1

Banks úr megmentése (Saving Mr. Banks)

banksurmegmentese

A legtöbb író tapsikol örömében, ha regényének megfilmesítési jogai elkelnek és közismert személyiség felügyelete alatt viszik vászonra a szerző által papírra vetett történetet. Ám P.L. Travers eléggé makacs volt, hallani sem akart arról, hogy a Mary Poppinsból mozifilm legyen. Walt Disney 20 éven keresztül próbálta megszerezni az engedélyét és a hölgy végre beadja a derekát, azonban ez nem jelenti azt, hogy minden azonnal sínre kerül, elég messze van még, hogy a stúdióvezér végre meglássa a fényt az alagút végén.

Mivel a Disney stúdió falai között készült a Banks úr megmentése, így egyáltalán nem meglepő, hogy egy családi filmről van szó. Ugyanakkor a lehetőségekhez képest bátor húzás, vicces lépés, hogy be merik mutatni ahogy az egykori vezér kijelölte számukra a jövőben követendő utat, amelyről a mai napig nem akarnak és nem is szándékoznak letérni, ugyanakkor próbálnak rámutatni, hogy nem a sok-sok zöldhasú érdekében teszik mindezt, csakis a minőségi szórakoztatás érdekében. Disney-t nagy álmodozóként mutatják be, aki szívvel-lélekkel irányítja a céget és hatalmas kompromisszumokra hajlandó annak érdekében, hogy újabb szórakoztató produkciót többet adjon a világnak és a közönségnek. Mint mondja, a Mary Poppins nem csak egy újabb alkotás, amely belepasszol a szépen felépített birodalmába, nem egy olyan produkcióként gondol rá, amely birodalmának újabb ékköve lehetne, hanem emberek millióinak a kedvencét szeretné elhozni a mozikba. (De meg kell említeni, hogy több, mint 100 millió dollárt kaszált Mary Poppins és 5 Oscart zsebelt be).

 

Travers karakterén muszáj volt kicsit finomítani, hiszen a való életben más volt, de még így is egy minden apró részletbe belekötő, zsörtölődő, mogorva nőszemélyként mutatják be. Ugyanakkor fel tudna oldódni, sokszor érződik, hogy szívesen beszélgetne vagy szeretne társaságban lenni. Tulajdonképpen azért ragaszkodik foggal-körömmel klasszikus könyvéhez, mert emlékeiből merítve írta meg, így gondolván vissza szenvedélybeteg, de jó fantáziával megáldott édesapjára, családjára. Önmagában még mindig nem tudta feldolgozni gyerekkorát.

Mi történik, ha egy lelkes, nagy fantáziával megáldott stúdióvezér és egy befordult, enyhén szólva is savanyú írónő találkozik? Vagyis ha egy kukacoskodó nő Mickey egér és Micimackó bábokkal körülvett szobába kerül? Alapvetően egy vicces és fantáziadús film, hiszen Travers alaposan feladta a leckét, még egy írásjelbe is bele tudott kötni, a stáb pedig folyamatosan azon dolgozott, hogy a forgatókönyvet folyamatosan alakítva olyan történetet prezentáljon, ami nem egy hatalmas blődségre hasonlít, hanem valóban az, amit Disney szeretett volna: családi mozifilm minden korosztálynak. Emma Thompson kiválóan formálja meg az amerikai kiruccanástól irtózó, fiatalkorára gyakran gondoló karót nyelt, megalkuvást nem ismerő hölgyet. Tom Hanks pedig kellő beleéléssel játssza az őszinte stúdióvezetőt, aki tényleg csak azt szeretné, ha a vidámparkjába vagy éppen a moziba jegyet váltó kicsik és nagyok jól szórakozzanak.

 

Nem is lenne igazán nagy baj ezzel, csak az írónő (kiszínezett ?) visszaemlékezéseiben járva kissé feljebb megy a giccsfaktor, Goff és lánya kapcsolata egy idő után túlságosan megfekszi a gyomrot. John Lee Hancocknak nem ártott volna ezen a szálon finomítani, de talán úgy gondolhatta, ha A szív bajnokaitól elalélt a szakma, akkor ezzel sem lesz nagy gond. Pedig éppen emiatt nem lehet maradéktalanul élvezni Thompson szurkálódását.

imdb: 7,7
rottentomatoes: 80 %

Költségvetés: 35 millió dollár
Eddigi amerikai bevétel: 82,8 millió dollár
Eddigi összbevétel: 106,6 millió dollár

Egy komment

  1. Hatalmas színészfilm, Thompson és Hanks elviszi a hátán. Itt-ott kicsit megbicsaklik a ritmus, de kellemes meglepetés volt számomra. A Disney pedig így is sokat finomított az alapanyagon, Mrs. Traversnek voltak olyan dolgai, amiről itt egy szó sem esik.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


6 + = tizenhárom