22

Szupercella (The Escape Plan)

szupercellaposzter

Nosztalgiázni jó! A tizenévesek is majd átélik egyszer ezt az érzést, de aki már letudott legalább két évtizedet boldogan gondolhat vissza bizonyos dolgokra. Bizony, volt amikor a Gálvölgyi-show az elejétől a végééig vicces volt és egyesek számára talán ismerős, amikor a youtube-on szép sorjában visszahallgatja az eurodance korszakának az előadóit. Örömmel lehet felidézni a 80-as és 90-es évek akciófilmjeit, amikor még igazi keménylegények osztották a gyomrosokat és könnyedén számoltak le kisebb-nagyobb hadseregekkel. Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger egy nemzedék akcióhőse, megbízhatóan szállították a veszett jó, megérdemelten klasszikussá vált filmeket, benyögtek egy rakás idézhető szöveget… és megöregedtek.

 

Tulajdonképpen dicséretes, hogy Stallone megpróbálja megidézni a 80-as éveket, szeretné felébreszteni bennünk a régi időszak hangulatát. Azonban törekvése hosszabb távon nem működik, kristálygömbje alaposan megfakult! Rocky visszatért a szorítóba, Rambo tisztességes body countot produkált, majd az Expendables-szel idézte fel a régi dicső időszakot. A folytatáson már tényleg a nosztalgiaérzés segített, ám a Fejlövés csúnyán félresiklott. Stallone továbbra sem hajlandó letérni erről az ösvényről, valamiért nagyon bízik abban, hogy múltidéző filmjeivel minden rendben lesz és a Szupercellában Arnie oldalán próbálja becsalogatni az embereket a mozikba.

Breslin (Stallone) több időt tölt a sitten,mint a szabad levegőn. Emberünk nem bűnöző, foglalkozása miatt tulajdonképpen élete nagy részét a rácsok mögött éli életét. Feladata, hogy a szuperbiztonságos, szökésbiztosnak látszó börtönök gyenge pontjait megtalálja, kijátssza és kereket oldjon. Fáradozásaiért cserébe sok pénz üti a markát. Következő megbízatásával kapcsolatosan gyorsan rádöbben, hogy átverték és élete legnehezebb feladata előtt áll.

 

Kétség nem fér hozzá, hogy ez a film a 90-es évek elején nagyot szólt volt. A közönség összetette volna a két kezét ha a két akciósztárt egy filmben láthattuk volna, az Expendables 2-ben néhányan talán mint egy kisgyerek tapsikoltak magukban, amikor Sly, Arnie és Bruce egymás mellett osztotta a forró ólmot. Ezúttal lassabban csordogál a történet, hiszen hősünknek alaposan szemre kell vételeznie minden apró részletet, mindent meg kell figyelnie, majd az elemzés után jöhet a nagy haditerv. A visszafogottabb tempó mellé Stallone ismét mereszti a szomorú, búbánatos szemét, az „öreg vagyok ehhez a szarhoz, de ha beledöglök, akkor is megoldom, kijutok, bosszút állok” arckifejezést. Hányszor láttuk ezt tőle? Ezúttal már erősen unalmas, úgy ahogy a történet is. Ki is írta a forgatókönyvet? Miles Chapmannek az Országúti diszkóhoz volt köze, Jason Kellernek a Géppisztolyos prédikátort adta ki kezei közül. Nincs több kérdésem!

Erősen bízhattak a készítők abban, hogy a nézőkben feltámad a nosztalgia, mert a történet nem működik olajozottan, csörög-csattog és nincs, aki belerúgna egy jót, hátha azzal helyreállna minden. Az Osztrák Tölgy viszont remekel, csodálatosan hozzá német karakterét, a legtöbb szava majdnemhogy arany. Nem kollégája, hanem éppen hogy ő próbálja széles hátán cipelni a filmet, szomorú, de mellékkarakterként nem sok esélye van rá, hogy élvezhető magasságokba emelje a Szupercellát. Egy rosszabb forgatókönyvvel egy jobb rendező még tudna kezdeni valamit, de Mikael Håfströmtől mire számítsunk A rítus és Shanghaj után? Na ugye.

Gyanítom, ha nem lett volna Sly a projekt gyorsan átkerült volna a DVD-részlegre, ahol esetleg Steve Austin lehetett volna a szökésszakértő, börtönbeli barátját pedig Dolph Lundgren játszhatta volna, a nagyfőnök meg lehetett volna Jürgen Prochnow. A másodvonalból Vinnie Jones képviselteti magát, illetve jelen van 50 Cent, aki egy számítógépes zsenit alakít (röhej). Hiába tartozik Stallone a régi nagy akciósztárok közé talán be kellene látnia, hogy a közönség nem kíváncsi rá és nem lehet a nosztalgiakártyát örökké kijátszani, hiába jó a régi időkre emlékezni, nem szabad túlerőltetni. A Szupercella csak egy félresikerült, unalmas thriller két jobb napokat is megélt legendával.

imdb: 7,3

rottentomatoes: 48 %

Büdzsé: 70 millió dollár
Eddigi amerikai bevétel: 18 millió dollár
Eddigi összbevétel: 46 millió dollár

22 komment

  1. Teljesen egyetértek az írással. A két nagyöreg nélkül ez csak egy gyengusz, B-kategóroás film lenne, tele apró hibákkal. De Schwarziékon azért tényleg jól lehet szórakozni. Főleg az osztrákon, akinek mintha fejlődött volna a színészi eszköztára! Micsoda monológja volt! 🙂

  2. Koimbra azt kell hogy mondjam, hiába írod, hogy szeretsz nosztalgiázni, te magad mégse szeretsz. 😀
    Már az első Expendables-t is bukásnak vizionáltad, a harmadikat már feltétlenül annak látod. A Bullet to the Head-et is az itteni kritika miatt nem néztem meg, aztán a hétvégén mégis megnéztem ennek a filmnek a felvezetéseként, és kiderült, hogy sokkal jobb mint vártam.

    Ez az Escape Plan egy abszolút 80-as évekbeli jellegű film, minimális extra cgi látvány, a két öreg viszi a hátán a filmet. (Az IMDB szerint egyébként 50 millióba került csak a film.)Igaz nem lehet klasszikusnak nevezni, de az elvárt szórakozási szintet lazán hozza. A idei mezőnyben főleg. Nem hibátlan, de ma már olyan filmet nem is gyártanak. Ennyi hiba lazán volt akármelyik Batman filmben is. (Fölsorolok egy csomót, ha kell.) Simán ér annyit, mint egy átlagos szuperhős film, csak egyszerűen más jellegű. Lehet nem szeretni ezt a típust, de attól ez még nem lesz kevesebb. Az egy más kérdés, hogy az a réteg aki ezekre a filmekre bukik nem igen jár már moziba.
    Ténykérdés, hogy ma már ezek a nevek sem csengenek ugyanúgy. Lehet mondani, hogy megkopott a nevük. De aztán elgondolkoztam, és rájöttem, hogy az utóbbi 6-8 évből már az égegyadta világon senki nem volt már Hollywoodban, aki 65 év környékén bármilyen kasszasikert képes lett volna letenni pusztán a nevével az asztalra. Se akciót, se másmilyet. Lehet savazni őket, hogy szebb napokat is láttak már, de az ő korosztályukban ez mindenkire igaz, kivéve, hogy más már lehetőséget se kap, mert annyit se ér már a nevük. Mellékszerepeket kapnak maximum. Ez már nem az a Hollywood. Az ilyen jellegű maszkulin hősökre pláne nincs már igény, fiatalon se, nemhogy idősen. Egyedül Liam Neeson viszi még a fáklyát sikeresen mostanság és kifújt.
    Ez egy hattyúdal, Sly-éknak is, és a zsánernek is, aminek én nagyon örülök, pár évig még mi rajongók örülhetünk nekik, aztán vége. Addig meg erőltessék csak nyugodtan. Utána úgyis csak a lecserélhető arcú szuperhősök és a CGI effektek maradnak. Esetleg a kamerarángatásos idegbaj.

    Egy szó mint száz, inkább nézem meg a két öreg idei filmjei közül akármelyiket tízszer egymásután, minthogy egyszer is végig kelljen szenvednem valamelyik Transfomerst. Pedig amúgy nagy T rajongó lennék.

    • Teljesen igazad van! Egy olyan világban, mint a mai számomra kész öröm tőlük bármilyen filmet látni. A mostani felkapott színészek sehol sem lesznek 65 éves korukban. Nem rég volt a Pusztító 20. évfordulója és még mindig üt. Ki az aki manapság ilyen filmet csinál? Senki! Még a Cliffhanger is megállja a helyét, pedig aztán abban nem volt CGI. Az a baj, hogy a fiatalabb nézőket szép lassan évről-évre rászoktatták arra, hogy ne legyen túl nagy igényük a filmekkel kapcsolatban. Azt hiszik, a látvány majd elviszi a hátán a filmet. Hát egy nagy sz@rt! Ahhoz kell tehetséges rendező is, meg tehetséges színészek. Röhej, hogy pár éve a Gran Torino jobban lekötött, mint bármelyik CGI orgia. És az is röhej, hogy a kézzel rajzolt rajzfilmekről is úgy leszoktatták a népet, hogy észre se veszik azok totális hiányát.
      Nem tudom, hogy ez az egész hol fog kikötni, de a végén tényleg az lesz, mint a Hülyék Paradicsoma című filmben, ami bemutatja, hogy a jövőben abból áll egy mozifilm, hogy 90 percen keresztül egy segget mutatnak a vásznon.

      • Szerintem ezzel meg is fogalmaztad a lényeget. Számomra is ezek a filmek érnek többet mint a sok animációs szarságok.

    • Az Expendables sikerének nagyon örültem, de amikor egy-egy DVD-s akciófilm hasonló sztárparádét ígér nem gondoltam volna, hogy siker lesz. Sly karrierjét elnézve meg pláne látható, hogy a mai mozizók nem kíváncsiak rá. De sikerült bebizonyítania, hogy azért még mindig vannak, akik kedvelik a tesztoszterontól csöpögő, minőségi akciófilmeket.
      A DVD-s ismert nevekkel megtömött filmekre is mondok példát: Ügynökjátszma: Snipes, Ernie Hudsoin, Zoe Bell, Gary Daniels, Robert Davi, Ron Balicki, Aunjanue Ellis.
      Maximum Conviction: Steven Seagal, Steve Austin, Michael Paré, stb
      De mindegyik házimozis forgalmazásban érkező akcióra jellemző, hogy van benne 3-4 ismerős.

      Ha egy film érdekel, akkor egy kritika miatt ne mondj le róla. Én speciel csak akkor hiszem el, hogy rossz vagy jó, ha már láttam:) A Fejlövés szerint gáz, de legalább te jól szórakoztál rajta.

      A Szupercella valóban próbál a 80-as évekből meríteni, de mint írtam és mondtam örökké nem lehet a nosztalgiafaktort erőltetni. Stallone ezt csinálja a Rocky óta és várható volt, hogy valamikor nem csak, hogy bukik, de rosszba tenyerel.

      Hidd el én is boldogan nézném Arnie-t meg Sly-t, ahogy legéppuskáz mindenkit, de ez önmagában nem elég. Már nem. A Tango & Cash még mai szemmel is abszolút élvezhető, megvolt a hangulata akkor és most is. A Predatornak szintén, kiváló sci-fi akció.

      Arnie-t inkább mentorként tudnám elképzelni, mondjuk egy olyan filmben, ahol Dwayne Johnson egykori mestere lenne:D És ő legalább érzi, hogy jobb is talán a mellékszerep. A Tenben Sam Worthington fog a középpontban állni, a Maggie meg inkább dráma lesz, zombidráma. Stallone-nak is be kell látnia, hogy más irányba kellene tolni karrierjét. Vegyük Kevin Costnert. Hatalmasat zakózott A jövő hírnökével, megbukott a Waterworld-del aztán gyorsan felfogta, hogy jobb lesz, ha kisebb filmeket vállal be, az se baj, ha mellékszereplő lesz. Persze becsúszott pár baki, de még bírja és nem a DVD szekcióban. Superman földi apját játszotta, most meg Jack Ryan mentora lesz.

      • “Hidd el én is boldogan nézném Arnie-t meg Sly-t, ahogy legéppuskáz mindenkit, de ez önmagában nem elég. Már nem.”

        Itt van a kutya elásva, ezt nem érted. 🙂 Arnie és Sly az a kategória, akiknél ennyi is elég. Na jó nem, de kapásból plusz 20-30 százalékról indul minden filmjük. Azért, mert ők azok akik. És ehhez még hozzájön a nosztalgia faktor. Az utóbbi tíz évben már nem termelődött ki ez a kategória a sztárok között. Nincs ilyen jelenléte már senkinek, pont azért, mert nem a karizma, hanem a látvány viszi már a filmeket.
        A problémát én nem abban látom, hogy rosszul választottak filmeket mostanság, vagy hogy egy letűnt korszakot próbálnak megidézni. A probléma az, hogy Hollywood az utóbbi 10-15 évben egészen egyszerűen elfelejtette, hogyan kell jó akciófilmet készíteni. Nincs már jó ritmikája, stílusa szinte egyiknek se, legalábbis nem olyan szinten, hogy klasszikus film szülessen. Nincsenek már jó akció rendezők. Egy Mctiernan-t sírunk vissza ma is. A Die Hard sorozaton szépen végig is lehet követni a hanyatlást, jól lehet látni mivé fajultak a dolgok, a történetmesélés és jó karakterek felől elment az egész az agyatlan üres látványorgia felé. Nincsenek már olyan forgatókönyvek, amikből olyan akciófilmet lehetne készíteni, amire 20 évvel később is emlékeznek az emberek. Kit érdekel ma már Hollywoodban a forgatókönyv, mikor ott vannak az effektek? Ennyi. Sly-ék is kénytelenek hozott anyagból dolgozni, vagy írnak maguknak olyat amilyet. Vagy ez van, vagy semmi. Akkor inkább legyen ez még egy darabig.

        A Bullet to the Head egyébként klasszik Charles Bronson típusú akciófilm, ez ennyit akart nem többet.

        • Al Pacino és Robert De Niro is az, aki, mégis rendszeresen nyúlnak bele olyasmibe, amibe nem kéne. Ők nem legendák? De. Más kategória ugyan, de csak azért, mert ők a főszereplők még nem lesz jó egy film. Én Sly és Arnie filmjein nőttem fel, ha megjelent egy Van Damme vagy Seagal akció alig vártam, hogy a helyi moziba elhozzák. És most már ott tartunk, hogy nem érdemes Seagal, Van Damme vagy Lundgren filmeket nézni, mert egyszerűen pocsék az, amiben játszanak. Remélem nem fog ide eljutni Stallone vagy Schwarzenegger. Szóval hiába is kedvelem őket attól nem lesz jó egy film, ha feltűnnek a színen. És továbbra is azt mondom, hogy a nosztalgiafaktorból nem lehet hosszú távon megélni. És Sly-nak nem tesz jót ez a “vagy ez vagy semmi”. Rossz volt már a Get Carter és a Driven is. A Rocky siker úgy kellett neki mint egy falat kenyér. És most megint ott tart, hogy muszáj lesz valamit felmutatnia, ha akar még pénzt kapni filmekre. A Fejlövést meg szvsz Walter Hill cseszte el, teljesen fáradtnak tűnt az egész.

          Az Expendables 3-nál sem lesz elég ez. Beugrik Ford egy-két percre? De legalább ott lesz Snipes és Gibson. De hol marad a beígért új arcok tömkelege? Kellan Lutz-cal meg egy MMA-s csajjal kell beérni? Szerintem mindenki hülyén vigyorogva tapsikolt volna, ha Snipes és Michael Dudikoff vívott volna egy kardpárbajt. Vagy mondjuk Cynthia Rothrock bunyózott volna egyet az MMA-s nővel.

          • Koimbra én értem amit mondasz, de visszafordítom: De Niro és Pacino is legendák, igen. És mostanában szar filmekben játszanak, ha játszanak. Na de készülnek egyáltalán olyan filmek, amikben nagyot alakíthatnának? Nem feltétlenül az van, hogy rosszul választanak, egyszerűen nincs is mit választani a korosztályukban és a kategóriájukban. Akkor vonuljanak vissza végleg? Egyszerűen ma már a fiatalokra fókuszál az összes nagyobb költségvetésű mozifilm, időseknek nincs helye. A TV-ben sokkal minőségibb szerepek vannak.
            Sly meg volt mélyponton az igaz, mert gyenge filmjei voltak. De akkor még volt némi konkurencia, és kevés volt amit csinált, vagy engedtek neki csinálni. Ma meg pont azért van ez a nosztalgia, mert ez a zsáner gyakorlatilag megszűnt létezni. Ugyanúgy járt mint a western amit ez váltott le, most szuperhősök lesznek egy darabig, meg effektekkel támogatott akciók, amit bárki meg tud csinálni.

            Az Ex3-nál meg ott lesz Ford, Snipes, Gibson, Banderas. Hova kell ennél több? így is tizenakárhány szereplőt kell mozgatni. Ez a Gibson mint főellenség ex-tag sztori meg kapásból izgalmasabbnak tűnik, mint az eddigi kettő. Amíg 200 millió fölött termel jönnek majd a folytatások is, már most tervezgetik a negyedik részt is. Ez most már egy franchise, az előző részek is termelik tovább a pénzt a TV-ben mikor kijön az új rész.

        • a Fejlövés nekem is tetszett.Kétszer is letöltöttem,és ajánlottam is már többeknek bűnös élvezett szempontjából megnézésre.:D Amúgy a Charles Bronson filmek közül több is nagy kedvenc. Jason Statham képvisel valami hasonlót szikárságot a “fiatalabb” korosztályból. Ezt ki is használják szerencsére.

      • Steve Austin, Steven Seagal, Michael Paré azért nem teljesen ugyanaz az a geek őrület, mint Schwarzie, Van Damme, Statham, vagy Jet Li egy filmben. 😀

  3. A Fejlövés nekem tetszett. A Szupercellát még nem láttam, de biztosan megnézem. Inkább ezek, mint az Elnök végveszélyben vagy egy Die Hard 5.

  4. A hétvégén sikerült megnéznem a Szupercellát! Őszintén megvallva nagyon tetszett. Nem csak azért mert a két legenda filmjein nőttem fel. Örülök, hogy láthatok valami olyat amiben nem animációval kreált robotok, szörnyek és katasztrófák öntenek nyakon a moziban. Csak reménykedem abban, hogy kapunk még ilyen remek filmeket, amikre beülve újra érezhetem, mi az az AKCIÓ film…

    • Sajna szerintem az akciófilm vissza fog szorulni a házimozisforgalmazásra szánt produkciókra. Jönnek csőstűl a képregényfilmek és ennyi. Úgy jár a műfaj, ahogy a western is, szép lassan visszaszorul.

  5. amúgy, tényleg van valószínűség alapja annak a feltételezésnek amit Koimbra írt. Tényleg a képregényfilmek fogják jelenti a műfaj zsánert a kialakított tömegízlés miatt, és a vegytiszta akciófilmek egyenesen repülhetnek fel Bulgáriából a tékák polcaira. Sajna…

  6. Koimbra, a legtöbbször egyetértek a kritikáddal, szerintem ugyanazokon a filmeken nőttünk fel, és ugyanazokat szeretjük. Itt viszont úgy éreztem, vitatkoznom kell.

    A filmet moziban néztük a feleségemmel. Addig egyetértek, hogy Arnold színrelépéséig semmi extra, sőt, talán unalmas is volt, de onnantól nagyon élveztük, és remekül szórakoztunk a végéig. Nem mondanám kiemelkedő alkotásnak, de semmiképp sem félresikerült. Az idén látott filmek közül nálam egyértelműen kiemelkedik. Ez Arnoldnak köszönhető, ő viszi a hátán a filmet, szerintem ez jobban használt neki, mint egy főszerep. Sly elmegy, de szerintem a hiba ott van, hogy a gonoszok elég egysíkúra, hiteltelenre sikerültek, valószínűleg direkt, hogy ne lopják el a showt a két öreg elől.

    A Fejlövés nekem egyáltalán nem tetszett, viszont a Last Stand igen. Mondom ezt úgy, hogy mindkét színésznek nagy rajongója vagyok.

  7. Aki már elmúlt harminc mint én annak e két fickó-Sly és Swarci -az akciófilmek istenei.Lehet hogy időközben jött Van Damme ,Segal de hol vannak ők már?A fent említett páros méltán a legnagyobb alakjai annak a eltűnőben lévő műfajnak amit úgy hívnak VÉRBELI AKCIÓFILM!Egyet értek az előttem szólókkal de ez inkább abból adódik hogy mi ezeken nőttünk fel ezek voltak a hőseink akik még “igazi”sérüléseket kaptak és a film végén kissé gyűrötten, véresen de még mindig akcióra készen álltak hogy ámulattal néztük! A Szupercella ennek fényében azt hozta amit vártam;egy dinamikus Stallonet-imádom a bunyóit-és egy meglepően humoros Schwarzeneggert.A filmet csak ajánlani tudom

  8. Figyelve a vitát Koimbrával kell egyetértenem: elmúlt a régi dicsőség. Arnie jó, Sly borzalmas, a film meg sima B, pocsék forgatókönyvvel és sok hülyeséggel.

  9. Sikerült valakinek megállapítania, hogy mennyi időn át zajlik a cselekmény? Olyan megfigyeléseket tesznek Sly-ék, amikre hetek kellenének, de például az arcszőrzetük alapján úgy tűnik, egy-két nap alatt le lett zavarva minden (a forgatás biztosan). Nem lehet tudni, hogy a sérüléseik hetek alatt begyógyultak, vagy egy nap alatt kezdenek háromszor börtönlázadást. Persze, tudom, idétlen akciófilm, amiben a pozitív hős egy lövéssel leterít három negatívat, őt meg hiába találják el többször, még csak el sem esik. De hogy 2014-ben ennyi irreális hibát hagyjanak egy filmben, az a ZS- kategóriát idézi… A történet nem olyan rossz, bár nem eredeti, és kényszeredett. A történetmesélés borzalmas. Talán épp az a célja, hogy megmutassa, milyen bénaságokért rajongtunk 20 éve. Ez csak egy nosztalgikus film a főszereplők rajongóinak, és semmi több…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *