek ellen, kitiltják őket a Földről, egy speciális egység vadászik azokra, amelyek megszegik a szabályt és beteszik a lábukat a bolygóra. Phillip K. Dick könyvéből Martin Scorsese szeretett volna filmet forgatni, de a jogokat Herb Jaffe szerezte meg a 70-es évek elején. A producer fia, Robert megírta a forgatókönyvet, amit Dick egyszerűen csak borzalmasnak nevezett, olyannyira nem volt kibékülve vele, hogy a szerző elmondása szerint amikor Robert elutazott hozzá, hogy a produkcióról beszélgessenek ő már az elején megkérdezte tőle, hogy itt a repülőtéren üsse meg vagy várjanak vele, míg megérkeznek a házába. 1977-ben Hampton Fancher vette kezelésbe a történetet, de munkáját Dick a Select TV Guide újságban cikizte ki.

Scott a Dűnét próbálta vászonra vinni, mint ahogy előtte sokan mások, de megelégelte, hogy nem tud egyről a kettőre jutni, ezért inkább egy másik, gyorsabban megvalósítható projekt után nézett. Ekkoriban hunyt el bátyja és alaposan bele akart temetkezni a melóba. Fancher szkriptváltozatához volt jó néhány javaslata, David Peoples-t kérte fel, hogy pofozza ki a történetet. Miután Dick cikke megjelent elküldték neki az újabb forgatókönyvet, amivel már elégedett volt, sőt levetítették számára egy húsz percnyi effektekkel megpakolt tesztfelvételt is. Az író meg is jegyezte, hogy a Scott által megalkotott világ pont olyan, mint ahogy azt ő elképzelte.

A stúdió és a rendező nem volt azonos hullámhosszon, munkájába több ponton is beleszóltak és több változtatást is végrehajtottak művén. A fejesek beleerőltettek egy narrátort és még a sötétebb, komorabb hangvételen is faragni akartak. Abszolút másra számítottak és totálisan más elképzelésük volt a produkcióról. Mondhatni egy popcornfilmet akartak Harrison Forddal, ehhez képest egy pesszimista hangvételű sci-fit kaptak. A film megbukott, csak később vált klasszikussá. Az eredeti változatot „Director’s Cut” címen vetítették 1990-ben Los Angelesben Scott tudta nélkül. A nagy elégedettség láttán a stúdió megengedte a rendezőnek, hogy elkészítse a saját, hivatalos „rendezői” verzióját.” (A különféle változatokról itt olvashatsz.)

2007-ben a Comic Conon bejelentették, hogy fontolóra vették a folytatást. Travis Wright, a Sasszem írója látott hozzá a forgatókönyvhöz. Két évre rá ismét megemlítették, hogy Scott testvérével, Tonyval közösen próbálja tolni a projekt szekerét és egy előzményfilmet akarnak vászonra vinni. Ám az elképzelésük nem is egy mozis alkotás, hanem egy websorozat volt. 2010-ben már arról szóltak a hírek, hogy pénzügyi problémák miatt jégre került a Purefold névre keresztelt netes széria. 2011-ben Bud Yorkin producer lépett színre, majd az is kiderült, hogy Scott dirigálhatja a filmet és valószínűleg 2013-ban indulhatna a forgatás. Jelenleg is csak annyit tudni, hogy akarják a következő részt. Ennél több info sajnos nincs.

1984-ben Scott egy nagyobb költségvetésű, 900.000 dolláros reklámot készíthetett az Apple Macintosh számítógépnek.

 

Már a Párbajhősök forgatása megfogant benne a Legenda története. Később több Grimm-mesét is elolvasott, hogy inspirációt meríthessen belőlük. Majd találkozott William Hjortsberg íróval, akinek a regényei eléggé tetszettek a rendezőnek és Hjortsberg is boldogan belement, hogy megírja a szkriptet. 5 hétet vett igénybe mire nagyjából megalkották a történéseket. A Szárnyas fejvadász forgatásának befejezése után átrágta magát a forgatókönyvön, de azt túl hosszúnak találta és megvalósítása is piszok drága lett volna. Többször is alakítottak rajta, összesen 15 változat létezik. A történetben egy démon el át akarja venni a hatalmat a világ felett, de ehhez ki kellene irtania az egyszarvúakat.

Miután gatyába rázták úgy vélték, hogy a Disney bizonyára vevő lenne rá, de a stúdió sötét hangulat miatt nemet mondott. Az Universalnál talált otthonra a tervezet, 24,5 millió dollárt adtak rá és még azt is sikerült elírni, hogy sztárok nélkül vágjanak bele a filmbe. Tom Cruise ekkor még nem volt igazán ismert (a Kockázatos üzlet volt az egyetlen főszerepe és sikere) és illik megjegyezni, hogy Scott adta a világnak Mia Sarát (nélküle a Meglógtam a Ferrarival sem lett volna akkora élmény). A film csak 15,2 millió dollárt szedett össze és a legjobb smink kategóriában Oscarra jelölték.

1987-ben mutatták be a Testőrbőrben romantikus thrillert, de a film bukásnak bizonyult. Mimi Rogers karaktere egy gyilkosság szemtanúja lesz, Tom Berenger alakítja azt a nyomozót, akinek meg kellene védenie. Érdekesség, hogy Vangelis szerzeménye, a Memories of Green is rajta volt a film soundtrack-jént, korábban a Szárnyas fejvadászban is hallható volt.

blackrainKét évre rá a Fekete eső emlékezetes akció-thrillert hozta el, ami korrekt eredményt produkált. Michael Douglas játssza Nick Conklint, a new york-i zsarut, aki szemtanúja lesz egy gyilkosságnak, majd kézre keríti a tettest. Kollégájával együtt el kell vinnie a rabot Tokióba, hogy átadja a helyi rendőrökkel, de Japánba érve a férfi meglép előlük. Paul Verhoevent keresték meg először a projekttel, de miután nemet mondott Scott ülhetett a rendezői székbe. Jackie Chant kérték fel az akciójelenetek kivitelezésére és Sato-t is eljátszhatott volna, de a színész csakis pozitív szerepeket akart bevállalni és visszautasította az ajánlatot. Howard Atherton volt az operatőr, de Japán annyira kikészítette, hogy felmondott és Jan de Bont érkezett a helyére. A filmet a legjobb hang és a legjobb vizuális effektusok kategóriában nominálták az Oscaron.

Callie Khouri már 1979-ben kigondolta a Thelma és Louise történetét. Előbbi egy fáradt, elkeseredett asszonyt, utóbbi pedig talpraesett pincérnő. Louise ráveszi Thelmát, hogy egy hétvégére rúgjanak ki a hámból, ám az egyik bárban felettébb rosszra fordul a helyzet, egy erőszakoskodó férfi hulláját hátrahagyva. Mexikó felé veszik az irányt. Khouri 1980-ban bekopogott Scotthoz, akinek megtetszett az elképzelés. Több stúdiót is felkerestek, de csak az MGM-et érdekelte a film. Eredetileg Khouri maga akarta ledirigálni a produkciót, de belátta, hogy még nem készült fel ekkora feladatra, így a gyeplőt átadta Scottnak. Natalie Woodot és Tuesday Weldet szerették volna leszerződtetni, de Wood sajnos 1981-ben vízbe fulladt, Weldet pedig abszolút hidegen hagyta a tervezet. Fél Hollywood rajta volt szóba jöhető színészek listáján, majd Susan Sarandonnal és Geena Davis-szel forgott le a film. Hat kategóriában volt érdekelt az Oscaron, Scott is jelölve volt, de csak a forgatókönyvíró vihetett haza egy díjat.

1492: Conquest Of Paradise: Rose Bosch forgatókönyvíró fejéből pattant ki a Kolumbusz Kristófról szóló film ötlete Miután Francis Ford Coppola, Roland Joffé és Oliver Stone is nemet mondott Scott lépett a fedélzetre, de csak azzal a kikötéssel vállalta, hogy Gérard Depardieu lesz a főszereplő. A rendező Sigourney Weavert akarta Isabella királynő megformálására, de a Alien 3 pótforgatása elhúzódott és majdnem Anjelica Huston ugrott be helyére, csak az utolsó pillanatban derült ki, hogy Weaverrel fel tudják venni a jeleneteit. Hatalmas érdektelenség övezte az 1492: A Paradicsom meghódítása címre keresztelt filmet, de Vangelis szerzeménye, a Conquest of Paradise világsiker lett és egy Golden Globe jelölése is volt.

1995-ben Tonyval közösen megalapították a Scott Free Productions-t, ahol reklámfilmeken kívül sorozatokat és mozifilmek produceri teendőit is ellátták.

gijane1996-ban készült el a Tomboló szél, amely nem sok vizet zavart. Kapóra jött számára a G.I. Jane, hiszen egyébként is inkább az erős, céltudatos, keményebb női karaktereket kedvelte, mint az elesett, gyenge, folyamatosan sikítozó hölgyeket. 1997-ben akcióhőst próbált faragni Demi Moore-ból, de a színésznő számára nem termelt babér, elismerés, csupán egy Arany Málnával gazdagodhatott. Moore ekkoriban indult el a csúcsról lefelé, ezúttal egy kőkemény katonacsajt játszott, aki a Seal kiképzésen próbál talpon maradni. Scott a legnagyobb titokban leforgatott egy alternatív befejezést, amelyben Moore karaktere a film végén elhalálozik. A tesztközönség előtt ez a verzió jobban szerepelt, de a Buena Vista vezetősége ragaszkodott a pozitív végkicsengéshez. A film nem hozta a várt bevételt, Amerikában 48 millió dollárt sikerült összegyűjtenie.

iamlegendScott csak 3 év múlva jelentkezett újabb alkotással. Ez nem azt jelenti, hogy cégének irányításával volt elfoglalva, hanem a Legenda vagyok fimet próbálta megvalósítani. A Warner régóta birtokolta Richard Matheson regényének a jogait. Tom Cruise és Mel Gibson neve is rajta volt a szóba jöhető főszereplők listáján, de 1997-ben Arnold Schwarzeneggerre bízták a főhős megformálását. Szeptemberre lőtték be a forgatás kezdetét, ám a stúdió aggódni kezdett a költségvetés miatt és az akciójeleneteket is kevesellték. A történetet még átírták néhányszor, a 108 millió dolláros büdzsét sikerült leszorítani 88-ra. Azonban a Warner 1998 márciusában inkább leváltotta Scottot, mert továbbra sem tetszett nekik a filmre költendő összeg nagysága és az is közrejátszhatott, hogy rendező előző három filmje is alulteljesített bevételben. Ehhez még hozzá lehet tenni, hogy a stúdió előző két, nagyobb büdzséjű alkotása – A jövő hírnöke, A gömb – is bukta volt. Scott így képzelte el a Legenda vagyok lényeit.

2000-ben Jerry Bruckheimmerrel közösen egy kalózos történeten dolgozott. Nem a Karib-tenger kalózairól van szó, William Kiddről akartak egy költséges kalandfilmet összehozni. Dino De Laurentiis tolta a Nagy Sándor projekt szekerét, a producer teljesen ismeretlen színészt akart a főszerepre, persze a mellékkarakteret egytől egyig sztárok játszották volna, Scott pedig a rendezői székből vezényelhetett volna. Mi történt? Oliver Stone beelőzött egy másik filmváltozattal és a pénzügyi kudarc után Laurentiis is behúzta a vészféket.

A Gladiátorban Maximus hadvezért a császár fia, Commodus meg akarja öletni, de a férfinek sikerült megmenekülnie, majd gladiátor lesz belőle és egyre nagyobb népszerűségre tesz szert. A forgatókönyv első változatát David Franzoni írta, és Douglas Wick producerek Scottra akarták bízni a filmet, a rendező belement, de előtte még John Logannal átformálta a történetet. A forgatás alatt szintén sok változtatáson ment keresztül a szkript, Russell Crowe-ban ugyanis több alkalommal kérdések merült fel a motivációkkal és a karakterekkel kapcsolatban és amikor nem kapott választ elvonult a munkálatokról. A producerek szerint Crowe-ot nehezen tudták kezelni. William Nicholsonnak a színész azt mondta, hogy „Eléggé tré dialógusokat tudsz írni, de én vagyok a földkeregség legjobb színésze és az én számból minden gáz szöveg jól hangzik.” A balhés színész hírében álló Oliver Reed mellékszerepet kapott a filmben, Scott megbízott benne, Reed pedig örült, hogy újra nagyobb filmben játszhat. Azonban így is többször a pohár fenekére nézett, aztán egy átmulatott éjszaka után szívrohamban elhunyt. Ekkor még nem vettél fel Reed összes jelenetét, Scott úgy döntött, hogy CGI segítségével oldják meg a maradék 2 percet, ahol a színész feltűnt volna. 3 millió dollárt költöttek erre. A hatalmas siker mellé még 5 Oscar-díj társult.

A folytatás is szóba került. Nick Cave dolgozott a forgatókönyvön, de végül nem lett semmi a következő részből. Cave erről így beszélt. Crowe felhívott és megkérdezte, hogy megírnám-e a második részt. Én ekkor még csak egy forgatókönyvet tettem le az asztalra, így eléggé meglepődtem. ‘De Russell, nem haltál meg a Gladiátor végén’ – mondtam. De, viszont szerintem ezt meg tudod oldani.’- válaszolt. Szóval Maximumus a purgatóriumban volt éppen, de az istenek visszaküldik a Földre. A mennyben ők éppen haldokolnak, csak egy akad köztük, aki nem, mivel ő elküldte a Földre Krisztust, akinek a segítségével egyre ismertebbé válik, míg a többi isten állapota egyre csak romlik. A tervük az, hogy a Gladiátorral megöletik Krisztust és követőit. Christ Killer címre akartam keresztelni. A végén Maximus rájön, hogy átverték, Krisztus valójában az ő fia és neki kell őt kicsinálnia. Majd a végén halhatatlan harcosként egy 20 perces háborús jelenetben Maximus végigverekszi magát történelem híres csatáin egészen Vietnámig.” – mondta Cave, aki hozzátette, hogy teljesen élvezte a történet megírását és kőkemény, könyörületet nem ismerő mestermunkának hívta művét.

Dino De Laurentis producer ellátogatott a Gladiátor munkálataira és azt mondta Scottnak, hogy talán el kellene olvasnia egy regényt, aminek megvette a jogait és esetleg lenne-e kedve megrendezni a Hannibal filmet. „Tudod éppen egy római eposzon dolgozom, nem igazán szeretném, hogy a következő filmemben elefántok masírozzanak át az Alpokon.” – Scott először arra gondolt, hogy a híres karthágói hadvezérről akart filmet készíteni barátja.

Jodie Foster előtt ott volt a lehetőség, hogy megint eljátssza Clarice-t. A színésznő elmondása szerint azért utasította vissza a felkérést,mert esély nyílt rá, hogy elkészítse a Flora Plum filmjét, mivel  Claire Danes éppen  ráért. De Laurentiis viszont egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy Foster ügynöke jelezte, hogy csak akkor lehet szó a filmről, ha 20 millió dollárt és 15 %-os részedést kap a bevételéből. Foster helyére Julianne Moore lépett, a közönség még így is vevő volt a thrillerre, amely világszerte több, mint 350 millió dollárt kasszírozott

scottblackhawkMark Bowden tollából származik a Black Hawk Down: a Story of Modern War regény. Simon West rendező hívta fel Jerry Bruckheimer figyelmét a könyvre, aki beszerezte a jogokat. Ám West eközben bevállalta a Tomb Raider filmet. A rendezői székben Scott foglalhatott helyet és a nehézségek ellenére ismét szeretett volna Crowe-val forgatni, felajánlotta számára Hooten őrmester szerepét. A színész az Egy csodálatos elme miatt nem tudott részt venni a munkálatokon, de maga helyett Eric Banát ajánlotta, mivel nagy rajongója volt a Chopper filmnek. A Szomáliában játszódó több, mint 2 órás akciófilmben amerikai katonák egy sima rajtaütést terveztek, azonban nem úgy alakul a terv, ahogy a felsőbb vezetés elképzelte. Scott üres kézzel távozott az Oscarról, de azért legjobb hang és vágás kategóriában győzött a film.

Következett a Trükkös fiúk, ebben Nicolas Cage és Sam Rockwell profi szélhámosokat játszanak. Cage karaktere kóros érzékenysége miatt pszichoanalítikushoz fordul, majd megtudja, hogy van egy 14 éves lánya. Alison Lohman a meghallgatáson úgy nézett ki, mint egy 14 éves lány és Scott csak akkor döbbent rá, hogy valójában 22, amikor a színésznő elmondta neki. Combos bukás volt otthonában a film, kasszáknál csak 65 millió dollárt gyűjtött be a film.

2003-ban II. Erzsébet királynő lovaggá ütötte elismerésként a művészi tevékenységéért.

William Monahan első nekifutásra 186 oldalas szkriptet írt a Mennyei királysághoz, a főhős Bailan, aki a Szentföldre kerül, ahol Jeruzsálemet kell megvédelmeznie. Lisa Ellzey producer némileg megrövidítette, mert aggódott, hogy a Fox túl hosszúnak fogja találni és emiatt eleve túl nagy büdzsét fognak látni. A költségvetés valóban kicsit sok lett, 130 millió dollárra hízott. Mellesleg itt is szerepelhetett volna Crowe, Richard királyként lett volna látható, de a színész megint nem ért rá. A rendezői változat 45 perccel hosszabb, eleve ezt szerette volna Scott a mozikba küldeni, de a Fox nem engedte. A hosszabb verzió már jobb kritikákat kapott. Amerikában a mozikban combos bukás volt otthonában a film, kasszáknál csak 65 millió dollárt gyűjtött be, a nemzetközi eredmények csinosítottak némileg rajta.

Bor, mámor, Provence: Scottnak ismét alkalma nyílt arra, hogy Crowe-val dolgozzon. A rendezőnek van egy háza Provance-ban és régóta keresett már olyan történetet, ami a környéken játszódik. Lisa Ellzey ajánlotta a figyelmébe Peter Mayle regényét. A szerző és a rendező régóta ismerték egymást, még a 70-es években több reklámfilmen hoztak össze. Scott azt szerette volna, ha Mayle írja a forgatókönyvet, de erre nem sikerült rávenni, e helyett inkább egy új könyvbe vágott bele. Crowe egy dörzsölt brókert formálhatott meg, Franciaországban kastélyt és szülőbirtokot örököl és elsőre nem tudja, hogy belevágjon a gazdálkodásba vagy eladja. Az adaptáció 42 millió dollárt fialt.

scottgangsterAmerikai Gengszter: Az Universal és az Imagine még 2000-ben szerezték meg a New York egyik cikkének a jogait, ami a 70-es évek egyik heroincsászáráráról, Frank Lucasról szólt. Steve Zaillian látott hozzá a forgatókönyvhöz és ő hívta fel Scott figyelmét a projektre. Ám ekkor a rendező a Mennyei királyságon ügyködött, ezért Brian De Palma jött a képbe. 2004 tavaszán szerették volna elkezdeni a forgatást, de a rendezői szék még üresen állt. Antoine Fuqua-val ültek tárgyalóasztalhoz, Denzel Washington pedig leszerződött a filmre. A stúdió és Fuqua több pontban nem értettek egyet, majd 2004 októberében kirúgták. A stúdió a növekvő költségek és egyéb nehézségek miatt inkább jégre tette a filmet, aminek leginkább Denzel Washington örülhetett, hiszen ő és Benicio Del Toro olyan szerződést kötöttek, hogy akkor is megkapják a jussukat, ha a produkcióból nem lesz semmi. Washington 20 millió dollárt kapott, Del Toro 5 milliót.

2005-ben a stúdió ismét megpróbálkozott a történet vászonra vitelével, Scott ekkoriban a The Invisible World vászonra vitelével volt elfoglalva, Angelina Jolie egy Irakban dolgozó újságírónőt játszik, akit elrabolnak. Azonban Jolie terhes lett, így az előkészületek is megálltak, majd végképp jegelték a terveket. Így kapva kapott a kínálkozó lehetőségen és bevállalta az Amerikai gengsztert. Washington ismét a fedélzetre lépet, ismét 20 millió dollárt kapott, de vannak olyan pletykák, hogy ez nem igaz. Mindazonáltal a költségvetés eléggé termetes lett, 100 millió dollárra kúszott fel az előállítási költség, összbevétele viszont 266 millió dollárra rúgott és begyűjtött két Oscar nominációt.

Hazugságok hálója: Még 2006-ban William Monahan látott hozzá David Ignatius regényének, a Penetration adaptálásához, Scott ekkor már a rendezői székben üldögélhetett. A hazugságok hálója főszerepére Leonardo DiCapriot szemelték ki és Crowe-nak is szóltak, aki rábólintott, miután Steve Zaillian átírta a szkriptet. DiCaprio egy CIA ügynököt játszott, új feladatot kap, de kénytelen együttműködni a jordán titkosszolgálattal, hogy felszámolhasson egy terroristasejtet. 70 millió dollárt költöttek a thrillerre.

robinhoodRobin Hood: Ha már Scott és Crowe ennyire összecsiszolódott, kerestek még egy tervezetet maguknak. Az Universal 2007-ben csapott le Ethan Reiff és Cyrus Voris forgatókönyvére, amelyben Nottingham seriffje sokkal szimpatikusabb és Robin Hood kevésbé jóságos és volt egy szerelmi háromszög Lady Marionnal. Crowe 20 millió dollárért szerződött le és még 20 %-os részesedést is kiharcolt a profitból. Eleinte Nottingham címen futott a projekt, a rendező elégedetlensége miatt a szkriptet többször átírták, változott a történet és a cím is. Ám a szöszmötölés a forgatása tolódásához vezetett. A WGA sztárjk miatt az elképzelést egy időre a fiók mélyére süllyesztették…majd újra elővették. Scott többször is elmondta, hogy ez a Robin Hood film kifejezetten az ő elképzeléseit tartalmazza, egyáltalán nem volt kibékülve vele, hogy az eredeti forgatókönyvben Hood volt a nottinghami seriff. Sienna Miller játszotta volna a női szerepet, de a pletykák szerint Crowe nem volt megelégedve a színésznővel, mivel úgy gondolta, hogy az túl fiatal és túl vékony hozzá képest.

200 millió dollárt emésztett fel a produkció, Amerikában hatalmas bukás volt, a nemzetközi eredmények mentették meg a totális csődtől, összesen 321 millió dollárt szedett össze. Scott és Crowe ugyan benne lettek volna a folytatásban, de az Universal nem erőlteti a következő részt.

ridleyscottpromPrometheus: Az ezredforduló után merült fel egy újabb Alien film gondolata, James Cameron kezdett dolgozni a történeten, aki egy eredettörténetben gondolkodott. Vajon honnan jöttek az Alienek? Miután a Fox bejelentette az AvP-t Cameron leállt a tervezgetéssel, úgy érezte, hogy a savas vérű éjfekete úrszörny és a high-tech kütyükkel felszerelt ragadozó összeeresztése ki fogja nyírni a franchise-t. Ekkoriban Ridley Scott és Sigourney Weaver is összedugta a fejét, Scott ugyanis már korábban kijelentette, hogy itt lenne az ideje helyes irányba terelni az Alien szériát, felmerült az is, hogy a Földön játszódna a cselekmény, majd elmorfondíroztak azon, hogy a Nyolcadik utas: a Halálban látott „space jockey” figurájával kellene kezdeni valamit.

A második AvP-t követő lincshangulat lecsengése után a Fox bejelentette, hogy külön utakon folytatja a két szörny és az Alien előzményfilm fedélzetére Scott hivatalosan is fellépdelt. A space jockey űrlény faja állhatott volna a középpontban, a készítőket megihlette Erich von Daniken könyvei, így jött képbe, hogy az emberiség eredete (honnan származunk?) is helyet kaphatna a produkcióban. Carl Erik Rinsch reklámfilmest ültették a rendezői székbe, de a stúdiónak nem tetszett ez a lépés, megmondták, hogy vagy Scott fog dirigálni a forgatáson vagy senki más. Nem érik be azzal, hogy producerként veszi ki a részét a műből, aki végül kötélnek állt. “A film eléggé kemény és igazán ocsmány lesz, ez a hold sötét oldala. Istenekről és mérnökökről lesz szó. A világűr mérnökeiről. Vajon az alienek biológiai fegyvernek készültek? Vagy azért jöttek létre, hogy letaroljanak egy bolygót?” – mondta a rendező.

Kiderült, hogy egy két részes előzményfilmre számíthatunk, Jon Spaihts után Damon Lindelof vetette rá magát a forgatókönyvre. Lindelof szeme előtt az első Alien film lebegett, ami nem csak félelmetes és izgalmas volt, de nem lehetett tudni, hogy ki marad életben a végére, mindenki számára nagy meglepetés volt, mikor már csak Ripley maradt talpon. Később volt egy kis vita a besorolás (R vs Pg13) és a költségvetés körül, de a rendező és a stúdió sikeresen közös nevezőre jutott.

Noomi Rapace játssza Elizabeth Shaw-t, aki régész és tudós (Gemma Arterton, Carey Mulligan és Abbie Cornish is pályázott), nem éppen harcos típus, de a sors úgy hozza, hogy tudós énje háttérbe szorul. Fassbender egy androidot alakított, ő a Szárnyas fejvadászt nézve készült fel a szerepre. Idris Elba Janek kapitányt kelti életre, Stannisont, Charlize Theron pedig egy szexi, de felettébb kemény, parancsoláshoz szokott nőt játszott. A Prometheus az év legvitatottabb filmje volt, a következő rész be van tervezve, bár 2016 előtt ne nagyon számítsunk rá.

2012-ben hunyt el testvére, Tony Scott. Állítólag öngyilkos lett, de az eset körül több érdekes kérdés is felmerült.

scottcounselorA jogász: Cormac McCharhty regényíró Az út producereinek – Nick Wechsler, Paula Mae Schwartz és Steve Sschartz – adta el a The Counselor forgatókönyvét. Ezzel is éreztette, hogy ő teljesen meg volt elégedve azzal, hogy ahogy a trió vászonra vitte könyvét. Nem sokra rá Ridley Scotthoz is eljutott a szkript és eléggé tetszetősnek találta, olyannyira, hogy minden mást félretett emiatt. Michael Fassbender bevállalta a főszerepet, egy ügyvédet alakíthat, belefolyik a drogüzletbe, úgy gondolván, hogy semmi probléma nem lehet abból, ha szert tesz némi nagyobb összegre. Az ismert nevekkel telepakolt film csupán 25 millió dollár volt, de a közönséget nem igazán érdekelte a produkció.

Miután letudta a Vatican tévéfilmet, bibliai sztorit vett elő, az Exodust javában forgatja. Joel Edgertontestesítheti meg Ramszesz fáraót, előtte Javier Bardemet győzködték, de mindhiába. Christian Bale már jó ideje a fedélzeten van, ő Mózest játszhatja. Mi jön ezután? Több projekt is pihen az asztalán. 25 éve próbálja vászonra vinni Joe Haldeman Hugo-díjas regényét, az Örök háborút. De tervezgeti, hogy megcsinálja a Szép új világ újabb filmváltozatát, ezen felül Angelina Jolie-val csinálná meg a Gertrude Bell életrajzi alkotást.

Producerként tengernyi feladata van. Többek között a felügyelete alatt készült el a Katedrális, a Gyilkos számok sorozat, de köze volt a Kóma és az Androméda törzs miniszériákhoz is. Egyengette a Fehér pokol, a Szupercsapat és a Killing Lincoln útját. Fél szemét rajta tartja a Child 44 thriller és a Klondike minisorozat utómunkálatain. Tele van munkával, fáradhatatlanul dolgozik és remélhetőleg még sok-sok éven keresztül ad ki kezei közül jó filmeket!

ridleyscott1

9 komment

  1. Nem olvastam végi a cikket, csak átrohantam rajta, de a Gladiátor 2 forgatókönyv tervénél majdnem lefordulta ma székről. Ezt tényleg megírta valaki???
    Én az elsőtől sem vagyok annyira elájulva, mint az emberek többsége, jó, de nem zseniális-fenomenális filmnek tartom, de ez a tervezet a 2-ra… nincsenek rá szavak.

    • Én már korábban olvastam a Gladiátor 2 forgatókönyvéről. Elég érdekes tervezet. Egyébként az író Nick Cave nagyon jó forgatókönyveket ír. Ő írta Az Ajánlatot és a Fékezhetetlent.

  2. Remek életrajz. Érdekes adatokkal, észrevételekkel. Egy biztos, Ridley Scottnál hullámzóbb teljesítményű rendező kevés van. Annak sem örülök, hogy a legszélesebb körben a Gladiátor a legismertebb filmje, de ennyi baj legyen. Reméljük sokáig velünk lesz még és csinálja a nagy mozikat.

  3. Köszönjük a cikket.Velős,lényegretörő valóban.Igazán árnyalni sem kell Scott filmrendezői életének aspektusait,mivel a filmek maguk jellemzik is őt nagyjából.Sajnálom,hogy jóval több anyagi bukás fűződik a nevéhez,mint siker,mert nekem személy szerint ő a kedvencem.Mindig is odavoltam a vizuális stílusáért és számomra ő az aki egyszerre szerzői és kommersz filmes egyben…

  4. Hát, nekem félig se sikerült elolvasnom a cikket. Az infók érdekesek, de borzalmasan van megírva. Nem is az elgépelések, meg a helyenként értelmetlen mondatok zavarnak, sem az olyan apróságok, hogy sikerült úgy írni az Alien-ről, hogy egyszer sem írod le a címét.
    Az információk ömlesztve jönnek, a mondatok egymásra vannak hányva, az egyik nem következik a másikból. Borzasztó rossz olvasni, egész egyszerűen igénytelen, látszik, hogy rohamtempóban készült el. Az a háttérmunka, amit beleöltél ennél sokkal többet érdemel. Legközelebb szánj rá több időt.
    Azért jó az internet, mert minden infót megkapunk, amit akarunk, de néha hiányzik a rendes újság, ahová még olyanok írtak, akik tudták hogyan kell.

  5. Hú….remek cikk.

    Azért a Legenda vagyokot megnéztem volna a mester rendezésében..mondjuk Gibsonnal a főszerepben 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *