8

A nyomozó (2008)

FactSheet_Investigator_outside_1.indd

 

Soha nem gondoltam volna, hogy ezúttal egy magyar film fog megihletni, mivel valljuk be hazánkban nem állunk a helyzet magaslatán a filmkészítés terén, s sok-sok rossz filmet tolnak le a torkunkon. A magyar közönséget szépen, módszeresen leszoktatták már a mainstream – már ha nálunk létezik olyan – Hollywood majmoló, agyonreklámozott, termékelhelyezésekkel megspékelt, híres de sokszorra unalmas színészeket alkalmazó, üres hazai munkákról (alias Sas Tamás filmek), s nagy szerencsénkre kisebb költségvetésű és/vagy kreatívabb mozik után való keresgélésre kényszerítettek minket. A nyomozó című thrillert a kritikusok nem hívják nagybetűs Filmnek mondván egy aranyos próbálkozás a fiatal rendező, Gigor Attila részéről. Viszont ha A nyomozó csak félkész munka, akkor pláne dörzsölhetjük a tenyerünket mert így is veri a sekélyes magyar mezőnyt, így abba is jó belengondolni, hogy mit kaphatunk Gigor rendezéseitől később.

Malkáv Tibor (Anger Zsolt) történetére, mely során kórboncnokból bérgyilkossá majd nyomozóvá válik már régóta szükségünk volt.

a nyomozo_kep1

Tibornak, a mi kórboncnokunknak, a halál körül forog az élete, ez adja neki a megélhetést. Azonban mikor egyik nap fellázad ellene, olyan mintha maga ellen hívná ki a sorsot. Tibort ugyanis anyja halálos betegsége kibillenti merev, antiszociális életstílusából, s azért hogy megmentse egy igen drága külföldi beavatkozás segítségével, elvállal egy szép summát ígérő bérgyilkosságot. Aztán, mikor kiderül, hogy az áldozat körül valami nincs rendben, saját kezébe veszi a dolgok alakulását miközben kénytelen kapcsolatba lépni az emberekkel az igazság kiderítésének érdekében. Első ránézésre egy érzelmileg szegényes, merev, szigorú, saját önös szabályai szerint élő magányos férfi. Másodikra, sőt harmadikra is az. Viselkedése és megjelenése nem azért rendkívüli, mert kórboncnoki hivatást űz, hanem épp az ellenkezője; személyiségéből fakadóan szándékosan választhatta a cseppet sem hétköznapi, és nem túl élénk társasággal járó munkáját. Az az ember, aki a lélegző, érző emberek helyett a halottakat választja nyilvánvalóan nagy nehézségek árán teremt egészséges emberi kapcsolatot; főleg egy nővel. Edit (Rezes Judit) a kicsit együgyű pincérlány, a kórboncnok „udvarlásának” tárgya némi normalitást hivatott képviselni a főhős sajátos világában. A kórboncnok egy bizonyos mértékig belekapaszkodik, hogy fenntartsa a hétköznapi élet látszatát, s mivel a lány szintén magányos de igen nyitott személyiség, képes elviselni Tibor fura megnyilvánulásait. Szüksége van a nőre, de nem azért mert úgy érzi, hanem mert így szokás: egy férfi presszóba megy, randizni jár, moziba viszi a nőt. Mégis, ahogy haladunk a történettel, s Tibor a múltjában kezd kutakodni a családja után, mélybarna szemében felfedezzük a kisfiút, aki úton-útfélen valahol eltévedt és annak lehetőségét, hogy kézen fogjuk és kivezessük a sötétségből.

a nyomozo_kep2

A történet, mely körül folyamatosan ott leng az elmúlás érzete és rádöbbent, hogy mennyire könnyen és buta módon tehet pontot a sors egy ember létezésére, lehetne egy szomorú, nyomasztó film is, de nem Gigor Attilla szerint. Ugyanis – ahogy már említettem – él és virul a kiváló fekete, groteszk humor, így a legképtelenebb helyzetekben is akaratlanul fel fogunk nevetni. Tibor nyelvezete, viselkedése, reakciója, beszólásai sohasem szándékosak, öncélúak; ő ilyen, őt így kell szeretni, humorérzék nélkül, értetlenül. Ehhez társulnak az abszurd karakterek, mint például a PSP-n (PlayStation Portable kézi videójáték) játszó s közben káromkodó nénike, vagy a flegma mozi jegypénztárosok, akik minden filmről le akarják beszélni a vevőt.

Aztán ott vannak még a zseniális eszközök, melyek igazán élvezetessé teszik a filmet és arról tanúskodnak, hogy a rendező bőven áldozott a filmművészet oltárán.  Első körben szemtanúi lehetünk, ahogyan írott dokumentumok tartalmuk ismertetése közben életre kelnek s nem csupán voice-over narrálásra támaszkodnak: a címzett és az író egy-egy jelenet erejéig találkoznak vagyis amikor Tibor a kórháztól kapott levelet olvassa feltűnnek az orvosok, amikor a kórházi kérdőívet tölti ki egy hölgynek diktálja be az adatait. A jelenetek időzítése és célja egyértelmű és nem torkollik bele holmi elvont kicsapongásba, s szemöldökösszehúzó „most mi van?” felkiáltásba. Ugyanígy konkrétan a főszereplő fejébe is beleláthatunk míg morfondírozik és elképzeli milyen lehetett volna későbbi áldozatával beszélgetnie. Gyönyörű a fénnyel illetve sötétséggel való játékosság, ami atmoszféra teremtő hatású. Szimbólumok sokasága tárgyakban és érzelmi megnyilvánulásokban, a sejtelmes zene és a kitűnő vágás továbbá Tóth Ildikó és Terhes Sándor remek színészi alakítása, mind művészileg fölértékelik és felejthetetlenné teszik az alkotást.

a nyomozo_kep3a

Hogy merjek egy kis feketelevest is a sok dicséret mellé, nos, a történet bár fordulatos, mégis lehet a logikájában néhol kisebb hiányosságokat érezni. Lehettek volna a helyszínek változatosabbak, örültem volna ha nem szocialista díszletekkel operálnak, vagy nem lassul le kicsit a vége felé a sztori, mégis ezek a film megnézése után  teljesen jelentéktelenné válnak.

Összességében egy formabontó, kellemes, különleges élményt kapunk, amely feltette azt a bizonyos lécet kicsiny hazánkban, s remélem azok is merészen vállalkoznak a megtekintésre, akik – nem titok, hogy akár én is – úgy általában már kilométer távolságból elítélik és elkerülik a magyar filmeket, de most biztosan büszkeségtől dagadó mellel állnak majd fel a képernyő elől.

Értékelés: 80%

imdb: 7.2

Rottentomatoes: 89% (viewers)

8 komment

  1. Jó ilyen értékelést olvasni magyar filmről.
    Anger Zsolt nagyon jó színész, feltétlen megnézem ezt a filmet ezek után.

  2. Csak bólogatok az írásra, A nyomozó nagyon jó film, ilyen kéne még több. Olyasféle szimbolikája van, mint az épp 10 éve bemutatott Kontrollnak, csak finomabb, nem tolja a képünkbe, mint a metrós film. A sztori valóban szétesik a végére, de fantasztikus hangulata van az egésznek, és reménykedem, hogy több biztató kísérlet (Köntörfalak, A vizsga) után ez a vonulat csak erősödik a magyar filmművészetben.

    • Valóban, A vizsgát meg akartam említeni, mert az is különleges és nagyon tetszett. Azt hittem azt nem lehet überelni számomra, de A nyomozó hamar lecibálta a trónról 🙂
      Mostmár a Köntörfalakra is sort kerítek, mindenképp.

  3. Én többször nekikezdtem, de egyszer sem jutottam a végére. Ami megmaradt bennem az az, hogy a főszereplő nagyon nehezen akar megszólalni. Amikor kellene, akkor se hagyja el semmi a száját. Nekem ez túlságosan erőltetett volt.
    De ha már említve volt A vizsga: Az utóbbi évek egyik legjobb, ha nem a legjobb magyar filmje.

  4. Ez érdekes, mert én meg pont úgy voltam vele, hogy a központi témának a kommunikációt ill. annak hiányát is fel lehetne vetni.

  5. nagyon jó film nem csak magyar, de világviszonylatban is.
    amint megjelent dvd-n azonnal megvásároltam, ezzel is mintegy kinyílvánítva, hogy igenis van piaca az igényes műveknek a hazai piacon.

    viszont azt az imdb-n kicsit szomorúan látom, hogy gigor attila azóta nem igazán mutatkozik aktívnak, pedig szükség lenne rá

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Biztosra megyünk *