írta Nikodémus
Furcsa dolog a barátság. Tapasztaltuk-e már, hogy a rég várt találkozás végül csalódást okozott? Készülünk, tervezünk, ám amikor végre eljön a pillanat, az első tekintetből már rádöbbenünk, hogy egy másik emberrel szorítunk kezet. S cseveghetünk mindenféléről (beleértve a melót, családi állapotunkat, a kézműves söröket vagy az időjárást), érezzük, hogy az a kamaszkori egy húron pendülés végleg elveszett. Valamiért mégsem bánjuk. Ilyesféle regisztereket szólaltat meg lelkünkben Michael Angelo Covino első nagyjátékfilmje, a két évvel ezelőtt Cannes-ban már díjazott Felfelé a lejtőn (The Climb), melynek mozibemutatóját annyi más, jobb sorsra érdemes filmmel együtt elsodorta a koronavírus-járvány.
Két férfi kaptat felfelé a szerpentinen valahol Dél-Franciaországban. Egyikük finom kioktató éllel magyaráz, másikuk örül, hogy itt lehet: épp aktuális közös projektjük a kerékpározás. Az emelkedő egyre nehezebb, miközben két fontos hírt tudunk meg: Kyle (Kyle Marvin) elmondja, hamarosan házasodni készül, Mike (Michael Angelo Covino) erre közli barátjával, hogy elcsábította annak jövendőbelijét, mégpedig többször is. Ez érthetően szül némi feszültséget (menet közben pedig bezavar egy autós is), a páros pedig csakhamar a közeli kórházban találja magát. Pompás kiindulópont egy frappáns rövidfilmhez, és ez nem véletlen: az alkotók eredetileg ilyen formában valósították meg ötletüket, melynek feltűnő sikere után belevágtak az egészestés változatba, önmagukat téve meg főszereplőknek. No de mi jöhet a balul sikerült biciklitúra után?
Covino és Marvin közösen vállalták a forgatókönyv megírását és a rendezést, nem csoda, hogy az elkészült filmen végig érezhető: mélyen személyes élményekből született. Nem feltétlenül önéletrajzi pontossággal – hiszen ahhoz azért kissé meredek a sztori –, ám sejthető, a két filmbéli barát fordulatokkal teli történetét az ő valódi kapcsolatuk is alaposan formálhatta. A folytatásban aztán felbukkan egy groteszk ízekkel fűszerezett temetés, egy zajos családi összejövetel, legénybúcsú, szilveszterezés és egy eseménydús esküvő is, a Felfelé a lejtőn azonban messziről kerüli az álomgyári havervígjátékok alpári humorral kevert közhelyességét. Hangsúlyosan fejezetekre osztott játékidejének minden szegmense egy-egy hosszan kitartott, egysnittes jelenetre épül, ám a kamera nem művészfilmesen andalog, hanem dokumentarista realizmussal imbolyog a főszereplők között, megadva az élményt, hogy a két barátot testközelből hallhatjuk. Főhőseink beengednek minket a maguk intim terébe, beszélgetéseik, reakcióik és cselekedeteik jólesően váratlanok, ugyanakkor mélyen életszagúak. Ez az életszagúság gyakran humoros, olykor felemelően derűs, máskor pedig fájdalmasan drámai.
Kyle az a nagyra nőtt, kedves mackó, akit mindenki szeret, hozzátartozói pedig szelíden terelgetik (legfőképp édesanyja, majd barátnője). Nincsenek túl nagy ambíciói arra nézvést, hogy kezébe vegye a saját sorsát, egyszerűen csak jól akarja magát érezni az életben. Mike fürkésző, kíváncsi természet, aki a lényeget kutatja mindenben, de egy szörnyű tragédia cinikussá teszi, onnantól kezdve csupán sodródik, kritizál, menekül. Ez a két karakter kapaszkodik egymásba kezdetben kisebb, majd egyre nagyobb összezördülésekkel. S ahogy az az életben lenni szokott, semmi sem egyértelmű: hála a bravúrosan megírt forgatókönyvnek, nem tudunk állást foglalni Kyle és Mike vitájában, hiszen mindketten személyiségük teljes valójával érvelnek. Ha tetszik, a lelkükkel. Ez pedig súlyosabb minden körzővel-vonalzóval kimunkált disputánál.
A Felfelé a lejtőn nem klasszikus dráma, ám meglepően sokrétű, elgondolkodtató film. Vígjátéki hangütése csak álca, ami mögött ott lappang a szomorú felismerés: az egykorvolt idill nem hozható vissza, hisz közben néhány illúzióval szegényebbek lettünk. Nem csak én, hanem ő is, akivel a suliban még együtt terveztük megváltani a világot. Menet közben azonban kiderült, hogy az élet bizony jórészt hegymenet, s ha nem vigyázunk, könnyen a lejtőn találhatjuk magunkat. Óvatoskodva viszont nem lehet belevágni ebbe a nagy kalandba, filmünk pedig minden keserédes felhangja ellenére mégis szívmelengetően ünnepli a barátságot. Ezt a furcsa, manapság kevéssé divatos szeretet-kapcsolatot.
(Megjelent: Új Ember, 2021. június)
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.
- Montreáli Jézus (Jésus de Montréal, 1989) - 2024. október 06.
- Motorosok (The Bikeriders) - 2024. szeptember 29.
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.
- Példakép kerestetik - 2024. szeptember 08.
- A bérgyilkos, aki nem is volt (Hit Man) - 2024. július 21.
- Smoke Sauna Sisterhood (2023) - 2024. július 07.