6

Cargo (2009)

 

Nem éppen vidám képet fest le a jövőről a Cargo svácji sci-fi, a Föld teljesen lakhatatlanná vált, az emberek Föld körüli űrállomásokra költöztek, amelyek leginkább úgy néznek ki, mint a túlzsúfolt menekülttáborok, a helyzetet ráadásul a terroristák is nehezítik. Mindenki arról ábrándozik, hogy összegyűjt elég pénzt ahhoz, hogy elutazhasson a Rheára, amely egy lakható bolygó, maga Paradicsom, az Ígéret Földje: zöldellő fák, kék ég, a rokonok vidám arccal küldik a válaszvideókat. Dr. Laura Portmann azért vállal munkát a Kassandra fedélzeten, hogy végre valahára megválthassa jegyét a Rheára. Erre kicsit várnia kell, a munkája időtartama nyolc évig (4 éve oda, 4 év vissza) tart, a legénység feladata, hogy valami távoli űrállomásra elszállítson valamit. Ez idő alatt csupán egyetlen személy van ébren, a maradék hibernálva teszi meg a hosszú-hosszú utat. Éppen Laura ügyel a fedélzeten, már csak két hónap van hátra a célállomásig, azonban kénytelen felébreszteni a kapitányt és a többieket, mivel szokatlan dolgot észlel.

Mint említettem svájci sci-firől van szó (igen, ott is van van filmipar), nem kell látványos űrcsatákra, vérszomjas, nyáladzó űrlényekre számítani. A szereplők mindvégig sötétben, illetve félhomályban bolyonganak, ám a két elsőfilmes duó, Ivan Engler és Ralph Etter szerencsére minden jelenetet képes volt úgy prezentálni, hogy látható legyen mi zajlik a sivár fedélzeten. A cselekmény szinte végig a Kassandrán játszódik és felettébb idegesítő lenne, ha csak a hatalmas, áthatolhatatlan sötétséget mutatnák, illetve hosszú távon az sem tenne jót a szemnek (esetleg a szemésznek), ha a lámpák folyamatosan villognának. A félhomályos terekben való bóklászás és császkálás kiváló lehetőséget teremt, hogy némi horrorisztikus ízt kölcsönözzenek a filmnek, a készítők nem teketóriáztak, éltek a lehetőséggel.

E mellett számos kérdés merül fel, ami folyamatosan fenntartja a néző érdeklődését. A nyakukba kapott űrmarsall miért nem jelezte korábban, hogy néha csak úgy kilép a hibernációs „kádból” és szó nélkül mászkál a hajón? A raktérben miért vannak veszélyes anyag jelzéssel ellátott konténerek? És egyáltalán miért pont az a rakományuk, ami? Mellesleg kit láthatott Laura, míg ügyeletben volt? Sőt, ki ölte meg a kapitányt? Egyébként valóban oda tartanak, ahova gondolják? Kérdés kérdés hátán, amire választ kell találni. Miközben a szereplők fázósan húzzák össze magukon a kabátjukat megpróbálnak szövetségeket találni maguk mellé, szűk szemmel méregetik egymást, hiszen azt sem tudják kiben bízhatnak.

A Cargo leginkább egy hatalmas nagy tiszteletadásnak (hommage) tűnik, többek között az Nyolcadik utas: A halál és a Mátrix juthat eszünkbe. Engler és Etter azonban ezen túlmenően korrekt módon tartotta kézben a gyeplőt, csak itt-ott inog meg kicsit a történet. A romantikus vonal kissé erőltetett és még csak a kémia sem működik a két színész között, bár ebbe azért belefér az is, hogy a veszettül hideg helyen kevés dolog melegíthetné fel a hangulatot, itt még egy szerelmi szál sem hevítheti fel az amúgy sem szívderítő sötét, komor helyzetet. Ennek ellenére a szűkös költségvetést ötletesen használták fel, sikeresen megteremtik az atmoszférát, a hangulatot. Viszonylag lassabban halad előre a cselekmény, de mindvégig fenntartja az érdeklődést, olykor lankad a figyelem, de szerencsére a rendezők mindig észbe kapnak. A felmerülő kérdéseket szépen megválaszolják, így a végén ezzel kapcsolatban nem lehet hiány érzetünk. 70 %-ot megérdemel.

6 komment

  1. Régebben láttam ezt a filmet (egy hasonló, filmes blog ajánlotta), és kellemes emlékként él bennem.
    Ha figyelmen kívül hagyjuk azt a tényt, hogy gyakorlatilag egy Alien-klónnal állunk szemben, ami ezen túlmenően más sci-fikből is szemérmetlenül átvesz ezt-azt, akkor egy nagyon jó atmoszférájú, még izgalmasnak is mondható filmet láthatunk. Ez pedig azért nem kis szó egy (viszonlag) kis költségvetésű, európai alkotás esetében…

  2. Még régebben láttam, hát nem egy nagy szám. A – tőlam amúgy is távolabb álló – sci-fi-horror-klasszikusokat másoló Pandorum másolata. Éljen a posztmodern! 😉

  3. @nikodémus: Ha a sci-fi horror távol áll tőled, akkor a véleményed nem mérvadó, nemde? 🙂
    Filmrajongó ismerőseim csak ajánlani tudták.

  4. @nemecsek ernő áruló: Mérvadó, Mihez képest? Kiéhez képest? Tudod, ez egy relatív fogalom. vagy másikat akartál használni, csak összekeverted a kettőt? Gáz…

    Az pedig, hogy valami távol áll tőlem, nem jelenti azt, hogy kiemelkedő darabjainak értékét ne ismerném el. De ez a Cargo elég messze van a kiemelkedőtől, és még csak nem is eredeti (finoman szólva).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *