írta Nikodémus
Nem elég becsületesnek lenni, annak is kell látszani – a jól ismert mondás fényében szívszorító korképet rajzol a jelenkori Európa társadalmi-gazdasági viszonyairól a Dardenne-fivérek Két nap, egy éjszaka, valamint Ryszard Bugajski Zárt rendszer című filmje. Hőseik pedig, ha álmodnak is, legfeljebb rémálmot, melyből a mégoly kegyetlen valóságba is megkönnyebbülve térnének vissza.
Miközben Sandra (Marion Cotillard) betegségéből lábadozik, a leépítésekre készülő cégvezetés megszavaztatja a brigádot, kolléganőjük vagy bónuszuk mellett döntenek-e. A depresszióval küzdő nőben, miután megtudja a szavazás eredményét, valamint azt, hogy befolyásolás miatt jövő hétfőn újra voksolásra bocsátják a kérdést, feltámad az életösztön: egy hétvégéje van arra, hogy munkatársait egyenként meggyőzze, válasszák inkább őt a pénzjutalom helyett. Jean-Pierre és Luc Dardenne pedig nem tesz mást, mint megmutatja nekünk ezt a hétvégét. Nem foglalkoznak az előzmények felvázolásával, nincs szélesebb társadalmi háttérrajz, csupán az erkölcsi dilemma: felebarátodat vagy a pénzt választod? Ráadásul épp ő próbál önös érdekből rábeszélni arra, hogy légy önzetlen. A munkatársak pedig sokféleképp reagálnak: van, aki hallani sem akar döntése megváltoztatásáról, van, aki gyáván elbújik, van, aki félrenéz és kifogásokat keres, és olyan is akad, aki Sandrát választja – hogy felebaráti szeretetből vagy csupán azért, mert nincs égető szüksége a bónuszra? Nem derül ki. A központi dilemmát még jobban kidomborító, dokumentarista stílusban forgatott film tartogat ugyan még egy meglepetést a megismételt szavazás után, a rendezők azonban nem ítélkeznek, csupán láttatnak: ilyen egy válságtól sújtott nyugat-európai ország kisemberének drámája.
Hasonló sallangmentességgel filmezi saját hőseit Ryszard Bugajszki is, ám a Zárt rendszer fájdalmasan ismerős története nem is lehetne szimbolikusabb. Kezdő vállalkozók az elektronikai iparban próbálkoznak új találmányukkal, ám az idilli gyáravatón feltűnik néhány rejtélyes alak, kiknek érdekeit sérti a fiatalok sikere. A helyi keresztapa, az ügyész, a polgármester és néhány rivális mágnás tehát összefog, hogy koholt vádak alapján börtönbe zárják a menedzsmentet, és megszerezzék a dinamikusan fejlődő új vállalat részvényeit. Az igaz történet alapján, független finanszírozással készült lengyel film igazi mondanivalója – hasonlóan a Két nap, egy éjszakáéhoz – nem a végkifejlet csattanójában, hanem az odáig megtett útban keresendő. Ez az út pedig egyre növekvő elkeseredést szül a nézőben, ahogy a cselekmény során lassan kibomlik egy velejéig korrupt, saját hatalma megtartásának érdekében mindenkivel szövetkező, zárt klikk, mely a bizonyíték-gyártástól a körmönfont médiamanipulációig mindent bevet céljainak elérése érdekében. Nem számít sem magánélet, sem egzisztencia, sem moralitás.
Nem elég becsületesnek látszani, annak is kell lenni – így fordul visszájára filmjeink nyomán a szentencia. Míg a fejlett nyugati kapitalizmust napjainkban az általános gazdasági válság kényszeríti rá erkölcsi alapjainak újragondolására, itt, Közép-Európában úgy tűnik, még mindig az eredeti tőkefelhalmozás zajlik – súlyosan megkérdőjelezhető módszerekkel.
(Megjelent: A Szív, 2015. február)
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.
- Példakép kerestetik - 2024. szeptember 08.
- A bérgyilkos, aki nem is volt (Hit Man) - 2024. július 21.
- Smoke Sauna Sisterhood (2023) - 2024. július 07.
- A majmok bolygója: A birodalom (Kingdom of the Planet of the Apes) - 2024. június 16.
- Lelépnék egy másik bolygóra – Nyersanyag - 2024. június 09.
- Szellemirtók: A borzongás birodalma / Aquaman és az elveszett királyság / A győztes gól - 2024. június 02.
- A száguldás nem elég – Autóversenyzés a filmvásznon - 2024. május 12.
- Moralitásdrámák a 21. századból - 2024. május 05.
- Beteljesedett – Dűne: Második rész (Dune: Part Two) - 2024. április 21.