írta Nikodémus
Annyi pöttyös fedelű lányregény és rózsaszín cukormázzal bevont romantikus komédia után lehet-e hitelesen mesélni a boldogságról a művészet nyelvén? A mozikban tavaly debütált Időről időre és Augusztus Oklahomában (Koimbra utóbbit már megénekelte) mindenesetre megpróbálja: mindkét film a boldogságot igyekszik körberajzolni, ám gyökeresen különböző nézőpontból.
Richard Curtis – miközben számtalan romantikus vígjáték forgatókönyvét megírta az álomgyárnak – rendezőként meglepően szűkmarkúan méri életművét: legfrissebb, bevallottan utolsónak szánt alkotásával együtt is mindössze három nagyjátékfilmet dirigált. Előző két filmje, a bő tíz évvel ezelőtt készült Igazából szerelem és a 2009-es Rockhajó a műfaj jobban sikerült darabjai közé sorolható, melyekbe a szirup mellé árnyalt jellemrajz és némi emberközeli valósághűség is szorult. Az Időről időre boldogság- tanulmányához pedig egy manapság egyébként is divatos zsáner-elemet vet be: az időutazást. Tim (Domhnall Gleeson) csendes, kedves, ám mulya srác. Alaposan meglepődik, amikor édesapja (Bill Nighy) a fiú huszonegyedik születésnapján azzal áll elő, hogy van egy titkos családi hagyomány, miszerint a família férfitagjai időutazó-képességet örökölnek. Az első meghökkenés után Tim természetesen hódításra használja újonnan felfedezett képességét: a nyaralását náluk töltő lányhoz próbál közeledni. A kísérlet balul sül el, ám Tim hamarosan megtalálja az igazit Mary (Rachel McAdams) személyében, s ezt már semmiképp sem akarja elszúrni. Kettejük történetéből hamarosan egy lenyűgözően szép élet-mese kerekedik, mely valójában ott kezdődik, ahol a legtöbb „romkom” befejeződik: az elköteleződés röptető boldogsága utáni szürke hétköznapokkal. Mialatt a feleség előtt mindvégig titokban maradnak Tim időutazásai, a fordulatok bölcs humorral és finom drámaisággal adják tudtára főszereplőnknek – s egyúttal nekünk, nézőknek is –, hogy a boldogság nem jog, hanem ajándék, a szeretet kikövetelhetetlen, a tökéletes pillanatot pedig felesleges hajszolni, mert ha meg is születik, rögtön el is illan – ahogy törékeny ember-létünk is. Richard Curtis megrendítő őszinteséggel mesél életről, halálról, de mindenekelőtt a boldogság „titkos tudományáról”, melynek kulcsa: szeretni és szeretve lenni.
Ha valami, hát ez biztosan nem adatik meg az Augusztus Oklahomában figuráinak. A Tracy Letts színdarabjából John Wells rendezésében készült családi dráma felér egy kíméletlen csoportterápiával: Violet (Meryl Streep) sok civódással terhelt kutya-macska házasságban él férjével, aki egy nap hirtelen eltűnik. Az apropó alkalmából összegyűlik a nagycsalád, s a gyanútlan néző kisvártatva hatalmas veszekedések közepén találja magát. A hangadó a legidősebb lány, Barbara (Julia Roberts), aki férjétől elhidegült értelmiségiként minden keserűségét zavarodott édesanyjára önti. De találunk itt felnőni képtelen, rágózó kishúgot, villámhárító-szerepbe kényszerült, jelentéktelen nővérkét, basáskodó nagynénit és teszetosza unokatestvért. Filmünk az amerikai kisvárosi drámák fölé elsősorban szokatlan realizmusának és árnyaltságának köszönhetően emelkedik: az évtizedek óta dédelgetett – s most kiereszthető – monológok, elfojtott sérelmek és teátrális beolvasások egyszerre robbannak, s ahogy elhűlve hallgatjuk a vészjósló csendekkel tarkított nagyjeleneteket, rájövünk, hogy a szereplőket a szeretetlenség önmaguk elől is titkolt életélménye kínozza, s a rémisztő felismerés, hogy ezen már nem tudnak változtatni. A Meryl Streep által kitűnően játszott matrónát végül az összes családtag magára hagyja, s látszólag nem történik változás – hacsak a boldogtalanság keserű tudatosulását nem vesszük annak, mely az évtizedes önbecsapás után végre fellélegző őszinteséget hoz.
Ha a boldogság önfeledt öröme közösségi élmény, a lassan lopakodó boldogtalanság érzése biztosan magányos – szól két filmünk közös, egymást erősítő konklúziója. Az Időről időre és az Augusztus Oklahomában egyaránt a műfaji közhelyek elegáns kikerülésével ad maradandó élményt tárgyáról: előbbi finoman kínálja a boldogság színét, utóbbi visszájának könyörtelen bemutatásával ösztönöz keresésére.
(Megjelent: A Szív, 2014. május)
- A brutalista (The Brutalist) - 2025. március 16.
- Száz év magány (Cien años de soledad) – 1. évad - 2025. március 09.
- Megtört hang – Maria - 2025. február 23.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.
Hát nekem az Időről időre nagyon tetszett volna, ha SPOILER! a vége felé a feleség nem akar még egy gyereket és a férj nem bólint rá azonnal. Már volt két gyerekük. Nem igaz, hogy a férfi számára fontosabb a saját apja, mint a harmadik gyerek.
Van olyan ismerősöm, aki havonta egyszer megnézi az Időről időre filmet, mert annyira bejön neki:) Valóban nem rossz, de azért annyira nem jó, hogy havonta elővegyem.
Az Augusztus Oklahomában nem tudja elfeledtetni, hogy ez alapvetően színpadi darab. Végig olyan volt,mintha ez nem is film lenne. Nekem a legnagyobb bajom az volt, hogy a gondok csak sokasodnak, gyűlnek és nem fogynak. Roberts mindenesetre remek.