3

A nő (Her)

ano

A net erős befolyással van a kapcsolatok kialakulására és változására a mai világban. Sokan már csak úgy tudnak közlekedni, ha telefonjukon épp heves diskurzust folytatnak valakivel. De facebook generáció azzal is beéri, hogy otthon a monitor előtt körbeszélgetést folytasson ismerőseivel, így számukra feleslegessé válik a személyes találkozó.

Nem most kezdődött a jelenség. Néhány évvel ezelőtt valamelyik riportműsorban egy férfi lelkesen ecsetelte, hogy nincs szüksége arra, hogy hús-vér emberekkel találkozzon. Nem hiányzik neki, hogy szemtől szemben beszélgessen másokkal, épp elég, hogy az internet világa. A világhálón több olyan barátra tett szert, akikkel mindent meg tudott vitatni és még a legféltettebb titkait is megosztotta velük, erre pedig a való életben nem volt példa. Tehát sokkal jobb a netes univerzum, ahol minden vágyát kiélheti és rengeteg barátja van. Bizony, temérdek hozzá hasonló személy éli mindennapjait egy sötét szobában, begubózva a saját maga által tökéletesnek vélt világban.

ano1Nem biztos, hogy Spike Jonze is látta a műsort, de nem kerülhette el figyelmét, hogy miképp változott az emberek kapcsolatrendszere az elmúlt néhány évben. A nő a nem túl távoli jövőben játszódik, főszereplője, Theodore a szavak embere aki mások megbízásából ír romantikus hangvételű érzelmes leveleket. Túl van egy szakításon, ami borzalmasan megviselte és ez azzal jár, hogy mások előtt képtelen kinyílni és nem is szándékozik megkedvelni senkit, nem készült fel egy újabb kapcsolatra. Akkor fordul igazán nagyot a világa, mikor új, igazi személyiségként hirdetett operációs rendszert szerez be. A program Samanthaként mutatkozik be és viszonylag gyorsan kiderül, hogy az oprendszerrel sokkal bensőségesebb viszonyt tud folytatni, mint bárki mással.

Habár Jonze filmje nem a jelenben játszódik, de gyakorlatilag a jelenkor nagy problémáját mutatja be. Azaz: minél előbb bekapcsolhassuk saját, személyre szabott kis világunkat. A direktor nem húzza az időt, mivel Theodore hozzáférést biztosít Samanthának életéhez – a személyes stílusban megírt levelek, e-mailek – így a program gyorsan ki tudja alakítani azt a beszélgetőpartnert, akivel a férfi elképzelt magának. Lehet, hogy a szoftver jót akar, de egyúttal eléri, hogy gazdája rajta kívül semmi mással ne törődjön, az sem számít, ha Olivia Wilde gerjed be rá.

ano2Bele lehet-e szeretni egy programba vagy éppen az interneten lófrálva egy totál ismeretlen személybe? Sajnos ez már nem kérdés, egyesek talán hevesen tiltakoznak, másokban pedig elképzelhető, hogy megfogan a nemleges válasz, majd eszükbe jut, hogy ők már másfél napja folyamatosan beszélnek Samantha23-mal vagy Szívecske2-vel.

A nő társadalomkritikát mutat be a magányról és párkapcsolatokról. Bármennyire is megmosolyogtató első látásra abszolút elképzelhető, hogy van vagy lesz olyan, aki kis számítógépével megy nyaralni, kirándulni, piknikezni. Kissé bosszantó jövőképet vázol fel Jonze és az egészben az a vicc, hogy sokkal jobb, mint az elmúlt időszakban felsorakoztatott romantikus filmek. A játékidő nagy részét Joaquin Phoenix uralja, Scarlett Johansson érzéki hangja is telitalálat. 85 %-ot osztanék ki a filmre.

Szóval…lehet-e barátok, hús-vér emberi kapcsolatok nélkül létezni? Nem, mindjárt fel is lépek a facebookra, esetleg egy chatre, hogy megvitassam a kérdést… vagy nem jött ki mostanában egy szoftver, amellyel lehet beszélgetni?

imdb:  8,4

rottentomatoes: 94 %

Eddigi amerikai bevétel: 23,4 millió dollár
Eddigi összbevétel: 23,9 millió dollár

3 komment

  1. Nagyon érzékeny, finom film, tele iróniával , csendességgel, szelíd örömmel – és mindezt egy már megint zseniális Joaquin Phoenix szállítja nekünk. Tulajdonképpen arról szól, miként jut el a főhős az utolsó jelenetben megmutatott igazi találkozási, ahol szavakra nincs már szükség, csak a valódi jelenlét sugárzik.
    Párban néztem A futurológiai kongresszussal, az is döbbenetes élmény.

    • Tulajdonképpen a végével kapcsolatban úgy érzem, hogy nem volt elég bátor a rendező. Az oprendszer okozta csalódás után Amy Adams mellett kötött ki, én pedig – lehet, hogy kegyetlenség – de egy gonoszabb, kegyetlenebb véget szántam volna a filmnek. 🙂

  2. Az a legbravúrosabb rendezői fogás ebben a filmben, hogy úgy tudta megragadni Jonze a szerelem megfoghatatlan és kusza bonyolultságát, hogy nem is volt szüksége egy gyönyörű nőre. Elég volt hozzá 1 ember. Nagyon érzelmes, nagyon pontos képet fest arról, hogy merre tartunk. Nekem kicsit azért félelmetes is volt, abból a szempontból, hogy bár bizonyos előnyei vannak egy ilyen mesterséges intelligenciának (szól, ha fontos leveled jött, emlékeztet a találkozókra), de nagyon nem tetszik, hogy még jobban elszigetel bizonyos embereket a külvilágtól. Biztos nem fogja mindenki így élni az életét, de annyi sok jó dologról lemarad, ha ez valamilyen szinten bekövetkezik, hogy azt nem szeretném megérni. Azt hiszem.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *