Steven Spielberg és George Lucas nemrégiben az USC-n tartott előadást, beletekintettek kristálygömbjükbe, megjósolták, hogy a filmipar hamarosan nagyobb változáson fog keresztülmenni.
Lucas szerint az a probléma, hogy a stúdiók mindenáron nagyot akarnak szakítani, de a lehetőségeik egyre szűkebbek és szűkebbek lesznek, az emberek bele fognak fáradni a nyakukra zúdított rengeteg megaköltségvetésű produkcióba. Spielberg úgy véli, hogy más filmekkel is be lehet csábítani a nézőket a mozikba, de inkább több száz milliót költenek egy alkotásra, a kisebb, személyesebb, komolyabb filmekre nem fordítanak nagy figyelmet.
„Lesz három, esetleg négy vagy akár fél tucat, 250 millió dolláros film, amelyek egymás után irgalmatlanul nagyot fognak bukni és ez a piac robbanásszerű összeroppanásával fog járni, mindez paradigmaváltást fog eredményezni.” – mondta Spielberg, megemlítve, hogy a jegyárak körül is nagyobb változások lesznek. Egy Vasemberért 25 dollárt fognak elkérni, míg egy Lincoln-szerű alkotásért csak 7 dollárt kell kifizetni.
Lucas egyetértett azzal, hogy hamarosan nagyobb átalakulások, fordulatok lesznek, úgy gondolja, hogy a bemutatók a Broadway előadásokhoz lesznek hasonlók. Azaz kevesebb produkció fog a mozikba kerülni, ezeket tovább tudják játszani, nem a következő hetekben két tucat újabb film. Így akár az is előfordulhat, hogy egy-egy művet 1 évig játszanak, de a jegyárak sokkal magasabbak lesznek. (Spielberg ennél megjegyezte, hogy az E.T.-t anno 16 hónapig vetítették a mozik.). „A nagyobb büdzsével bíró filmeket a mozikban fogják vetíteni, minden más a tévébe fog kerülni. Ennek szelét már most is lehet érezni. A Lincoln és a Red Tails majdnem tévéfilm lett és most Steven Spielbergről és George Lucasról beszélünk, akik megszenvednek azért, hogy egy filmjük a vásznakra kerüljön.”
Lucas azon a véleményen van, hogy a kábeltévek sokkal merészebbnek és vállalkozóbb kedvűnek nevezte, mostanság a tévében néha ezerszer jobb és élvezetesebb filmek mennek, mint a vásznakon. „Úgy gondolom, hogy a Lincoln-hoz hasonló filmeket be sem fogják mutatni a mozikban, hanem azonnal a tévék képernyőire kerülnek.”
Igaz, ami igaz, manapság erősen elszabadultak a költségvetések. Míg anno 100 millió dollár volt az álomhatár és minden rendező, producer, színész örült, ha egy filmje átlépte ezt a vonalat manapság gyakran 200-250 millióba kerül egy-egy film. Meddig lehet ezt tartani, meddig engedhetik meg maguknak a stúdiók? E mellett érezhető, hogy a tévés projektek egyre nagyobb figyelmet kapnak. Régebben az ismert nevek, a sztárok nem voltak hajlandóak belemenni (vagy csak hosszas rábeszélés után), hogy kisképernyős művekben játszanak. Ám manapság egyre több és több minőségi film vagy minisorozat lát napvilágot.
- SZÜNET - 2017. október 02.
- Box Office: Tom Cruise visszafogottan indított - 2017. október 01.
- Kristen Stewart lehet Charlie egyik angyala - 2017. szeptember 30.
- 2019-ben jön a Men in Black spin off - 2017. szeptember 30.
- Never Here előzetes - 2017. szeptember 29.
- Sorozat lesz a Rendes fickókból - 2017. szeptember 29.
- Apavadászat előzetes - 2017. szeptember 28.
- Acts of Vengeance előzetes – Banderas bosszút áll - 2017. szeptember 28.
- Jonathan Levine rendezheti az Amerikába jöttem 2-t - 2017. szeptember 28.
- Scorsese és DiCaprio vinné vászonra Roosevelt életét - 2017. szeptember 28.
Nyilván van igazság abban amit mondanak,de egy jó adag sértődöttséget is felfedezni vélek a szavaikban… Amúgy meg pont Spielberg ekézi a többmilliós költségvetésű filmeket? A különvélemény 100 millába fájta, a világok harca 150-ba a legutóbbi Indy film pedig 200-ba… Lucasnál pedig az új Star Wars trilógia 3 filmje került összesen 350 millióba.. Szóval megaköltségvetésű produkciók mindig is voltak és mindig is lesznek. Ez nem új keletű dolog. Az a komoly probléma, hogy lassan minden hülye filmtervéhez adnak pár száz milliót. Csak egy idióta ad a John Carterre 250 milliót, a Titánok haragjára 150-et, a Csatahajóra 210-et, Az éjjsötét árnyékra 150-et… Erre kellene figyelni, hogy csak akkor bízzanak rá valakire 150-300 milla közötti összeget ha normális forgatókönyvvel, értelmes koncepcióval rendelkezik.
Az én meglátásom az, hogy Spielberg pont az az ember, aki spórol. Ő nem szórja két kézzel a lóvét. Az Indy film is úgy 120-130 millió fájt, csak még hozzácsapták az évek során előkészületekre, forgatókönyvírókra költött pénzt.A különvélemény is sokkal többnek néz ki, mint 100 millió.
Viszont Lucas bá’-nál nincs mentség. Ő már bebizonyította, hogy nála csak a látvány számít. Néha úgy érzem, hogy szegénnyel nincs minden rendben.
Mindenesetre talán jobb lenne, ha a filmek többsége a tévében debütálna. Nem kell annyira zsúfoltnak lennie a mozikínálatnak. De akkor tényleg olyan embereket kell találni, akik nem összecsapják a filmet, hanem odateszik magukat.
Érdekes cikk. Persze kicsit álszent ez George Lucastól, akinek szinte csak megaprodukciói voltak. 🙂 Ha úgy vesszük, többek között Ő rakta olyan magasra a lécet, hogy már ilyen filmekből van több a mozikban, amelyek 200-250 millióba kerültek.
A TV filmek és sorozatok tényleg nem szégyelni valóak. Moziba én akkor megyek, ha valami robbantgatós film megy, ahol van értelme a vászonnak és a hangrendszernek. Vígjátékot vagy drámát nagyon ritkán nézek meg moziban. Inkább itthonra tartogatom, ahol el tudok mélyedni a témában.
OFF: Amúgy nagyon meleg van! 🙂
Savanyú a szőlő fiúk? Lucas csak a Star Warsból él, Spielberg meg évek óta maga paródiája, undorítóan nyomná a képünkbe a giccses filmjeit. Régen a kedvenc rendezőm volt, mára kb tényleg olyan lett, ahogy a South Park bemutatta. A Lincolt meg a Vasembert egy mondatban sértő említeni is.
Egy tény a televízió aranykorát éli, sokáig lehetne sorolni a jobbnál jobb sorozatokat, The Walking Dead, Hannibal stb. A mozi meg….nem … finoman szólva sem, vannak jó filmek, de igazán emlékezetesek…egy kezemen meg tudnám számolni az utóbbi 5 évből azokat a filmeket amikre 10 pontot adnék.
Spielbergék nem spanyol viaszt sz*rnak. Ezek a dolgok nyilvánvalóak. Nem most buknak először nagy filmek. Ha két évvel ezelőtt nyögik be ezt, akkor még talán okosak lettek volna.