0

Szépséges fiatalság (La meglio gioventù, 2003)

írta Nikodémus

2016-01-la-meglio-gioventu-1

Azon a nyáron minden megváltozott. Matteo (Alessio Boni) és Nicola (Luigi Lo Cascio) az egyetemi vizsgák után haverjaik után indulnának, de belebotlanak egy különös szépségű autista lányba, akit el kell vinni apjához. A vállalkozás csupán félig-meddig sikerül, a könnyű mediterrán levegő csak úgy izzik a fiatalok között, aztán az idősebbik testvér egyszer csak hirtelen eltűnik. Később mindhárman életük sorsfordító eseményeként tartják számon azt a búcsúzás nélküli elszakadást. Így illan el a Szépséges fiatalság: az élet megy tovább, rendületlenül.

2016-01-la-meglio-gioventu-2

A kinti ködös-borús idő láttán nincs az a vérmes sci-fi- vagy akciófilm-rajongó, akinek szíve ne lágyulna el egy könnyedebb, nevetgélős, romantikus elemekkel tűzdelt filmecske ígéretére egy forró tea (vagy csoki) társaságában, a szeretett társ mellé kuporodva. Nos, ez a film nem teljesíti ezeket a várakozásokat: túllép rajtuk. Marco Tullio Giordana rendezése először valóban könnyed kis romkomnak indul, ám gyorsan irányt vált, és egy nagyívű családtörténet mesélésébe kezd, mégpedig egészen kiváló érzékkel. Annyira virtuózan csinálja, hogy az elsőre rémisztő 6 órás játékidő meg se kottyan: egyszerűen belefeledkezünk a korhű hangulatfestésbe, a remekül megírt dialógusokba, a színészek játékának közvetlenségébe és abba a finom, szinte megfoghatatlan melankóliába, ami az egész cselekményt körüllengi. S jólesően csak kicsit facsarja szívünket.

2016-01-la-meglio-gioventu-3

A báty és az öcs mellett szép lassan megismerkedünk a szülőkkel, az idősebb nővérrel és a kishúggal, s természetesen felbukkannak a hősök mellé rendeltetett társak: szerelmek, barátok, ismerősök, riválisok. Tényleg hihetetlen, milyen könnyű kézzel mesél a rendező: központi alakjai úgy változnak, érnek az idő múlásával, hogy önmaguk maradnak, mi pedig változatlanul kíváncsiak maradunk rájuk. Apropó, idő: a film negyven évet ölel át, s a Carati család életének bemutatása mellett társadalomrajzra, sőt, Olaszország XX. századi történelmére is futja. Elég néhány utalás, hogy értsük: a maffia mindent behálóz, a boldogulni kívánót korrumpálják, s mindig van egy keresztapa, aki a maga javára nyúl bele a folyamatokba. Ez a kínzó feszültség végigkíséri az egyébként tisztességes családból származó, értelmiséginek szánt Carati testvérek életét. Matteo hirtelen döntéssel katonának, majd rendőrnek áll, s végül nyomozó lesz, de végig nem találja helyét a világban, Alessio Boni perzselő színészi jelenléttel formálja meg a hányódó, titokzatos figurát. Nicola szerencsésebb alkat, az a bizonyos nyár pozitív módon hat rá: a lány kiszolgáltatottságát látva elhatározza, hogy orvos-pszichiáter lesz, és életét arra teszi fel, hogy a mentálisan sérült emberek életkörülményeit könnyebbé tegye. A magánéleti zűrök azonban öt sem kerülik el: egzotikus szépségű, zenekedvelő felesége képtelen feladni sötét kapcsolatait, s egy idő után elzárja magát saját gyermekétől és annak apjától.

2016-01-la-meglio-gioventu-4

Vannak a Szépséges fiatalságban tényleg megrázó jelenetek: amikor egy tüntetés során a két testvér szembekerül egymással; amikor egy felhőtlennek induló szilveszterezés tragédiába torkollik vagy amikor egy ártatlan találkozásból szenvedélyes szerelem lesz, komoly következményekkel. Némi gyakorlottsággal figyelve a cselekményt, egy idő után számíthatunk a fordulatokra, Marco T. Giordana azonban olyan virtuóz érzékenységgel vezeti szemünket jelenetről jelenetre, hogy élvezet nézni. Sosem tudhatod, melyik megszólításból lesz jelentékeny dialógus, meghatározó cselekedet vagy a hősök életét új irányba lökő fordulat. A nagy kép mégis összeáll: érzed, hogy kerek, bár befejezetlen a család története. Fiatalság, lassú idősödés, érettség és éretlenség fonódik össze a bámulatosan megírt forgatókönyvben, s a boldogság hol visszafogott, hol erős, ám soha nem szűnő keresése.

2016-01-la-meglio-gioventu-5

S ahogy  alkonyodik hőseink élete, a film úgy szűkíti be önnön játékterét: egyre ritkábban utal az egyént körülvevő társadalomra, helyette a személyes dolgok kerülnek előtérbe: szeretteink java. Így tesz egyik főszereplőnk a síron túl (szívszorító jelenet), s így alakul az utódok sorsa is: van, amit megismételnek, van, amit elhagynak felmenőik létéből. Jót is, rosszat is: ily fájdalmasan ismerős egy családtörténet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *