írta Nikodémus
Remélhetőleg nem sokan gondolkodtunk el komolyan azon, hogy egy nap felcsapunk rablónak, gengszternek… vagy éppen bérgyilkosnak. Talán csak játékból, egy kicsit. A film mint médium többek között erre is jó: következmények nélkül kipróbálhatunk valamit, amit erkölcsi mércénk szerint elítélnénk, a bennünk bujkáló kisördög azonban mégis vágyik rá. Nos, őt célozza meg Richard Linklater legújabb, a Netflixen már elérhető filmje, A bérgyilkos, aki nem is volt, s noha itt-ott mellé is lő, tökéletes indítása a nyári filmszezonnak.
A valós alapokon nyugvó (aztán onnan rendesen elrugaszkodó) történet főhőse Gary Johnson (Glen Powell), aki a New Orleans-i egyetem egyik karán tanít. Hogy pontosan mit, az nem derül ki: előadásain unott arcú diákoknak pszichologizál, majd Nietzschét idéz, s hamarosan megtudjuk, hogy szabadidejében rendőri erőknek segít lépre csalni potenciális bűnözőket. Az egyik akció aztán olyan jól sikerül, hogy hirtelen ötlettől vezérelve társai azt javasolják, legyen ő a bemikrofonozott csaliember. Az, aki bemegy a kifőzdébe, előadja a profi bérgyilkost, és szalagra veszi, ahogy a hétköznapi kisember épp kinyíratná házastársát, szomszédját vagy bármilyen haragosát. Nevetségesen banális gyilkossági indokok sorjáznak, s az egész rendőri művelet parodisztikusan indokolatlannak tűnik, Gary azonban remekül érzi magát új feladatkörében. Egészen addig, míg egy, féltékeny férjét megöletni kívánó, szépséges hölggyel fut össze. Madison (Adria Arjona) fellépése meggyőző, ám már az első pillanatban érezzük, nem az, akinek mondja magát. Mi más következhetne ezután, mint a mindent elsöprő szerelem, néhány fordulattal?
Linklatert függetlenfilmes alkotóként láthatóan nem nagyon izgatja, hogy koherens életművet hagyjon az utókorra: egyszerűen filmre viszi azt a történetet – származzon az bárhonnan is –, ami megtetszik neki. Mindezzel együtt mégis elkülöníthető két fő vonulat filmográfiájában: a személyes érintettségű, csendes melankóliával átitatott alkotások (Mielőtt-trilógia, Sráckor, Apollo 10 ½), illetve az ironikus humort enyhe szatírába csomagoló mozik. Utóbbiak sorába tartozik a meglepően rétegzett Bérgyilkos is, mely játékos hangvételén túl valóságos műfaji tűzijátékot rendez: kisrealista drámából krimibe, majd neo-noirba és romantikus vígjátékba csap át a cselekmény, s a bravúrosan könnyedre megírt forgatókönyv a játékidő során rendre vissza is tér hozzájuk.
A film alapja az az abszurd felvetés, hogy hiába a filmtörténet ikonikus gonosztevőinek egész serege (ebből kapunk is egy virtuóz montázst), valódi bérgyilkosok lehet, hogy egyáltalán nem is léteznek. Aki marad nekünk, az is botcsinálta: egy vézna egyetemi tanár, aki lelkesedésből eljátssza a szerepét, hogy a rendőrséggel együttműködve társadalmilag hasznosan cselekedjen. Mondhatnánk, ez maga az „amerikai álom” megcsúfolása, de filmünk szerencsére nem veszi magát ennyire komolyan: egyszerűen csak ránk kacsint, és továbblép. S így tesz minden egyéb (popkulturális vagy filmtörténeti) utalásnál is: még csak meg sem várja, hogy kihahotázzuk magunkat.
Akkor gyűlnek sötétebb felhők, amikor Linklater – vagy írótársa, a produceri és főszerepet is elvállaló Powell – megpróbál komolyan beszélni. Felszínes szentenciákat hallunk az ember személyiségének változandóságáról, aktuális szerepeink megválasztásának szabadságáról – arról a posztmodern emberről, akinek lelkében nem találunk semmilyen erkölcsi talapzatot, amire építeni lehetne. A légvár pedig különféle habókos kifogásokkal (vagy épp alattomosan lopakodó élethazugságokkal) egészen sokáig összetartható. Ezt illusztrálja tulajdonképpen maga a film is, hiszen két olyan ember egymásra találásáról mesél, akik előszeretettel játszanak identitásukkal, lehetőleg kerülve a komolyabb lelki téteket. A teljesen valószínűtlen hepiend arról árulkodik, hogy Linklater maga is tudja: hősei megérdemlik egymást – jó és rossz értelemben egyaránt. Elkészült filmjét megnézve talán el is nyomott egy csendes mosolyt – olyasfélét, amiben ott bujkál a kisördög.
(Megjelent: Új Ember, 2024. július)
- Közelít a tél – Hunyadi sorozat - 2025. május 04.
- Bonhoeffer – Lelkész, ügynök, merénylő (Bonhoeffer: Pastor. Spy. Assassin.) - 2025. április 06.
- A brutalista (The Brutalist) - 2025. március 16.
- Száz év magány (Cien años de soledad) – 1. évad - 2025. március 09.
- Megtört hang – Maria - 2025. február 23.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.