8

2014 vesztesei és nyertesei

Nyertesek

guardiansofthe

Egyértelmű, hogy az év nagy nyertese a Marvel és ezzel együtt a Disney volt. Amerika Kapitány, Thor és Vasember követendő példává vált (erről majd lesz egy külön írás, egyszer, valamikor, talán). Steve Rogers, Sólyom és Fekete Özvegy sikerre vitte a Kapitány folytatását, A galaxis őrzői pedig megmentették a nyarat, hiszen a képregényfilm volt az egyetlen, amely a május-augusztus intervallumban Amerikában átsuhant a 300 millió dolláron.

Egyúttal Chris Pratt is bizonyította, hogy főhősnek tökéletes. Megnyugtatott mindenkit, hogy a Jurassic Word-ben is meg fogja állni a helyét.

2009-michael-bay

Egyértelmű, hogy 2014 Michael Bay éve volt. Ha eddig nagyképűnek tartotta valaki, a rendező-producer arca még jobban megnőhetett. Hiszen a Transformers: A kihalás kora milliárdos sikert ért el, producerként sem lőtt mellé. Sokan jó előre leírták a Tini Nindzsa Teknőcöket, rengetegen szörnyülködtek az előzeteseken és több elemzés sem jósolt nagy jövőt a képregényfilmnek. Majd 477 millió dollárig jutott el a projekt, de az olcsó, gyatrának mondott horrorjai is szépen jövedelmeztek. Ouija, A bűn éjszakája.

maleficent

Angelina Jolie Hollywood egyik kedvenc színésznője, azon kevés nők egyike, akiben a producerek és fejesek megbíznak. 2014-ben kvázi bebetonozta magát az élvonalba, hiszen a Demóna fantasy-t sikerre vitte és a megosztó kritikák ellenére a Rendíthetetlen drámája is kasszasiker lett.

faultinour1

Akadt egy-két csúnya bukta, de a young adult adaptációk továbbra is népszerűek, az elhasalt próbálkozásokra már alig emlékszik senki (Vámpírakadémia?). Természetesen mind közül Az éhezők viadala szárnyal, de A beavatott is hozta a vártakat. De a YA becsületét a Csillagainkban a hiba mentette meg, amely a bevétel mellett remek színészi alakításokat, vicces és drámai pillanatokat mutatott be.

És ha már az olcsóságnál járunk, Jason Blum nagyon is ráérzett évekkel ezelőtt, hogy mennyi pénz van a pár milliós horrorfilmekben. Ám érdekes módon a körberajongott Whiplashben is benne volt a keze.

heavenisfor

Idén a hívőket is elárasztották filmekkel. A God’s not Dead, az Isten fia (Son of God) vagy akár a Heaven is for Real szép eredményeket értek el, de a megaköltségvetéssel bíró Noé is eljutott 362 millió dollárig, most éppen Ridley Scott borult térdre, hogy az Exodus nem bukjon hatalmasat.

Az R kategóriás vígjátékok szépen hasítottak. A 22 Jump Street – A kopasz osztag 331 millió dollárt kasszírozott, Melissa McCarthy is kihozott száz milliót a gyengére sikeredett Tammyból, de a Rossz szomszédság szintén erősen hasított. Seth Rogen nevén sem esett csorba, csak jól jöhet ki a The Interview-ból.

Vesztesek

Andrew Garfield

Annak ellenére, hogy a Pókember folytatása több, mint 700 millió dollárt fialt a Sony nagy gondba került. Ez volt az első Hálószövő kaland, amely nyögvenyelősen jutott át Amerikában a 200 millió dolláron és érezhető, hogy lövésük sincs mit kezdjenek a népszerű Marvel hőssel. Igyekeznek kibővíteni Peter Parker univerzumát, a Sinister Sixen tervezgetik a Venom spin offot és egy Pókemberhez köthető csajos alkotásra is számíthatunk. Egyedül a May némi projektről szóló híreszteléseket cáfolta a stúdió.

1herc

Szegény Herkules! 2014-ben bizony alaposan rájárt a rúd a görög legendára. Először Kellan Lutz ejtett csorbát a mitológiai alak hírnevét, majd az Asylum is előrukkolt egy filmmel. És a Dwayne Johnsonnal készült fantasy-kaland sem vált emlékezetessé, bár a bevétel végül eléggé pofás lett a végére.

expendables3

Amilyen nagy hévvel vetette bele magát Sylvester Stallone anno a The Expendables munkálataiba, most olyannyira húzta le az egészet a wécén. A felvállaltan 80-as évek akciófilmek hangulatát visszahozni akaró és egykori akcióhősöket felvonultató franchise-ba bevonták a fiatalabb korosztályt is, ráadásul a besorolást is visszavették. Amerikában cudar bukta volt.

Annak ellenére Jeffrey Katzenberg abszolút elégedett a DreamWorks animációs részlegének a teljesítményével. Pedig eléggé alulteljesített, hiszen a Mr Peabody & Sherman csak 273 millió dollárt tudott összeszedni 145 millió dolláros büdzsé mellett és a Madagaszkár pingvinjei sem hozták a vártakat, mindkettő elhasalt hazai földön. És az Így neveld a sárkányod folytatását is csak a nemzetközi eredmények mentették meg.

blended

Adam Sandler vígjátékaival rendre átlépte Amerikában a 100 millió dolláros határt. Ezúttal viszont mellényúlt, az utóbbi időben nem hozza a szokásos teljesítményt, a Kavarásra (Blended) nem vonultak tömegével az emberek, illetve a Men, Women & Children is leszerepelt. A The Cobblert pedig hiába készítette Tom McCarthy, a vélemények szerint eléggé rossz film született.

Alexandre Ajának nem termett babár, a Horns adaptációja nem kapott túl nagy figyelmet, ráadásul az alacsony költségvetésű sem mozgatott meg sok embert.

Az Oscar-díjas Wally Pfister ahelyett, hogy maradt volna a kaptafánál úgy döntött, hogy saját maga dirigálja le a Transzcendenst. Operatőrként remek, de kiderült, hogy rendezőnek csapnivaló. A közönség és a kritikusok is földbe döngölték a produkciót.

És kiemelnék két színészt, akik úgy-ahogy megúszták.

draftday1
2014 lehetett volna Kevin Costner visszatérése, sajnos ebből nem lett semmi. A Jack Ryan film pénzügyileg leszerepelt, Chris Pine is megerősítette, hogy a stúdió nem volt kibékülve a bevétellel. De a főszereplésével forgatott Újoncok napja sem töltötte meg rögbirajongókkal a termeket, de ott volt a 3 nap a halálig film is, amely nem akció, hanem családegyesítő alkotás volt. Szerencsére egyik sem hasalt hatalmasat.

edgeoftomorrow2

Volt idő, amikor elég volt Tom Cruise képét kitenni egy plakátra és siker garantált volt. A színész hírneve kissé megkopott. A holnap határa sci-fi akció eléggé nyögvenyelősen haladt át a 100 millión Amerikában, a nemzetközi eredmények húzták ki a bajból a produkciót. És egyúttal kiderült, hogy nem is Cruise-t okolják a blamáért, a stúdió félresikerült reklámkampányát teszik felelőssé, hogy nem minden fronton teljesített az elvárások szerint.

8 komment

  1. Én Chris Pratt-nél megemlíteném Lego-kalandot vagy a Jump Street-nél a rendező párost (akik a Lego-kalandot is rendezték 🙂 )!

  2. ..Cruise-t nem kell félteni, egész jó kis film lett a Holnap határa,és nemsokára Huntként térhet vissza, marad az “A” ligában.
    Hiányolom a Godzillát , az Interstellart és az XMent.

    • Az X-Mentől ez várható volt, pláne azután, hogy újra elővették a régi csapatot. Az elsőktől sokan tartottak, de a remek kritikák és vélemények után a mutánsok ismét megmutatták, hogy mire képesek. Az Interstellartól szintén sokat vártak, összejött. Viszont a Godzilla befért volna, hát igen.

    • Nem költöttek a reklámra eleget. Ilyen sok pénzből készült produkciónál kiemelten fontos, hogy a csapból is az folyjon.

    • Szerintem itt arról van szó, hogy a stúdió erőltette a Live Die Repeat szlogent és az időhurkos sztorival próbálta megragadni a figyelmet, holott inkább arra kell volna összpontosítani, hogy nem egysíkú, hanem változatos film lesz. És ugye sokan csalódtak a Feledésben, ami Cruise előző sci-fije volt.

  3. Még (immár) tavaly ősszel írtam valahova egy hosszabb szösszenetet az épp elmúlt nyári moziszezonról, és feltűnő volt, hogy miközben mindenki franchise-t meg moziverzumot akar építeni, az egyéni ötletek simán elsikkadnak, de pl. a klasszikus színész/sztárfilm is (csak Cruise és Jolie dacol az árral). És ahogy az idei blockbuster-szezon kinéz, hát lehet, hogy bekövetkezik a bukássorozat (ennyi attrakciót ugyanis nem bír el a közönség).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *