3

Luc Besson, avagy klasszikusok után feledhető akciófilmek

bessonHa Luc Bessonról van szó a viszonylag szórakoztató, jobb esetben átlagos minden egyediséget nélkülöző akciófilmek jutnak az ember eszébe. De neki köszönhetjük, hogy Liam Neesonból akcióhős lett. De ha visszatekintünk karrierje kezdetére látható, hogy egy kreatív, minőségre törekedett. Vele együtt ismerhettük meg Jean Reno-t, ő fedezte fel Natalie Portmant és akkoriban még Christopher Lambert tudott színészkedni, nem B kategóriás akcióhuszár volt. Illetve pályafutása elején még gondot fordított arra, hogy a közönség elvárásait, igényeit ötvözze filmművészeti szempontból fontos, kiemelt értékekkel, próbálkozásai rendre olyan jól sikerültek, hogy első rendezései egytől egyig klasszikussá váltak. Házi zeneszerzője Éric Serra, aki egy-két kivételtől eltekintve pályafutása során csak Bessonnak dolgozott.

1959 március 18-án született Párizsban, szülei búvároktatóként dolgoztak, nem csoda, hogy tengerbiológus akart lenni. Fiatalkora nagy részét azzal töltötte, hogy édesanyjáékkal Olaszországban, Jugoszláviában és Görögországban utazgatott. Tíz éves volt, amikor visszatértek Franciaországba, ahol szülei gyorsan el is váltak, majd mindketten megházasodtak.

17 éves volt, amikor egy merülés során csúnyán megsérült, ami miatt kénytelen volt letenni arról, hogy tengerbiológusként delfinekkel foglalkozzon. Mivel szeretett írni és képeket készíteni így felmerült a lehetőség, hogy talán a filmkészítés pont megfelelő lenne számára. Egy barátjának az ismerősének a testvére asszisztensként dolgozott egy rövidfilmen, őt kérte meg, hogy elmehessen a forgatásra, ami megerősítette abban, hogy neki is filmeket kell készíteni. Nem sokra rá csinált is egy pár perces alkotást, de véleménye szerint iszonyatosan rossz lett.

Folyamatosan történeteken agyalt, elképzeléseit megpróbálta forgatókönyv formába önteni, ekkor született meg Az ötödik elem ötlete is. 18 évesen a filmiparban vállalt be munkákat, dolgozhatott Claude Faraldonak és Patrick Grandperretnek. Ekkoriban három rövidfilmet és néhány reklámot is leforgathatott, majd Amerikába utazott, de három év után visszaköltözött Párizsba és megalapította a Les Films du Loup produkciós cégét.

ledernerJean Renoval először a L’avant dernier 12 perces rövidfilmen dolgozhatott együtt, első másfél órás alkotását, az Élethalálharcot is vele hozta össze, amely fekete-fehér volt és gyakorlatilag dialógus sem volt benne. A posztapokaliptikus környezetben, a III világháború után játszódó túlélőfilm kultstátuszt vívott ki.

Két évet kellett várni a következő művére, a Metróban Christopher Lambert játszotta a főszerepet, akit akkoriban még próbálkozott jobb, minőségi filmekben szerepet vállalni. Lambert karaktere a törvény elől menekülve a párizsi metró alagútjaiban húzza meg magát, ahol több érdekes, lecsúszott figurával hozza össze a sors. A kritikusok kiemelték Besson vizuális stílusát és a Metró az 1986-os év harmadik legnézettebb francia filmje lett a közel 3 milliós nézőjével, Lambert pedig César díjat kapott. 1983-ban forgatott videóklipet Isabelle Adjaninak is, később is dolgozott egy-két zenés videón (pl. Madonna: Love Profusion, Serge Gainsbourg: Mon Légionnaire)

nagykekseg1986-ban forgatókönyvéből született meg a Kamikaze, ebben egy csöppet kattant kutató a tévé elé rendezkedik be, ám az is kiderül róla, hogy előszeretettel öldösi a bemondókat. Szintén ebben az évben érkezett A nagy kékség, sokat gondolkodott rajta, hogy ki legyen a főszereplő. Lambert és Mickey Rourke is megfordult a fejében, sőt azt is fontolóra vett, hogy saját maga fogja megformálni a szabad merülés fenegyerekét, választása végül Jean-Marc Barr-ra esett és természetesen Reno is helyet kapott a produkcióban.. A Barr által eljátszott karaktert Jacques Mayolról és Enzo Majorcáról formázta meg. A nagy kékség a 80-as évek legsikeresebb francia filmje volt, hazájában több, mint egy évig ment a mozikban. Az amerikai változat happy enddel zárul, egy delfinnel a főhős elúszik, bár a képkockák láttán erősen úgy tűnik, mintha csak a főszereplő képzeletében járnánk.

nikitaA 90-es éveket egy akciófilmmel, a Nikitával indította. Egy halálra ítélt lányt különleges ügynökké nevel ki a kormány és különféle veszélyes feladatokkal bízzák meg. Egy idő után azonban elege lesz mindenből. A nagy siker után a Warner elkészítette az amerikai verziót Bridget Fondával a főszerepben, de az 1991-es hong kong-i Black Cat akció is sokat merített belőle. Majd érkezett egy öt évadot megélt francia sorozat, 2010-ben pedig egy amerikai széria is elindult, ami már a 3 szezonnál jár. Besson nemrég egy interjúban elmondta, hogy figyelmetlenül olyan szerződést kötött, amiben le volt írva, hogy a sorozatból ő egy fillért nem fog kapni. Kicsit fel is húzta magát, de legalább azért virágot küldhettek volna neki, ha már az ő fejéből pattant ki a film.

leonapro1992-ben az Atlantisz víz alatt játszódó dokumentumfilmmel jelentkezett, amely két évig készült. Majd Reno-val megcsinálja karrierje egyik csúcspontját, a Leon, a profit és amiért igazán hálás lehet neki a világ, hogy felfedezte Natalie Portmant. Reno csendes, magányos, tejkedvelő bérgyilkos. Ugyan nincs ínyére, de mégis magához veszi Mathildát, akinek családját meggyilkolja egy korrupt zsaru. A lány szintén olyan profi gyilkos akar lenni, mint Leon, elsődleges célja pedig az, hogy leszámoljon a Gary Oldman által játszott nyomozóval. 7 Césár-díjat vihetett haza a produkció.

Létezik egy 25 perccel hosszabb verzió is, amelyet szokás rendezői változatnak hívni, de Besson csak a Hosszabb verziónak nevezi, mivel a moziban leadott film volt a rendezői változat. Eredetileg ő a 25 perccel megtoldott alkotást akarta a közönség elé tárni, de a tesztvetítések nem sikerültek túl jól, ezért kényszerült kivágni jó néhány percet. Érdekesség, hogy Besson eleve Renot akarta ugyan a főszerepre, de azért Mel Gibson és Keanu Reeves érdeklődését is felkeltette a film.

Folytatásról is szó volt, Mathilda állhatott volna a középpontban. Olivier Megaton a ScreenRantnak árulta el, hogy szerinte a Leon, a profi folytatásából nem lesz semmi, annak ellenére, hogy a forgatókönyvet már régen megírta Besson és Portmant még mindig érdekli a szerep. A gond az, hogy azóta Besson megalapította a saját produkciót cégét, a film jogait azonban nem ő birtokolja, hanem az első részt készítő stúdió és a fejeseket nem érdekli a második rész, egyáltalán nem akar belefektetni a sequelbe, így Besson is kénytelen volt feladni a terveit ezzel kapcsolatban.

vilagjegyBesson végre elérkezettnek látta az időt, hogy pénzt szerezhessen egykori nagy álmának, Az ötödik elemnek a megvalósításához. Bruce Willis-szel már évekkel ezelőtt beszélgettek a produkcióról, ám később a direktor egy ismeretlen színészt akart a főszerepre. Majd Willis bejelentkezett, mondván, hogy továbbra is érdekelné Korben Dallas karaktere. Leeloo figurájának megformálására több száz jelentkező akadt, közülük választották ki Milla Jovovich-ot, aki a Besson által kiötlött teljesen új nyelvet bemagolta. Oldman is jött a hívó szóra, a direktor szerint a földkerekség öt legjobb színészeinek egyike.

A jelmezek tervezéséhez Jean-Paul Gaultiert szerződtették le, a sok helyen látható „meleg” viselet nem zavaró, inkább megmosolyogtató, ugyanakkor nem is rí ki a produkcióból. A látványvilágért pedig Jean-Claude Meziere és Jean Giraud képregényalkotókat illeti dicséret. Az emberek egyszemélyés szobákban élnek, ahol egyszerre megtalálható a konyha, a zuhanyzó és az ágy is.

Folytatásról ugyan pletykáltak, de a rendező 2011-ben azt mondta, hogy soha nem is volt erről szó és nem is akarja megcsinálni. Willis nemrég a Collider oldal kérdésére azt felelte, hogy boldogan dolgozna ismét Bessonnal, ha megkeresi biztos, hogy dolgozhatnak újra együtt. A forgatás alatt Bessosn és Jovovich összemelegedett, a rendező el is vált nejétől, majd megkérte Jovovich kezét.

A Díva bőrébe Maiwenn Le Besco francia színésznő bújt, aki viszonyt folytatott Luc Bessonnal. Egy ideig randizgattak, majd 1993-ban született egy lányuk. Maiwenn egy évre rá a Leon, a profiban kapott egy kisebb szerepet. A Díva énekhangját az albán opera énekesnő Inva Mula-Tchako szolgáltatta. Néhányan úgy vélték, hogy az éneklés során akad egy-két hang, amit lehetetlen előadni, de a DVD egyik dokumentumfilmjében a készítők fogadkoznak, hogy nem babráltak, nem manipulálták a felvételt, az úgy hallható, ahogy azt Mula-Thacko előadta. Sajnálatos módon ő többé nem fakadt dalra egyetlen filmben sem, egy-két tévés produkcióban (Falstaff, La Rondine) azonban felbukkant.

Jeanne d'Arc - Az Orléans-i szûz  (színes magyarul beszélõ francia történelmi dráma, 148 perc, 1999)Következett egy történelmi film, Jeanne d’Arc, az Orleans-i szűz, a címszerepet nejére bízta, sőt, már a kezdet kezdetén is őt akarta. A rendezői poszton eleinte Kathryn Bigelow álldogált, aki Sinead O’Connort akarta látni d’Arc-ként és Sean Connery lehetett volna a Lelkiismeret. Ám amikor Besson csak kötötte az ebet a karóhoz Bigelow bedobta a törülközőt, ezért ő maga lépett a helyére. Bigelow csöppet berágott, mivel alaposan beleásta magát a témába és nem tetszett neki, hogy az ő kutatásait és elképzeléseit használják fel a projekthez, a dologból per lett, majd a felek békésen megegyeztek a tárgyalótermen kívül. A film nem lett siker, megbukott a kasszáknál, de 2 díjat hazavihetett a César-átadóról és Jovovich begyűjtött egy Arany Málna jelölést.

taxiBesson a kudarc után egy időre hanyagolta a rendezést, ráérzett arra, hogy nagyobb pénz van a viszonylag gyorsan megírható akciófilmekben. Kevés pénzbe kerülnek, nem kell velük annyit tökölni és a házimozis forgalmazással még profitot is lát. Ergo: futószalagon lehet szállítani őket. A Taxi forgatókönyvét 30 nap alatt hozta össze, eddig tartott ugyanis mire a Columbia eldöntötte, hogy részt akar-e venni Az ötödik elemben. 1998-ban forgott le a film és világszerte több, mint 200 millió dollárt söpört be. Értelemszerűen jöttek a további folytatások, majd még egy amerikai remake is befutott.

2000-ben a Gaumont korábbi elnökével, Pierre-Ange Le Pogammal közösen megalapította az EuropaCorpot Jött a Wasabi, a Yamakasi (állítólag a Casino Royalhoz is innen vették a parkour felvezetést) Tulipános Fanfan és A sárkány csókja, amiben játszott Bridget Fonda is. 2002-ben került bemutatásra A szállító, amely tökéletes ugródeszka volt Stathamnak, hogy akcióhőssé váljon. A film ugyan nem a mozikban nem volt siker, de DVD-n annyit hozott, hogy „folytatni kellett” , a második felvonás dupla annyit termelt, a harmadik pedig még többet gyűjtött össze. Egyes vélemények szerint Besson érthetetlenül pislogott, amikor látta a Bíbor folyókat, nem tudta elképzelni, hogy miért marad ki belőle, de a második forgatókönyvéhez már neki is köze volt. Az akciófilmes felhozatal mellett producerként egyengette a Tommy Lee Jones rendezésében készült Melquiades Estrada három temetése westernt. Az Elrabolva nagy sikere a főszerepet játsszó Liam Neesont is meglepte, szerinte egy B kategóriás akciónak tűnt első olvasatra a forgatókönyv és azon se csodálkozott volna, ha csak DVD-n jön ki. Mindenesetre ezt követően a producerek meglátták benne az akcióhőst.

2005-ben jelentkezett 9. rendezésével az Angel A-vel, ami már kevés figyelmet generált. Jamel Debbouze játszotta az adósságban fürdő Andre-t. Elkeseredésében öngyilkosságot fontolgat, ám pont akkor akarja mélybe vetni egy nő, amikor ő maga. A férfi megmenti, a hölgy pedig elhatározza, hogy segíteni fog neki. Ezzel Besson némileg visszakanyarodott korai filmjei felé, ahol még művészi értékek is felfedezhetőek, talán a bukás miatt tett le arról, hogy erőltesse ezt az irányvonalat.

Tizedik rendezése az Arhur és a villangók animációs film, Besson korábban azt mondta, hogy pályafutása során csupán ennyiszer áll majd a kamera mögé és több produkciót nem fog ledirigálni. Arhur kedveli a misztikus meséket és erősen foglalkoztatja, hogy vajon hova tűnhetett nagyapja. Kiderül, hogy a fantázia szüleményének tartott villangók valóban léteznek és neki is be kell lépnie világukba, hogy felkutassa a nagypapit és megmentse a családi otthont. 65 millió euróból készítette el az élőszereplős/animációs egyveleget, ami Franciaország legdrágább filmje volt ekkoriban. Még két folytatást is készített hozzá.

mumiakrehtlyesJacques Tardi francia képregényalkotó fejében született Adèle Blanc-Sec talpraesett és kalandvágyó riporternő alakja. A hősnő Párizsban keveredett különféle misztikus és ügyes-bajos kalandokba. Besson ekkor már 13 éve nem készített élőszereplős filmet, úgy érezte, hogy épp itt lenne az ideje belevágni egybe. Ezúttal hiányoznak a sci-fi elemek, ám Az ötödik elemhez hasonlóan a játékidő első perceiben itt is múmiákhoz köthető terepen járunk. Helyette viszont van teázgató múmia, több millió éves életre kelt őshüllőn való „lovaglás” és egy csöppnyi Indiana Jones utánérzés. A bájos címszereplőt kiadója messzi tájakra küldi, arra kérik, hogy írjon cikket a rejtélyes majákról, ám Adéle fittyet hány az utasításra és az őserdő helyett a sivatagban tevegelve lelünk rá néhány sárga és rotható fogú “úriember” társaságában. Eltökélt célja, hogy II. Ramszesz orvosának a múmiáját fellelje, majd azt egy Párizsban éldegélő felettébb öreg tudós segítségével feltámassza. Az életre keltett több ezer éves doki pedig meggyógyítaná a balesetet szenvedett és ágyhoz kötött húgát. Csakhogy Párizsra időközben rászabadul egy nem éppen barátságos, de annál inkább harapósabb kedvű repülő őshüllő, aminek a felelőse az a bizonyos tudós, akire Adéle-nek hatalmas szüksége van. Besson szintén trilógiát tervezett, de a bevétel nem volt kimagasló és 3 év elteltével sem hallhattunk arról, hogy várható-e a második rész.

A The Lady-vel kilóg az utóbbi időben készített filmjeiből, hiszen drámával rukkolt el. Ang Szán Szu Csi burmai politikusról forgatott egy alkotást, aki a 80-as években azért küzdött, hogy országát t a demokratikus útra terelje. Kevés figyelmet kapott Besson rendezése, habár sok országban bemutatták az embereket nem igazán érdekelte és díjakkal sem halmozták el.

A napokban mutatták be újabb rendezését, a Vérmeséket, amiben egy gengsztercsalád bekerül egy tanúvédelmi programba, de akárhogy igyekeznek nem tudnak normális életet élni. A kritikusok nem voltak elalélva a filmtől,

Besson ezután sem próbálkozik azzal, hogy visszatérjen oda, ahova elindult. A B-13: Bűnös negyed amerikai remake forgatókönyvét már megírta, javában dolgozik az Elrabolva 3 előkészületein, az általa írt McG rendezte Three Days To Kill akciófilmen a végső simításokat végzik. Hozzálátott a Lucy akció-thrillerhez is, amiben Scarlett Johansson drogok hatására különleges képességekre tesz szert, illetve fél szemét tartja tartja a The Homesman drámán, amelyet Tommy Lee Jones dirigált. Vigina Silla producerhez 2004-ben ment hozzá, bokros teendőik mellett gyakran találkoznak, hiszen a hölgy pont azon filmek útját egyengeti, amelyekhez az urának is köze van.

3 komment

  1. Ha Luc Bessonról van szó a viszonylag szórakoztató, jobb esetben átlagos minden egyediséget nélkülöző akciófilmek jutnak az ember eszébe….hmmm nem igazán

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *