69

Star Wars: Az ébredő Erő (Star Wars: The Force Awakens)

starwarsebredoposzter

Aggódtam! George Lucas olyan világot tárt elénk, amely a klasszikus jó és rossz harcát mesélte el fénykardokkal, emlékezetes figurákkal, látványos csatákkal, remek szövegekkel. Kismillió alkalommal idézgettük a Greedo – Han diskurzust. Utiniii, utiniii – ismételgettük. rengetegszer. De aztán George Lucasban elpattant valami. Mesélni akart ismét, és szerte a galaxisban… vagyis a Földön minden rajongó felsóhajtott: ”Végre, újabb Star Wars film”. Csak azért ültünk a tévé előtt, hogy láthassuk újra a Baljós árnyak reklámját. Csillogó szemekkel ültünk be az előzményre és csalódottan távoztunk. Most pedig inkább feszengtem a moziszékben a vetítés előtt és a Fanboys vége járt az eszemben: „És mi van, ha rossz lesz?”

starwarskep43

Amikor Han Solo belép a Millennium Falcon pilótafülkéjébe, és széles mosollyal álldogál néhány másodpercen keresztül, tudtam én is, hogy helyben vagyunk, nem lesz baj. Már az első pillanatoktól kezdve átjárt az az érzés, amit az eredeti trilógia alatt éreztem, más részről ugyanazzal a mosollyal néztem a vászonra, ahogyan Solo.

Feltámadt a Remény, igenis lehet Lucas után jó Star Wars filmet forgatni. Sőt mit több, jót is tett a franchise-nak, hogy az Erő Nagyura visszavonult. És ha már a reményt emlegettem, sokakkal ellentétben sehogyan sem tudom rásütni az újabb részre, hogy remake lenne. Sokkal jobb szó erre a főhajtás. Quentin Tarantino rendszeresen merít egykori klasszikusokból, ügyesen és jól csinálja, mindenki elégedett vele. J.J. Abrams sem tett mást, mint visszanyúlt az előző filmekhez, zseniálisan emelt át minden szükséges elemet. Egy pillanatra sem éreztem úgy, hogy ötlettelen, újrahasznosított jeleneteket látnék, rendkívül ügyesen vezette fel az új trilógiát, amelynek a végén talán végleg elszakadunk a régi karakterektől és egy tőlük független történetet regélnek el.

Star Wars: The Force Awakens..Ph: Film Frame..? 2014 Lucasfilm Ltd. & TM. All Right Reserved..

Daisy Ridley abszolút szerethető-kedvelhető főhősnő. Tudtam érte szorítani, átereztem örömét és fájdalmát, kétségbeesettségét, tanácstalanságát. Kylo Ren pedig sokkal inkább helyes útról letért, a jó irányt kereső, érzéseivel hadilábon álló… pszichopata. (Spoiler: a fehér területet jelöld ki, hogy láthasd) Han és Leia gyermeke félőrült, aki pont Snoke karjaiba futott bele és „jó agyturkászhoz” méltó módon kezelésbe is vette az elméjét. Félelmetes, de még bőven van mit tanulnia a Sötét oldalon és Darth Vaderhez hasonlóan még nem vált teljesen gonosszá. Finn-t is jól vezették be a történetbe, egyáltalán nem lóg ki a képből és a 8. részben is megállja majd a helyét. BB-8 pedig nem csak egy felesleges cukiság, neki is van lelke, mint Artu-nak vagy C-3PO-nak, de tulajdonságaiban előbbire hajaz.

starwarskep40

Az előzménytrilógia látványban ugyan remek volt, de az effektek nem töltötték meg élettel a cselekményt. Túlságosan is lélektelen és steril volt. Egyszerűen nagyon nehéz úgy élettel megtölteni egy filmet, ha a díszleteket teljesen kihagyják. Nagy öröm, hogy ezúttal látszik, hogy a forgatáson voltak hátterek, tárgyak, makettek. Ilyen ez, amikor úgymond nem súlytalan, hanem van tömege a bemutatott helyszíneknek.

Abrams hozzáértő kezekkel nyúlt az akciókhoz. A csaták és az ütközetek is lehengerlőek. A fénykardpárbajok pedig kellemesen földhözragadtak. Ezzel szintén visszanyúltak a régi trilógiához, ahol nem látványos ugrabugra volt, sem gondosan kitalált koreográfia. Egyszerű, de nagyszerű és felettébb izgalmas.

starwarskep42

Az ébredő Erő részemről zseniális. Több, mint két órán keresztül úgy bámultam a vásznat, mint ahogy egykoron a tévé képernyőjét, amikor a Remény-Birodalom-Jedi trilógiát néztem. A hetedik rész felvezette és bemutatta a karaktereket, a konfliktusokat, a várható cselekményt, megágyazott a folytatásnak, egyúttal visszahozta a régi karaktereket és… És a vége: lehengerlő.

Az Ébredő erő egy remek új mese… kaland nyitánya és a következő részt azonnal megnézném, ha tehetném.

imdb: 8,8
rottentomatoes: 95 %

Amerikai nyitó hétvége: 238 millió dollár (második legjobb Jurassic World: 208,8 millió dollár, harmadik Bosszúállók 207,4 millió dollár).
Az Avatar 2,78 milliárd dollárt hozott a mozikban összesen, a Titanic 2,1 milliárdot, a Jurassic World 1,66 milliárdot.

69 komment

  1. Én iszonyatosan csalódott voltam a film után.
    Örülök, hogy a cikkíró nem érezte hogy ötlettelen és újrahasznosított a sztori, én végig ezt éreztem.
    A sztori abszolút nem koherens, tele van logikai hibával, a dolgok csak úgy történnek egymás után, mintha nem lett volna kész forgatókönyv a forgatás előtt.
    A dialógusok gyengék, a színészek is.
    Én anno örültem, hogy Lucas lelépett, de J J-től féltem, mert a Star Trek szerintem hervasztóan gyenge lett, a látványon kívül egy 0 volt. És sajna ugyanez igaz erre a filmre. Ha valaki egy tucatfilmre vágyik, nyugodtan nézze, de ha valaki egy picit is igényes, az csalódni fog.
    Én visszasírom Lucast.

    • “Örülök”, hogy nem csak én látom így a dolgot. Persze örülök a fenéket. Én Lucast nem sírom vissza, de néztem a premier közvetítést, és mikor interjuvolták láttam rajta az elemi szomorúságot. Próbált jópofizni, de belül sírt. Baromira sok hülyeséget csinált sajnos, de nagy hiba volt tőle, hogy nem hagyott meg magának valamiféle kontrollt a szori felett.

      • Megmindta Lucas hogy nem lett volna tisztességes ha egy másik munkájába beledumál.
        A másik hogy ő már nem is akart több filmet forgatni, részben azért mert a mélyen tisztelt rajongók elküldték a búsba az előzménytrilógia miatt.

      • A legjobb dolog Lucastól, hogy eladott mindent a Disney-nek. Általában amikor az interjúkban az előzményekről faggatták kicsit mintha sértődött lett volna. Ugyanúgy a sértődöttség beszélt belőle, amikor azt mondta, hogy kedvenc figurája Jar-Jar vagy ilyesmi. Állítólag 10 éve internetet sem olvas, jobban is jár. Én örülök, hogy lelépett. Itthon a nézők a földbe döngöli a filmet, de valószínűleg a Disney nem fog sírni, ha a következő résznél Magyarországon nem folyik be plusz 300.000 dollár:)

  2. Nem is tudnék jobban egyetérteni veled. A film után már bátran olvastam több kibeszélőt is, és nem értettem a sok fanyalgást. Lehet, hogy csak a nosztalgia hatására többször libabőrösen könnybe lábadt szemmel néztem a filmet. Én sem értek egyet azzal, hogy az Új reményt remake-elték, inkább csak tisztelgés a régi film előtt. Abrams-ben ezerszer több van, minthogy biztonsági játékra menne. A színészek is kifejezetten szimpatikusak voltak, Boyega játéka is teljesen rendben volt. A fénykardos jelenet a végén meg szerintem az egyik leghangulatosabb lézerkardpárbaj volt a sorozat történetében. Inkább az látszódik rajta, hogy képzetlen emberek küzdenek az életükért, nem pedig egy órákig gyakorolt koreográfiát adnak elő. Meg az autodidakta erő-használat tanulás is elmegy. Lehet, hogy másokban nagyobb az erő, de ő még lehet fogékonyabb. Egyedül Domhnall Gleeson, aki tábornokot játszotta keltett csalódást. Kicsit túljátszotta a szerepét. Ennél már lehetett tőle látni jobbat is.

    • :) Talán a nosztalgia, igen, benne volt erősen. A régi karakterek és az Ezeréves Sólyom, meg a végén Luke, de ez akkor is rendben volt.
      A fénykardpárbajtól én nem egy ugrabugra akciót akarok, hanem egy érzelmekkel és dühvel tele csatát.

  3. Az Abrams-Linedlof-Orci kókler trió gyakorlatilag kiherélte először a Star Treket, aztán az Alienst, és most a Star Warst. És mind a háromnak pont ugyanaz a baja, inkoherens, összehajigált, logikától mentes katyavaszok, de látványosak mint az állat. Semmit nem tudnak kitalálni maguktól csak újrahasznosítják összehajigálva azt, amit mások egyszer már kitaláltak jobban. Sajnos a hollywoodi gőzhenger mára már kondicionálta a nézőket arra, hogy “kikapcsolt aggyal” nézzék a filmeket, így a látvány meg a tempó sokszor már bőven elegendő, intelligenciát már nem vár el szinte senki a filmektől.

    • A Tomorrowland “hatalmas” sikere megmutatta, hogy mennyit is érnek, ha nem egy már bejáratott franchise neve áll mögöttük. Pont ugyanez a katyvasz volt az is.

      • Nekem a Tomorrowland eléggé tetszett:) Általában nem mint bloggerkritikus, hanem filmrajongó nézem az alkotásokat és az elvárásom, hogy lekössön. És a Tomorrowlandben tetszett a hangulat, a szereplők, nagyon jó akciók voltak, a kiscsaj is rendesen helyt állt. Jó kedvvel gondolok vissza rá, akárcsak az SW-re és nem tudok belekötni. Persze ha nem tudtam volna élvezni, akkor jobban előjöttek volna a hibák, az tuti.

    • Lindelofnak és Orcinak semmi köze ehhez a Star Wars-filmhez, de ne zavarjon… A Tomorrowland pedig nem hibátlan (sőt…), de legalább egy eredeti történet és világ felvázolására tett kísérletet, ami a folytatások, francihse-ok Hollywoodjában bátor dolog. Sajnos meg is bukott.

      • Félreértetted, amit írtam. Ez a három egy tőről fakad, együtt kezdték a pályájukat. ” Ugyanazt az ‘iskolát” képviselik. Teljesen ugyanaz a jellegük, tök mindegy, hogy a háromból épp melyiknek van köze valamihez, ugyanazok a problémák a “produktumaikkal”.
        A Tomorrowland sem egy eredeti ötlet, csak egy már adott témára próbáltak felhúzni valamit. De mondjuk, hogy eredeti, ezt én is díjazom egyébként, de az hogy bukta lett, az a szokásos inkoherencia miatt volt, hiába a elvileg jó rendező. Egyszerűen képtelenek normálisan összerakni, fölfűzni és elmesélni egy történetet, ezért mivel még előzetes fogódzója se volt a nézőknek, nem is jött le csak az, hogy egy katyavasz az egész. Mondjuk sajnos ez azért volt, tényleg egy katyvasz is lett az egész, és itt nem volt meg a nézőben az előzetes pozitív diszkrimnáció sem, ami egy franchise részeként meg lett volna.

        Kicsit sikerült túltennem már magam a filmélményen, így majd valszeg estére írok pár dolgot, mi miatt nézhetetlen számomra az új film. Majd kíváncsi leszek a konkrétumokhoz, ki mit tud hozzászólni.

        • Nekem van egy jobb ötletem, “haver”. Szerintem ne szólj hozzá többet a filmhez, mert annyira nem értesz a filmekhez eddigi hozzászólásaid alapján, hogy az borzalmas! Bocs, de ez a véleményem.

  4. A mai nap megnéztem a várva várt filmet.1 éve vártam rá.Az első reakcióm az volt hogy”ez meg mi?”
    A második pedig az hogy kb 1 óra múlva már az órámat nézegettem hogy mikor lesz vége.Ha a látványt vesszük akkor csillagos ötös.De ha a sztorit akkor-1.Ha nem lett volna benne Han a film elveszett volna.A főgonosz egy nudli volt.A párbeszédek szinte óvodás szintűek voltak.Részemről hatalmas csalódás volt.Akik mellettem mögöttem jöttek ki a moziból szintén ugyanezt mondták.A zene is egy nulla volt.A jól ismert dallamokon kívül semmi jelentős zene nem volt.Sajnálom de ez a film nálam 3/10

    • Na, én meg úgy éreztem hogy fél óra volt az egész úgy elrepült az a 130 perc.

      De átérzem amit mondasz, a Hunger Games-en ugyanazt éreztem amit most te. Sőt, el is aludtam.

    • A Transformers az óvodás meg a Tini Nindzsa, szerintem. Személy szerint itt nagyokat nevettem a szövegeken, az előzménytrilógiánál meg vakartam a fejemet a dialógusok hallatán.:)
      Én egyébként a közönség reakcióját soha nem tudtam vetítés után leszűrni, egyedül az Avatarnál, mert ott még kb fél órát vártunk, mire visszaadhattuk a szemüvegeket és akkor ott beszélgettek a filmről az emberek.

        • Az egyik azt mondta a haverjának, hogy beül erre negyedjére is. A másik meg már másodjára nézte és továbbra is lenyűgözőnek találta.

          • Igen pont erre voltam kíváncsi, hogy az emberek beültek rá nem egyszer,hanem többször is. A másik meg nem csak azért mert megnézzék a különbséget 2d meg 3d között hanem folyamatosan tolták a repetát. Eszméletlen, hogy bevonzotta az embereket.

            A hatalmas bevétel azért nem csak az új technikában rejlik itt volt egy ember mondom csak egymaga aki megnézte a filmet vagy 5-ször. Ráadásul nem is nyitott olyan erősen, de masszívan tartotta magát. Aztán a varázslat szájról szájra ment, és ment mindenki.
            Mondjuk azt tegyük hozzá, hogy még maga CAmeron is bevallotta, hogy ilyen nagy bevételre még ő se számított szóval váratlanul megverte saját magát azért ez elképesztő bárki bármit mondjon.

  5. Hát sajnos nekem se tetszett.A látvány jó,de a történet nagyon gyenge.Nagy csalodás volt.A főgonosz nevetséges volt.Na meg,ami Han Soloval történt az szintén nagy csalodás.

  6. Én ma néztem harmadszor és ugyanúgy tetszett. Messze nem hibátlan de az előző 6 SW film sem volt az.

  7. Kylo Ren csak tartsa magán a sisakot, nem lehet komolyan venni ezt a lóarcú palit, megszégyenítették a sitheket. A többiek jól működtek. Kicsit mindennek a hangulatát akarta hozni JJ, ez a “napzúzós” téma a könyvből, az eredeti trilógia feelingje de igazából nem volt meg az a hű de jó star wars érzés, tisztes iparos munka, rosszabbra számítottam de messze nem ragadott magával. Olyan semmilyen.

    • Kylo nem sith.
      http://filmdroid.hu/2015/08/kylo-ren-nem-sith-lovag/

      Talán Abrams így akarja fent tartani az érdeklődést, hogy egy vívódó személyiséget mutat. Arra játszik, hogy folyamatos izgalomban legyen a néző, hogy vajon melyik oldal győz Kylo-ban (eddig úgy néz ki a sötét). Lehet formázni a karaktert, csak ésszel. Remélem a következő részben a kiképzését is láthatjuk. Az sokat segítene megérteni, hogyan alakul a személyisége.
      Bár nekem az is kérdés, miért állt át a sötét oldalra?

      • Sith, nem sith, nem tudom komolyan venni ezzel a piton professzor fejjel a palit, de az első rend minden tagja vicc kategória volt számomra, kiherélték a birodalom örökségét a szememben. Eleve lenyomja egy csaj aki életében először fog fénykardot, értem én hogy így akarták jelezni h benne krva erős az erő de ugyan már, nevetséges 😀

        • Spoiler
          És honnan tudjuk, hogy mennyire erős a fickó? Annyit tudunk, hogy Luke nem fejezte be a kiképzését, mestere tanítványait kinyírta, Luke meg elment száműzetésbe. Abszolút nem higgadt a fickó, még küzd a Fénnyel. Mennyire jó Erőhasználó? Kiszed emberekből információt és ennyi. Meg hirtelen haragú és ha igazán gonosz lenne, akkor behívna pár rohamosztagost és kiélné rajtuk a dühét. Senki nem szólná meg érte:) Szóval kiképzetlen alak, plusz ugye meg is van lőve és Rey meg rohadtul dühös, előtör belőle az Erő.

          • Ezt aláírom de pont annyival képzettebb mint a csaj, aki életében akkor fog másodjára fénykardot :)

    • Azért vette le olykor, hogy lássuk, hogy küzd a sötét oldallal. Ha beszippantotta volna teljesen, akkor dühében nem gépeket fénykardozott volna, hanem behív egy-két rohamosztagost, aztán rajtuk éli ki magát:)

  8. Az általános véleményeket elnézve itthon többségben vannak azok, akik utálják a filmet. Eddig is tudtam, hogy a magyaroknak más ízlésük van, de ennyire? Mondjon már valaki egy olyan hype-olt filmet, ami külföldön a többségnek bejött és itthon is odavoltunk érte:)

      • hát ha mondjuk Matthew McConaughey nevét írtad volna el, arra azt mondom megesik. de a talán legismertebb főgonosz gonoszan hangzó nevét így elkeresztelni már szentségtörées :)

  9. Na igen…kinek tetszik..kinek nem…Nekem igen…ja és bocs…akinek nem tetszik..NE NEZZE MEG UJRA!!Legalabb marad nekem hely/jegy!:-) Köszi!

  10. Most, hogy több véleményt elolvastam több oldalon is; leírom a sajátomat egy kicsit bővebben:
    Úgy látom a legtöbb felháborodást az keltette, hogy “újraforgatták” a 4. epizódot. Ez is egy meglátás; de az enyém az; hogy a cselekményben van logika. A Birodalom elpusztítása után – mint az a legtöbb hatalom bukása esetén(a történelem során is) – egy új hatalom emelkedik fel. Ezek lesznek a Ren lovagok (akik, mondjuk nem akartak korábban a Birodalommal háborúskodni, esetleg a Galaxis félreeső részén figyeltek és vártak a Birodalom fennhatóságán kívül). Aztán a Birodalom bukását követően színre lépnek és az “előd” hagyatékát felhasználva megerősödnek; esetleg a Birodalom korábbi terveit, eszközeit felhasználva megmutatják, hogy “ők ezt jobban csinálnák” – ez lehet egy indok az új halálcsillagra (ami azért valljuk be felülmúlta az előzőeket/a Jedi visszatérben, pl mit csináltak vele? kb semmit/). Hogy az Ellenállásra mi szükség, ha egyszer “béke” van és az Új Köztársaság uralkodik?(mert valahol ezt a kérdést is olvastam) Nyilván az Új Rend miatt van rájuk szükség; rendőrség, katonaság, terrorelhárítás meg mindenhol van…..
    Kylo Ren karakterét pedig annyiban védeném; hogy ő ugyan képzett harcos, de Jedik híján nem hiszem, hogy szemben állt volna (éles helyzetben)valaha is másik Erőhasználóval; az egész filmben a gyengébbeknek fitogtatta erejét; mígnem belefut Rey-be, aki ha valóban Luke lánya; nem csoda hogy érzékeny az Erőre, és kb ugyanaz a helyzet vele, mint Luke-al az epIV-ben, gyakorlatilag ő is csak Ben-től hallott az Erőről és sokmindent nem tanulhatott, mégis az Erő segtségével lövi ki a Halálcsillagot (mikor mindketten Luke fénykardját akarják magukhoz “hívni” /Luke jutott akkor eszembe a wampa barlangjában/; a kard Rey-hez megy, ez is bizonyíthatja a szorosabb családi kapcsolatot. Ugyan Kylo Ren Skywalker leszármazott, de Leia nem használja az Erőt, míg Rey, aki közvetlenül egy Jedi leszármazottja érzékenyebb és a kardhoz is több köze lehet ezáltal.) A párbajhoz annyit, hogy míg az egyik tanulta a fegyver használatát(itt Ren fénykardjához meg csak annyi: az gyakorlatilag egy Claymore, úgy is használja, dehát a hagyományos meg katana koppintás szóval nem értem mi a kiakadás tárgya egyeseknél – jobb mint a duplapengés…) a másik kezét az Erő irányítja. Ez jó ötlet volt annyiból is, hogy Ren kiképzését bekell fejezni mint hallottuk; Rey kiképzését pedig Luke fogja elvállalni, aztán sor kerül majd egy képzett összecsapásra.(gondolom én)
    Továbbá: elvileg, mivel csupán a 6 film a kánon része; nem tudhatjuk, hogy egyáltalán léteznek-e még sithek; Vaderrel és az Uralkodóval megszűntek létezni,így nincs aki a sötét oldalt olyan mesterien használná mint ők és itt említeném meg Snoke karakterét akiről semmit nem tudunk, senki nem mondta, hogy ő sith; esetleg csak konyít valamit az Erőről… a fénykardkészítés fortélyai is feledésbe veszhettek ezért instabil a pengéje Ren kardjának.(ha jól tudom ő eredetileg gyűjti az ereklyéket, Vader fanatikus, miért ne akadhatott volna rá a fénykardkészítés módjára; ami egyébként sem egyszerű..aki olvasta a Birodalom árnyait tudja mire gondolok)
    Luke/Anakin előkerült fénykardjára sem lehet nehéz a magyarázat: kitakarították a Bespint(Vader eléggé szétbarmolt ezt-azt, biztos felkellett újítani=)) és valaki megtalálta, egy fénykard pedig kelendő portéka lehetett…… dehát a mai filmnézőnek mindent a szájába kell adni mert fantáziája 0. (Várom, hogy mikor kötnek bele a szereplők szemszínébe is)
    Valóban voltak olyan lépések amik az én szememet is bántották; Solo ennél nemesebb és drámaibb halált érdemelt volna; Poe és Finn karakterét egy kicsit még csiszolni kellett volna, Williams is összeszedhette volna magát egy kicsit, de összességében én nem látom, hogy ez a film rossz lenne, vagy, hogy nem érdemli meg a helyét a SW sagában, mert a Klónok támadásánál mérföldekkel jobb, és ha ezkell ahhoz, hogy a következő SW filmek ne egy gyermekmatiné főattrakciói legyenek akkor bizakodva várom a folytatást. Sok olyan apró utalás van a filmben; ami nem biztos, hogy elsőre leesik a nézőnek, így ajánlom többszöri megtekintését, hátha ott van a válasz 1-1 kérdésre, csak lekéne venni a 3D szemüveget.
    (A látványt és a 3D-t nem említem mert ne mis érdekel, nem ez motivált, hogy megnézzem a filmet)

  11. Hazatértünk? Igen.
    Igyekeztem józan maradni, és hagytam a filmélményt leülepedni, de azt gondolom, hogy a régi trilógiához méltó darab született – Abrams megcsinálta.
    A filmnek van lüktetése, ritmusa, ezer apró ötlet és utalás színesíti, a sztori vékonyságát pedig tudjuk be annak, hogy egy évnyi kotlás után rohamtempóban, 3 hónap alatt kellett összedobni a forgatókönyvet. Igen, nyúl az Új Reményből (meg a másik kettőből), de több esetben megtükrözi a fordulatokat (pl. Kylo-t nem a sötét, hanem a világos oldal “kísérti”, aztán az a bizonyos jelenet a hídon a rokoni szálakkal) – ez bevett dolog Abramsnél, de most nem éreztem erőltetettnek. Dübörög a fanservice, néha túlságosan is, de ne feledjük, ez egy assembly story, majd a következőben lehet merészkedni és elrugaszkodni.
    A fiatalok mind nagyon jók (kicsit vázlatosak, de ez szerintem tudatos: majd építgetik még őket), remélem, Poe és Hux karakterét kicsit jobban kiemelik majd később. Az öregek közül Ford bedobta magát, Fisher sajnos gyengécske volt, Hamillnek pedig elég volt egy tekintet, hogy mindenkit levegyen a lábáról (az az utolsó helikopteres körsvenk viszont nem kellett volna már).
    Az SW-hangulat abszolút megvan: kopott jövő, határvidék, régi és új együttélése – az első óra fenomenális (nem tudom, mit néztek azok, akik a nyaktörő tempóra panaszkodtak, itt kifejezetten sok a hangulatfestő, meditatív beállítás), de a vége sajnos tényleg elkapkodott lett (megbeszélés a lázadók bázisán, utolsó űrcsata) és néhol logikátlan (Starkiller bázis, R2). Aki meghalt, annak meg kellett halnia, és nem volt bajom a módjával sem.

    Érdekes állatfaj az SW-rajongó: egyszer az nem tetszik neki, hogy imádott trilógiájától minél messzebb akarnak szakadni (Lucas és a prequel), egyszer meg az, hogy túlságosan közel mennek hozzá (Az ébredő Erő). Én eleve nem vártam True Detective-be oltott Dark Knight-mélységű sztorit, de egy új trilógia megalapozásának ez a film tökéletes. Sok olyan kérdést hagy a végefőcím utánra, amin lehet agyalni, s most Rian Johnsonon a világ szeme.

    • Erre vártam, barátom, a te véleményedre a filmről! Minden soroddal egyetértek, szívemből szóltál! Egyébként nekem a Dark Knight az egyik kedvencem. (De ezt csak így zárójelben jegyeztem meg. :-) )

  12. “nem tudom, mit néztek azok, akik…”

    Elhiheted, hogy a túloldaról is ugyan így néz át a közönség másik tömege.
    Mellesleg pont nektek kéne megfontoltabban és finomabban fogalmaznotok, ha nem szeretnétek a manapság elterjedt, már-már divatos, kocsmahangulatos táborozósdit beengedni az oldalra.

    Én személy szerint örülnék, ha pl. majd Armida és Ootman meglátásaira probálnátok reflektálni, velük elmerülni kicsit a felszín kapirgálása helyett, iránymutatásul nekünk, koca filmrajongóknak. Elvégre tudtommal ők is a blog megbecsült tagjai akár csak Te és Koimbra, és első olvasatra is sokkal több van a véleményük mögött, mint hogy volt rajtuk sapka ill. szemüveg, vagy sem.

    Én érzek és látok bennetek annyi tapasztalatot és profizmust, hogy talán fel tudjátok oldani a film nyílvánvaló kettősségét.

    A rajongóknak meg pont nem az a bajuk, hogy túl közel ment az eredetihez…

    • Ha bántó volt ez a kiszólás, elnézést kérek érte, nem annak szántam, hanem csak ártatlan csipkelődésnek.

      Hozzászólásomban épp próbáltam mélyebbre menni a felszín kapirgálása helyett, amikor megemlítettem, hogy ez egy csavaros (sok helyen ötletesen kifordított) remake. Konkrét jeleneteket is felidéztem, és azt is leírtam, hogy szerintem sem hibátlan a film. Az indulatok hevességét viszont nem értem.

      “A rajongóknak meg pont nem az a bajuk, hogy túl közel ment az eredetihez…”

      Hát akkor mi? Tényleg érdekel.

      • Nem volt bántó, csak szemetszúrt.

        A film szerintem a fél pohár víz klasszikus esete.
        Lehet optimista vagy pesszimista módon szemlélni a dolgokat, de akár hogy is magyarázzuk, attól még a valóság a fél pohár víz.
        És, az SW esetében ez már bőven elég a teljes csalódottsághoz. Mindez egy olyan közegbe érkezett, ahol ég tudja mikor láttunk utoljára igazán jó, rendes, klasszikus értelemben vett filmet, aminek akkora ereje lehetne, mint amire az SW képes. Egyszer már sikerült 3 jó részt lerakni az asztalra (a VI legnagyobb baja is talán az Ewokok voltak), most csak 1 sima kezdő részt szerettek volna, rendes forgatókönyvvel, a mostanában jellemző filmes hibák nélkül, egy klasszikus SW filmet, klasszikus filmes elemekkel, mai technikával, látványvilággal.

        Ez a bajom az új ST filmekkel is: a stílusváltást, még kibírom – sőt! lsd. Alien 1-2-3 -, de hogy ráadásul még rossz filmek is, az már sok, főleg úgy, hogy a nagy többség a tákolt fércmunkát “újításként” magyarázza, akarja elfogadtatni, megszerettetni másokkal.
        Az SW esetében meg külön elfogadhatatlan és nem lehet mindent felülíró érv a Disney pénzéhsége, az idő rövidsége. Ha így alakult az sajnálatos tény, de ne várják már el, hogy emiatt a tudjuk mit verébnek nézzük, hiába olyan a formája.

        Ez a trailer 110%-ban SW filmet, annak a világát, szellemi és lelki tartalmát eleveníti meg, a film viszont kb. 40%-ban:
        https://www.youtube.com/watch?v=sGbxmsDFVnE&feature=player_detailpage

        Ha a filmről levennéd az SW logót, kivennéd a fénykardot és a telekinézist, akkor kapnál egy max – látvány miatt – 6.8-as közönséges egynyári filmet. A legfájóbb a sok filmtechnikai hiba, de ezekről majd Ootman véleménye után.

        Nekem hiányzik belőle az űroper;, az SW-re jellemző erős mítosz és spiritualitás; az hogy bár ez egy egyéni történet, mégis valami nagy és egyetemes része, általános és örök érvényű igazságokkal, mindez az SW-re jellemző tempóban, kivitelezésben. Egyszerűen nem járja át az Erő, és ennek fő oka a kivitelezés, nem pedig az alap sztori, vagy JJ látványvilága. Nyomokban SW-t tartlamaz, Rey sokszor nagyon jó, sőt tökéletes?, de egy jobb vágás igen sokat segített volna a filmen véleményem szerint. A logikai teszteken sorra megbukik azon kevés alkalommal, mikor a logika használatára kerülne a sor, persze ez nem sokszor van, sajnos többnyire csak folynak a dolgok, de nagyon ki tud zökkenteni, és ne feledjük, elvégre ez lenne az új SW, ami beint(ene) Lucas új trillógiájának….

        Nem vagyok JJ fan, de megértem a körülötte kialakult rajongást. Manapság “cool”-nak számít a stílusa, ő a sci-fi filmek geek Michael Bay-e, csak kicsit töketlen.
        (nem úgy, mint pl. James Gunn a Guardians esetében)
        Sok tekintetben nagyon jó, de hiányzik belőle a nagyság, a spiritusz, ami megvan pl. egy Fincherben vagy amit Kershnertől láttunk az V-ben.

        Sokszor cirkusz, izgatottságot kelt és túltölti az érzékeidet, ezzel bár hamisan, de imitálja a nagy dolog átélésének fizikai élményét, miközben elmarad a mély, lelki átélés. Filmes drog, az agyad kinyit és túltölt, de végül nem marad utána semmi, és legközelebb már nagyobb adag kell.
        Messze nem egy TF szint, de sokszor éreztem azt, hogy lehetett volna ebből többet is kis ráfordítással, az az utolsó 20% az, amitől sokaknak SW az SW.

        Régen elég volt, ha Luke és Vader percekig csak sétáltak és beszélgettek, Leia és Solo 1-1 mondatot vált a fagyasztás, mint lehetséges végső búcsú előtt; mert érték volt mögöttük, miközben igazak és őszinték.
        Manapság a semmit a végtelen pörgéssel próbálják betömni, ezért is öregszenek olyan rosszul a filmek, ezért is lesz majd unalmas a most még izgi, láványos jelenetek nagy többsége, szemben a IV. vagy VI. rész záró csatáival.

        Egyik kedvenc képsorom a délibábos naplementében közeledő Tie vadászok sziluettje, mégis a filmben teljesen erőtlen, rövid, odavágott. Nem úgy, mint pl. az V-ben Boba Fett hajójának távozása Soloval a fedélzetén. Alapvetően semmi, kis egyszerű jelent, de jól megcsinálva és elhelyezve.

        • “Mindez egy olyan közegbe érkezett, ahol ég tudja mikor láttunk utoljára igazán jó, rendes, klasszikus értelemben vett filmet, aminek akkora ereje lehetne, mint amire az SW képes.”

          Szerintem ez kapásból irreális elvárás: soha senki nem fog olyan SW-filmet csinálni, ami akkorát üt, mint az első. Szóval ha így nézed, borítékolható a csalódás.

          “Ha a filmről levennéd az SW logót, kivennéd a fénykardot és a telekinézist, akkor kapnál egy max – látvány miatt – 6.8-as közönséges egynyári filmet. A legfájóbb a sok filmtechnikai hiba, de ezekről majd Ootman véleménye után.”

          Most szentségtörő leszek: tegyük meg ugyanezt mondjuk az Új reménnyel. Mi marad? Egy ostobácska, gyerekmatinésra vett űrfantasy Flash Gordon meg a Kurosawa-filmek stílusában. (A stáb nagy része egyébként így érezte a forgatás során…)
          Milyen filmtechnikai hibákra gondolsz?

          “Sok tekintetben nagyon jó, de hiányzik belőle a nagyság, a spiritusz, ami megvan pl. egy Fincherben vagy amit Kershnertől láttunk az V-ben.”

          Finchert amúgy megkeresték. Kershner meg egy hétpróbás, a szakma csínját-bínját ismerő rendező, akinek ráadásul volt egy elég jó forgatókönyve, amit nem ő írt.

          “Sokszor cirkusz, izgatottságot kelt és túltölti az érzékeidet, ezzel bár hamisan, de imitálja a nagy dolog átélésének fizikai élményét, miközben elmarad a mély, lelki átélés. Filmes drog, az agyad kinyit és túltölt, de végül nem marad utána semmi, és legközelebb már nagyobb adag kell.”

          Tökéletesen leírtad a konzumkultúra fogyasztása által okozott élményt. Az a baj, hogy ebbe a Star Wars is beletartozik (mindenestül). Magasművészetet ne várj, az SW soha nem akart az lenni.

          Szóval szerintem vegyük lejjebb az elvárásokat.

          • “Szerintem ez kapásból irreális elvárás: soha senki nem fog olyan SW-filmet csinálni, ami akkorát üt, mint az első.”

            Sem a IV-re, sem pedig az anno körülötte kialakult kultúrsokkra céloztam, amikor erőről beszéltem.

            Én arra próbáltam utalni, hogy az SW – 1. trio alapján – az egyik, vagy talán az egyetlen modernkori történet, ami valahol minden embernek szól, így vagy úgy, de mindenkit meg tud szólítani, miközben képes különböző embereket, értékeket minden fokú megosztás és/vagy kirekesztés nélkül könnyedén összehozni.

            Lucas ugye átnézett és felhasznált egy csomó dolgot, ami miatt ősidők óta mesét mesélnek, amiről azok szólnak. (Különböző mítoszok és mondák, a hős legendája stb.)

            Én úgy látom, hogy ezek a filmek természetes és könnyed módon többrétegűek.
            Minden korosztálynak nyújtanak mondadnivalót, szolgáltatnak tanulságot, szórakozást, anélkül hogy az egyik vonulat zavarná a másikat, olyannyira nem, hogy ha nem figyelsz/keresed talán észre sem veszed.

            A jól kialakított karakter(arche)típusok további személyes kötődési/azonosulási pontul szolgálnak és az élethez kötik a sztorit.

            A néző a különböző életszakaszaiban újra és újra képes értéket felfedezni, nézőpontot váltani, kötődni a filmhez.
            Ettől lesz igazán “többszörnézős”.

            És hogy mitől lesz “bármikornézős”?
            A könnyed szerkezet következtében képesek vagyunk a rétegek között váltani, azok nyújtotta élményt átélni/kiélvezni, akár az összes réteget egyszerre, sőt akár tudattalanul is.

            Mindezek miatt – ha kell egyszerre is – képes a jó SW film a gyermeki énedet kényeztetni, ifjonti energiákat megmozgatni, különböző szerepekbe belehelyezni (apa,fiú,mentor,hős,gonosz), azokkal azonosulni, minedemellett még a képzelettel is játszik. Ergo egy egészséges és teljes személyiség minden elemét meg tudja mozgatni, miközben se nem érzed gyerekesnek, se széraznak vagy komornak, ha nem buta, néz hülyének, mesterkélt és/vagy erőltetett.

            Igazi nagygenerációs családi mozi, csak más úton, mint ahogy a Disney megoldja a filmjeit.

            Gyűrűk Ura, Harry Potter, valahol mindnek közösek a gyökerei, azonos forrásból táplálkoznak, ahonnan az SW is, de utóbbi talán témáiban a legszélesebb és általánosabb; a többinél könnyedebb, miközben sokszor mégis komolyabb, földhözragadtabb. Plusz ott vannak a modern korhoz jobban illő sajátos sci-fi elemei.

            Szóval ezt az univerzális egyéni és közösségi élményt tartom erőnek, amivel talán csak az SW rendelkezik.

            Persze egy jó SW filmhez nekem elengedhetetlen a magas fokú kivitelezés és kompromisszum mentesség, amit annak idején Lucas-ék – igen, többes szám – megköveteltek maguktól és másoktól.

            Nekem a második trillógia az itt vázolt tulajdonságokban csorbul, pl. béna párbeszédek, öncélú CGI mánia, erőltetett gyerekvonal pl. Jar-Jarral, időnként érzelmileg és szellemileg visszamaradott/fogott karakterek, ezek miatt kevesebb és kevésbé felnőttes tartalom stb.

          • “Finchert amúgy megkeresték.”

            Talán nem véletlenül mondott nemet, lehet nem akart még egy Alien 3-as élményt átélni, és látta, hogy mi sülne ki ebből is. Bár tény, nem követtem most az eseményeket.

            “Kershner meg egy hétpróbás, a szakma csínját-bínját ismerő rendező, akinek ráadásul volt egy elég jó forgatókönyve, amit nem ő írt.”

            Kershnerrel állítólag együtt dolgozott JJ, mégse láttam ebből semmit a vásznon.
            Plusz talán megadtad miért is maradt el a várt minőség: se jó rendező se rendes forgatókönyv nem lett most.
            Most, amikor elvileg végre minden akadály elhárult a korlátlan SW filmes alkotások születése előtt.

            Most komolyan akkora elvárásnak számít, ha egy V-VI közeli minőségű (nem erejű) filmet vártunk volna?
            Én a korábban linkelt trailer után mondtam azt, hogy vazz, ez lehet jó lesz, igazi SW lesz. Igen, New Hope vonalvezetést, ott látott gondolatokat, érzelmeket sugallt, de ennek így is kellett lennie, viszont végül én a vásznon totál nem ezt láttam…

            Szóval akkor mi a végső válasz? Disney?

    • Ha már említve lettem, akkor megszólalok. Túl azon, hogy felemás érzéseim vannak a filmmel kapcsolatban, csak kérdéseket tudok feltenni:
      SPOILER:
      – Miért tért át Kylo Ren a Sötét oldalra? (Láttunk néhány kockát Rey elméjében, de nem tudjuk pontosan mik voltak azok. Ha kidolgozatlan háttértörténettel engedték szabadjára Kylo-t, akkor nagyon elkeseredett leszek. A 1-3 részt sokan szapulják, nekem mégis tökéletes választ adott a “miértre”. Miért állt át Anakin. Ha Kylo-val kapcsolatban ugyanerre a kérdésre csak egy félmondatos választ kapok majd, hát… de gondolom nem akarják nyújtani sem, mint a rétestésztát, mert akkor meg az a baj.) A kiképzése, amire utaltak, külön érdekesség. Látjuk-e majd a vívódását a másik oldallal (a fénnyel, amit ebben a filmben hallottam életemben először) vagy azzal, amit az apjával tett, végleg állást foglalt? (Csalódás lenne, ha nem ugyanaz lenne a sorsa, mint Vadernek.)
      – Ki ez a Snoke Legfőbb Vezér? Idősnek, tapasztaltnak néz ki, a kis Rey kevés lesz ellene, de lehet, hogy még Luke is. (Annak örülnék a legjobban, ha Kylo csatlakozna hozzájuk, de miután szupergonosszá képzik, megint csak kérdések maradnak bennem. )
      – Kicsoda Rey? Ki az anyja és ki az apja?
      – Finn jó arcnak tűnik, de tapsolnék, ha beépített ember lenne. :DDD
      (Nem olvastam a könyveket, nem vagyok tisztában mindennel, de hatalmas lehetőségek vannak itt, szóval szurkolok, hogy a következő rész szupi legyen.)

      • Ezek olyan kérdések, amiket remélhetőleg majd a következő két film fog megválaszolni. :-)

        Kylo Ren: sok elmélet született, a legvalószínűbbnek az tűnik, hogy csúnyán el lett szúrva a kiképzése. Felfogadta az utolsó jedi (aki szintén túlkorosan kapott hiányos kiképzést), talán vétett néhány pedagógiai hibát, a gyerek kíváncsi volt a sötét oldalra meg a nagyapóra, szerintem ennyi elég. És ez magyarázza Luka bujdokolását is.
        Episode I-III.: igen, végülis választ adott Vader áttérésére, csakhát a kivitelezés, azt tudnám feledni… (Christensen tinificsúr karaktere, a borzasztó dialógusok….)

        Snoke: itt még lehetnek érdekes fordulatok, érdemes figyelni a jelenetei alatt a zenét, ami erősen emlékeztet az ep. III. színházas jelenetében hallottra. Szóval?…

        Rey: ezt is ki fogják bontani, tuti.

      • Az Erő gyakorlatilag Hatalom. És Kylo-t megkísértethette, hogy a magasztosabb dolgok helyett inkább gonoszabb célokra használhatná az erejét. És szerintem nem túl százas, meg a szülei sem törődtek annyira vele. Solo mindig is kalandozó típus volt, hajtotta a vére, Leia meg azzal volt elfoglalva, hogy rend legyen. Luke-nak kellett volna inkább foglalkoznia Kylo-val, de hát őt sem tanították ki teljesen. És Snoke könnyen befolyása alá hajtotta a gyereket. Talán volt egy kis agymosás, egy kis szugerálás, de Kylo agyban nem túl erős. A lányból sem tudta kiszedni az infót, pedig benne még csak ébredezett az Erő.:) Szóval a fickóra ráférne egy pszichológus.

  13. Én ma néztem meg, nekem hangulatra bejött, azontúl meg egyértelműen felvezető rész, de annak szerintem pont jó. Nem vagyok nagy StarWars fan…de gondoltam újranézem az új rész kedvéért mert már vagy 5 éve tutira nem láttam egyik részt sem…a számozás szerinti sorrendben néztem és így a régiek után nekem eléggé beleillett a szériába. Nekem ez ezzel a remake hangulattal azt sugallta, hogy ez tényleg lényegében egy stafétabot átadás az új generációnak és hogy a probléma még mindig ugyan az…és ha nem is mélyen ment bele..de lefektette az alapokat arról, hogy hiába az a célja a jediknek hogy kihaljanak a sith-ek és a sith-ek is hiába akarják kiirta a jediket, ez kb lehetetlen (mint a hegylakóban utolsónak maradni miközben mindig születnek új hallhatatlanok)..itt is születnek új emberek akikkel az erő van és majd oldalt választanak..és persze az erő nélküliek is oldalt választanak…és ugye eleve a prófácia azt mondta ki hogy eljön valaki aki elhozza az erőben az egyensúlyt…mi kell ehhez? hogy a két ellentétes oldal egyforma erővel feszüljön egymásnak…ami a negyedik rész óta be is teljesedett. mert hiába a birodalom a nagyobb hatalom, a lázadók mégis feltudták venni velük szemben a kesztyűt…
    Nah de a lényeg itt az örök körforgás…most jön az új generáció és ők is megvívják a maguk csatáját…ez egy never ending story…

    Amúgy részemről a top3 ami nagyon szemet szúrt a filmben:
    1. Gazdát választó fénykard…mióta lett ez Harry Potter?
    2. Az új halál csillag egy bolygóba lett beleépítve… baromira érdekelt volna, hogy hogyan kormányozzák, hogyan céloznak vele, mert azért ez nem egy űrhajó volt…ez ki is derült abból is, hogy nem nagyon ment oda a bolygókhoz amiket lekapott hanem távolról tette amit tett…
    3. A bolygópusztító lézersugár ami nemcsak szétvált de még irányt is váltott…wtf…nekem vannak tévképzeteim a lézer működéséről vagy nekik?

    Viszont az új karakterek esetlensége nagyon tetszett. Han Solo bénázása már kevésbé, ott egy kicsit az az érzésem volt, mintha Harrison Ford, nem ugyan azt a karaktert formázná meg.

    • “Nah de a lényeg itt az örök körforgás…most jön az új generáció és ők is megvívják a maguk csatáját…ez egy never ending story…”

      Valahol ez az SW lényege. No meg a belőle kipumpálható pénzé is…

      1. Az ’77-es első filmben Obi-Wan azzal ad át egy fénykardot Luke-nak, hogy az az apjáé volt. A Harry Potter még a fasorban sem volt.
      2. Majd megírják a fanok regényben, képregényben stb. :-)
      3. Jó, hát kezdjük azzal, hogy a fénykard mind olyan sem létezik… helló, ez egy űrfantasy, nem sci-fi.

      • 1. Hát az oké, hogy a HarryPotter később volt mint a régi részek, de ott még nem esett szó arról, hogy a kard választana…sőt most nézem épp a VI-t és Vader épp nézegeti Luke új kardját, amit ő maga csinált.

        3. Hát fantasy sztem attól, hogy van benne ERŐ, minden más elem a scifi vonalat képviseli…bolygók, űrlények, fénykard, lézerágyú…
        A fénykardról kb nekem csak annyi jött át, hogy az valami lézersugár, ami egy ponton véget ér azt hogy nem egyenletesen veszít a sugár az energiájából a fénykard vége felé, nem tudom mivel magyaráznák, de ez egy konstans dolog Van valamiféle fix energiahatás ami ezt lehetővé teszi, viszont az okoslézer ami gondol egyet és szétválik és még irányt is változtat az nekem már túl magic.

        • 1. Hát akkor most szó van róla, hogy a kard “választ” – bár ez szerintem inkább metaforikus. Engem nem zavar.

          2. Hangos űrbéli robbanások, ráadásul olyan kinézetűek, mintha oxigéndús légkörben történnének; hiperűrsebesség, karbonfagyasztás, fénykard… ezek csupa olyan dolgok, amik mind a fantasy-vonatkozást erősítik. Nekem ezzel nincs bajom, de egy SW-től ne várjunk sci-fi-akkurátusságot semmilyen szinten.

    • Han Solo inkább egy szerencsevadász volt. Emlékeim szerint a régi részekben is sokat köszönhetett a véletlennek. Pl. az Új Reményben gondolt egyet és ordítva futott a rohamosztagosok után, hogy azt higgyék, hogy sokan vannak. Aztán meg ő menekülhetett:)
      Vagy mondjuk az Ezeréves Sólyom sem akart mindig tökéletesen működni, javítgatták folyamatosan és aztán az utolsó pillanatban fénysebességre kapcsolt.
      Szerintem belefért a kis bénázgatás. Solo a régi volt, ráadásul most is sokan akarták a fejét és végül is pl. spoiler
      a véletlennek köszönhette a menekülést, hiszen a csaj véletlenül elengedte a szörnyeket:) És a felfordulásban kereket oldhattak.

      • Amit neked válaszoltam valamiért nem jelent meg de újra leírom rövidebben.
        A fő gondom talán az volt, hogy Han mostani bénázásai után mindig volt egy kis kikacsintás amitől komolytalan lett a karakter és önmaga paródiájává vált. A régi részekben is bénáztak, de sosem akadt fent ezen senki..megoldották és mentek tovább, itt meg erőltetett kikacsintós viccelődések lettek belőle. Volt baromisok kikacsintás ami tetszett a filmben..de a komolytalankodásnál csak az új karakterekre kellett volna szorítkozni. Viszont ami a legjobban tetszett az a Millenium Falconon az a szörnysakk..amit véletlenül bekapcsolnak az új részben is… ugyanaz a béna grafikájú hologramm csak itt most nem gyurmával megoldva :)

        • Hát jah, Solo egy tökös, felnőtt, “rosszfiú” karaktere volt, nem egy szerencsés flótásé.
          Persze, sokszor szerencse is kellett neki, de közben vagányan és férfiasan meg is küzdött a sikerért.
          Se Greedot se az aszteroida mezőt nem a három cseresznye oldotta meg / hozta össze neki.

    • Jah még az egyik nagy fájdalmam az volt mikor leverték a pajzsot a bolygón és mondták a hajóknak, hogy most már kijöhetnek a fénysebességből…azaz akkor eddig fénysebességben várakoztak? Azt hogy? Ez a két fogalom részemről ellentétes.

      • SPOILER!

        Az nem szúrt szemet, hogy az ismeretlen helyű és távolságú titkos lázadó bázison élő közvetítés volt?

        Vagy, hogy a nagy lázadó flotta – ami eddig kordában tartotta a Rendet – bolygó elleni rohamjára kb. 6 db X-wing érkezett összesen – és kb. annyi is távozott végül – ?
        ( bele se merek gondolni mi lett volna, ha a nagy köztársaság, ami a korábbi galaktikus méretről 5 bolygóra redukálódott, nem támogatja őket…:D )

        Vagy az, hogy a szupertitkos bázis – amiről csak Fin szavai alapján tudtak meg bármit is – hologramjára gyors említés után csak rámutatásra megjelenik az eddig ismeretlen gyengepont részletes műszaki rajza?

        Említhetném még az elején a csillagrombolót, amin kb. 3 lézerágyú kilövése után nem maradt semmi…
        Vagy az űrből lezuhazó roncsból állítása szerint kizuhanó pilóta csodás megmenekülése?
        Vagy a ST-esen előadott pajzsműködés fénysebességű “kikerülése”?
        A talán csecsemő kora óta tartó mentális kondícionálást – Mechanikus Narancs vki? – pillanat alatt felülíró Fin.
        A “haditerv” megalkotása olyan frappáns, hogy nem is értem minek is haditerv… főleg, hogy a legfontosabb pont a pajzs kiiktatása nem tartozik senkire, hiába is adja majd az életét jópár ember.
        A pajzs kiiktatásával kapcsolatosan felmerülő kételyt/feszültséget természetesen még csírájában megölik, hiszen haladni kell, nincs mese…

        na, sokak örömére befejeztem ;).

        • Na kb. ilyesmikre gondolok én is amúgy. Teljesen ad hoc módon van összehajigálva az egész, mindenféle átgondoltság nélkül. Olyan baromságok vannak benne, amik a régi filmeket is tönkreteszik. Pl. ha most Solo ilyen könnyen átrepül egy pajzson, akkor mi tökömnek ökörködtek a Jediben az Endoron egyáltalán??? Bereült volna a Falconnal lerobbantja a halálcsillagot azt csá. Ez a fajta igénytelen forgatókönyvírás eredményezte a Trekben a szuperteleportációt is. Találjunk ki hasraütve valami faszságot, ami a forgatókönyv adott pontján túllendít, és szarjunk bele, hogy ez milyen szinten ileszkedik a világba egyáltalán. Egy idő után már teljesen kizökkentettelk ezek, és nem tudam élebzni a filmet semmilyen szionten olyan töménységben jött a hülyeség. Jar Jar legalább csak egy karater volt, akit lehetett ignorálni, és a lapos Lucas féle párbeszédeket is túl lehett élni.

        • Ezek jogos felvetések, csakhát az a baj, hogy a kultikus tisztelettel övezett régi trilógia is tele van ilyenekkel…

          • Minden filmben vannak hibák (éppenséggel a Star Warsnál, eddig a “hőn szeretett” új trilógiára juttott ezek vagy 80%-a) , csak épp a súlyosság és a töménységük nem mindegy. Pl. egy olyan “fatális véletlen” is sok egy filmbe, hogy csak úgy összefutnak a csajjal a tíszer akkora (direkt szájba rágták) halálcsillag 3-on, de ilyen szintűből, van vagy tíz is ebben a filmben. Komolyan néha olyan érzésem volt, mintha egy paródiát néznék.

          • Esetleg majd összeszedhetnél párat, olyat is, ami egyszerre jelenik meg a régiekben és a 7-ben, hogy szembe tudjuk őket állítani, össze tudjuk hasonlítani.

            A lentebb, általad linkelt, második írás bár nem teljes, de jól vázolja a problémákat és hoz mellé pár jó példát is a IV-ből.

            BK.

  14. Most sikerült megnéznem. Nekem összeségében tetszett. Az események kcsit gyorsan történtek, Rey túl gyorsan tud túl sokat az erőről és még le is győzi végülis Kylot aki viszont képzett lenne valamennyire. De ezek apróságok. Egy igazi főhajtás a régi részek előtt. Ford nagyot alakított, a humor is jókor volt, nem volt sok. A fiatalok is ügyessek. Tetszettek a párbeszédek is meg a fényképezés is. Bár a végén tényleg sok volt a helikopteres körbe forgás Nikodemus :-) Hant nagyon sajnáltam de gondolom már Ford is akarta nagyon a dolgot.

  15. Bakker látom megy azért az adok-kapok. Ígértem, hogy írok majd egy elemzést, hogy mi a bajom konkrét példákkal. A gáz, hogy most a karácsonyi hajtásban, nem nagyon volt rá idő meg energiám. És az a helyzet, hogy BAROMI HOSSZÚ írásnak kéne lennie, hogy soroljam fel az elrontott dolgok TUCATJAIT. Gyakorlatilag végig kéne mennem az egész filmen lépésről lépésre. Amit eleve nem örömmel teszek, mert én SW rajongó lennék. Annyira nincs kedvem szapulni, még ha iszonyatoisan csalódott is vagyok. De az viszont bevallom idegesít némileg, hogy nem hajlandóak észrevenni az emberek ezeket. Vagy inkább szomorú vagyok, hogy mai nézőkek már tényleg elég ennyi is. Kikerükt ugyan pár látványos hibát az utolsó három filmhez képest, de csinált helyette egy rakat másikat.
    Pár napon belül viszatérek még erre, ha addigra nem kerül feledésbe már ez a topic. Most azért van jobb dolgom is ennél .:D

    • Valaki már jelezte, hogy írna részletesen, hogy mi a baj a filmmel:) Ha küldesz egy negatív véleményt, megbeszélhetjük, hogy kiteszem:)

      • Na jó, majad lehet, hogy írok valamit, de most erősen karácsony van, és még szaloncukrot se vettem. 😀 Nem ígérek semmit biztosra.
        És most karácsonyilag vitatkozni se szeretnék.
        De úgy igazából egyszerű a magyarázata annak, hogy miért tetszik sokaknak, és miért nem másoknak. Attól tartok akiknek bejön, csak “látták” a filmet, de nem “nézték”. De hát a mozifilmeknél, úgy tűnik ma már ennyi is elég. De mint mondtam fel tudnék sorolni vagy 100 történetet a könyvekből képregényekből, amik nagyjából mentesek a legtöbb (oké, nem mind) fentebb emlegetett hibáktól. Annyi, hogy azokaz “igazi” írók írták.

  16. Na, végre sikerült megnéznem. Ha azt mondom, tökéletes alkotás ,finoman fogalmazok. Értékelésem nem 10/10, hanem 20/10!!!!
    Csak 3 megjegyzésem van:

    1. én sajnáltam azt a filmben, hogy mivel ugye könyvektől független, nem kánon film, ezért a lázadók sorsa nem alakult olyan szépen, mint a könyvekben. Itt nem hoztak létre új Köztársaságot, sem új Jedi rendet, meg Han és Leia nem boldog házasok. Akkor kíváncsi lennék, mégis itt mivel töltötték az elmúlt 30 évet a lázadók?
    2.Mondanám hogy Landó hiányzott, de nem mondom, a film nélküle is tökéletes, hiányát észre se venni.
    3. Amiért a legjobban büszke vagyok Hollywoodra, hogy a könysorozat segítsége nélkül találtak ki a filmbe sok új lényt és karaktert. Mestermunka!

  17. Egyébként gratulálok minden kommentelőnek, hogy játszva bejutottak a filmre 2 nappal a premier után, csak nekem nem sikerült. Majd legközelebb.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


6 − = egy