A Titanic gigantikus sikere után James Cameron nyitva állt minden ajtó, gyakorlatilag bármit megengedtek volna leforgatni neki. Ám a rendező eltűnt a reflektorfényből és az Avatarral tért vissza, amelyet sokan remegve vártak, egyesek egy újabb klasszikust, mások a filmvilág megreformálását várták tőle.
Ám Cameron nem pezsgőfürdőben áztatta habtestét pénzt számolgatva az ezt megelőző időszakban. Már a 97-es filmjének forgatása alatt is egyesek azt pedzegették, hogy beleszeretett a Titanicba. És ez végső soron így is volt, csak éppen az óceán mélyén nyugvó roncs varázsolta el, elkápráztatta a mélység. Cameron nem tűnt el, dokumentumfilmeknek szentelte az idejét, többek között A Titanic szellemei, A mélység szülöttei és az Expedition: Bismarck művek fűződnek nevéhez.
Tehát lelkesen járta a mélységet, e közben a 3D-s technológiát fejlesztette és ha kellett hallatta a hangját. Pár évvel ezelőtt egy brazil törzset biztosított támogatásáról, akiknek az élőhelyét a kormány el akarta árasztani. Kis túlzással Tony Stark szavait lehetne idézni: milliomos, playboy és emberbarát. Bár a playboy tényleg túlzás.
Nemrég lemerült a Mariana-árokba, majd a Deepsea Challengert a Woods Hole Oceanográfiai Intézetnek adományozta, ahol további kutatásokba fogják bevonni a merülőeszközt. De Cameront nem csak a víz alatti világ, hanem az űrbéli lehetőségek is érdeklik. Támogatója és résztvevőnek annak a projektnek, amelynek az a célja, hogy a világűrben keringő kisbolygókon erőforrások, ásványi anyagok után kutatna. Mindez azt vonja maga után, hogy a világegyetemet jobban megismerjük és mellesleg segít abban is, hogy az emberiség minél nagyobb lépéseket tudjon tenni. Hozzá kell tenni, hogy a NASA tanácsadó testületének a tagja és benne van a fejlesztőcsapatban, akik a következő Mars küldetés számára készítenek kamerákat.
Tengernyi gondolat keringhet Cameron fejében. De mint látható ő inkább természetbúvár (szó szerint), természetvédő és ennek jegyében fogant az Avatar is. A 2,8 milliárd dollárt kasszírozó filmje, illetve a technikai szabadalmak révén több száz millió dollár landolt a bankszámláján, így van miből finanszírozni drága „hobbijait”. És a lényeg pont ez, hogy iszonyat drága.
A kutatásait és az elképzeléseit finanszírozni is kell valahogy. És hogyan tud legkönnyebben pénzt szerezni? Az Avatar folytatásokkal! Tény, hogy az első részt sokan utálták, de bőven benne van a lehetőség, hogy a következő felvonások több száz millió dollárt szedjenek össze. Cameron pedig felmarkolja a fizetését, részesedik a bevételekből és a technikai újítások után is csurran cseppen valami. Hiszen a víz alatti motion capture-re sokan ugrani fognak, ez biztos. (A képet a singularityweblogról szedtem)
Mi jön az Avatarok után? Nem kizárt, hogy jó ideig semmi. Szerintem Cameront már nem érdekli túlzottan a rendezői munka, csak az ebben rejlő lehetőségeket akarja kihasználni. Biztosra ment és a legbiztosabb, hogy ebből pénzt lát. Az Avatar 2-4-ből származó több száz millió dolláros fizetését arra költheti, hogy tovább segítse az óceánok mélyének megismerését és az űrbéli források kiaknázását. Cameront immáron csak a természet foglalkoztatja. Mert ő inkább természetvédő, feltaláló, fejlesztő. Nehezen lehet már rendezőként tekinteni rá.
- SZÜNET - 2017. október 02.
- Box Office: Tom Cruise visszafogottan indított - 2017. október 01.
- Kristen Stewart lehet Charlie egyik angyala - 2017. szeptember 30.
- 2019-ben jön a Men in Black spin off - 2017. szeptember 30.
- Never Here előzetes - 2017. szeptember 29.
- Sorozat lesz a Rendes fickókból - 2017. szeptember 29.
- Apavadászat előzetes - 2017. szeptember 28.
- Acts of Vengeance előzetes – Banderas bosszút áll - 2017. szeptember 28.
- Jonathan Levine rendezheti az Amerikába jöttem 2-t - 2017. szeptember 28.
- Scorsese és DiCaprio vinné vászonra Roosevelt életét - 2017. szeptember 28.
James Cameron doesn’t do what James Cameron does for James Cameron. James Cameron does what James Cameron does because James Cameron is James Cameron! 😀
Lehetséges, hogy igaz, hogy már nem lehet rá rendezőként tekinteni rá. De szerintem nem baj, ha valaki a filmezés mellett más hobbiknak is hódol és esetenként az egyik új szórakozás elnyomja a régit.
Viszont ilyen erős és jó filmekkel a háta mögött kitörölhetetlen a legnagyobb direktorok panteonjából, függetlenül a jövőt illetően. Egyébként meg mindig is vonzotta a fejlesztés-kutatás. A Terminátorhoz is kitalált vagy felfejlesztett egy csomó olyan dolgot, amit addig nem is láthattunk. Azért sokat hozzátesz ő más filmek kinézetéhez is. Egy csomó több százmilliós mozi, nem úgy nézne ki, ahogy, ha ő nem találna ki mindig valami jobbat, újabbat.
Pont a napokban néztem meg a Terminator 2-t, most már 20 milliomodszorra.
Az a film a maga idejében szájtátó embereket hagyott maga után, de még a mai napig is tartja magát a legjobb látványú filmek között. Plusz ott egy rakás dolog elsőre lett kipróbálva, ahogy előttem is írta Atkakukac1989, azóta is a filmjeit és az ötleteit használják fel. Ez az ember egy zseni, kész.
Azért a Battle Angels-t megcsinálhatná. Csak miatta hallottam róla, és miután elolvastam azóta piszkosul várom ,hogy megcsinálja
Kicsit talán off: Valahol olvastam, hogy egyik legelső rendezéseként -valamelyik Corman filmben- kukacokat rendezett. A producerek csak azt látták, hogy amikor azt mondja “Felvétel”, akkor a kukacok a kamera előtt elkezdenek egy irányba mozogni, az “Ennyire” pedig megállnak. A kukacok alatt az áramot kapcsolgató embert már nem vették észre :).
Vessetek a mókusok elé, de szerintem akinek ilyen ötletei (is) vannak, az már a móka kedvéért is össedob egy filmet. Persze, lehet hogy az egy mélytengeri vagy űrbéli film lesz. Valahol azért remélem ha egyszer megunja a sok játékszerét, akkor egy napi fizetéséből összedob valami olcsó, de ötletes filmet mint az “Aliens” volt. (Tudom, csak mai szemmel nézve olcsó, és talán már akkor sem volt eredeti, de bármelyik nap megnézem egymásután kétszer.)
Amikor hallottam hogy a saját fejlesztésű kabinjával lemerült a Mariana-árokba,hatalmasat nőtt a szemembe.És akkor tudatosult bennem hogy ez az ember tényleg több mint egy nagyon jó rendező.Ebből a megközelítésből még az Avatar folytatásoknak is szurkolok a bevétel végett,hiába hogy nálam az első rész csak egy jó közepes szint.Viszont a Prometheus egyik folytatását azért megrendezhetné,akár Ridley Scottal karöltve.Voltak is ilyen pletykák.
Volt már tudom, de azért ideteszem Cameron TED előadását. http://www.ted.com/talks/lang/hu/james_cameron_before_avatar_a_curious_boy.html
Lehet itt áradozni a filantróp Cameronról, de filmet rendezni valójában sose tudott igazán. Spec.effektekkel foglalkozni, látványvilágokat elképzelni és megvalósítani tudott, de a karakterformálás, cselekmény-bonyolítás már fénykorában is kevésbé ment neki. Most meg… (lásd Avatar) Más kérdés, hogy szerencséje volt: a gigamega látványon és technikai perfekcionizmuson alapuló Hollywood-reneszánsz épp csúcson volt, amikor ő jött ki a legjobb filmjeivel. Kajálta is a nép, nem kérdés, de a hosszabb távú maradandóságot illetően vannak kétségeim. Olyan, mint Tony Stark: zseni, nagyképű, és nem látja a saját korlátait.
Végül is, csak 11 Oscart zsebelt be egy filmje, köztük a legjobb rendezőit…
Jól tudjuk, hogy az Oscar-osztás – még a rendezői és a legjobb filmért járó kategóriában is – nem igazán van összhangban az adott mű minőségével. Millió példát lehetne hozni erre, és az egyik legeklatánsabb éppen Cameron Titanicja.
Valami azt súgja, kettőnknek teljesen felesleges eszmét cserélnünk.
Miért lenne felesleges? számodra ezek szerint mérce az Oscar egy film tartós maradandóságát illetően, számomra nem. Ez legalább kiderült. 🙂
Szerintem a Terminatort még sokáig emlegetni fogják, de el tudom hinni, hogy pár 20 év múlva feledésbe merül a Titanic és az Avatar sem olyan, amiről sokáig beszélni fognak. De ő megérezte, hogy mit szeretne nézni a nép és meg is valósította. Nem lenne jó rendező? Esetleg. De mesélni mindig is jól tudott, ezt el kell ismerni.
Azt írtam, nem IGAZÁN jó rendező. A többiben egyetértünk.
Az Oscar csak akkor mérce, ha rekordot dönt, a Titanic pont ezt tette. Természetesen vannak olyan alkotások, amelyek – szerintem – érdemtelenül lettek díjazva, de ezt most nem fejtem ki.
(Azért felesleges eszmét cserélnünk, mert úgy tűnik, teljesen máshogy értékeled/nézed a filmeket, mint mondjuk én. Nekem Cameron filmjei majdhogynem tökéletesek; leszámítva, hogy a sztori itt-ott inog.)
“Az Oscar csak akkor mérce, ha rekordot dönt, a Titanic pont ezt tette.”
Igen, rekordot döntött, de vegyük észre, ettől önmagában még nem lett jobb film. Sőt, szerintem nem jó film. Ilyenkor mindig számít kampány, a körülmények, és itt valszeg a “megszállott, túlköltekező rendező majdnem elbukik, de a végén elnyeri közönsége kegyét, és felmagasztosul” hollywoodi tündérmeséje adta magát.
“Azért felesleges eszmét cserélnünk, mert úgy tűnik, teljesen máshogy értékeled/nézed a filmeket, mint mondjuk én. Nekem Cameron filmjei majdhogynem tökéletesek; leszámítva, hogy a sztori itt-ott inog.”
Szerintem sosem felesleges, mert lehet, hogy másként közelítünk a filmekhez, én szívesen veszem a vélemények ütköztetését, hátha árnyalódik a véleményem.
Ami Cameront illeti, valószínűleg hangsúlyeltolódás lehet közöttünk: én jobban bírom a karakter/sztori-orientált filmeket, és ezen a mércén Cameron szerintem többször bukik el, mint nem. De a Terminátor 2 tökéletes példa arra, amikor egy rendezőnek minden sikerül. Az szerintem is csúcs az életműben.
Egyszer kifejthetnéd, hogy pontosan mi a probléma Cameron karaktereivel. Ez nagyon érdekel.