Hasonló cikk a témában itt olvasható.
Voltunk-e már úgy, hogy éppen minden stimmelt – egészségünk rendben, szeretteink biztonságban, hivatásunk egyenesben –, mégsem éreztük magunkat teljesen elégedettnek? Valamilyen mélyről jövő, megfogalmazhatatlan nyugtalanság emésztett, mely elszólít a megszokottból? A tavalyi év magyar filmjeinek hősei többnyire hasonlóképp éreznek: utakat keresnek; s a 2023-as kínálatot elnézve mintha maga a magyar film is így tenne.
írta Nikodémus
Az év a magyar animáció rég látott diadalával indult. Nyolc évnyi kitartó munka után végre elkészült a Műanyag égbolt, bemutatták a Kojot négy lelkét, majd a 27 című animációs rövidfilm megnyerte saját kategóriáját a Cannes-i filmfesztiválon. E három alkotás együttállása különösen figyelemre méltó, hiszen idősíkokat átszelve beszélnek szelíden az ember elháríthatatlan felelősségéről. Egyikük a távoli jövő posztapokaliptikus Budapestjén kutatja a méltó élet lehetőségét, másikuk a régmúlt indiánmítoszaimnak világába kalauzol, harmadikuk pedig a kortárs generáció problémáival szembesít minket. Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta, illetve Gauder Áron, valamint Buda Flóra Anna filmje egyaránt arra figyelmeztet, hogy alakuljon bárhogy is körülöttünk a világ, egymás iránti kapcsolataink minősége tesz bennünket emberré.
Szintén ebben a problémakörben mozog, és többszörösen telitalálatnak bizonyult Szakonyi Noémi Veronika első nagyjátékfilmje, a Hat hét, amely egy érettségi előtt teherbe esett lányról szól, akinek csakhamar kemény döntést kell hoznia magzata sorsáról. A címben jelzett időtartam egyúttal a film dramaturgiáját is szervezi, valamint arra az egyedülálló magyar szabályozásra utal, miszerint nyílt örökbefogadás esetén mind az örökbeadó anyának, mind az örökbefogadó szülőknek hat hét gondolkodási idő áll rendelkezésére. Zsófi (Román Katalin) gyereklány létére talán a legérettebb a saját családjában, ezt a döntést azonban alig bírja el fiatal lelke. Az ő belső küzdelmeibe nyerhetünk bepillantást a ránk váró 95 percben kitűnő drámaisággal, katartikus végkifejlettel.
A Nemzeti Filmintézet új irányszabása szerinti történelmi filmek első darabjai a tavalyi évben készültek el, közülük is a magyar huszárlegendáriumot megéneklő Hadik tűnt a legizgalmasabb vállalkozásnak. Szikora János rendezése végül egy lendületes akciómozi lett történelmi díszletek előtt, ám hiába a remek színészgárda, a karakterek sajnos mindvégig felszínesek maradnak. Néhány falvédőre való, giccses idill-jelenet próbálja érzékeltetni a huszárok hétköznapjait, ez azonban kevés a komoly jellemábrázoláshoz. A Hadik olyasféle képeslap-esztétikát működtet, mint kötelező olvasmányaink Várkonyi Zoltán-féle megfilmesítése: szép kiállítású, hű a forrásműhöz, ugyanakkor színháziasan merev és avítt. Messze jobban sikerült a műfajban Tóth Barnabás Mesterjátszma című, ősszel bemutatott filmje, mely a négy évvel ezelőtti Akik maradtak után ezúttal lazábban kezeli az alapjául szolgáló Stefan Zweig-novellát. A sakkjátszma mint dramaturgiai vezérfonal továbbra is jelen van, a többit az ’56-os megtorlás elől menekülő magyarokra és egy rejtélyes úticél felé robogó vonatra cserélik az alkotók. A főszereplőjéül egy megkínzott katolikus papot választó Mesterjátszma magyar filmtől ritkán tapasztalható sokszólamúsággal indít: valahol a pszichothriller, a krimi, a kamaradráma és a történelmi allegória műfaji metszéspontjában zajlanak az események, mindvégig izgalmas tálalásban. A felvázolt konfliktus átélhető, a megvillantott szimbólumrendszer találó, a feszültségkeltés kitűnő, a fináléra mégis kissé megfárad ez a szokatlan elegy. A nagy fordulat bekövetkeztekor meginog a dramaturgiai építmény, ám Tóth Barnabás filmjét annak merész ambíciói ezzel együtt is különlegessé avatják a mezőnyben. Konvencionálisabb hangot üt meg, ezért valószínűleg népszerűbb lesz a közönség körében Koltai Lajos Semmelweis című mozija, mely az anyák megmentőjének bécsi éveire koncentrál. Az izgága, nehezen elviselhető főhős intuitív felismerése elsősorban azért rendkívül kényelmetlen a korabeli orvostársadalom számára, mert végül igaznak bizonyul. A kellemes látványvilágú, hollywoodi szabásminta szerint előregördülő film ebből viszonylag kevés árnyalatot mutat meg, s mint afféle álomgyári stílusú produkció, főhőse boldog diadalával ér véget.
Szeretne ugyanebben reménykedni Ábel (Adonyi-Walsh Gáspár) is, aki épp az érettségi küszöbén áll, csakhogy szerelmes lesz, ráadásul konfliktusa akad egyik tanárával. Reisz Gábor harmadik nagyjátékfilmje, a Magyarázat mindenre kivételesen érzékeny korkép a jelenkor Magyarországáról, s ezt nem általánosításokkal vagy didaxissal, hanem finom árnyalással és párbeszédre törekvő nyitottsággal éri el. A kissé talán túl hosszúra nyúlt játékidő során megismerjük a fiú mikrokörnyezetét: a szülők, a tanár és a barátok motivációit, melyek mindegyike tökéletesen megindokolható, s mégis: mindenki tele van lefojtott, s épp kitörni készülő frusztrációval. S hogy Reisz ezúttal nem csupán a magyar, hanem a globális közérzületből is elkapott valamit, jelzi a velencei és chicagói filmfesztivál rangos díja.
Magyar alkotóktól tavaly láthattunk még meghökkentő barátság-mozit (Valami madarak), egy öngyilkosokat mentő tűzoltó drámáját (Magasmentés), bűnfilmet (Éger, Mellékszereplők), társadalmi parabolát (Háromezer számozott darab) vagy akár szokatlan nézőpontú romkomot (Az almafa virága, Cicaverzum), feltűnő a független- és elsőfilmek magas aránya. Ez részben kényszerűség, mióta az egyablakos filmpályázati rendszer döntéshozói kifejezett céllá tették a magyar történelmi múlt dicsőséges tónusú ábrázolását. A tárgyban eddig megszületett alkotások azonban felemás képet mutatnak, ideje van még tehát az útkeresésnek.
(Megjelent: A Szív, 2024. február)
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.
- Montreáli Jézus (Jésus de Montréal, 1989) - 2024. október 06.
- Motorosok (The Bikeriders) - 2024. szeptember 29.
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.