0

And We Go Green (2019)

írta Nikodémus

Alejandro Agag makacs ember. Olyan, aki a legkisebb részletekre is odafigyel, ha valamit sikerre akar vinni. A rajtjelző lámpa elromlása márpedig fontos részlet, főleg akkor, ha egy bőségesen beharangozott, vadiúj autóverseny-sorozat első futamának rajtjakor történik. Lehetne mindez önmagán túlmutató szimbólum, de az And We Go Green nem akar metaforát növeszteni az esetből: derék dokumentumfilmként ironikusan csipkelődik kicsit, aztán továbblép. Napjaink egyik legfelkapottabb versenysorozata, a Formula-E tuti megér egy hőskölteményt, de szerencsére ebben sincs részünk, inkább csak abban, hogy testközelből figyelhetjük egy teljesen új motorsportág születését.

A korszellem kevéssé van emlegetve a jelenetek alatt, de mindvégig átjárja a cselekményt: tíz éve még hangos röhögésbe fulladt volna egy elektromosautó-versenyszéria ötlete, ám közben megváltozott a világ. Európában mind szigorúbb emissziós szabályok, egy világpiaci átalakulás és az amerikai IT-szektor ökodivatja tett arról, hogy menő legyen mostanság az elektromos autó. Közben maga az autósport is átalakult, élén a királykategóriával, ami a hibrid-érával együtt is inkább emlékeztetett egy kimúlóban lévő dinoszauruszra, mind egy friss, vonzó sorozatra (a Liberty Media gyakorlatilag az utolsó pillanatban vette át a főnökséget, rendesen fel is pörgött a reformláz meg a marketing). A Formula-E talán az első bajnokság, melynek tervezésekor gondosan mérlegelték a gyártói, a közönség- és a píár-igényeket egyaránt. Ez Agag nagy érdeme, aki rutinos spanyol politikusként diplomatikusan nyilatkozik, mozgatja kapcsolatait és élvezi újszülöttjének első tétova lépéseit.

Fisher Stevens és Malcolm Venville rendezők nem vacakolnak sokat technikai és pénzügyi háttér felvázolásával (ezt picit hiányoltam is), némi bevezető után inkább belevetik magukat az igazi főszereplők versengésébe. Forma-1-ből kipottyant, Le Mans-győztes, alsóbb osztályokban arató versenyzők gyülekeznek itt, a küzdelem pedig – hiába a kupa egyelőre alacsony presztízse – vérre menő. És élvezetes, ugyanis nagyon okosan gondolták végig a kezdeti szabályrendszert, minek köszönhetően a pilóták képességein van a hangsúly. Nagy húzás a belvárosi utcai futamok erőltetése is, hiszen a halk porszívóhangú száguldozás senkit sem zavar, ám ha valaki kíváncsi rá, akkor pár perc alatt ott szurkolhat a kordonnál. A gyártók pedig szép lassan felsorakoznak: az első két évben 1 karosszéria és 1 motor állt rendelkezésre, aztán utóbbiból egyre több lett, és a módosítható, állítgatható alkatrészek köre is egyre növekszik.

A dokumentumfilm legizgalmasabb vonatkozása talán a pilóták párhuzamos sorsának bemutatása, ami természetesen klasszikus hollywoodi dramaturgia szerint alakul: van itt tehetséges, de elkallódott hős (Jean-Eric Vergne), szerencsétlen pechkirály (Sam Bird) és zűrös múltú ex-F1-es is (Nelson Piquet Jr.). Vetélkedésük lenyűgöző, és bepillanthatunk a kulisszák mögé is, ahol többek között feltűnik Leonardo DiCaprio is. Agag remekül építi a versenysorozat ismertségét és jövőjét, s amikor a fináléban bejelenti, hogy az új akksi-technológia immár lehetővé teszi az autócsere nélküli versenyek lebonyolítását, szinte varázsütésre indulnak meg az autógyártók (Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, Nissan, DS, Porsche). Nincs hegyibeszéd bolygónk megvédelmezéséről vagy ejnyebejnyézés a rossz útra tért emberiségről, egyszerűen önműködővé vált a formátum – ez a siker legfőbb bizonyítéka.

Alejandro Agag makacs ember. Olyan, mint Bernie Ecclestone volt a hetvenes években: ügyes üzletemberként globális szórakoztatóiparrá növesztett egy mérsékelt jelentőségű, autóőrülteken kívül nem sokakat érdeklő sportágat. Ahhoz persze, hogy a Formula-E a Forma-1 pályáját bejárja, kell még néhány év (s hogy annak sorsára jusson, reméljük, nem következik be), de a látványos betétfutamokkal, közösségi médiás interaktivitással (Fanboost) és tetszetős marketinggel kísért sorozat biztatóan fejlődik. Alapítója elnéző mosoly helyett immár kalaplengetést érdemel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *