0

Sound Of Metal / Another Round

írta Nikodémus

Önfeledtség és önelvesztés között, noha nyelvtanilag hasonlónak gondolnánk őket, bizony komoly a különbség: az egyik valamiféle elemelt, de mindenképpen pozitív állapot, utóbbi épp ennek ellentéte. A két kifejezés azonban veszélyesen közel is kerülhet egymáshoz, ahogy ezt két, mozi helyett sajnos csak az internetről elérhető film is tanúsítja, melyek hősei – egy fokozatosan megsüketülő dobos és egy alkohollal veszélyes táncba kezdő tanár – egyaránt megtapasztalják a mámor felemelő és romboló hatását.

A Sound Of Metal (A metál hangja) kezdő képsorai fülsüketítő robajjal fogadják a gyanútlan nézőt: egy metálkoncerten vagyunk. A lány (Olivia Cooke) kiabál, a fiú (Riz Ahmed) dobpüföléssel kíséri. A műfajt kevéssé ismerők számára mindez riasztó lehet, ám a fiatalokon látni a lelkesedést: ez az ő zenéjük, amiért komoly áldozatot képesek hozni. Amerikai turnén vannak éppen: turnébuszuk a saját lakókocsijuk, ami egy elhagyott parkolóban vesztegel. A fiú másnap arra ébred, hogy hirtelen mindent tompának, távolinak hall. Felrázza barátnőjét, ám az első rettenet után gyorsan bekapcsol a jó öreg hárítás: ugyan, biztos a fáradtság, minden rendben lesz. A tünetek azonban egyre súlyosbodnak, és a srác nemsokára egy mindentől elzárt vidéki tanyán találja magát, ahol siketek közössége tanulja újraélni az életet – teljes csöndben.

Az eddig jobbára forgatókönyvíróként ismert Darius Marder első nagyjátékfilmjében korábbi munkáinak Derek Cianfrance-szal közösen kicsiszolt világát viszi tovább: ezúttal is küszködő főhősére koncentrál, akinek szándékait fokozatosan, nagy empátiával bontja ki. Rubent minduntalan követő kamerája felfokozza a személyességet: könnyen rezonálunk a fiú drámájára, ám emellett közhelyektől mentes, igaz képet kapunk a siketek különös világáról is. A film különös erénye a dramaturgiát nagyban formáló hangkulissza, mely változatos módokon érzékelteti nézőjével, milyen lehet egy hallását hirtelen elvesztett ember útkeresése. A jelnyelvet nem feliratozzák, a gesztusokat alig értjük, a zúgó némaság megrettent. Végül hősünkkel együtt mi is eljutunk a zajtól a csönd állapotáig. Új világ kezdődik.

Éppen ez, az újrakezdés felszabadító öröme hiányzik Martin (Mads Mikkelsen) életéből, aki feleségétől elhidegült középiskolai tanárként épp egy kollégájának születésnapi vacsorájára készül. Ott kibukik belőle a vallomás: vakvágányra jutott, képtelen örömét lelni bármiben. A többiek együttérzéssel vigasztalják, mígnem egyiküknek szokatlan ötlete támad: egy svéd filozófus teóriája nyomán kifejti, napi 0,5 ezrelék alkohollal mindjárt szebb lenne az élet. A csapat úgy dönt, kipróbálja a dolgot, és megkezdődik a (természetesen szigorúan tudományos) kísérlet. Főszereplőink eleinte csodásan érzik magukat. Megjön az ihlet a tanórákat feldobó ötletekhez, javul a családi hangulat, az alkohol azonban alattomos: a szervezet egyre többet és többet kíván belőle.

Thomas Vinterberg rendező a Születésnap (1998) és A vadászat (2012) után újra egyesítette erőit Dánia tán legismertebb színészével a Még egy kört mindenkinek (Another Round / Druk) című filmjéhez, s ahogy szokta, most is látványos moralizálás nélkül mesél el egy hétköznapi történetet. A miliő nem is lehetne jellegzetesebb, a felvetett téma azonban csak első pillantásra tűnik egyértelműnek. Vinterberget ugyanis nem az alkohol érdekli, hanem az annak hatása alá kerülő ember viselkedése. Középkorú figuráinak mindegyike hordoz már néhány sebet, cipel pár megbánt döntést, problémáikat az ital a kezdeti könnyedség után csak súlyosbítja. A tavaly Cannes-ban debütált, azóta díjak sorát nyerő film finom tónusban, ugyanakkor megrendítő erővel szól a nyugati társadalom modelljének tekinthető skandináv életvitel problémáiról. A „mindenünk megvan” méla unalmáról, a „kifelé szépet mutatni” csöndes képmutatásáról, melybe szép lassan, különösebb dráma nélkül belerokkan a lélek.

DRUK

Mind Marder, mind Vinterberg megmutatja azt a pillanatot, amikor hőse annyi önáltatás után végre szembesül valódi helyzetével. Rubennek mindehhez hallása elvesztése kellett, Martin azonban önszántából kezdett el játszadozni az alkohollal. Függőségük örvénye elragadja őket, megkapaszkodni viszont csak mások segítségével tudnának – ennek fényében még szomorúbb, hogy mindketten magányosak. Az eszmélés ugyan bennünk kezdődik, kiteljesedni azonban csak társakkal alkotott közösségben képes.

(Megjelent: Új Ember, 2021. február)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *