írta Nikodémus
Van normális magyar thrillerünk, ráadásul igazi geek-módra időcsavargatós. Madarász Isti (Legyőzhetetlenek, A fekete múmia átka) ügyesen vette az első akadályt, ez azonban nem jelenti azt, hogy első nagyjátékfilmje hibátlan lenne (sőt), de hiába a néhol ritmustalan cselekmény, az itt-ott suta dialógusok, mindvégig átjön a lelkesedése. A Hurok ugyan (akárcsak főhőse) kissé lesántul a végére, de elér a célig.
Többek között ezért is sajnálatos, hogy a mozikban gyakorlatilag megbukott a film – úgy tűnik, a közönség továbbra sem vevő az elvontabb témával foglalkozó alkotásokra. No nem mintha a Hurkon olyan sokat kellene gondolkodni (gyanítom, hogy sok jelenet azért végezte a vágószoba padlóján, mert bonyolítani akart), ám a zsáner szabályait többnyire követő, helyenként okosan kikacsintó és feszes tempójú filmet láthatunk. A rendező sokat emlegetett előképe a Looper, s az elkészült műnek nyilván köze van A találmányhoz is, a lepukkant Budapesten játszódó cselekményt figyelve engem mégis leginkább az Időbűnökre emlékeztetett a Hurok.
Ádám (Száraz Dénes) piti drogdílerként egy utolsó melóval ki akar szállni, kedvese, Anna (Martinovics Dorina) viszont bejelenti, hogy babát vár. Ádám kissé bepöccen, szakít barátnőjével, és megbízóját (Anger Zsolt) átverve egyedül indul útnak. Aztán kissé elromlanak a dolgok, s közben fura jelekre lesz figyelmes, melyben szerepet játszik egy VHS-kazetta, egy elhagyott cipő, egy kocsimosó – és persze a szállítmány, ami hol eltűnik, hol előkerül. Ennél többet nem érdemes elárulni a cselekményből, azt viszont mindenképp, hogy a Hurok a pörgős nyitány után meglehetősen meditatívra veszi a figurát. S ebben sokkal inkább hasonlít a már emlegetett Időbűnökre, semmint A találmányra: a hőssel együtt fedezzük fel, mi is folyik tulajdonképpen, s mivel Száraz Dénes jól hozza a teljesen hétköznapi átlaghőst (már-már Matt Damon-i átéléssel), csakhamar erkölcsi dilemmájával is együtt tudunk érezni. Orvos apjával (Hegedűs D. Géza) való kapcsolata újabb drámai szálat indíthatna el, Madarász Isti azonban ezt jó érzékkel elejti, hisz elsősorban főhősére kell koncentrálnia. Ennek következménye, hogy a háromszög másik két figurája kissé elnagyolt: Martonivics Dorina nem tesz mást, mint fut és retteg, Anger Zsolt pedig megbízhatóan adja a bunkó főgonoszt.
Néhány apró, de kellemetlen hiba azért becsúszik: a forgatókönyv hamar elfeledkezik egy combsérülésről, és a magyar rendszámú autók fővárosában elég furán fest a többször is demonstratívan bemutatott Hospital felirat. A csavarok a gondolkodtató középrész után egyre sűrűbben érkeznek, majd az egész narratíva kisimul, hogy teret adjon a nagy leszámolásnak – amin Madarász Isti ügyesen fordít még egyet. Ez még jól esik a nézőnek, de a finálé újabb késleltetése (a metrós puzzle-jelenetre gondolok) már erőltetett. Apropó, metró: a Hurok frappánsan utal vissza a Kontrollra (még a gyalogkakukk is feltűnik, ha figyelsz!), Madarász Isti rendezésén pedig látszik, hogy falta Új-Hollywood nagy öregjeinek legjobb munkáit – s ez jó, mert bár kevés eredetiség van a jelenetezésben, a képek szolgálják a sztorit, és nem fordítva. A csattanó viszont jót szól, a legújabb álomgyári divat szerint nyitott véget kapunk.
Nem kirobbanó élmény, ám tisztességes, odaadó szívvel elkészített munka a Hurok, amely Bodzsár Márk Isteni műszakjához hasonlóan még lehet kultfilm – csak rendezője bírja türelemmel kivárni.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.
- Montreáli Jézus (Jésus de Montréal, 1989) - 2024. október 06.
- Motorosok (The Bikeriders) - 2024. szeptember 29.
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.
Szerintem gagyi, gagyi amerikai utan erzes,
SPOILER (szerk)
pl a vegen a csajnak elmegy a gyereke de o mosolyogva csak enyit mond h nemis vagyoka feleseged:) 😀
Kösz a spoilert – már ha tudod mi az.
Egyrészt nem egészen úgy van a dolog, ahogy írod, másodszor nem kellene spoilerezni.
Nem spoilereztem le semmit, amia film elvezetebol akarmkt is leconna!
Örülök, hogy megnéztem a filmet, mert egy élvezetes darabhoz volt szerencsém.
Nálam van egy 5 perces határ. Csak úgy, mint a regényeknél az első oldalak. Addig látom, hogy ebből lehet-e még valami, vagy esetleg tuti gáz lesz. És ha gáz, akkor nagyon kell tepernie, hogy meggyőzzön, ilyesmire pedig elég kevés film volt képes. A Hurok pedig úgy indult, hogy azt hittem, hogy a végén talán már bóbiskolni fogok. Aztán hű, mi lett belőle. Rohadt jó lett. Erre a Madarászra érdemes figyelni, hiszen A fekete múmia átka is egészen jó lett.