Darren Aronofsky új filmje az egyik legvártabb alkotás az idén, melyben a balett világát elegyíti a pszichológiai thrillerrel. Ehhez nincs is szüksége bonyolult történetre, a Black Swant ebből a szempontból egyszerűség és kiszámíthatóság jellemzi, míg minden más tekintetben nagyon is összetett.
Nina (Natalie Portman) a feltörekvő balett-táncosnő, egyike azon esélyeseknek, akik versenyezhetnek a Hatyúk tava egy új változatának főszerepéért. A rendező, Thomas Leroy (Vincent Cassel) azonban nem tartja elég megfelelőnek a lányt a hattyú királynő szerepére, mivel úgy látja, nincs meg benne az az adottság, hogy a szükséges két ellentétes karaktert kiválóan megformálja. A főszerephez ugyanis a fehér és fekete hattyú karaktere egyarán tartozik, és a törékeny, kislányos balerina nem tudja bemutatni a csábító, sötét hattyúlányt. Egy új táncos, (Mila Kunis) a lány igazi versenytársa.
Végül Nina úgy kapja meg a szerepet, hogy már nem számít rá, mivel a rendező szerint, nem tökéletes a szerepre. Ráadásul családi háttér sem támasztja alá az önbizalmát. Feltehetően egész eddigi élete szigorúan a balettről szólt, egy olyan anya nevelésében, aki szintén erre a szerepre vágyott, de sosem kapta meg. Elődje, a kiöregedett Winona Ryder botrányosan távozik a társulattól, féltékeny megjegyzésével még gondoskodik tovább rombolni Nina önbizalmát.
A lánynak tehát valóságos démonokkal kell megküzdenie, ahhoz, hogy el tudja játszani a rá bízott szerepet. Meg kellene erősítenie az önbizalmát és könnyedén eljátszani a szerepet, ezt mondaná mindenki, és a rendező is, de ezt a tanácsot gyakorlatban nehéz megfogadni. Nina valójában egy nagyon feszült, görcsös egyéniség, inkább létrehoz egy személyiséget, a fekete hattyút, ami kicsit ő is, és kicsit, vetélytársa, Lily is. Aronofsky kettétépi főszereplő személyiségét és a jelenséget igen félelmetes, horrorfilmbe illő eszközökkel mutatja be. Ilyen, vagy hasonló tudathasadást már sok filmben láttunk, de itt most nem azzal a céllal került be a forgatókönyvbe, hogy a végén jól meglepődjünk, hanem az egész egy egyszerű metafora.
A film egyik legnagyobb erőssége a látvány. A fehér és a fekete erős ellentéte, mint a jó és gonosz, az ártatlanság és a sötétség hol egymástól elkülönülve, hol zavarba ejtően összefonódva és kétértelműen jelenik meg. Aronofsky minden alkalommal valamilyen kétséget is csempész a jelenetekbe Ninával kapcsolatban, az hogy mi valóság és mi nem körülötte, nem mindig egyértelmű az első pillanatban. Míg a két hattyú karaktere, a fekete-fehérek, két igen tiszta ellentétet jelentenek. Ennek bizonyosság, bizonytalanság váltakozásnak is bája van, talán tánchoz hasonló ritmust kap tőle a film is.
A balett műfaja talán kevesekhez áll közel, én sem ismerem; és igazából a nagyon kifinomult és nehéz tánccal azonosítom, aminek a mondanivalóját, történetét nehéz megérteni. Még asszociálok a fagyosságra is és az oroszok is eszembe jutnak és persze a Hattyúk tava is. Mindaz, amit tudok és elképzelek róla, az alapján nem is lehetett volna szebben elegyíteni azt az esztétikumot, ami a balettben van a filmmel, mint ahogy most Aronofsky tette. Igaz, ettől valamennyire művészieskedő a film, lehet, hogy kicsit már giccses is, de nekem ez még belefér a balett-témába. Az, hogy ezek a finom elemek keverednek a lélek szörnyűségeivel, külön tetszik. Úgy ahogy kicsit félünk a bohóctól, félhetünk a balettben is valami meg nem fogalmazott hátborzongató érzéstől, az álarctól, (ami lehet vastag smink is), vagy hogy ez az egész a szemnek szép, a léleknek meg ugyanannyira lehet hamis és gyilkos is.
Aronofsky már korábban azt nyilatkozta, hogy ő akarja először kihozni Natalie Portman-ből a felnőtt nőt, de igazából már láthattuk a Közelebb!-ben is csalódni és felnőtté válni. Ez egyébként reklámszöveg lehet, mert nem hiszem, hogy lenne még egy ilyen törékeny, balerina alkatú színésznő, aki ebben a munkában ennyire tökéletesen teljesíthetett volna. A színésznő egyszerre aszexuális, elnyomott felnőttkorú kislány, a lázadó, az üldözési mániás, az önmagát büntető, a hatalomra törő gyilkos (most lényegtelen, hogy a valóságban, mi történt, és mi nem), valamint a film végére végre a mindent leküzdő szabadon, csodálatos tehetséggel táncoló balerina szerepében is megmutatkozik.
Hogy ne hagyjak űrt, megjegyzem, hogy a mellékszereplők is brillíroztak, Vincent Cassel nemes egyszerűséggel, Mila Kunis pedig egy összetettebb – félig igazi, félig látomás – alakjában, valamint Barbara Hershey és Winona Ryder is emlékezetes alakításban látható.
Szerintem: 10/10
- A Bárka (El barco) – sorozat - 2011. augusztus 17.
- Kellemes húsvéti ünnep(ek)et! - 2011. április 23.
- A király beszéde (2010) - 2011. február 06.
- SAG Awards díjazottjai - 2011. január 31.
- A királyi udvarból kerül ki a szuperhős - 2011. január 31.
- Fotók a Pókember forgatásáról - 2011. január 31.
- Permanens vakáció (Permanent Vacation, 1980) - 2011. január 29.
- Megvan a vámpírvadász elnök - 2011. január 28.
- Beginners trailer - 2011. január 28.
- Peep World trailer - 2011. január 28.
A pankrátor nem tetszett. A requiem még annyira sem. Ezt most töltöm, hát nagyon kíváncsi leszek…
@Alex Mahone: Én meg arra leszek kíváncsi, hogy ez a rendező a Wolverine-ből mit hoz ki…
Röviden és tömören:
Világszám!
A Requiem tetszett, a Pankrátor nem. A Black Swan nem érdekel, a Wolverine-t várom 🙂
@A nép fia: na, az lesz még egy külön történet… 😀
2010 eddigi legjobb filmje nálam. Amikor vége lett, csak bámultam percekig, és még több nap múlva is bevillant egy-egy erős kép a filmből.
Eredetileg A pankrátort és ezt 1 db filmként akarta leforgatni Aronofsky (Randy szerelme Nina lett volna), huh, az ütős lett volna…
2010 egyik leghatásosabb filmje.
@Alex Mahone: Ha nem tetszett sem a Requiem sem a Pankrátor, amik függetlenül a vélkeményemtől mestermunkák, ez sem fog.
várom, NP nagy kedvenvem a V óta
Még nem volt szerencsém a filmhez, szerintem csak jövőre tudom megnézni, gondolom kell hozzá egy hangulatállapot.
A forrás nekem nagyon nem jött be, de tudom, hogy sokan letették a hajukat is előtte. A Rekviemet nagyon régen láttam, nagyon jó lett. A pankrátorért adtam volna Mickey Rourke-nak egy Oszit, de sajnos még nem láttam Jeff Bridges díjnyertes alakítását, ideje lenne azt is pótolnom:)
@A nép fia:
Wolverine egy erőszakos hosszú úton fog végig menni, mind a valóságban, mind a saját tudatában, hogy megtalálja a kérdésre a választ: “ki vagyok én?”. Az út végén rádöbben, hogy nem ember, aki néha állattá vedlik, hanem állat, aki emberként tetszeleg. Ez sokként éri, de tudja, hogy a szerelmét (akivel a film közepén találkozik, az érzelem kölcsönös, de egy kézfogásnál tovább soha nem jutnak) és saját magát csak akkor tudja megvédeni valódi énjétől, ha végleg szakít az emberekkel és elmegy a dzsungel legmélyére, távol mindentől.
Rendezői változat vége:
A film végén mikor megvédi az embereket és szerelmét a gonosztól (széttépi), akkor saját magát már nem menti meg a nyak magasságban érkező cséplőgéptől, hogy megóvja a szerelmét valódi énjétől.
Na megnéztem, hát… Mit mondjak, ez a stílus nem nekem való, de meg tudom érteni, miért bomlanak utána a népek. Nálam 30%, valami eszméletlenül szájba rágja a szimbolizmusát.
Ja, és: “Ilyen, vagy hasonló tudathasadást már sok filmben láttunk, de itt most nem azzal a céllal került be a forgatókönyvbe, hogy a végén jól meglepődjünk, hanem az egész egy egyszerű metafora.”
Ez egy kis csúsztatás, de, azért is van benne, hogy a végén aztán jól meglepődjünk.
Szerintem egy 75-80 %-ot megérdemel. Nem vetettem le előtte magam, de jó művész-thriller volt. Már az elején érződött, hogy a félénk, halk szavú lány kissé zakkant. Spoiler én arra számítottam, hogy halott anyjával él együtt, esetleg még Mila Kunis karaktere sem létezik. Ehhez képest a végén kicsit meglepődtem a főhősnővel együtt, hogy hol a vértócsa, kit szúrt le?
@koimbra: neked ez komolyan meglepetés volt?
@Alex Mahone: mint mondtam nem volt nagy:) Egyébként több verzió is forgott bennem, el tudtam képzelni, hogy az anyja nem létezik, meg Mila Kunis karaktere se. Vagy, hogy a kettő ugyanaz. Erre kiderül, hogy Kunis karaktere valóban létező személy és ezek után valamennyire meglepetés volt, igen.
@koimbra: Mila Kunis létezése tényleg hajszálon függött és én is paráztam az anyától.
Az anya tényleg furcsa volt. Elsőre is feltűnt, hogy autokrata mód irányítja Nina-t, másodikra meg a kérdés, hogy egyáltalán Nina választása volt-e, hogy balettáncós nő legyen?
Mondjuk volt a filmben némi kiszámíthatóság, mert valójában ez a pszichoanalitikai köret nem feltétlen újdonság, de egyáltalán nem csúsztatás az, hogy ez a film nem csak erről szól. Ezért melyik szimbolikáról beszéljünk ami olyan szájbarágós – és annak mik az indokai (mert jelzőt könnyű mondani, de az indok hol marad)???
Az egész filmben az tetszik a legjobban, hogy sok mindenről szól ugyan, de valamit nagyon relatívan, és sejtelmesen tud megmutatni: hogy a művész a megszállotság égisze alatt milyen messzire és milyen áron képes eljutni egy jellemezhetetlen állapot, a tökéletes felé. Vagyis röviden: Nina, ezt elszúrtad, lelkes alkotók vigyázzatok. 😀
Nálam simán belefér az év legintelligensebb, legkiforrottabb munkái közé.
Most lestem meg, utolsó fél órát szájtátva néztem, a befejezés után pedig percekig meredtem magam elé (nanemazért mert olyan kiszámíthatatlan volt) Aronofosky nagyon tud, ezt már a Requiemmel és a Forrással is bebizonyította. Én nem féltem nagyon a Wolverine-t, sztem elég érdekes és eddig szokatlan megközelítésben lesz részünk 🙂
nekem abszolút nem jött be ez a film. szájbarágós, vontatott és halál sablonos.
Portman játéka hibátlan, érte érdemes volt megnézni, de az egész sztori a megvalósítással együtt valahogy bosszantóan gyenge.
na, már nem sokat kell aludni a hazai premierig : ) hmm, aki látta az mind külföldön lakik? : DD ugye nem mondjátok hogy egy ilyen kaliberű filmet képesek voltatok monitoron nézni? : D
@shipwrecked.in.oslo: Dráma, nem a látvány a lényeg és a dvdrip, ami kijött már rég, sztem egyáltalán nem rossz minőség. Ugye nem mondod komolyan, hogy egy ilyen kaliberű filmet képes vagy fos szinkronnal megnézni?:D
@Shyllard:
basszus, a frászt hoztad rám, de meglestem a kiírást és szerencsére feliratos lesz : D
Sajnos csak most tudtam megnézni a filmet, de megérte rá várni. Nem hittem volna, hogy így be fog jönni egy film ami egy balett-táncosról szól, de a táncos részeket olyan jól csinálták meg, hogy olykor az volt az érzésem, hogy Natalie Portman körülöttem táncol!
Nagyon jó film, akárcsak a kritika is! 🙂