3

A mindenség elmélete (The Theory Of Everything)

mindensegelmelete

„Soha ne nyomd fullba a kretént, mi? Oscar bácsi meg fog gyünni,” – Hallottam a moziból kijövet, ahogy egy társaság férfitagja kimondta a Trópusi vihar klasszikus szövegét. Pont itt nem lehetne elsütni. Hiszen attól még, hogy degeneratív idegrendszeri elváltozása miatt Hawking tolókocsiba kényszerült és alig tudta megértetni magát szeretteivel, barátaival, hallgatóival még véletlen sem volt kretén. Hatalmas koponya, megannyi elmélet kidolgozója, elismert tudós. Hab a tortán, hogy megnyert egy fogadást Kip Thorne-nal szemben.

Hawking zseniális elme, több teória kiötlője. Életútjából, a fejében zakatoló gondolatokról Terry Gilliam szürrealisztikus, kissé groteszk filmet tudott volna összehozni. Talán egyszer megvalósul, úgy ahogy egy olyan alkotás is, ahol nem csak érintőlegesen esik szó a tudós munkásságáról. Hiszen az alkotók az elért eredmények jó részét alig említik, mindezeket lesöpörték az asztalról.theoryof

Térhajlítás? Idő megfordítása? Fekete lyukak és űrutazás? Érdekesen hangzik és talán többen is megnyalnák tíz ujjukat, ha efféle témával bíró film kerülne a mozikba. Azonban a forgatókönyv eléggé bátortalan, gyakorlatilag alig van olyan jelenet vagy pillanat, amely megmutatja, hogy miért is annyira nagy agy Hawking. Nem fárasztják magukat, hogy a fizikát lefordítsák az egyszerű mozinéző számára. Sőt, még csak az sem merül fel, hogy kollégái, tudóstársai hátat fordítanak az elgondolásai hallatán, egyszerűen nincs tétje a történetnek. Így viszont mi marad? Ó, a romantika.

A tudomány helyett inkább Hawking érzéseire, kapcsolataira koncentrál, azon belül láthatjuk, hogy miképp találkozott első feleségével, hogyan tartott ki mellette jó ideig. Szinte az első pillanattól kezdve érezhető, hogy a filmet leginkább a díjátadók számára szabták. Eddie Redmayne kiköpött Hawking, abszolút úgy néz ki, mint a képeken és videókon látott fizikus, aki nem zuhant össze, nem sajnáltatja magát, sőt még humora is van. Felicity Jones szintén meggyőzően formálja meg Jane Wilde-ot, illik Redmayne-hez,megvan közöttük a kémia. Az alakítások valóban kiválóak.

theoryof

De mi is a legnagyobb gond? James Marsh rendező túlságosan bátortalan volt. Ha csak futólag nézzük át Hawking életét, kapcsolatait, látható, hogy volt benne dráma bőven. Elfelejthetjük néhány pillanatra munkásságát, de ha csupán azt nézzük, hogy tolószékbe kényszerült, súlyos betegségben szenved, elvált (stb), akkor is illene láttatni a küzdeni akarást. Marsh ezzel ellentétben inkább úgymond udvarias maradt, úgy ahogy a karakterei is és egy kissé felszínes romantikus drámát prezentált kitűnő alakításokkal. 55 %

imdb: 7,8
rottentomatoes: 79 %

Büdzsé: 15 millió dollár
Eddigi amerikai bevétel: 29 millió dollár
Eddigi összbevétel: 70 millió dollár

3 komment

  1. Vidéki mozikba hogy mikor ér oda… azonnal néztem volna, premieren. Bezzeg a sok szenny az megy, szinte már premier előtt.

  2. Egyetértek a kritikával: szépelgő, üres szappanoperát csináltak Hawking életéből. Mindenki jó, mindenki ártatlan, senki sem tehet semmiről, az aranybarna képek csak úgy röppennek egymás után, és belefullad az egész az érdektelenségbe. Redmayne és Jones viszont tényleg odateszik magukat.

    Remélem, a Kódjátszma ennél jobb lesz…

  3. Ez a film inlább szólt Hawking feleségének kitartásáról, mint magáról Hawkingról. A színészi alakítások egyértelműen kiemelkedőek, nekem amúgy tetszett úgy ahogy van.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *