„Tudod mit mondott Picasso?” – kérdezi a dörzsölt Nichola Wyatt (Gary Oldman) Adam Cassidytől (Liam Hemsworth) miközben egy festményt nézeget „A jó művészek másolnak, a nagyok viszont lopnak” – majd hozzáteszi. „Semmi eredetiség nincs ebben a világban, mindenki lop valakitől ”
Joseph Finder nagy sikereket elért kémregényeket adott ki kezei közül, amelyek tartalma később úgymond valóra váltak (*). 2004-ben került a boltok polcaira a Paranoia könyve, amelyre ugyan senki nem fogta rá, hogy gyenge utánérzés lett volna, ugyanakkor az ebből készült filmben egy képkocka eredetiség sem fedezhető fel. 10 évvel ezelőtt valószínűleg érdekesen és izgalmasan hatottak a regényben leírtak, de a moziverziót nem ártott volna update-elni, kicsit fejleszteni. Ne lepődjön meg senki, ha játékidő alatt folyamatosan motoszkálna a fejében egy bizonyos gondolat: Mikor készült ez a film?
A Paranoia ugyanis az újdonság erejével akar hatni, ezzel szemben inkább lejárt szavatosságú, idejétmúlt. Eléggé nagy égés, hogy Robert Luketic filmjét bármely sorozat lepipálja, elég, ha csak A célszemélyt említem meg. A követés, a lehallgatás, a kamerák ugyanúgy megtalálhatóak ebben a szériában, de több más tévés projekt is hasonló technikát képes felmutatni. Sajnos a thriller is olyan, mintha kisképernyőre szánták volna.
Cassidy a mobiltelefonok szerkesztésében, buherálásában, programjainak tökélyre fejlesztésében van otthon. Nagy fantáziát nem lát benne egy piacvezető cég vezére, Nicolas Wyatt (Oldman), de kémkedésre tökéletesnek tartja. Egykori társának a vállalatához kellene beépülnie, szépen körbeszimatolnia és fontos, üzleti szempontból értékes, létfontosságú terveket kellene kiszivárogtatnia. Cassidy-nek nem fűlik a foga a dologhoz, de gyakorlatilag nincs más választása.
Ipari kémkedés régen volt már ennyire unalmas! Egyszerűen képtelen bármilyen izgalmas pillanatot felmutatni, egy másodperc erejéig nem vájnak bele a nézőbe a paranoia jeges ujjai. Nem lenne baj, ha csak a film elavultságáról lenne szó, a Komputerkémekben is mostanra már „ősi” eszközöket vonultatnak fel, de ettől függetlenül tud élvezetes és feszült lenni. Luketic művére Amber Heard csinos pofikáján kívül egyetlen pozitív jelzőt sem lehet rásütni. Hemsworth szürke, Ford és Oldman között szikráznia kellene a levegőnek a feszültségtől, de mindketten savanyúan, unottan hozzák szerepüket.
Emberek megfigyelése, mobiljukon keresztül lenyomozása nagy potenciált rejt magában, pláne, ha valakinek az a szándéka, hogy a filmjét lélegzetvisszafojtva nézzék. De láthatóan totálisan ötlettelenül álltak hozzá a produkcióhoz, inkább más műből kölcsönöztek – vagy inkább loptak – elképzeléseket. Szintén érdekes, hogy miért kellett a thrillert Luketicre bízni, egy olyan rendezőre, aki eleddig inkább vígjátékokat, romantikus filmeket készített. Egyetlen komolyabb műve a 21 – Las Vegas ostroma, ami szintén nem volt tökéletes, de valahogyan ki tudta hozni belőle a nézetőt.
Paranoia? Nem érdemli meg a film ezt a címet. Inkább vegyük elő újra A közellenséget, mert Luketic rendezése az év egyik legrosszabbja. Tényleg megpróbálják beadni, hogy mobilomon keresztül mindent kiderítenek rólam? Ráadásul mindezt úgy adják elő, mintha ők találták volna fel a spanyolviaszt. Elegendő, ha kiveszem a telefonból az aksit és biztos, hogy senki nem fogja hallani a diskurzust? Erre a thrillerre nagyon ráfért volna egy jó tanácsadó és egy hatalmas update.
imdb: 5,0
rottentomatoes: 4 %
(*) Joseph Finder már akkor felhívta magára a figyelmet, amikor egyetemre járt. 1983-ban írt cikkében a Kreml és egy befolyásos amerikai milliomos, Armand Hammer kapcsolatáról írt. Hammer becsületsértési pert fontolgatott, de amikor a szovjetek úgy döntöttek, hogy betekintést engednek egy-két addig titkosnak számított dokumentumba kiderült, hogy Findernek igaza volt. Első regényében a Moscow Clubban a KGB megpróbálja eltávolítani Gorbacsovot, pár hónapra rá meg is történt a puccskísérlet. Következő regényében a CIA soraiba férkőzött szovjet kémről írt, pár nappal az Exraordinary Powers megjelenése előtt valóban lelepleződött egy kém a Cégnél.
Büdzsé: 35 millió dollár
Amerikai bevétel: 7,3 millió dollár
Összbevétel: 13,7 millió dollár
- SZÜNET - 2017. október 02.
- Box Office: Tom Cruise visszafogottan indított - 2017. október 01.
- Kristen Stewart lehet Charlie egyik angyala - 2017. szeptember 30.
- 2019-ben jön a Men in Black spin off - 2017. szeptember 30.
- Never Here előzetes - 2017. szeptember 29.
- Sorozat lesz a Rendes fickókból - 2017. szeptember 29.
- Apavadászat előzetes - 2017. szeptember 28.
- Acts of Vengeance előzetes – Banderas bosszút áll - 2017. szeptember 28.
- Jonathan Levine rendezheti az Amerikába jöttem 2-t - 2017. szeptember 28.
- Scorsese és DiCaprio vinné vászonra Roosevelt életét - 2017. szeptember 28.
Az előzetes kritikákat olvasva éreztem, hogy kár rá pazarolnom az időmet. Megerősítettél: nem is fogom.
Hát ha Amber Heard szerepel benne, akkor nincs mese, meg kell nézni 😀 Még akkor is, ha valóban ez a film egyetlen pozitívuma 🙂