21

Szállítmány (Armored)

Antal Nimród 2003-ban tette le az asztalra a Kontrollt, amellyel nem csak itthon gyűjthetett be elismerő szavakat, hanem világszerte is besöpört számos díjat, Cannes-ból sem távozott üres kézzel a produkció. Nimród ezután visszatért szülőföldjére, ahol alátolták az Elhagyott szoba rendezői székét, ráadásul két ismertebb színészt (Wilson, Kate Beckinsale) is sikerült megnyerni a horror-thrillerhez. A film jól muzsikált a kasszáknál, jöhetett a Szállítmány, amit még be se mutattak, de máris rábízták a Predators sci-fi akciót.

Ty Hackett (Columbus Short) Irakot megjárt katona nehéz helyzetben van, szülei elhaláloztak, örökül nem sok mindent hagytak csemetéikre, csak a házat, meg az azon lévő jelzálogot. Ty zsebében alig csörög néhány cent, anyagi helyzete azon bizonyos templomi egerével vetekszik, munkahelyén, a pénzszállító cégnél sem keresi halálra magát. Nagyon úgy áll a szénája, hogy elveszíti a lakását, problémás öccse pedig a gyámügyhöz fog kerülni. Hackett kétségbeesésében elfogadja keresztapja és egyben kollégája, Mike Cochrane (Matt Dillon) ajánlatát, miszerint a soron következő nagy pénzszállítmányt ők fogják lenyúlni. Az ajánlatot ígéret is követi: senkinek nem esik bántódása, különben is, itt nincsenek rossz fiúk, hisz ők a pozitív hősök. A terv egy ideig szépen működik, ám mikor a kis csapat fegyvermániás őre lepuffant egy hajléktalant Ty meggondolja magát és bezárkózik az egyik páncélautóba, a többiek pedig verejtékezve próbálják kiszedni onnan őt és a sok millió dollárt.

A költségvetés egy Brad Pitt-szintű színészre el is ment volt, így ha sztárokkal nem is, de jó néhány ismerős arccal tud szolgálni a Szállítmány. Szerencsére a készítők nem érezték szükségesnek, hogy mindegyik magánéletébe betekintést nyerjünk, felesleges lett volna, ráadásul értelmetlenül lomhává vált volna produkció. Csak a Columbus Short által alakított főhősről tudunk meg ezt-azt, megtudjuk mi motiválja abban, hogy részt vegyen a nagy rablásban, nehogymár egy veterán mindenféle motiváció nélkül nyúlja le a szállított összeget. A színészre nem lehet rásütni, hogy milyen kiválót alakított volna, ám nem játszik zavaróan rosszul. Laurence Fishburne könnyen megformálta a csapat „előbb lövök, aztán kérdezek” beállítottságú karakterét, Skeet Ulrich pedig szépen a háttérben vár arra, hogy mikor mondhat egy-két sort. Jean Reno láthatóan nem találta a helyét, mintha csak szívességből ugrott volna be ráérő szabadidejében a filmbe, de azért megmondta, hogy maximum 10 mondatot mondhat és pár percet lehet jelen a játékidő alatt, egyébként a film egy pontján el is távozik a gyártelepről, de nem aludni ment, pedig ahogy kinézett egy kiadós szundi ráfért volna. Matt Dillon legalább felmutat valamit, a Nothing But the Truth thriller-drámában is bemutatta már, hogy mennyire tud genyó lenni, a bandából csak ő visz némi színt karakterébe. Feszes egyenruhában flangáló nőt nem tettek bele, elfért volna, csak úgy, látványelemnek.

A történet egyszerű, sablonos, kiszámítható, ebből pedig csak egy valamirevaló rendező tud szórakoztató, érdekes produkciót összehozni. Nimródnak sikerült is, kihozta a sztoriból a maximumot. A 20 millió dollárból sok mindenre futotta, ennek a fele valószínűleg a színészek zsebébe vándorolt. Némi felvezetés után gyorsan egy kihalt, leamortizálódott gyártelepen találja magát a néző a szereplőkkel együtt, ahol beüt a nagy probléma, innentől a történet a Pánikszobára hajaz. Zárt tér, egy helyszín, érdekes marad-e a film? Jelentem igen, a jó fiúk (mert ahogy Cochrane mondja többször, itt nincsenek rosszak, csak jók) létszáma olykor csökken, ráadásul egy rendőr is beugrik a „bulira”. Az akciófilm kedvelői hoppon maradnak, nincs se látványos lövöldözés, a két páncélautó között zajló üldözésnek is hamar vége szakad. Nimród ügyesen ütötte össze filmjét, tökéletesen tisztában volt azzal, hogy miből mennyi kell, tudta miképp hozza úgy össze a filmet hogy ne legyen unalmas. Sikerült is egy rövidebb, de, tempós, néhol izgalmas alkotást produkálnia, amibe még az ember bele is élheti magát. Szórakoztató B-filmet készített Nimród, kár, hogy a színészek egy részével nem tudott mit kezdeni.

imdb: 5,6
rottentomatoes: 43 %

Büdzsé: 20 millió dollár
Amerikai bevétel: 16 millió dollár

21 komment

  1. Columbus Short nálam teljes mellényúlás. 1x nézős közepes film, ami a gyenge forgatókönyvnek köszönhető legfőképpen.

  2. kinek a kije ez? miért kell ennyire nyomatni?

    a kontroll is egy akkora fosszar, hogy hihetetlen. az egész magyar filmipar és színjátszás egy forintot nem ér.

    hujjdenagyonművészirecsinálomeztakárkinemérthesse meg hujjdenagyontúljátszomaszerepemet

  3. a magyar címe mondjuk miért nem Páncélosok? Csak azért, nehogy egyszer valamit simán le lehessen fordítani?

  4. A Kontroll minden idők legrosszabb magyar filmje. Elővették a nagy amerikai filmkészítő howto-t és pontról pontra megcsináltak mindent, ami benne van. Gyakorlatilag egyetlen szokásos amcsi film klisé sem maradt ki belőle, így önálló ötletre sem gyanakodhatunk a filmben.

    Lehet, hogy tisztességes iparosmunka, de maximum az.

  5. Nekem eddig Nimród egyik filmje se tetszett, de ez valami katasztrófa. Unalmas tv-film, suta, bugyuta forgatókönyvvel, lagymatag rendezéssel, gyenge színészekkel. Ennyi agy-amputált szereplőt azért ritkán látni egy filmben. 3/10

  6. @Krajcs:

    igen, vazzeg nehéz…

    nehezen értettem meg, hogy ki a faszom ad pénzt ilyen szarra…

    gondolom aba botondot kellett volna megértenem az elején, vagy a zsidó csajt macijelmezben. de neem, ‘ezt akárki nem érthesse, ez kultúra’

  7. Nemrég jöttem meg a moziból, ahol is eme művet néztem meg.

    Reno szerepe nálam nem tisztázott, egyszerűen nem tud ilyen fimben alakítani, nem az a figura. a Wasabi-ban jó volt, de itt csak töltelék.

    Fishbourne játékára nem lehet panaszkodni, a szerepet hozta, de semmi többet. És ugyan így a többiek – a Taxi-ban a bénázó rendőrre hasonlító amerikai rendőr kollégának sem adtak túl sok szerepet, kis vinnyogás és kész.

    Bárki bármit mond, képtelenség lett volna Shakespeare-i magasságokba tolni a történetet. Ebből ezt lehet kihozni, semmi többet.

    Egy-két részlet még némi izgalmat is kölcsönöz neki, pl amikor a veterán csóka a 4.5V-os elemmel pár sivításra tudja fogni a vészjelző szirénát. Az tetszett!

    Ha nem A.N. rendezte volna, hanem Q.T., akkor mindenki elélvezne a gatyájába? Gyerekek, a rendező rendez, ennyi. És >90 percből többet nem lehet kihozni.

    Egy hatalmas pozitívuma azért van a filmek: kihagyták a faszcibálós szerelmes szálat.

  8. Nem mintha az imdb-s értékelés határozná meg, hogy mennyire jó egy film, de azért érdekes megnézni:

    Kontroll: 7,6
    Vacancy: 6,3
    Armored: 5,6

  9. @tony zionist: Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna, és továbbra sem értem mi értelme minden második kommentedben zsidózni.
    Látom nehéz volt megértened a kontrollt. Aba Botond, azért szerepelt a film elején, mert a BKV a bérleti díjon felül azt is kérte, hogy kaphassanak egy kis reklámot. A maci jelemeznek pedi csak annyi értelme volt, hogy gondolkozz rajta, hogy va-e értelme csak egy blöff. A kontroll egész jó, a hangulata nagyon izgalmas, a zenéje kiváló, és a humora is korrekt. A színészek sajnos nem tudtak igazán túllépni sajátmagukon, de helyük volt a filmben. Lényeg; ha a te Kontrollt öncélú művészkedésnek tartod, akkor tényleg jobb, ha nem nézel meg egyetlen egy európai filmet vagy amerikai független filmet, hogy az ázsiaiakról már ne is beszéljek, mert láthatóan, nem szereted ha egy film egy kis önállóságra is késztet…

    Az armored elég közepes, de Anatal Nimród a színészi játék kivételével kihozta belőle a maximumot. Arról nem is beszélve, hogy Hollywoodban kicsit rövidebben fogják a pórázt a producerek.

  10. a rendezés naygon rendben volt a szállítmánynál. sajnos a forgatókönyv volt szar. pedig az alapötlet nemrossz, de a karakterek nincsenek kidolgozva. Reno, Dillon és Fisburne meg nagyot játszik, kár, h nem voltak jobban kihazsnálva, főleg reno és fishburne.
    a feszültséget hiányoltam én csak, de az nem nimród hibája. ő még a zenével is próbálta kelteni, de hiába kb. a kameramozgatások is jók nagyon.
    több volt benne kár érte.

    nimród be fog futni odakint, nem kell ehhez mindig 8 fölötti filmet összedobni:) nézzük csak meg pl paul w andersont!

  11. Ha nem magyar rendezte volna, simán mindenki rávágná, hogy félangolos átlagfilm, netántán szar. A bejegyzésben is többször van Nimród neve mint vessző. Csak mert honfitársunk, lehetünk őszinték, hogy a nagy kultfilm Kontroll után egy közepesen szar thriller és egy RTL Klub-szintű heist movie kötődik a srác nevéhez.

  12. Korrekt, ebből a forgatókönyvből és pénzből többet nem lehetett kihozni. Az eleje nagyon hangulatos, de a végére sajnos érdektelenné válik.

    Azért szurkolok Antal Nimródnak: csinálja meg a szerencséjét Hollywoodban.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Biztosra megyünk *