Mi történne, ha egy nap kiderülne, hogy van egy hasonmásod, akiről egyáltalán nem tudtál? Teljesen ugyanúgy néz ki, mint Te magad. Felpezsdülne kicsit az életed és rajtad állna, hogy mihez kezdesz. Találkozol vele? Esetleg megismerkedsz barátnőjével is? Megpróbálod kézbe kapni postáját?
Adam Bell (Jake Gyllenhaal) napjai fájdalmasan egyhangúak. Rutinosan megtartja az óráit az egyetemen félig telt teremben, majd hazamegy, jön a kötelező, megszokott szex barátnőjével, majd másnap újra megismétlődik minden. Azonban minden megváltozik, amikor egy filmet megnézve észreveszi, hogy az egyik színész pont úgy néz ki, mint saját maga.
Denis Villeneuve a Fogságban thrillerrel belekóstolhatott a hollywoodi filmkészítésbe, de láthatóan Mark Wahlberg és producertársai nem ólálkodtak folyamatosan körülötte és megengedték, hogy úgy készíthesse el a produkciót, ahogy szeretné. A nyomozót játszó Gyllenhaal nem ment messzire a direktortól, bevállalta az Enemy-t, amely már nem tartozik a kommerszebb kategóriába. Nem lenne meglepő, ha David Lynch felírná kedvenc filmjei közé. Mert az alkotás alatt többször vakargathatjuk a fejünket, kérdések özöne kering agyunkban, miközben Adam és Anthony egymást méregeti.
Két eltérő személyiségű férfi próbálja feldolgozni a döbbenetes hírt, a nyilvánvalót. Villeneuve-öt most sem kapta el a gépszíj, azaz nincsenek látványos üldözések, nem mutogatnak háztetőkön kergetőző szereplőket, most is visszafogott tempóban halad előre a cselekmény, ami ugyan elég lassú, de soha nem mondható, hogy egy helyben toporogna. Ehhez társul még a szürkés, kissé színtelen, hipnotikus szürkés képi világ, az atmoszféra megteremtése és a rémálomszerű jelenetek mellett Gyllenhaal kiválóan játssza szerepet, illetve Saunder Jurriaans kissé nyugtalanító zenéjét is dicséret illeti. A direktor eléri, hogy az elejétől a végéig járjon az agyunk a lehetőségeken, és ugyanakkor inkába művészfilmek kedvelői élvezhetik csak igazán a produkciót.
imdb: 7,3
rottentomatoes: 74 %
- SZÜNET - 2017. október 02.
- Box Office: Tom Cruise visszafogottan indított - 2017. október 01.
- Kristen Stewart lehet Charlie egyik angyala - 2017. szeptember 30.
- 2019-ben jön a Men in Black spin off - 2017. szeptember 30.
- Never Here előzetes - 2017. szeptember 29.
- Sorozat lesz a Rendes fickókból - 2017. szeptember 29.
- Apavadászat előzetes - 2017. szeptember 28.
- Acts of Vengeance előzetes – Banderas bosszút áll - 2017. szeptember 28.
- Jonathan Levine rendezheti az Amerikába jöttem 2-t - 2017. szeptember 28.
- Scorsese és DiCaprio vinné vászonra Roosevelt életét - 2017. szeptember 28.
José Saramago: Az embermás
Tertuliano Máximo Afonso éppen depresszióval küszködik: történelemtanárként unalmasan csordogálnak a napjai, s miután néhány éve elvált, belesavanyodott az egyedüllétbe. Van ugyan szeretője, aki szívesen hozzámenne feleségül, de Tertuliano vele is szakítani akar… Egyszóval igen nagy szüksége lenne valamire, ami kizökkenti jelen állapotából, ami értelmet, célt ad az életének, s amitől megtudja, hogy ki is ő igazából. S ekkor élete váratlan fordulatot vesz: egy silány filmvígjátékban felfedezi a tökéletes hasonmását – s ha eddig nem volt tisztában önmagával, igazi vágyaival, törekvéseivel, most még az is nehezíti a helyzetét, hogy kettő van belőle. Elképzelhető, hogy ő csak valakinek a másolata? Egyáltalán: miként lehetséges a józan észnek, a természet működésének ellentmondó tökéletes azonosság? És milyen (egyelőre beláthatatlan) következményekkel járhat ez a felfedezése? Feldúltan nyomozni kezd, s egyszer csak egymással szemben állnak ők ketten: Tertuliano Máximo Afonso és a hasonmása, egy színész, akinek még az ujjlenyomata is pontosan ugyanolyan, mint az övé.
Saramago legújabb regényében meghökkentő fordulatokban bővelkedő történetet sző a világirodalom egyik hagyományos témája, a hasonmásmotívum köré – s nemcsak az irodalmi előzmények, hanem a mű groteszk-sejtelmes atmoszférája is tragikus végkifejletet sugall…
Nem tudom eldönteni, hogy itt valamilyen rendkívül mélyértelmű és komplex mondanivaló lappang vagy Villeneuve filmje egyszerűen egy kitűnően előadott bűvésztrükk. A kivitelezés mindenesetre elsőrangú: nyomasztó képek, kitűnő vágás, kafkai párbeszédek, vészjósló zene, és Gyllenhaal is rendben van.